Volwaardige squeezebox vervanging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
mediaplayer/muziekspeler gezocht

Wat is je budget
Wat nodig is

Edit: wat nodig is bedoel ik mee enkele honderd euro's als dat nodig is. Mijn Google search bracht me bij mediastreamers van +2k, maar kan me niet voorstellen dat dat nodig is mijn Squeezebox te doen vergeten.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
muziek spelen van de NAS en eventueel films/video's

Wat heb je zelf al gevonden?
Nvidia Shield, Google TV

Huidige setup:
NAS Synology 414 waar de mediafiles op staan
squeezebox (deaud)
Rpi met kodi (deaud)
Chromecast Google TV
Marantz SR 6013

Mijn Logitech squeezebox is al een tijdje overleden en ik zoek sindsdien naar een volwaardige opvolger. Ik heb nu een tijdje Plex server op mijn NAS gedraaid en de muziek, via mijn android telkefoon, gestreamed naar de Chromecast.

Het probleem is dat de Plex app op mijn android telefoon de verbinding verliest en daarmee zijn afstandsbediening functie. De app opnieuw openen en het 'cast' icoontje opnieuw inschakelen brengt mij niet naar het huidige nummer dat afgespeeld wordt. Ik kan ook niets nieuws opstarten zonder eerst naar de Google remote op de telefoon te gaan, het casten te stoppen en alle apps opnieuw op te starten. Zelfs dan vertikt hij het soms om iets af te spelen.

Wat ik ook mis in Plex is bij het afspelen van 'Random Album Radio' is de mogelijkheid om bepaalde genres te selecteren of deselecteren. Wat squeezebox voor mij perfect maakte was namelijk deze mogelijkheid. Ik heb namelijk één muziek map op de NAS en onderverdeeld in mapjes per artiest en mapjes per album. Tijdens de album mix wil ik de genres van kinderliedjes, kerst en klassiek bijvoorbeeld kunnen deselecteren.

Mogelijk dat Plexamp bij een plex pass abbo het verschil maakt, maar daar heb ik geen ervaringen mee.

Buiten het spelen van muziek wil ik graag weer gebruik maken van het afspelen van mijn media/films op de NAS. Ook hiervoor heb ik Plex geprobeerd, maar hij lust niet alle formaten die ik op de NAS heb staan. Ik heb namelijk veel iso bestanden en dat herkend hij niet. Ik geloof niet dat een plex Pass abo deze kan transcoden? Ik zou weer een Rpi met kodi kunnen aanschaffen of een Nvidia Shield. Van Kodi weet ik zeker dat hij alle video formaten afspeelt, waaronder iso, maar van de Shield weet ik het niet zeker. Het gaat eerlijk gezegd ook een beetje tegen mijn natuur in om een dergelijk oud apparaat te kopen, maar als dit het beste is op het moment dan so be it.

Dus....het belangrijkste voor mij is een muziekspeler, die de FLAC bestanden van mijn NAS afspeelt en die ik via mijn telefoon, dus zonder tussenkomst van een TV, kan afspelen. En als bonus een mediaplayer.

[ Voor 4% gewijzigd door Neurd op 29-04-2023 22:54 ]

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Nu online
hmm staat het misschien in een verkeerd topic gepost? Is er een forumtopic met mediaplayers?

Wat gebruiken jullie om je muziek van een (Synology) NAS te streamen naar je reciever? Met de Android Plexapp streamen naar de chromecast werkt wel, maar is vaak traag, verliest vaak zijn verbinding als remote en heeft niet een uitgebreide random album mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Welke Squeezebox heb je? Heb nog een Duet en een Radio staan die stof staan te happen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Nu online
PageFault schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:55:
Welke Squeezebox heb je? Heb nog een Duet en een Radio staan die stof staan te happen...
Een Touch. Maar ik geloof dat het voornamelijk de Logitech Media Server was die kuren had of niet meer werkte op de Synology. Een Duet of Radio gaan het probleem (iig op de lange termijn) niet oplossen. Maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 12:53
Buesound, Sonos?

