Router voor KPN glasvezel

Pagina: 1
Acties:
  • 5.203 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-08 14:56
Hey tweakers,

Ik heb de kpn glasvezel thread voor een groot deel gelezen een weet dat Asus modem/routers compatibel zijn. Echter is het erg veel geconfigureer en ik vroeg me af of het op een gemakkelijkere manier kan.

De KPN Box 12 is verschrikkelijk en deze kun je ook niet in bridge modus zetten. Maar zou je wel alle features uit kunnen zetten, zoals firewall, dhcp, wifi, etc. en er dan je eigen router achter hangen, waar verder al je apparaten op verbonden zijn?

Zo ja, welke router raden jullie dan aan? Voor mij is het belangrijk dat het wifi signaal sterk is en ruim 300m2 kan bedekken, eventueel met wifi versterkers. Verder zou ik gebruik willen maken van mac filters op de wifi verbinding en is het dus wenselijk dat eventuele versterkers dit van de router overnemen.

Alle tips zijn welkom! Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lang verhaal kort: nee, je kan niet een router achter een router hangen zonder wat "gereutel" zoals dubbel NAT of andere issues, afhankelijk van de apparatuur.

De Asus is vrij goed compatible en niet lastig in te stellen; ook andere apparatuur zoals Ubiquiti kan je gebruiken. En daarmee meteen de volgende stap: Asus ondersteunt AI-Mesh dus je kan meerdere Asus-apparaten (wel even van te voren lezen) aan elkaar koppelen en daarmee een dekkend & hand-over WiFi netwerk aanmaken. Echter, ook Ubiquiti heeft daar oplossingen voor. En ik gok ook een D-Link of Zyxel ook wel.

Dus, budget & inzet (onderzoek) zijn een beetje de speerpunten ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat is er mis met een FRITZ!Box en bijbehorende WLAN (mesh) repeaters?

Werkt hier bij ons thuis (KPN FttH) als een prima mesh WLAN. :Y

En qua configuratie redelijk makkelijk te doen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
MAX3400 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:40:
Lang verhaal kort: nee, je kan niet een router achter een router hangen zonder wat "gereutel" zoals dubbel NAT of andere issues, afhankelijk van de apparatuur.

De Asus is vrij goed compatible en niet lastig in te stellen; ook andere apparatuur zoals Ubiquiti kan je gebruiken. En daarmee meteen de volgende stap: Asus ondersteunt AI-Mesh dus je kan meerdere Asus-apparaten (wel even van te voren lezen) aan elkaar koppelen en daarmee een dekkend & hand-over WiFi netwerk aanmaken. Echter, ook Ubiquiti heeft daar oplossingen voor. En ik gok ook een D-Link of Zyxel ook wel.

Dus, budget & inzet (onderzoek) zijn een beetje de speerpunten ;)
Top, dank je!

Ik las op bol.com dat iemand een tplink archer X55 direct op het glasvezel kastje heeft aangesloten. Hij claimt dat dit werkt, maar ik kan me dat haast niet voorstellen. Zijn de archers geen router zonder modem functionaliteit?

Als het wel werkt, neig ik inderdaad naar de tplink archer x55; deze heeft veel goede reviews en is vrij goedkoop. De fritzbox is bijna 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sumigaeshi schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:13:
[...]

De fritzbox is bijna 300 euro.
Welke vergulde versie praat je dan over? ;)

Want b.v. een 7590 doet het prima. En is vaak voor rond de 160 euro al te verkrijgen.
En WLAN repeaters zijn ook niet zo duur. En tezamen in één mesh werkt het gewoon goed.

E.e.a. afhankelijk van of je b.v. een AON of GPON model rechtstreeks aan de glasvezel wilt hangen, dan wordt het ietsje duurder.

Zo heb ik hier een, al wat oudere 5490, rechtstreeks aan de glasvezel hangen (+ 1750E repeaters); dat werkt gewoon prima.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
ehtweak schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:20:
[...]

Welke vergulde versie praat je dan over? ;)

Want b.v. een 7590 doet het prima. En is vaak voor rond de 160 euro al te verkrijgen.
En WLAN repeaters zijn ook niet zo duur. En tezamen in één mesh werkt het gewoon goed.

E.e.a. afhankelijk van of je b.v. een AON of GPON model rechtstreeks aan de glasvezel wilt hangen, dan wordt het ietsje duurder.

