Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashWeave
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-05 21:42
Mijn vraag:
Mijn RAM geheugen werkt op 2133 Mhz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvrltQXN8_cV4HmDfl6Vx2N1Fug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NZSArwedzgFWmC3zGQ7rirSr.png?f=user_large

Nochtans zijn het 4 dezelfde latjes die 3000Mhz zouden moeten aankunnen:
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Wanneer ik XMP probeer aan te zetten, stel mijn BIOS 3000Mhz voor, maar wanneer ik dan reboot,
doet mijn PC raar. Hij start, schakelt zich uit, herstart, herstart nog eens, ...
Om uiteindelijk te booten met geheugen dat nog steeds op 2133 Mhz draait.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
  • ASRock B450M Steel Legend
  • AMD ryzen 5 3400G
  • Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit (4 latjes van 8 GB
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
BIOS geupdated naar versie 4.60 "B45MSTL4.60":
https://www.asrock.com/MB...%20Legend/index.asp#BIOS1

Beste antwoord (via FlashWeave op 02-05-2023 19:30)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Houd er rekening mee dat het mogelijk uberhaupt niet goed gaat werken op 3000 MHz. Er zijn een paar factoren die het lastig maken:
  • 4 DIMMs zijn lastiger aan te sturen dan 2 DIMMs
  • Tenzij het een setje van 4 DIMMs is zijn het waarschijnlijk een setje van 2x2 DIMMs. Kan invloed hebben op de stabiliteit.
  • Ryzen 1e/2e generatie heeft in z'n algemeenheid moeite met Corsair geheugen
Ik kan zo snel even geen compatibiliteitslijst van geheugen vinden voor jouw CPU specifiek i.c.m. jouw moederbord (je CPU is van de Picasso-family, denk dat Raven Ridge daar het dichtst bij in de buurt komt) en daar staat het geheugenkitje of soortgenoten niet op.

Mocht 3000 niet werken zou je eventueel ook een middenweg kunnen proberen met bijvoorbeeld 2400 of 2666, mogelijk dat je moederbord dat wel stabiel krijgt. Daar zie ik er namelijk een stuk meer van op de lijst staan.

[ Voor 6% gewijzigd door spone op 28-04-2023 22:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Houd er rekening mee dat het mogelijk uberhaupt niet goed gaat werken op 3000 MHz. Er zijn een paar factoren die het lastig maken:
  • 4 DIMMs zijn lastiger aan te sturen dan 2 DIMMs
  • Tenzij het een setje van 4 DIMMs is zijn het waarschijnlijk een setje van 2x2 DIMMs. Kan invloed hebben op de stabiliteit.
  • Ryzen 1e/2e generatie heeft in z'n algemeenheid moeite met Corsair geheugen
Ik kan zo snel even geen compatibiliteitslijst van geheugen vinden voor jouw CPU specifiek i.c.m. jouw moederbord (je CPU is van de Picasso-family, denk dat Raven Ridge daar het dichtst bij in de buurt komt) en daar staat het geheugenkitje of soortgenoten niet op.

Mocht 3000 niet werken zou je eventueel ook een middenweg kunnen proberen met bijvoorbeeld 2400 of 2666, mogelijk dat je moederbord dat wel stabiel krijgt. Daar zie ik er namelijk een stuk meer van op de lijst staan.

[ Voor 6% gewijzigd door spone op 28-04-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashWeave
Alvast bedankt voor je feedback.
Ik dacht dat XMP altijd zou werken. Nooit gedacht dat dit zo specifiek is.
Mijn CMK16GX4M2B3000C15 staat niet op de lijst, terwijl CMK16GX4M2C3000C15 er wel op staat.

Begrijp ik het goed dat het moederbord het geheugen op 3000 MHz probeert in te stellen, maar dat het niet lukt, en dat de verschillende reboots een soort van test zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0w2JBgJc_zqZuqzZ2p-lpe9rzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xyCV1PHoo5jqXpspDNm9Bqk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
XMP is geen magisch mechanisme dat gegarandeerd werkt. Het is eigenlijk een lijstje met instellingen die de memory controller van de CPU instelt om op een bepaalde snelheid, op een bepaald voltage en met specifieke timings het geheugen aan te spreken.

Het hangt helemaal van de CPU, de DIMMs, de configuratie en het moederbord af of de settings die het XMP profiel voorstelt wel gaan werken. Meestal wel, aangezien de settings vaak wel wat ruim afgesteld staan. Maar oudere Ryzens zijn wat kieskeuriger met geheugen dus de kans is aanwezig dat het niet out of the box werkt.

Het verschil tussen B en C zal waarschijnlijk de geheugenchips op de DIMMs zijn. En dus de manier van hoe het geheugen intern werkt. En of het dus goed werkt met de CPU of mogelijk minder goed.

Die reboots kan je idd zien als een poging van CPU/BIOS om goed werkende instellingen te vinden (memory training) op basis van de dingen die je hebt ingesteld. Als dat na een paar keer proberen niet werkt valt ie terug naar de absolute basisinstelling (2133 met vrij losse timings).

Edit: de 1e en 3e bullet in je screenshot geeft het ook wel mooi aan :) Geen kits combineren, en XMP werkt dus niet altijd.

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 28-04-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashWeave
spone schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:50:
Is er een specifieke reden waarom je 2666 opgaf? Ik heb m'n geheugen nu ingesteld op 2667 Mhz, en dat werkt zonder probleem, maar tussen 3000 Mhz en 2667 Mhz liggen nog een aantal waardes die ik in mijn BIOS kan selecteren.
Via trial en error zou ik kunnen uitzoeken hoe hoog ik geraak, tenzij er dus een reden is om op 2667 te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Nee, geen specifieke reden, anders dan dat het mooi tussen 2400 en 3000 in ligt en een mooi testpunt is. Hoger is in dit geval beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashWeave
Bedankt. Ter info, moest iemand in de toekomst hetzelfde probleem hebben:
  1. XMP 3000 Mhz werkt niet
  2. Manueel 2993 Mhz selecteren werkt ook niet
  3. Manueel 2866 Mhz selecteren werkt wel
Pagina: 1