DHZ automatische deuropener

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26
Situatie: redelijk zware schuttingdeur (metalen frame met 2 lagen hout) hangend aan 2 duim scharnieren, opent naar buiten.

Ik zou de deur elektrisch willen kunnen openen en sluiten om het leven van iemand met een bewegingsbeperking te verbeteren. Daarnaast moet de deur ook nog handmatig te bedienen zijn.

Er is redelijk wat ruimte en ik kan zelf redelijk knutselen maar ben op zoek naar een concept wat kan gaan werken. Voor schuifdeuren is er genoeg te vinden maar scharnier heb ik niets zinnigs kunnen vinden.

Wie heeft er een idee of een ontwerp ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 15:44

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hek openers zijn er ook gewoon voor klap hekken....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Pixelmagic schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:13:
[...]

Ik zoek iets wat ik zelf kan maken
Misschien denk ik te simpel maar als je al zelf niet eens iets kunt verzinnen, zal dan het maken je goed af komen?
Je moet iets van een krachtige low turns motor of actuator hebben en een soort eindstop detectie met als bescherming een verende constructie.

Bij robot shops als ook op aliexpress en banggood kan je zeer krachtige 12v en 24v servo's vinden....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
memphis schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:03:
[...]

Misschien denk ik te simpel maar als je al zelf niet eens iets kunt verzinnen, zal dan het maken je goed af komen?
Je moet iets van een krachtige low turns motor of actuator hebben en een soort eindstop detectie met als bescherming een verende constructie.

Bij robot shops als ook op aliexpress en banggood kan je zeer krachtige 12v en 24v servo's vinden....
Dat er een motor aan moet komen dat lijkt logisch, het gaat meer om de mechanica er om heen waar ik nog geen beeld bij heb.

Beetje jammer hoe je reageert op iemand die gewoon een vraag stelt btw, als je het niet eens bent met een vraag dan kan je ook kiezen niet te reageren.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nah, je geeft zelf aan dat je zelf kunt knutselen dus had je op zijn minst ons wat idee'tjes voor kunnen leggen. Dat je snapt dat je een motor nodig hebt maar geen idee hebt voor de rest van de mechanica zegt denk ik genoeg.

Overigens is het de vraag of het wenselijk is voor een eigen brouwsel waarbij de hulp van anderen nodig is. Het moet denk ik ook betrouwbaar werken. Als ik naar die eerder genoemde 1e google hit kijk heb je een uitgedacht en waterdicht systeem voor 279 euro. En dan heb je alles, knoppen, afstandsbedieningen en zelfs een noodaccu. Ga je het zelf maken zal je niet goedkoper uit zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-06 18:40
Als je goedkoop wilt doe het zelven zou ik denken aan een electromotor met een wormwiel (draait veel langzamer met veel meer kracht) Daarmee draai je een draad op (een lier dus) die de deur open trekt. Sluiten zou ik met een veer doen. Lier afdraaien en veer sluit de deur.

En met balk die aan de scharnier kant de tuin in steekt kan je er voor zorgen dat het mechaniek in de tuin zit ipv buiten het hek

Edit> bovenstaande oplossing vooral erg goedkoop, als het wat meer mag kosten kan je een lineaire actuator gebruiken maar dan wordt de handbediening ook wat ingewikkelder

[ Voor 36% gewijzigd door Rrob op 29-04-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:48

AlphaRomeo

FP PowerMod
Wat je zou kunnen doen is een lineaire actuator bestellen met voldoende duwkracht om de poort open te duwen. Ik zou die actuator tegen een aanslag aan laten duwen waar de poort dan mee open gaat. Dicht doen zou ik laten doen met een veer, zoals hierboven ook voorgesteld, dan kan niemand hem slopen bij het openen van de deur. Bij het sluiten van de deur is schade nog steeds mogelijk.

Ik denk echter wel dat als je dit goed wilt doen je minimaal net zoveel geld kwijt bent als wanneer je een kant-en-klare oplossing koopt. Maar ik ga je niet proberen om te praten, we zijn tenslotte Tweakers.

Zaken om rekening mee te houden:
* Het slot moet ook geopend worden (sleutel) en de klink moet naar beneden, volgens mij is dat met de google link ook niet voorzien, maar dat kan ik mis hebben.
* Overstroombeveiliging, deur wil open maar wordt mechanisch geblokkeerd
* Veiligheid (vinger tussen de deur)
* Veiligheid tegen inbraak (zender hacken vs slot openbreken)
* Weer en wind (spat)water en roestvorming
* Stroomuitval, is er een work-around (mechanisch openen/sluiten) of is er een noodstroomvoorziening?