Zo heb ik hier een, al wat oudere 5490, rechtstreeks aan de glasvezel hangen (+ 1750E repeaters); dat werkt gewoon prima.
Ik las net dat je de tplnk ax55 gewoon zo aan je glasvezelkastje kunt hangen! Die is 90 euro en heeft overal goede reviews dus dat is een goede optie. TV werkt dan niet, maar niemand hier kijkt tv en als dat zo nu en dan wel gebeurt (kan me niet eens de laatste keer herinneren) dan gaat dat via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06
sumigaeshi schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:13:
[...]

Top, dank je!

Ik las op bol.com dat iemand een tplink archer X55 direct op het glasvezel kastje heeft aangesloten. Hij claimt dat dit werkt, maar ik kan me dat haast niet voorstellen. Zijn de archers geen router zonder modem functionaliteit?
Ik weet niet welk glaskastje je bedoelt, maar in principe komt uit het glas direct ethernet rollen, hetzij als UTP met een RJ45 stekker, hetzij als glas, maar dat is de verschijningsvorm. Met een router gaat het dan wel lukken, maar moet je wel wat instellingen doen om het aan de gang te krijgen. Let op als je GPON of XGSPON hebt en je wil met glas koppelen, dat bij de provider bekend moet zijn omdat dat een encrypted link is.

Op glasvezel heb je geen modemfunctionaliteit nodig dus, alleen een router die laag 3 (IP) toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
Houtenklaas schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:29:
[...]

Ik weet niet welk glaskastje je bedoelt, maar in principe komt uit het glas direct ethernet rollen, hetzij als UTP met een RJ45 stekker, hetzij als glas, maar dat is de verschijningsvorm. Met een router gaat het dan wel lukken, maar moet je wel wat instellingen doen om het aan de gang te krijgen. Let op als je GPON of XGSPON hebt en je wil met glas koppelen, dat bij de provider bekend moet zijn omdat dat een encrypted link is.

Op glasvezel heb je geen modemfunctionaliteit nodig dus, alleen een router die laag 3 (IP) toevoegt.
Super. Dank je! Uit het 'glasvezelkastje' komt gewoon een utp kabeltje die in de verschrikkelijke kpn box 12 gaat.

Ik lees dat ik dan alleen de pppeo op vlan6 moet doen en daar wat inloggegevens in moet voeren. Wat die inloggegevens zijn, is mij nog enigszins onduidelijk. Maar dat zal wel ergens te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06
sumigaeshi schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:35:
[...]

Super. Dank je! Uit het 'glasvezelkastje' komt gewoon een utp kabeltje die in de verschrikkelijke kpn box 12 gaat.

Ik lees dat ik dan alleen de pppeo op vlan6 moet doen en daar wat inloggegevens in moet voeren. Wat die inloggegevens zijn, is mij nog enigszins onduidelijk. Maar dat zal wel ergens te vinden zijn.
Die doen niks bij KPN, beide "kpn" invullen zou moeten werken, er moet wel iets staan. Of "dikkeneus" of zo:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 22:43
sumigaeshi schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:35:
[...]

Dat utp kabeltje kan net zo goed een verschrikkelijk gave Fritzbox in gaan. De 7590 werd genoemd, werkt prima en is bovendien ook nog te gebruiken als DECT basisstation (als je nog vaste telefonie gebruikt). KPN levert optioneel zelf ook Fritzbox routers bij hun verbindingen.

https://www.kpn.com/internet/fritzbox/fritzboxbeheren.htm
https://nl.avm.de/service...ing-van-kpn-configureren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumigaeshi
Antonius schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:11:
[...]

Dat utp kabeltje kan net zo goed een verschrikkelijk gave Fritzbox in gaan. De 7590 werd genoemd, werkt prima en is bovendien ook nog te gebruiken als DECT basisstation (als je nog vaste telefonie gebruikt). KPN levert optioneel zelf ook Fritzbox routers bij hun verbindingen.

https://www.kpn.com/internet/fritzbox/fritzboxbeheren.htm
https://nl.avm.de/service...ing-van-kpn-configureren/
Klopt! Maar zoals ik zei, de fritz is onnodig duur (ik gebruik geen tv noch vaste telefonie)

Ik heb de archer besteld, deze heeft alle functies die ik wil hebben en is lekker goedkoop!

