Truenas baremetal naar ESXi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:02
Medetweakerts!

Omdat voor mij het credo “if it ain’t broken don’t fix it” niet opgaat en ik blijf knutselen, de volgende vraag :p :

Nu heb ik een bare metal Truenas Core en een losse ESXi server. Nu wil ik deze twee gaan samenvoegen tot één server.

Ik wil m’n Truenas virtualiseren, dat is logisch, maar ik wil mijn huidige harddisks bridgen naar de virtuele Truenas installatie. De data kan dan intact blijven. Dit wil ik doen door de schijven aan te sluiten op een raid / sata controller en deze te koppelen aan de virtuele machine.

Nu is mijn vraag welke raid / sata controller ik het beste kan kopen om dit voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik heb eenzelfde setup draaien, HP Microserver gen8 met ESXi met daarop TrueNAS; de SAS/RAID controller die erbij zat kan je gewoon via passthrough door sluizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Als je dit 1 op 1 wil verhuizen vraag ik me af of je wel een andere controller kan gebruiken dan de controller waar de schijven nu op zitten. Sommige storage systemen zijn daar nogal kritisch in, en herkennen een storage pool niet wanneer deze 'ineens' via een andere controller komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
@Dennism dat wil ik wel eens gaan uitproberen. Ik wil in eerste instantie proberen 1 op 1 over te huizen en anders handmatig. Ik wil sowieso gaan overhuizen.

was alleen even benieuwd of iemand goede ervaringen heeft met een goede controller, voordat ik zomaar de eerste de beste van ebay afpluk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 20:44

Zenix

BOE!

Gebruik je ZFS? Anders zou ik naar Proxmox gaan, dan kan je de pool gewoon importeren en de storage aanbieden via bind mounts aan lxc containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
@Zenix Daar maak ik gebruik van! Ik heb alleen geen ervaring met Proxmox, maar ik kan er zeker eens naar kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
gwabber schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:22:
Medetweakerts!

Omdat voor mij het credo “if it ain’t broken don’t fix it” niet opgaat en ik blijf knutselen, de volgende vraag :p :

Nu heb ik een bare metal Truenas Core en een losse ESXi server. Nu wil ik deze twee gaan samenvoegen tot één server.

Ik wil m’n Truenas virtualiseren, dat is logisch, maar ik wil mijn huidige harddisks bridgen naar de virtuele Truenas installatie. De data kan dan intact blijven. Dit wil ik doen door de schijven aan te sluiten op een raid / sata controller en deze te koppelen aan de virtuele machine.

Nu is mijn vraag welke raid / sata controller ik het beste kan kopen om dit voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt!
Nu weet ik niet precies wat je met bridgen bedoelt, je kunt namelijk een PCI controller via pass-through of ram disk mapping.
Die laatste zou ik je niet adviseren.

Wat de meeste Tweakers gebruiken is een LSI controller, en deze via PCI pass through aan je VM door geven. Heb er hier 2 machines met meerdere LSI controllers draaien. Werkt heel stabiel en goed. Wel even checken welke Disken je hebt en dat de controller in IT mode staat (IR is raid mode).
v&a aangeboden: LSI MegaRAID SAS 9211-4i
v&a aangeboden: LSI SAS 9201-16i

Bij ALI zijn ze ook vaak goedkoop te krijgen.

Alternatief en flashen naar IR mode.
v&a aangeboden: Dell 03J8FW 3J8FW PERC H200 Dual Port Raid 6GB PCI-E SAS Cont...
v&a aangeboden: 3x Dell PERC H200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
@Rolfie ik bedoelde inderdaad passthrough, maar ik kon even niet op het woord komen haha.

Dit ziet er goed uit (en relatief makkelijk om voor elkaar te krijgen)! Ik ga eens kijken waar ik een leuke op de kop kan tikken en van daaruit verder bouwen!

Bedankt voor de input :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Ondertussen heb ik er eentje binnen. Hij wordt herkend in mijn testsetup en ik kan een storagepool maken.

Nu nog migreren :) bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:45

Valkyre

Kitesurf FTW!

Het is al even geleden maar ik heb precies dezelfde conversie gedaan baremetal > esx.

En volgens mij heb ik config opgeslagen.
Truenas installeren in vm
Config terug inlezen.
NIC fixen
Hba toevoegen
Zfs pool importeren
En klaar was ik.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Valkyre schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:34:
Het is al even geleden maar ik heb precies dezelfde conversie gedaan baremetal > esx.

En volgens mij heb ik config opgeslagen.
Truenas installeren in vm
Config terug inlezen.
NIC fixen
Hba toevoegen
Zfs pool importeren
En klaar was ik.
Jouw reactie komt precies op tijd! Ik heb namelijk een probleempje met "NIC fixen". Als ik Truenas installeer werkt hij prima op de VMXnet nic, maar zodra ik de backup terug zet, werkt deze nic niet meer en is de enige optie om de e1000 nic te zetten die hij meteen pakt. Via de CLI de networksettings resetten biedt geen soelaas. Heb jij hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:45

Valkyre

Kitesurf FTW!

Ik logde net gelijk even in om te checken hoe het bij mij ook alweer zit. Echter heb ik net als de hba een Intel via passthrough doorgegeven aan de truenas vm.

Ik heb ook nog een truenas scale test vm draaien en daar heb in zo te zien ook een e1000 gebruikt.
Normaal zou ik zeggen probeer ik ook zoveel mogelijk vmxnet3 te gebruiken en dat heb ik niet gedaan waarschijnlijk met een reden (die jij al noemde).

Edit:
Ik weet dat ik wel even aan het kloten ben geweest met de nic, en ook wel alle vlannen afgetrokken heb en dat weer opnieuw toegevoegd etc. Dat ging bij mij ook niet lekker.

[ Voor 18% gewijzigd door Valkyre op 06-05-2023 19:47 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 20:44

Zenix

BOE!

gwabber schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Jouw reactie komt precies op tijd! Ik heb namelijk een probleempje met "NIC fixen". Als ik Truenas installeer werkt hij prima op de VMXnet nic, maar zodra ik de backup terug zet, werkt deze nic niet meer en is de enige optie om de e1000 nic te zetten die hij meteen pakt. Via de CLI de networksettings resetten biedt geen soelaas. Heb jij hier ervaring mee?
De devicenaam is natuurlijk anders tussen de verschillende NICS, dus daar kan het fout gaan.
Ik zou van tevoren beiden NIC's toevoegen aan de VM en kijken of je daarna kan wisselen, zodat je daarna de e1000 weg kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
Zenix schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:31:
[...]

De devicenaam is natuurlijk anders tussen de verschillende NICS, dus daar kan het fout gaan.
Ik zou van tevoren beiden NIC's toevoegen aan de VM en kijken of je daarna kan wisselen, zodat je daarna de e1000 weg kan halen.
Ik dacht ook dat het daaraan lag, maar om één of andere vage reden pakt hij de e1000 meteen, maar de VMX vind ie maar lastig. Ik blijf nog even kloten en houd jullie op de hoogte :)
Pagina: 1