SATA SSD voor ThinkPad T400

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:22
Hallo Tweakers,

Mijn T400 heeft eigenlijk al een SSD, maar dit is de WD Green 240GB, die tergend langzaam is. Ik zoek dus een minder trage SSD...

Ik heb eigenlijk al oog op een upgrade, namelijk de Lexar NS100 512GB die goed uit de BBG is gekomen qua prijs/prestatie en <30 euro kost.

Ik twijfel echter of het nut heeft. De T400 heeft namelijk alleen een SATA 2 aansluiting en is verder stokoud, dus ik weet niet of een snellere SSD wel gaat helpen?

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/849006026853187654/1101560164118712351/image.png

Dit is behaald met de huidige configuratie:

Lenovo ThinkPad T400
Intel Core 2 Duo P8600 (twijfel voor upgrade naar T9600 of T9800)
2x4GB DDR3 @ 1066MHz
WD Green SSD 2,5" V2 240GB

De vraag: Heeft het nut om met deze baggere specs de SSD te upgraden? Worden de random read/writes er beter van, of blijft SATA2 de bottlenecks voor deze pijnlijk lage random read/writes?

Beste antwoord (via ikt op 28-04-2023 23:59)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

ikt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:28:
[...]

Ik geef geen snars om maximale happy case doorvoer, het gaat om die schamele 13 MB/s bij random reads :P Als daar verbetering in zit naar iets van 50MB/s zou ik erg blij zijn.
Het is jouw geld ;). Wil je wat degelijks, dan moet je een sata ssd met cache kopen. Een 870 Evo bijvoorbeeld. Kost wat meer, ja, maar alles is beter dan een hdd en elke ssd is beter dan een WD grien.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:05
Wat doe je er mee?

De cpu is 15 jaar oud, de ssd is al veel sneller dan dat de laptop nuttig aan kan.

Ik denk eerder dat de cpu tergend langzaam in plaats van de ssd.

Een upgrade naar een T9600/T9800 gaat ook niet meer dan 20% opleveren, bovendien wordt je laptop dan een stuk beter omdat de cpu een hoger TDP heeft (35 vs 25 watt). Een moderne cpu is al 10x zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Niks dat intensief is :P Wil alleen dat het ding vlot applicaties zoals Firefox installeert en start - wat nu lang duurt (applicatie-updates voordat iets opstart of volledig afsluit).

Voor zwaarder gebruik heb ik andere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:05
ikt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:17:
Niks dat intensief is :P Wil alleen dat het ding vlot applicaties zoals Firefox installeert en start - wat nu lang duurt (applicatie-updates voordat iets opstart of volledig afsluit).

Voor zwaarder gebruik heb ik andere apparaten.
Dat zal vele malen meer met de cpu te maken hebben dan met de ssd.

De download van de nieuwste Firefox is maar zo’n 60 MB, dus dat is niet het werk (tenzij je het doet op een hdd).

De huidige ssd wordt al erg geknepen op doorvoer, zou tot 550 MB/s moeten gaan met lezen, maar door Sata 2 is dat theoretisch nog maar zo’n 270.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
White Feather schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:21:
[...]

Dat zal vele malen meer met de cpu te maken hebben dan met de ssd.

De download van de nieuwste Firefox is maar zo’n 60 MB, dus dat is niet het werk (tenzij je het doet op een hdd).

De huidige ssd wordt al erg geknepen op doorvoer, zou tot 550 MB/s moeten gaan met lezen, maar door Sata 2 is dat theoretisch nog maar zo’n 270.
Ik geef geen snars om maximale happy case doorvoer, het gaat om die schamele 13 MB/s bij random reads :P Als daar verbetering in zit naar iets van 50MB/s zou ik erg blij zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

ikt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:28:
[...]

Het is jouw geld ;). Wil je wat degelijks, dan moet je een sata ssd met cache kopen. Een 870 Evo bijvoorbeeld. Kost wat meer, ja, maar alles is beter dan een hdd en elke ssd is beter dan een WD grien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
nelizmastr schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:40:
[...]

Oeh, eerlijk gezegd nooit gelet op cache bij SSD's. Ik ga voor de 870 EVO, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27
Controleer voor de zekerheid of je SATA controller in AHCI mode en niet in IDE mode draait. In AS SSD Benchmark kun je dat wel zien.
Pagina: 1