Slimme stekker met geofencing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakers!
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een slimme stekker die geofencing ondersteunt. Het liefst eentje die geen aparte smarthub nodig heeft. Echter, bij de specificaties en in de handleidingen van verschillende modellen wordt er met geen woord gerept over geofencing.

Mijn vraag is tweeledig:
1. Hoe kan ik aan de specificaties zien of een stekker geofencing ondersteunt?
2. Kent iemand modellen die geofencing ondersteunen en welke ervaring heb je ermee?

De reden dat ik op zoek ben naar een stekker met geofencing is dat ik de momenten dat ik niet thuis zijn behoorlijk onregelmatig zijn, dus wil ik dat bepaalde apparatuur uitschakelt als ik (mijn telefoon) er niet ben.

Beste antwoord (via Tweakers! op 29-04-2023 13:53)

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
https://www.amazon.nl/TP-...Stopcontact/dp/B083FF167K

Dat kan met vrijwel alle wifi stekkers. Het ligt vooral aan de app, ik zie dat de 'TP-Link Tapo' app in de beschrijving noemt dat stekkers automatisch ingeschakeld worden bij thuiskomst, dus geofencing lijkt aanwezig te zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 19:11
De stekker zal nooit geofencing hebben want die blijft neem ik aan altijd thuis. ;-)

De geofencing zat plaats moeten vinden in de app die het aanstuurt op je telefoon.

Ik doe alles via Home Assistant dus heb er geen ervaring mee, maar volgens mij zijn er zat die dat ondersteunen. Alleen je zult er een hub bij nodig hebben omdat je telefoon in staat moet zijn op afstand de smart plug te bedienen.

Aqara heeft dit volgens mij wel en Phillips Hue zeker weten. Maar er zijn er vast nog veel meer.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
https://www.amazon.nl/TP-...Stopcontact/dp/B083FF167K

Dat kan met vrijwel alle wifi stekkers. Het ligt vooral aan de app, ik zie dat de 'TP-Link Tapo' app in de beschrijving noemt dat stekkers automatisch ingeschakeld worden bij thuiskomst, dus geofencing lijkt aanwezig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Slinkos Hub hoeft geen vereiste te zijn, de smarts draaien met 99% van de commerciële Wifi smart plugs in de cloud. Wel dus iets voor de TS om te onthouden.

Ook veel goedkope Zigbee systemen draait de smarts van in de cloud, de bridge is dan exact dat, een brug tussen Zigbee en de cloud. Bij Zigbee zijn Hue en Tradfri de bekende non-cloud hubs.

Maar inderdaad, het gaat puur om de app. En zelf ook HA gebruiker (want oa geen cloud fan) dus weet het eigenlijk niet van andere apps, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
OP wil toch gewoon dat dingen uit zijn als hij niet thuis is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:07
Ik zou wel een beetje oppassen met je mobiel gebruiken voor geofencing. Zet er op zijn minst een minimum tijd buiten het gebied op , neem een redelijk ruim gebied en voeg misschien nog een tweede factor zoals wifiverbinding aan toe. Gps wil wel eens een verkeerde locatie doorgeven als je geen ‘zicht’ op de sateliet hebt (wat dus altijd is als je binnen bent). Ik weet niet wat je precies wilt uitschakelen, maar het lijkt me erg irritant als je midden in een film zit en alle apparaten gaan ineens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb de afgelopen paar weken eens gekeken naar HomeAssistant met het gebruik van iBeacons (Bluetooth Low Energy) voor aanwezigheid / afwezigheid acties te kunnen ondernemen. Om bijvoorbeeld een iBeacon aan je kliko te hangen zodat je weet of de kliko al bij de staat omdat ie niet te ontvangen is, omdat ie te ver weg is, want je ontvangt hem wel als ie in de tuin staat.

Die informatie staat hier: https://www.home-assistant.io/integrations/ibeacon/

In princiepe zou je van elk device met bluetooth het zelfde moeten kunnen doen, en daar een actie aan hangen, en zou een smartphone waar je bluetooth op aan hebt staan 24/7 dat ook moeten kunnen, en daar een actie aan hangen.

Goed en wel, ik heb er enkel alleenmaar naar gezocht, en het niet verder uitgewerkt. Ik heb (nog) geen slim huis op het moment. Dus don't shoot the messenger :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je geofencing in de cloud doet ga je dus een gps tracker (dat is het in feite) meenemen die continu naar een (chinees?) bedrijf in de cloud doorbelt waar je bent?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakers!
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-12-2024
Dank voor alle reacties! Goed om te lezen dat het vooral van de app afhankelijk is.

Heb een Tapo slimme stekker besteld.

Jullie antwoorden hebben me meer inzicht gegeven in de werking van geofencing, dank daarvoor! Ik ga nog eens goed nadenken of ik dit ga gebruiken of dat ik het meer handmatig ga bedienen (gewoon zelf in de app uitschakelen en een timer voor s'nachts).
Pagina: 1