turkeyhakan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:44:
@
BarryH en @
MeTooPV onze situatie is als volgt: op zolder en de 1e verdieping radiatoren, op de begane grond vloerverwarming en in de bijkeuken/garage ook een radiator.
De radiator in de garage en bijkeuken wordt ook prima warm, en goed warm. Maar de radiatoren op de 1e verdieping niet.
Ik heb het idee dat de CV ketel inderdaad pendelt zoals @
Cr4sH aangeeft. Want soms hoor je hem even "rusten" en na een paar minuten gaat die weer stoken. En volgens mij koelt het water in de radiatoren af in die tussentijd.
Lucht zit er niet in het systeem, alles is ontlucht.
Wat bedoel je met een bypass @
Cr4sH ? Er zit wel een tweewegklep onderin de CV voor de vloerverwarming. En er zitten gewoon normale thermostaatknoppen op de radiatoren (een paar met +/- en een paar met 1/2/3/4/5). Is door Energiewacht gedaan dus ga er van uit dat dat geen probleem mag zijn. Bij ons staat alles maximaal open (qua thermostaatkranen).
Die paar met plus en min zijn normale kranen open en dicht, geet thermostaat kranen.
Die met 1 2 3 4 5 dat zijn thermostaat kranen.
Nu als in het hele huis nu thermostaat kranen zitten die kunnen op de gehaalde temperatuur dicht lopen. dus geen doorstroming meer. als je zo iets zou hebben heeft de ketel een bijpass nodig.
In het verleden werden wel overal thermostaat kranen op een bestaande installatie gezet, met als gevolg dat klant ze lekker op 2 zette en de ketel moest 22 graden maken... ehhh waar moest dat water naar toe? kranen waren allemaal dicht want de temperatuur was bereikt. Dus bij een dergelijk situatie moest een bypass in het systeem dat als een onverlaat de kranen had gesloten en de ketel toch op de themostaat werd gevraagd te gaan stoken het water kan circuleren over deze bypass. waardoor de ketel niet in de stress schoot en in storing.
Bij jou lijkt het er op dat ik geen flow naar de verdieping en de kamer krijg, zit er een verdeler ergens ? waar dan ook weer inregelventielen op zitten?
beste is om even de situatie echt te schetsen...
ketel aanvoer / retour 22 mm[normaal]
van daar naar de verdieping.... met? 22 mm? de vloerverwarming beneden ... waar word die mee gevoed? van waar.. diameter?
word de zolder warm ? yes ..dicht , garage warm ? yes ook dicht.... ergens anders waar de radiator goed warm word . .. ook dicht .. zo dan blijven de dingen over die het niet goed doen. de verdieping ... alle kranen volledig open... vloerverwarming even dicht.... thermostaat naar brandwonden... en nu bij de ketel kijken en luisteren... en voelen aan de verdieping radiatoren.. gaan ze nu? ..
als je aan de instellingen van het vermogen van de ketel heb gezeten , dan toch hopelijk niet ergens een pomp setting gewijzigd? weet zo ff uit mijn hoofd niet of die bij de intergas los te wijzigen is aan percentage .
Het kan aan zoveel liggen maar we hebben niet inzichtelijk hoe jou installatie er uit ziet.. en .. was het voor de instelling wijzigen van de ketel wel juist? of werden er ook delen minder en beter warm?