Na installatie zonnepanelen veel regen op onderdak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm0124816
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-04-2023
Vroeger nooit problemen gehad met mijn dak, maar sinds de installatie van 14 zonnepanelen, stroomt er veel regen gewoon via mijn onderdak naar beneden (soms met lekken tot gevolg). De installateur is vorige week komen kijken en zegt dat alles in orde is (er was één pan kapot, die hij verving).

Gisteren en eergisteren matige regen en opnieuw water via onderdak. Is dit normaal of mag er in principe geen druppel op het onderdak komen (wat mijn verwachting was eigenlijk voor de installatie) ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39
Ik heb het vermoeden dat foto's veel duidelijk gaan maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:27

DjVe

Hatsaflats!

Vooral een closeup van de pannen waar een haak uit steekt en de hellingshoek van je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Tuurlijk mag er water op je onderdak komen. Daar is het voor. Een dak heeft veel vocht, condens, en insijpeling van regen of stuifsneeuw te verwerken.

Een ander verhaal word het als je pannen niet meer het grootste deel van het water buiten houden. Dan krijg je lekkages.

Dus. Of er zijn meerdere pannen kapot of niet terug gelegd. Of door de panhaken icm flauwe helingshoek stroom er water naar binnen. Je hebt vlakke pannen en nu staat de sluiting open waardoor het naar binnen stroomt. De pannen staan open op de randen van de panelen waardoor er regenwater naarbinnen kan komen.

Openstaande pannen zijn in principe geen probleem. Mits ze goed onder de panelen liggen en een golvend profiel hebben.

Dus installateur terug laten komen en het fatsoenlijk laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm0124816
Enkele foto's (hopelijk) ter verduidelijking :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzxBgtKf0WQ6rbFnoj2OX_-UXPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLt9SP93yGGrKbPTxJh3p32p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAge5QFFtIRiFJ1QWhL8yw3F83s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5RULZRKY8zk8mBgrftJ256G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSBliNJ8kKu43CDnKFfiflBGdh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7S9FK92eUPnFRSUJjbQhGKh.jpg?f=fotoalbum_large

Ter info : Mijn huis is 14m breed en 12m diep.

Ik heb meegekeken toen de installateur alle panelen afnam en de pannen bekeek en (van beneden) zag ik toch geen pannen die duidelijk schuin lagen of ontbrekende pannen (nogmaals, van beneden).

Bij de installatie hebben die mannen wel geen slijpschijf of zo gebruikt om de afwaterboorden van de (golvende) pannen eraf te doen, ik veronderstel dat ze de die afloopboord onderaan de pan afgeklopt hebben, maar heb hier geen zekerheid van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Pan links staat ruuuim open en ligt niet onder het paneel. Hoe is die sluiting van de pan gemaakt?

Je loodslab van de dakraam staat ook wagenwijd open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
bij een normale regenbui komt er geen water op je onderdak. er is dus, waarschijnlijk na installatie van die panelen iets niet goed gegaan, pan verschoven, loodslap open, oid. installateur zal terug moeten komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm0124816
OK dank voor jullie reacties, ik zal hem laten terugkomen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:27

DjVe

Hatsaflats!

Kan het lastig beoordelen en ken deze pannen ook niet, maar het ziet er wel naar uit dat je deze gewoon moet inslijpen icm met een Esdec Evo haak. Norm schrijft voor dat een pan 1 (of was het 1,5?) cm open mag staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kan het niet zo zijn dat het water vanaf de panelen op een beroerde manier op de bovenkant van die dakramen komt en daardoor op de één of andere wijze omhoog onder die pannen komt en dan verder zijn weg naar beneden zoekt via het dakbeschot?

Het zou niet moeten kunnen maar goed, wat niet kan is nog nooit gebeurd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1