Bluesound bevalt hier prima. (Heb hier ook diverse Squeezeboxen gehad, Duet, die stuk ging, Touch en een radio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Nu online
RobbieT schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:14:
Buesound, Sonos?

Bluesound bevalt hier prima. (Heb hier ook diverse Squeezeboxen gehad, Duet, die stuk ging, Touch en een radio)
Dank je. De bluesound had ik inmiddels zelf ook gevonden, maar heeft schijnbaar geen random album mix optie, terwijl er 8 jaar terug al een request voor is gedaan en sinds die tijd ondanks herhaaldelijk verzoek niets veranderd.

Blijkbaar was de squeeze box zijn tijd ver vooruit, met niet alleen een random album mix zoals bij Plex, maar zelfs met de mogelijkheid genres te (de) selecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42
Op marktplaats staan nog diverse squeezeboxen.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat een nvidia shield echt een fijn apparaat is. Ik heb die van mij al 6 jaar, wordt nog steeds goed ondersteunt door nvidia en is nog steeds lekker snel. Ik heb nog niet meegemaakt dat de shield iets niet afspeelde, al ben ik niet de meest heavy user. Je kunt altijd een 2e hands pro versie (die heeft ook dolby vision ondersteuning) op marktplaats scoren om het eens te proberen. Plex en Kodi werken er goed op.

[ Voor 85% gewijzigd door Hulleman op 02-05-2023 08:37 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 12:53
Neurd schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:30:
[...]

Dank je. De bluesound had ik inmiddels zelf ook gevonden, maar heeft schijnbaar geen random album mix optie, terwijl er 8 jaar terug al een request voor is gedaan en sinds die tijd ondanks herhaaldelijk verzoek niets veranderd.

Blijkbaar was de squeeze box zijn tijd ver vooruit, met niet alleen een random album mix zoals bij Plex, maar zelfs met de mogelijkheid genres te (de) selecteren
Roon doet wat je wil denk ik, maar Roon is een stuk software wat je op een NAS kan draaien en daar heb je dan endpoints bij nodig. Een endpoint kan een Nvidia Shield TV of een Bluesound Node zijn bijvoorbeeld.

Alleen is Roon vrij prijzig, een abonnementsmodel wat je iets van €12,50 per maand kost geloof ik. En qua streaming kan je daar dan Tidal of Qobuz in integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:35
Plexamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Nu online
RobbieT schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:17:
[...]

Roon doet wat je wil denk ik, maar Roon is een stuk software wat je op een NAS kan draaien en daar heb je dan endpoints bij nodig. Een endpoint kan een Nvidia Shield TV of een Bluesound Node zijn bijvoorbeeld.

Alleen is Roon vrij prijzig, een abonnementsmodel wat je iets van €12,50 per maand kost geloof ik. En qua streaming kan je daar dan Tidal of Qobuz in integreren.
Dank je. Roon vraagt om meer cpu en memory power dan mijn ds414 kan leveren.
Plexamp heb ik ook naar gekeken. Ik overweeg een maand abbo om het te proberen.
Het probleem met Plex is dat hij de connectie van plex op mijn android telefoon verliest terwijl hij naar de Google Cast.
Misschien moet ik voor dit probleem maar een nieuw topic openen in het software forum nu er geen (betaalbare) hardware oplossing lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gebruik nog altijd een Squeezebox zou inderdaad een Bluesound bekijken of een versterker waar het op geintegreerd is zou ook kunnen. In hoeverre kom je niet heel erg ver met een AppleTV?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casagrande
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-05 14:43
Heeft de topic starter inmiddels een oplossing naar tevredenheid? Ik ben wel benieuwd.

Als ik destijds zou adviseren zou ik vragen waarom Logitech (inmiddels Lyrion) Media Server niet meer op de NAS werkt. Als dat echt niet meer werkt (zoals bij mij het geval was met mijn Netgeard Readynas), zou ik uiteindelijk adviseren om LMS op een Raspberry Pi te installeren m.b.v. PiCorePlayer. Installatie is eenvoudig met goede aanwijzingen op de website van PCP. Het belangrijkste wat enigszins afwijkt van de standaard is dat je in je PCP-instellingen de shares van je NAS moet mappen op je Pi.

