Film/serie bestanden omzetten naar mp4 vs x264 vs x265

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackske
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-03 07:48
Hallo iedereen,

Hier is al heel wat over geschreven en veel over te vinden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb heel wat film en serie bestanden, en sommige zijn zo groot in formaat, sommige serie bestanden zijn 6gig voor één aflevering. En sommige filmbestanden gaan van 5gig tot 40gig, van 1080p tot 4K. En ik speel alles af op plex, met de shield tv pro.
Ik gebruik Handbrake, ik weet hoe het werkt, dat is het probleem niet.
Maar wel container formaat neem ik het beste?

x264 =7gig wordt dan 1,4gig heb ik al geprobeerd
x265 =wordt nog meer gecomprimeerd, maar ik lees dat hier meer rekenkracht voor nodig is, en het systeem daardoor zwaarder belast wordt.
Mp4=het meest standaard voor alle apparaten en neemt weinig plaats in, en hier was ik al met een serie bezig, tot ik las dat mp4 bestanden zomaar ineens beschadigd kunnen raken, dus ja dat wil je niet.

Wat doe ik nu het beste?

Bedankt alvast om me wat op weg te wijzen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:35
@Jackske
Klinkt misschien stom, maar ik zou gewoon een extra hardeschijf kopen. Voor 250 euro heb je al 18 TB erbij.

Verder heb je ook niet aangeven wat nu echt het probleem is. Waar loop je nu tegen aan? Te weinig opslagruimte, kwaliteitsverschil, de Shield TV Pro die slecht werkt.
Dus wat wil je nu oplossen?

Daarnaast gaat het ook om persoonlijke voorkeur. Op een goede TV zien sommige mensen het verschil niet tussen een film-rip in 1080p van 2 GB of eentje van 30 GB in 4K HDR. En andere zien elke verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackske
Ik heb momenteel nergens problemen mee, gelukkig.
Harde schijven bijkopen is ook geen probleem.
Maar wat ik eigenlijk wil is zoveel mogelijk op één schijf krijgen, om zo min mogelijk schijven te hebben. Ik werk met handmatige kopie schijven, daar bedoel ik mee, dat ik van elke schijf een kopie heb moest er één het begeven.

Als ik dan een aflevering van een serie kan verkleinen van 7gig naar 1gig, daar bespaar ik een hoop ruimte mee.

We hebben zeker geen slechte tv hebben, want soms speel ik ook wel eens een rip af, waar super goed beeld mee hebben, en ja een film van 1080p of 4K en in HDR dat is wel een ineens verschil, daar kan je niet naast kijken.
Maar soms tussen een rip of 1080p zie je geen verschil.

Uiteindelijk wil ik graag zoveel mogelijk op één schijf krijgen, met behoud van kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

waarom is het een probleem/afweging dat x265 zwaarder zou zijn (en dat hangt ook af van of je hardware ondersteuning daarvoor hebt)
Als je van 1 gecomprimeerd formaat naar een ander gaat converteren. verlies je altijd kwaliteit.
Hoeveel hangt van zoveel factoren af dat daar geen direct antwoord op te geven is.

Overigens ben ik heel benieuwd naar : "mp4 bestanden zomaar ineens beschadigd kunnen raken"
Want ik zou niet weten waar dat vandaan moet komen..........

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MP4 is een container, H264/H265 is een codec. En natuurlijk "alles" kan beschadigd raken maar het is niet zo dat MP4 uit zichzelf meer slijt dan MKV of een andere container.

Vergeet overigens niet dat als je nu een bestand hebt, bijvoorbeeld 2160p30 in H264 en je gaat het converteren of repacken naar 2160p30 in H265, dat je mogelijk zelfs kwaliteitsverlies krijgt. Want je comprimeert een compressie ipv dat je het origineel/bron in 1x naar H265 omzet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:56
Jackske schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:41:

x264 =7gig wordt dan 1,4gig heb ik al geprobeerd
De bitrate is leidend voor de grootte van de bestanden, de codec is leidend voor de kwaliteit die je krijgt bij een gekozen bitrate. Over het algemeen is de "kwaliteit per MB" een stuk beter bij 265 dan 264 (waardoor je dus dezelfde kwaliteit in een kleiner bestand kan krijgen).

Jouw nadeel is dat je de boel nogmaals wil gaan comprimeren, wat altijd (een beetje?) kwaliteitsverlies oplevert. Hoe veel dat is, en of dat voor jou acceptabel is kom je eigenlijk alleen maar achter door het gewoon te proberen.

Je zou naar een tool als Tdarr kunnen kijken, die is redelijk goed in het automatisch converteren van media met redelijke standaardinstellingen. Ik vond het zelf niet de moeite waard, maar je kan wel vrij makkelijk de boel op 1 lijn krijgen qua formaat.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackske
Bedankt voor jullie reacties.
Dus dat mp4 vlugger kan beschadigd raken dan mkv, is dan maar relatief te noemen.

En ja kwaliteits verlies, tegenwoordig met de huidige tv's zal je daar weinig of nauwelijks wat van merken, omdat de kwaliteit van de bestanden al hoog is. En ik gebruik als media server een nvidia shield pro, die is al krachtig. Dus ik zal inderdaad wat proberen, wat voor mij het beste is.

Liefst alles naar x265 om, om plaats te besparen. En container mp4/mkv maakt mij eigenlijk minder uit. Het zijn de twee gangbare container formaten. Al dat de meeste toestellen mp4 afspeelt zonder een app te moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Jackske schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:46:
Al dat de meeste toestellen mp4 afspeelt zonder een app te moeten installeren.
Een encoded mp4 wordt niet per se door alle devices gelezen. mp4 is een container. Het gaat om het codec wat er in wordt gebruikt.

Een fles is een container, of daar bier of wijn in zit staat daar los van. MP4 is de fles, x264 bier, x265 wijn. Of je de (mkv danwel mp4) fles mooi vindt staat (edit: een beetje) los van of je lekker vindt wat er in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 14-05-2023 17:26 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1