Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:28
Goedendag,

Wij hebben een Intergas HRe 36/30A CV-ketel (CW5). Ik merk de laatste tijden dat de radiatoren niet goed warm worden. Op zolder (waar ook de CV staat) wordt de radiator wel goed warm, maar zodra je 1 verdieping lager gaat valt het erg tegen.

Waar kan dit door komen? Ik had destijds het vermogen van de CV teruggeschroefd. Die staat volgens mij op ongeveer 45%. Kan het daardoor komen? Of wellicht de aanvoertemperatuur die op 70 graden staat?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
Hoe gat het met de radiator op zolder dicht?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15
Inderdaad, als de radiator op zolder direct heet water terug naar de ketel stuur denkt de ketel dat het hele systeem al vol heet water zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-06 14:19
turkeyhakan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:18:
Goedendag,

Wij hebben een Intergas HRe 36/30A CV-ketel (CW5). Ik merk de laatste tijden dat de radiatoren niet goed warm worden. Op zolder (waar ook de CV staat) wordt de radiator wel goed warm, maar zodra je 1 verdieping lager gaat valt het erg tegen.

Waar kan dit door komen? Ik had destijds het vermogen van de CV teruggeschroefd. Die staat volgens mij op ongeveer 45%. Kan het daardoor komen? Of wellicht de aanvoertemperatuur die op 70 graden staat?
Wellicht pendeld het systeem door te weinig doorstroming, kijk even of de aanvoer en retour onder de ketel een niet groter verschil heeft dan 20 graden. Je kan eens voor de ketel gaan zitten en de thermostaat hoger dan normaal draaien. Als het toestel dan veel aan en uit acties heeft dan is de doorstroming niet voldoende.
Lucht in het systeem helpt ook niet echt, check dat ook even. Verder kan je het volgende doen, draai op de verdiepingen alle kranen dicht en op de begane grond alles open (volledig) thermostaat hoger ( en iets met een halve graad verhogen werkt ook langzaam want meeste systemen hebben een opentherm thermostaat die zelf rekent hoeveel "gas" het systeem moet geven) en even voelen of de radiatoren warm egaal warm worden en niet enkel boven in heel heet. Ik ging er maar even van uit dat je radiatoren hebt maar wellicht vloerverwarming. Misschien kan je wat meer informatie geven, zo ook heb je overal wellicht thermostaat kranen en dergelijke. Als er overal thermostaatkranen zijn gemonteerd en men is vergeten een "Bypass"te plaatsen krijg je ook pendel problemen . Dus iets meer info is wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
@BarryH en @MeTooPV onze situatie is als volgt: op zolder en de 1e verdieping radiatoren, op de begane grond vloerverwarming en in de bijkeuken/garage ook een radiator.

De radiator in de garage en bijkeuken wordt ook prima warm, en goed warm. Maar de radiatoren op de 1e verdieping niet.

Ik heb het idee dat de CV ketel inderdaad pendelt zoals @Cr4sH aangeeft. Want soms hoor je hem even "rusten" en na een paar minuten gaat die weer stoken. En volgens mij koelt het water in de radiatoren af in die tussentijd.

Lucht zit er niet in het systeem, alles is ontlucht.

Wat bedoel je met een bypass @Cr4sH ? Er zit wel een tweewegklep onderin de CV voor de vloerverwarming. En er zitten gewoon normale thermostaatknoppen op de radiatoren (een paar met +/- en een paar met 1/2/3/4/5). Is door Energiewacht gedaan dus ga er van uit dat dat geen probleem mag zijn. Bij ons staat alles maximaal open (qua thermostaatkranen).

Verder heb ik een Nest thermostaat. Die op open/therm werkt waardoor de aanvoer temperatuur regelmatig ruim onder de 70 graden is. De thermostaat van de vloerverwarming is op 40 graden ingesteld (tegels).

Hoe kan ik het pendelen oplossen?

[ Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 29-04-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:40
Waterzijdig inregelen is hier het toverwoord. De verdeling van warmte over het systeem is niet goed en daardoor verstook je onnodig veel gas. Door alle radiatoren na te lopen en op het juiste debiet af te stellen regel je het hele systeem goed in. Gevolg is een comfortabelere woning en een lager energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Insert12 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:03:
Waterzijdig inregelen is hier het toverwoord. De verdeling van warmte over het systeem is niet goed en daardoor verstook je onnodig veel gas. Door alle radiatoren na te lopen en op het juiste debiet af te stellen regel je het hele systeem goed in. Gevolg is een comfortabelere woning en een lager energieverbruik.
Dat vermoeden had ik al inderdaad... dat gaat aardig wat tijd kosten denk ik. Kan het niet aan de instellingen van de CV liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@turkeyhakan De crux wordt het vinden van de manier waarop je meer water door je radiatoren op de 1e verdieping kan krijgen.
Dat begint met het nalopen van de voetventielen: staan die allemaal wel helemaal open?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
BarryH schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:31:
@turkeyhakan De crux wordt het vinden van de manier waarop je meer water door je radiatoren op de 1e verdieping kan krijgen.
Dat begint met het nalopen van de voetventielen: staan die allemaal wel helemaal open?
Dat is het mooie, ze hebben geen voetventielen zoals in onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/128598_IMG_0997_1.jpg

