Laminaat leggen rondom radiatorbuizen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo,

Even een vraag wat betreft het leggen van laminaat rondom radiatorbuizen.
Ik heb daarover uiteraard zelf al wat info over opgezocht en kwam al meerdere filmpjes tegen zoals deze:

YouTube: Laminaat plaatsen rond radiatorbuizen | Quick-Step-tutorial

Helder!

Maar, hoe zit het nou als het laminaat net in een andere richting wordt gelegd? want ik vind het
namelijk veel mooier lijken om het laminaat gelijk te leggen met de lengte van de kamer, en niet in de breedte. Alleen de buizen lopen evenwijdig met de lengterichting van de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9_M7nfuxGbav4l4AkmEKHtTa4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jPYcS6rm21odLGsgtu3co4Aw.jpg?f=user_large

Hierbij even een foto van de situatie om het wat te verduidelijken ;)
Ik wil het laminaat dus gaan leggen in de lengte. Heb het even met een pijl aangegeven.
Hoe ga ik dit dan oplossen, want dan gaan bovenstaande instructies niet op!

Oja, let overigens niet op het huidige laminaat. Dat is ooit heel crappy door de vorige bewoners erin gelegd :*)

Ik hoor het graag! :)

[ Voor 5% gewijzigd door gwbuiter74 op 28-04-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:34

Felyrion

goodgoan!

Ligt er ook een beetje aan hoeveel ruimte je achter die buizen nog hebt. Op de foto lijken de buizen redelijk dicht tegen de plint aan te zitten.
Je kunt voor de eenvoudige optie gaan en drie U-vormen uit de zijkant van de plank zagen die mooi om de buizen vallen. Je hebt dan wel open ruimtes aan de achterkant van de buizen. Dit kun je eventueel nog weer opvullen met losse passende stukjes.

Als er voldoende ruimte is kun je proberen op dezelfde manier te werk te gaan als in de video. Dat wil zeggen dat je moet zorgen dat je de buizen op de scheiding van twee planken moet zien te krijgen. Dan kun je van beide planken drie halve circels halen en deze tegen alkaar schuiven.
Ik denk alleen wel dat er te weinig ruimte zit om dat goed te doen, maar mogelijk geeft de foto het niet helemaal weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Felyrion op 28-04-2023 19:08 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:34

Felyrion

goodgoan!

Sowieso de vraag wat je gaat doen met een plint. Als je nog iets van een afwerkplint langs je laminaat zelf maakt, dan valt dat mogelijk over die achterkant.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Felyrion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:06:
Ligt er ook een beetje aan hoeveel ruimte je achter die buizen nog hebt. Op de foto lijken de buizen redelijk dicht tegen de plint aan te zitten.
Je kunt voor de eenvoudige optie gaan en drie U-vormen uit de zijkant van de plank zagen die mooi om de buizen vallen. Je hebt dan wel open ruimtes aan de achterkant van de buizen. Dit kun je eventueel nog weer opvullen met losse passende stukjes.

Als er voldoende ruimte is kun je proberen op dezelfde manier te werk te gaan als in de video. Dat wil zeggen dat je moet zorgen dat je de buizen op de scheiding van twee planken moet zien te krijgen. Dan kun je van beide planken drie halve circels halen en deze tegen alkaar schuiven.
Ik denk alleen wel dat er te weinig ruimte zit om dat goed te doen, maar mogelijk geeft de foto het niet helemaal weer.
Oh, dat is een vlotte reactie. Allereerst dank daarvoor ;)
Heb het even bekeken en de buizen zitten ook niet allemaal op gelijke afstand van de muur. zit zo tussen de 2 a 3cm ruimte tussen de buizen en de muur. misschien is dat sowieso wel te krap om volgens bovenstaande instructies te werk te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:35
Plank volledige lengte laminaat-muur.
Deze plank in centrum radiatorbuis doormidden
Beide plankjes halverondjes uitzagen
Vervolgens eerst gewoon plank 1 leggen
Dan plank 2.
Ja, er zit geen verbinding tussen plank 1 en 2, maar als je daar ook klik verbinding wilt ,ou ik het opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 09:12
Je kan nog gaan voor de optie om de radiators leeg te laten lopen.
Buizen losmaken en in laminaat met een ronde gatenzaag aan de slag gaan.
Laminaat over de buizen schuiven en opnieuw aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik leg vaak een klemrozet er omheen als afwerking
https://www.hornbach.nl/p...-o-15-mm-4-stuks/4132042/

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rozetten er bij halen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 16:01
99ruud99 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:47:
Plank volledige lengte laminaat-muur.
Deze plank in centrum radiatorbuis doormidden
Beide plankjes halverondjes uitzagen
Vervolgens eerst gewoon plank 1 leggen
Dan plank 2.
Ja, er zit geen verbinding tussen plank 1 en 2, maar als je daar ook klik verbinding wilt ,ou ik het opgeven.
Dit inderdaad. Bij voorkeur dus afkortzaag gebruiken.

Je kunt eventueel ook nog houtlijm tussen de twee delen gebruiken. In de praktijk nauwelijks nodig omdat de naastgelegen planken de delen wel op hun plek houden.

Ik neem overigens niet de moeite om (halve) rondjes te zagen. Gewoon vierkant en rozet erop.

Voor je het laminaat gaat leggen wel de bestaande staande plinten verwijderen voor een net resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 28-04-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Rukapul schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:02:
[...]

Dit inderdaad. Bij voorkeur dus afkortzaag gebruiken.

Je kunt eventueel ook nog houtlijm tussen de twee delen gebruiken. In de praktijk nauwelijks nodig omdat de naastgelegen planken de delen wel op hun plek houden.

Ik neem overigens niet de moeite om (halve) rondjes te zagen. Gewoon vierkant en rozet erop.

Voor je het laminaat gaat leggen wel de bestaande staande plinten verwijderen voor een net resultaat.
Precies ja, dit lijkt mij de beste optie. Dan rozetjes erop. En de plint gaat sowieso vervangen worden.

Dank beide voor de tips. ;)
D-dark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:46:
Je kan nog gaan voor de optie om de radiators leeg te laten lopen.
Buizen losmaken en in laminaat met een ronde gatenzaag aan de slag gaan.
Laminaat over de buizen schuiven en opnieuw aansluiten.
Wel de mooiste optie om het super strak te krijgen, maar ook wel gelijk het meeste werk. En ik zie het niet zitten om de volledige radiatorbuizen eruit te trekken. Maar toch bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Goed de afstanden opmeten (eventueel met stuk karton mal maken) en dan gaten boren (iets groter dan de buis ivm uitzetten). daarna met decoupeerzaag (of figuurzaag voor nog kleinere snede) de achterzijde eruit halen en later terug lijmen als het eenmaal goed ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door Toerq op 28-04-2023 22:41 ]

Pagina: 1