Dank voor jullie hulp jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb de archer besteld,

dat wordt wachten op de volgende topic (vrees ik), maar hey er is altijd wel weer een tweakert die WEL zo lief is om de instellingen voor te kauwen ;)

zelf ben ik niet zo'n tplink fan, ja ze hebben heel leuk spul maar je bent je WEL weer elke keer rot aan het zoeken of juist DIE ENE versie openwrt ondersteunt want de stock firmware is ECHT bagger slecht.

en fritzboxen zijn helemaal niet per se onnodig duur tenzij je de fiberwan versie zoek die heeft dan zogezegt geen utp als wan port maar een direct aansluitpunt voor je glasvezel dat is vooral handig op plaatsen waar voorheen glashart kabels heeft gelegd omdat die zo lullig waren geen NTU's af te monteren. dan zit je als klant dus ineens met een modem/router ... nu (tegenwordig) heb je daar wel heel wat keuze in maar in het begin had je meuk van draytec en dat was het wel zo'n beetje. (voor consumenten)

anno nu zou je in zo'n geval toch gewoon een fritzbox moeten nemen, of een provider kiezen die deze standaard aanbied (freedom bijv).

maar als jij (zoals in jouw geval) gewoon een NTU / media-convertor hebt dan kan eigenlijk elke standaard router daar wel mee overweg, zolang de interface maar de juiste functies ontsluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
ik zou ook een fritzbox aanraden, deze neemt gewoon de instellingen over van de Experiabox 12 en dan is het een kwestie van omwisselen geen gezeur met instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben benieuwd naar het volgende topic waar blijkt dat de tplink geen haar betere wifi dekking blijkt te hebben omdat er alleen blind gestaard is op de router en niet op access points :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 22:43
Fritzbox is ook redelijk goed gebruikt te vinden want wordt her en der meegeleverd. Zo kom ik ook aan die van mij. Flink goedkoper dan nieuw, wel in de originele verpakking, de folie zat er zelfs nog op. Werkt bovendien perfect samen met een Fritz wlan repeater. Ook die zijn best tweedehands te vinden.

Maakt allemaal niet uit, de Archer is besteld en dat zal ook best goed komen, al dan niet met wat hulp van andere Tweakertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
nelizmastr schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:02:
Ben benieuwd naar het volgende topic waar blijkt dat de tplink geen haar betere wifi dekking blijkt te hebben omdat er alleen blind gestaard is op de router en niet op access points :)
Archer X55 aangesloten, op de begane grond, in de tuin en op de 1e verdieping perfect bereik en haal tegen de 600mbps; geen 940mbps zoals op de vaste computers, maar het is nog steeds vele malen beter dan de kpn box.

Op de tweede zwak bereik en op de derde niks; daar moet dus een access-point. Hoewel ik voornamelijk beneden werk, neem ik zo nu en dan de laptop mee naar boven om h.e.e.a. op github te pushen/updaten, dus dat heeft wel prio. Ik was ook even bang dat het dichtbevolkte Amsterdam voor veel interferentie zorgde op de wifi kanalen, waardoor de verbinding zo zwak was, maar met de huidige router lijkt dat helemaal geen probleem te zijn!

Iedereen, hartelijke dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camthelion
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-01 15:32
Je zou bijna denken dat al die gasten op de loonlijst van fritzbox staan. Zo staan ze die te promoten. Ik heb zelf een fritzbox gehad, ik vond het GEEN gemakkelijk router, onnodig ingewikkeld. Ik zal in iedergeval NOOIT meer eentje aanschaffen. :O :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:11
Camthelion schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:19:
Je zou bijna denken dat al die gasten op de loonlijst van fritzbox staan. Zo staan ze die te promoten. Ik heb zelf een fritzbox gehad, ik vond het GEEN gemakkelijk router, onnodig ingewikkeld. Ik zal in iedergeval NOOIT meer eentje aanschaffen. :O :O
Ingewikkeld? Dit is dan een typisch voorbeeld van pebcak. Indien je niet weet wat ik bedoel, Google is your friend

Blijkbaar was het niet ingewikkeld genoeg om een account vandaag aan te maken op Tweakers om dit soort onzin te dumpen

[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 16-10-2023 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Camthelion schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:19:
Als je een Fritzbox niet makkelijk vindt zegt dat helaas iets over jou maar niet over de Fritzbox, want N=1 is geen bewijs dat je gelijk hebt >:)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Laten we dit oude topic maar even rusten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.