Bij mij ziet het er zo uit (foto van het internet):

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic18329/radiator-afkoppelen.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@turkeyhakan kijk dan eens bij je radiator knop : soms zit daar ook een "afknijp" mechanisme in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
BarryH schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:16:
@turkeyhakan kijk dan eens bij je radiator knop : soms zit daar ook een "afknijp" mechanisme in
Nee in dit geval niet helaas. Alleen de knop …

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10
Onder de knop? Een paar foto's helpen ons enorm.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
hesselbeertje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:22:
Onder de knop? Een paar foto's helpen ons enorm.
Het ziet er exact zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.loodgieter.nl/img/uploads/07022f4a2b142b9aa9395114c2c50a99.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Dat is mooi, maar wat zit er onder de knop? Ik kan er niet doorheen kijken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
hesselbeertje schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:25:
Dat is mooi, maar wat zit er onder de knop? Ik kan er niet doorheen kijken.
Hoe krijg je die knop er af? En ik ben benieuwd waarom je het vraagt :-)

Kan ik dan toch mijn radiatoren waterzijdig inregelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
turkeyhakan schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:27:
[...]

BarryH schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:16:
Hoe zou de knop eraf moeten... Ik zie van een paar meter afstand een schroef zitten. Draai die eruit en de knop eraf trekken.

Iets meer eigen inzet mag hoor, jij hebt toch een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:27:
[...]

Waterzijdig inregelen kan altijd. Ik heb ook 0 voetventielen en allemaal oude meuk radiatoren. Ik knijp de radiatoren door de radiatorknoppen slechts een klein beetje open te draaien. Door de invoer te knijpen kan je prima waterzijdig inregelen.

Je zegt dat de 1e verdieping 'tegen valt'. Wat betekent dit? Worden ze maar een beetje warm? Ben vooral benieuwd hoe warm ze worden, heb je een infrarood thermometer?

CV op 45% vermogen kan ook zeker invloed hebben. Wat gebeurt er als je deze ophoogt naar bijv. 80%? En heb je nog meer instellingen aangepast? Daarnaast is waterzijdig inregelen wel echt een must en een basis maatregel.

Verder mis ik eigenlijk alle getallen, je aanvoer is 70 maar wat is je retourtemperatuur wanneer de verwarming al een aantal minuten bezig is?

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 30-04-2023 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr4sH
turkeyhakan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:44:
@BarryH en @MeTooPV onze situatie is als volgt: op zolder en de 1e verdieping radiatoren, op de begane grond vloerverwarming en in de bijkeuken/garage ook een radiator.

De radiator in de garage en bijkeuken wordt ook prima warm, en goed warm. Maar de radiatoren op de 1e verdieping niet.

Ik heb het idee dat de CV ketel inderdaad pendelt zoals @Cr4sH aangeeft. Want soms hoor je hem even "rusten" en na een paar minuten gaat die weer stoken. En volgens mij koelt het water in de radiatoren af in die tussentijd.

Lucht zit er niet in het systeem, alles is ontlucht.

Wat bedoel je met een bypass @Cr4sH ? Er zit wel een tweewegklep onderin de CV voor de vloerverwarming. En er zitten gewoon normale thermostaatknoppen op de radiatoren (een paar met +/- en een paar met 1/2/3/4/5). Is door Energiewacht gedaan dus ga er van uit dat dat geen probleem mag zijn. Bij ons staat alles maximaal open (qua thermostaatkranen).
Die paar met plus en min zijn normale kranen open en dicht, geet thermostaat kranen.
Die met 1 2 3 4 5 dat zijn thermostaat kranen.

Nu als in het hele huis nu thermostaat kranen zitten die kunnen op de gehaalde temperatuur dicht lopen. dus geen doorstroming meer. als je zo iets zou hebben heeft de ketel een bijpass nodig.
In het verleden werden wel overal thermostaat kranen op een bestaande installatie gezet, met als gevolg dat klant ze lekker op 2 zette en de ketel moest 22 graden maken... ehhh waar moest dat water naar toe? kranen waren allemaal dicht want de temperatuur was bereikt. Dus bij een dergelijk situatie moest een bypass in het systeem dat als een onverlaat de kranen had gesloten en de ketel toch op de themostaat werd gevraagd te gaan stoken het water kan circuleren over deze bypass. waardoor de ketel niet in de stress schoot en in storing.