In mijn geval werkt het beter dan het ooit heeft gedaan op mijn NAS. Mooie is dat je zelf ook Squeezeboxen kunt maken met PCP. Je kunt je Pi met PCP instellen als server, als player of als beide.

Zo kun je de audio-uitgang van je Pi aansluiten op een versterker en heb je dus een soort Squeezebox Receiver. Om het nog wat mooier te laten klinken kun je je Pi uitbreiden met een audio hat, bijvoorbeeld de HiFiBerry Digi+.

Om 'domme' passieve speakers te gebruiken kun je een Pi uitbreiden met een HiFiBerry Amp2. Weer een Squeezebox erbij!

Op deze manier heb ik inmiddels mijn hardware Squeezeboxen (2x Boom, 1x Duet, ik heb nog wel een SB Radio voor buiten) vervangen en werkt alles stabieler dan het ooit gedaan heeft.

Om alles te bedienen bestaan er zoals je weet apps in de app stores, maar wellicht ken je 'Material skin' nog niet. Dat is een plugin die je aan moet zetten in je LMS. Vervolgens heb je de mooiste bediening app die er is.

Groeten,

Casa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Nu online
Casagrande schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:56:
Heeft de topic starter inmiddels een oplossing naar tevredenheid? Ik ben wel benieuwd.

Als ik destijds zou adviseren zou ik vragen waarom Logitech (inmiddels Lyrion) Media Server niet meer op de NAS werkt. Als dat echt niet meer werkt (zoals bij mij het geval was met mijn Netgeard Readynas), zou ik uiteindelijk adviseren om LMS op een Raspberry Pi te installeren m.b.v. PiCorePlayer. Installatie is eenvoudig met goede aanwijzingen op de website van PCP. Het belangrijkste wat enigszins afwijkt van de standaard is dat je in je PCP-instellingen de shares van je NAS moet mappen op je Pi.

In mijn geval werkt het beter dan het ooit heeft gedaan op mijn NAS. Mooie is dat je zelf ook Squeezeboxen kunt maken met PCP. Je kunt je Pi met PCP instellen als server, als player of als beide.

Zo kun je de audio-uitgang van je Pi aansluiten op een versterker en heb je dus een soort Squeezebox Receiver. Om het nog wat mooier te laten klinken kun je je Pi uitbreiden met een audio hat, bijvoorbeeld de HiFiBerry Digi+.

Om 'domme' passieve speakers te gebruiken kun je een Pi uitbreiden met een HiFiBerry Amp2. Weer een Squeezebox erbij!

Op deze manier heb ik inmiddels mijn hardware Squeezeboxen (2x Boom, 1x Duet, ik heb nog wel een SB Radio voor buiten) vervangen en werkt alles stabieler dan het ooit gedaan heeft.

Om alles te bedienen bestaan er zoals je weet apps in de app stores, maar wellicht ken je 'Material skin' nog niet. Dat is een plugin die je aan moet zetten in je LMS. Vervolgens heb je de mooiste bediening app die er is.

Groeten,

Casa
toon volledige bericht
Ja en nee.

Plexamp als speler is echt een volwaardige opvolger van lms wat betreft afspeel mogelijkheden.
Ik cast het naar de Google tv, maar hier gaat het fout. Na een paar nummers stopt hij met spelen. Ik ben er na lang mieren achter dat hij weer verder speelt na de terugknop in te drukken van de Google tv speler.

Op dit moment is dat de zwakke schakel en heb ik serieus overwogen de oude nvidia shield te kopen, maar het gaat zo tegen mijn principes in om zoiets ouds te kopen, dat ik mijn lokale muziek collectie even links laat liggen en gewoon alleen de Spotify gebruik.

Als er een nieuwe Shield komt wordt dat een instant buy.

Bedankt voor de suggestie

Pagina: 1