Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashWeave
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-04 08:22
Puur uit interesse: omwille van budgettaire redenen bouwde ik een paar jaar geleden een desktop met een integrated GPU: AMD ryzen 5 3400G.
Recent upgrade ik deze met een PowerColor RX 6600 Fighter 8GB Videokaart.

Ik heb ervaring met de manier waarop laptops met integrated en dedicated graphics werken:
beide blijven actief & het systeem kiest in functie van batterij/performance de beste GPU.
  • Hoe werkt dit op een desktop?
  • Ik heb verschillende vragen, en wil gewoon wat meer inzicht:
  • Wordt het GPU gedeelte van de 3400G uitgeschakeld?
  • Presteert de CPU dan beter?
  • Ik vermoed dat er dan RAM geheugen vrijkomt omdat de dedicated GPU zelf over 8GB beschikt?
  • Kan de dedicated GPU nog steeds een beroep doen op extra RAM van de CPU?
  • Blijven de Displayport/HDMI/... poorten die standaard op het moederbord zitten werken? Of enkel deze op de GPU?
  • Wat als ze beide blijven werken, en je sluit 1 scherm aan op het moederbord en één op de GPU?
  • ...?

Beste antwoord (via FlashWeave op 02-05-2023 19:30)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kort door de bocht verandert er helemaal niets. De interne GPU schakelt zichzelf niet uit, de cpu wordt ook niet sneller en je hebt ook geen extra geheugen erbij. De poorten op het moederbord blijven gewoon gekoppeld aan de interne gpu en blijven dus werken (handig voor gebruik van meerdere schermen zoals je zelf al doorhad)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kort door de bocht verandert er helemaal niets. De interne GPU schakelt zichzelf niet uit, de cpu wordt ook niet sneller en je hebt ook geen extra geheugen erbij. De poorten op het moederbord blijven gewoon gekoppeld aan de interne gpu en blijven dus werken (handig voor gebruik van meerdere schermen zoals je zelf al doorhad)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/