Bij jou lijkt het er op dat ik geen flow naar de verdieping en de kamer krijg, zit er een verdeler ergens ? waar dan ook weer inregelventielen op zitten?

beste is om even de situatie echt te schetsen...

ketel aanvoer / retour 22 mm[normaal]

van daar naar de verdieping.... met? 22 mm? de vloerverwarming beneden ... waar word die mee gevoed? van waar.. diameter?

word de zolder warm ? yes ..dicht , garage warm ? yes ook dicht.... ergens anders waar de radiator goed warm word . .. ook dicht .. zo dan blijven de dingen over die het niet goed doen. de verdieping ... alle kranen volledig open... vloerverwarming even dicht.... thermostaat naar brandwonden... en nu bij de ketel kijken en luisteren... en voelen aan de verdieping radiatoren.. gaan ze nu? ..

als je aan de instellingen van het vermogen van de ketel heb gezeten , dan toch hopelijk niet ergens een pomp setting gewijzigd? weet zo ff uit mijn hoofd niet of die bij de intergas los te wijzigen is aan percentage .

Het kan aan zoveel liggen maar we hebben niet inzichtelijk hoe jou installatie er uit ziet.. en .. was het voor de instelling wijzigen van de ketel wel juist? of werden er ook delen minder en beter warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
@stin00 en @Cr4sH dank voor het meedenken! Ik ga eerst even proberen het vermogen weer met 10% op te schroeven. Kijken of dat helpt. Ik heb wel het idee dat de CV pendelt, omdat de CV na tientallen minuten even op een rust stand gaat (maar wel aan het werk is) en daarna weer gaat stoken. Dat kan inderdaad duiden op een te hoge retourtemperatuur. Die ga ik ook even meten.

En voor het waterzijdig inregelen zou ik bij de aan/uit kranen deze iets kunnen knijpen neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr4sH
turkeyhakan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:23:
@stin00 en @Cr4sH dank voor het meedenken! Ik ga eerst even proberen het vermogen weer met 10% op te schroeven. Kijken of dat helpt. Ik heb wel het idee dat de CV pendelt, omdat de CV na tientallen minuten even op een rust stand gaat (maar wel aan het werk is) en daarna weer gaat stoken. Dat kan inderdaad duiden op een te hoge retourtemperatuur. Die ga ik ook even meten.

En voor het waterzijdig inregelen zou ik bij de aan/uit kranen deze iets kunnen knijpen neem ik aan?
correct met de normale kranen, bij thermostaat kranen werkt dat niet.

https://www.youtube.com/embed/WfytTzfl8TE

Deze loodgieter heeft misschien nog wel meer tips voor je ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Vermogen opschroeven is zinloos. Je hebt een CW5 ketel die minimaal 8KW kwijt moet. Dat heb je niet aan radiatoren hangen. Temperatuur knalt als een idioot omhoog en alles stroomt door de radiator op zolder, vervolgens zie je een 1 op de display en schakelt de ketel uit.

Waterzijdig inregelen en kijken of je de modulerende pomp harder kunt laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Cr4sH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:29:
[...]

correct met de normale kranen, bij thermostaat kranen werkt dat niet.

https://www.youtube.com/embed/WfytTzfl8TE

Deze loodgieter heeft misschien nog wel meer tips voor je ;) ;)
Super!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
_JGC_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:37:
Vermogen opschroeven is zinloos. Je hebt een CW5 ketel die minimaal 8KW kwijt moet. Dat heb je niet aan radiatoren hangen. Temperatuur knalt als een idioot omhoog en alles stroomt door de radiator op zolder, vervolgens zie je een 1 op de display en schakelt de ketel uit.

Waterzijdig inregelen en kijken of je de modulerende pomp harder kunt laten draaien.
Het bijzondere is dat de radiatoren in de garage en bijkeuken ook prima warm worden. En die staan op de begane grond... Dit zijn dan wel nieuwere radiatoren.

De radiator in de badkamer (1e verdieping) wordt ook prima warm. Alleen de 3 "oude" radiatoren die 25 jaar oud zijn worden niet zo warm. Deze staan op de slaapkamers (1e verdieping).

Maar je hebt gelijk, ik zie inderdaad een 1 en soms een 3 terwijl de CV wel aan de slag wil.

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 02-05-2023 08:48 ]

Pagina: 1