Wbt de veiligheidsaspecten ook even aansprakelijkheid in het achterhoofd houden.

Mocht je hier mee doorgaan, dan hoop ik dat je hier updates plaatst, ik vind het namelijk wel een mooi project en ook zeker een nobel doel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-06 23:27
Touwtje, poelie en ruitenwissermotor. Dan een veer aan de andere kant die sterk genoeg is om het dicht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Bedankt voor jullie suggesties, er zijn nog wat uitdagingen die ik eerder had moeten vermelden.

De deur gaat naar buiten open op een gemeenschappelijk pad, dat maakt het touwtje concept lastiger naar mijn idee. Daarnaast moet de deur 90 graden kunnen openen én dus zo open blijven staan zodat de scootmobiel erdoor kan. Het dichtgaan zou ik eerder met een kabel en een gewicht laten gaan, dat deed men vroeger al zo en is beter controleerbaar dan een veer.

Aangaande beveiliging zou het elektrische deel aangestuurd worden met de reguliere domotica via Home Assistant. Het van slot halen kan gewoon handmatig, ontgrendelen is iets wat moet gebeuren maar ook tijdens het van slot halen kan gebeuren en dan eventueel dmv een grendel voorkomen dat hij opnieuw in het slot valt.

De ruitenwissermotor zou een leuke oplossing zijn, die heb ik nog liggen zelfs. Het fabriceren van specifieke onderdelen mag het probleem niet zijn, 3d printer, cnc en lasercutter zijn binnen bereik. Het ontbreekt dus alleen aan het "hoe" het beste te doen.

Wat veiligheid aangaande wel een goed punt om dat extra in beeld te houden, dank daarvoor.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
Als je een balkje loodrecht op de deur monteert (de tuin in) kan je de deur met een touw openen zonder dat er iets boven het gemeenschappelijke pad hangt. (Ik val in herhaling...)

En waarom zou je het aan HA koppelen, die deur hoeft toch alleen open als er een persoon voor staat? Dan kan die persoon toch ook op een knopje drukken? Dat scheelt een hele hoop regel en controle sensoren en werk.
De makkelijkste controle op een mechanisme met een motor ziin nog altijd ogen en oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Rrob schreef op zondag 30 april 2023 @ 02:04:
Als je een balkje loodrecht op de deur monteert (de tuin in) kan je de deur met een touw openen zonder dat er iets boven het gemeenschappelijke pad hangt. (Ik val in herhaling...)

En waarom zou je het aan HA koppelen, die deur hoeft toch alleen open als er een persoon voor staat? Dan kan die persoon toch ook op een knopje drukken? Dat scheelt een hele hoop regel en controle sensoren en werk.
De makkelijkste controle op een mechanisme met een motor ziin nog altijd ogen en oren.
Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar als het balkje naar binnen hangt en de deur naar buiten open gaat, dan kan ik de deur sluiten toch ? Om de deur te open moet ik aan de deur duwen (van binnen uit) of trekken van af de buitenkant.

Aangaande het automatiseren, dat is het deel waar ik het minste problemen mee heb, vrijwel alles is hier geautomatiseerd. Het gaat nu puur om het mechanische deel.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
balk haaks op de deur, aan de scharnier kant steekt de tuin in. Touwtje aan einde van de balk en trekken richting de deurpost waar het slot / klink van de deur zit.
Je trekt dan het balkje 'dicht' en de deur (die een 90graden hoek heeft met de balk) open.

En het automatiseren van dingen met een aan/uit knop (lampen etc) is een stuk makkelijker dan dingen waarbij je ook moet monitoren of het goed gaat. Dan heb je sensoren nodig.

Op mijn DHZ zonwering (ook basically een motor die ergens aan trekt) heb ik 2 eindsensoren (magneetje aan het scherm die langs reed-sensor gaat) en een rotatie sensor (schijf op de as met magneet icm hall sensor) als het rotatiesignaal te lang duurt gaat de motor uit omdat er mogelijk iets klem zit. Dat laatste gebeurt tegenwoordig bijna nooit meer maar bij eerdere (mechanische) versies was dat geen overbodige luxe.
oudt daar ook rekeing mee: in het begin kan er van alles misgaan dat opgelost / aangepast moet worden. met iets essentieels als een tuindeur moet dat wel snel gebeuren of er moet een eenvoudige manier zijn om het mechanisme los te koppelen zodat de deur nog wel gebruikt kan worden.

Ik bedenk me net: als je de lijn uiteidelijk aan de gendel vast maakt zal de motor eerst de grendel optillen voordat de deur open gaat (er van uitgaande dat de grendel optillen lichter is dan de deur opendoen)
Pagina: 1