vervangen dimmer designlamp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik leijten
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-06 15:28
Mijn vraag
Ik heb een mooie staande design lamp (circa 50 jaar oud). Hierin zit een halogeenlamp (R7S 118mm) die ik wil vervangen door een dimbare led lamp. Deze knippert bij gebruik door de halogeendimmer, deze wil ik verwijderen.
Aan het snoer is een soort trafo verbonden, de dimmerknop zit in het armatuur en kan ik volgens mij niet demonteren. Is het veilig de trafo te verwijderen (en lost dit mijn probleem op) en hoe moet ik dan de draden aan elkaar verbinden (in: bruin/blauw/aarde, uit: bruin/zwart/blauw/aarde)?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DpgGjgeYQV2O8nUMKNA859DJwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9DpjJlDLUNOD1YK2CKtpjFM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNoeepZHYSR_jimTSfL7CsBUW_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFy0Wyjk7YJaIePNIs8OJY4x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door erik leijten op 29-04-2023 16:03 ]

Beste antwoord (via erik leijten op 30-04-2023 15:01)

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:26

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Leuke klus. De lamp (R7S) werkt op 230 VAC, dus die kan ook zonder dimmer werken. De vraag is inderdaad welke draden je dan aan elkaar moet verbinden. Heb je een multimeter? Dan zou je kunnen doormeten waar de draden precies heen lopen. Ik verwacht:

- Groen/geel (aarde): verbonden met metalen buitenkant van de lamp en met de randaarde aan de stekker.
- Bruin (fase): verbonden met de dimmerknop, misschien ook met de fitting, en met een van beide stekkerpolen.
- Blauw (nul): verbonden met de fitting en met een van beide stekkerpolen.
- Zwart (schakel): verbonden met de dimmerknop, misschien ook met de fitting.

Waarschijnlijk kan je de draden met dezelfde kleur doorverbinden en de zwarte draad los laten (afschermen), maar ik zou eerst even meten of de draden echt verbonden zijn zoals verwacht. Succes!

Hier nog een Duitser met dezelfde lamp: https://www.elektrikforum...nurdimmer-ausbauen.22619/

[ Voor 6% gewijzigd door Mr.Qips op 30-04-2023 13:36 . Reden: Duits forumtopic ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:26

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Leuke klus. De lamp (R7S) werkt op 230 VAC, dus die kan ook zonder dimmer werken. De vraag is inderdaad welke draden je dan aan elkaar moet verbinden. Heb je een multimeter? Dan zou je kunnen doormeten waar de draden precies heen lopen. Ik verwacht:

- Groen/geel (aarde): verbonden met metalen buitenkant van de lamp en met de randaarde aan de stekker.
- Bruin (fase): verbonden met de dimmerknop, misschien ook met de fitting, en met een van beide stekkerpolen.
- Blauw (nul): verbonden met de fitting en met een van beide stekkerpolen.
- Zwart (schakel): verbonden met de dimmerknop, misschien ook met de fitting.

Waarschijnlijk kan je de draden met dezelfde kleur doorverbinden en de zwarte draad los laten (afschermen), maar ik zou eerst even meten of de draden echt verbonden zijn zoals verwacht. Succes!

Hier nog een Duitser met dezelfde lamp: https://www.elektrikforum...nurdimmer-ausbauen.22619/

[ Voor 6% gewijzigd door Mr.Qips op 30-04-2023 13:36 . Reden: Duits forumtopic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je toch bezig bent, kan je meteen een snoerdimmer plaatsen met fase-afsnijding. Die vervangt het kastje waar de oude dimmer in zit. De knop op de lamp verliest zijn functie, de dimmer bedien je op de nieuwe snoerdimmer zelf.

[ Voor 31% gewijzigd door TBTL op 30-04-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

R7S 118mm heb je ook in LED uitvoering, als je meteen een dimmer neemt die geschikt is voor LED kan je ook nog wat energie besparen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:25

mrc4nl

Procrastinatie expert

DukeBox schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:40:
R7S 118mm heb je ook in LED uitvoering, als je meteen een dimmer neemt die geschikt is voor LED kan je ook nog wat energie besparen.
dat is letterlijk wat de TS wil doen
die ik wil vervangen door een dimbare led lamp.

ora et labora