Kan een Hue Dimmer een opbouwschakelaar vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Favna
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-06-2023
Hai allemaal,

Ik ben momenteel in de fase heel veel uitzoeken voor m'n smart home setup. Ik heb momenteel 9 Yeelight smart lampen, zou in de aankomende periode een Homey Pro moeten ontvangen, en nou wil ik mijn domme lichtschakelaars vervangen met slimme omdat ik merk dat gasten (vooral m'n ouders) vaak de lampen uit en aan zetten omdat die niet gewend zijn dat smart lampen altijd "aan" staan, en het te omslachtig vinden om Google Assistent via de Nest Mini's te gebruiken.

Nou dacht ik via de Homey de lampen te beheren met een Philips Hue Dimmer.

Echter mijn appartement is al wat ouder en alle lichtschakelaars zijn van de opbouw variant.

Ik kan nergens vinden of dat ik de oude schakelaars volledig kan vervangen met een Hue dimmer (zonder van opbouw inbouw te maken met alle gevolgen van dien), of dat ik de dimmer ernaast zou moeten bevestigen en de oude schakelaars afdoppen o.i.d.

Graag zou ik jullie ervaring en advies horen m.b.t slimme schakelaars bij opbouw constructies.

Beste antwoord (via Favna op 29-04-2023 15:21)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Favna schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 01:33:
Hai allemaal,

Ik ben momenteel in de fase heel veel uitzoeken voor m'n smart home setup. Ik heb momenteel 9 Yeelight smart lampen, zou in de aankomende periode een Homey Pro moeten ontvangen, en nou wil ik mijn domme lichtschakelaars vervangen met slimme omdat ik merk dat gasten (vooral m'n ouders) vaak de lampen uit en aan zetten omdat die niet gewend zijn dat smart lampen altijd "aan" staan, en het te omslachtig vinden om Google Assistent via de Nest Mini's te gebruiken.

Echter mijn appartement is al wat ouder en alle lichtschakelaars zijn van de opbouw variant.

Ik kan nergens vinden of dat ik de oude schakelaars volledig kan vervangen met een Hue dimmer (zonder van opbouw inbouw te maken met alle gevolgen van dien), of dat ik de dimmer ernaast zou moeten bevestigen en de oude schakelaars afdoppen o.i.d.

Graag zou ik jullie ervaring en advies horen m.b.t slimme schakelaars bij opbouw constructies.
Je zou de oude schakelaars kunnen verwijderen, draden afdoppen (eigenlijk doorlussen)
En een hue schakelaar afstandsbediening dinges op de plek kunnen zetten.teminste als dat past. Geen idee of de hue dimmer plast precies pas op de schroefgaten van een inbouwdoos

Het werkt maar ziten wat haken en ogen aan. Om de zoveel tijd de batterij verwisselen bijvoorbeeld.
En Techniek is niet feilloos en soms is het handig om de lamp te kunnen resetten net een schakelaar.

Wil je een mooie oplossing dan gebruik je pulsdrukkers en een ingebouwde losse dimmodule.
Of friends of hue schakelmateriaal. (nog duurder :') )

ora et labora

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:11
Philips heeft deze: uitvoering: Philips Hue wandschakelaarmodule
In je schakelaar (als het past) en je domme schakelaar wordt 'slim.'
Van de Philips site:
Monteer deze Philips Hue wandschakelaarmodule achter je gewone lichtschakelaar en bedien je slimme lampen gewoon zoals je gewend bent. Je lampen worden nooit per ongeluk helemaal uitgeschakeld en blijven altijd bereikbaar via de app. Je kunt de schakelaar zelfs gebruiken om je eigen scènes in te stellen voor afzonderlijke lampen, de hele kamer of een zone.

Addicted to silent computing

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Favna schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 01:33:
Hai allemaal,

Je zou de oude schakelaars kunnen verwijderen, draden afdoppen (eigenlijk doorlussen)
En een hue schakelaar afstandsbediening dinges op de plek kunnen zetten.teminste als dat past. Geen idee of de hue dimmer plast precies pas op de schroefgaten van een inbouwdoos

Het werkt maar ziten wat haken en ogen aan. Om de zoveel tijd de batterij verwisselen bijvoorbeeld.
En Techniek is niet feilloos en soms is het handig om de lamp te kunnen resetten net een schakelaar.

Wil je een mooie oplossing dan gebruik je pulsdrukkers en een ingebouwde losse dimmodule.
Of friends of hue schakelmateriaal. (nog duurder :') )

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:36
Vervang je lichtknoppen voor pulsdrukkers (die gaan weer terug naar de neutraalstand na drukken) en zet Shelly Dimmers erachter. Dan heb je een batterijloze setup waarbij de dimmer slim is en geen dure Hue lampen nodig hebt. Je kan elke dimbare lamp gebruiken die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Favna
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-06-2023
Bedankt allemaal. Hier kan ik weer wat verder mee. Ik zal zeker de pulsdrukkers overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Eigenlijk wat mrc4nl zegt

Ik wil daarbij nog wel de nuance maken dat ik persoonlijk bij opbouwschakelaars geneigd zou zijn om slimme inbouw-dimmers in je plafond-doos te stoppen en dan je hele schakelaar uit de muur te trekken of om te (laten) bouwen tot wandcontactdoos Wel gelijk je hele huis zo veel mogelijk ineens doen (permanente oplossing)^^

Wil je liever met indraaibollen aan de slag dan inderdaad doorlussen en de schakelknop vervangen door een dekseltje (tijdelijke oplossing)

^^Het verschil dat je die slimme bol weer zo kunt vervangen door een domme en dan die knop moet kunnen terugplaatsen

[ Voor 16% gewijzigd door i-chat op 29-04-2023 23:32 ]

Pagina: 1