Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-04 12:42
Lieve mensen,

Enige tijd geleden alweer heb ik een Marantz NR 1509 gekocht, vanwege het feit dat daar een Heos functie op zit. Lekker makkelijk. Receiver aanzetten, spotify openen en streamen maar.
Niet dus.
Ik heb de AVR aangesloten met een HDMI-kabel op HDMI 1 van mijn Samsung TV.
Middels een netwerkkabel (zo'n klikding) zit hij aangesloten op de wi-fipaal van Apple, die op zijn beurt weer aangesloten staat op de/het modem van Ziggo. De TV zit ook aangesloten op deze wi-fipaal en herkent gewoon het netwerk.
De AVR dus niet. Ik ga naar HDMI 1 en druk op de afstandsbediening van de AVR op 'set-up'.
Het set-upmenu verschijnt op het scherm.
Bij connection kan ik doen wat ik wil... het lukt niet.
De AVR zegt dat ik een netwerkkabel moet inprikken en dan Try Again. Reageert niet op enter...
Wi-fi setup blijft maar draaien en zoeken...
Het gaat gewoon niet. :(

Heos heeft een netwerkverbinding nodig om de app op mijn telefoon überhaupt te laten werken.

Ik kom er niet uit. :? 8)7

Wie kan me helpen? Please!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

Wat is een Apple Wifipaal?

Welk netwerk frequency heb je aanstaan op je Apple paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Barrycade schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:21:
Wat is een Apple Wifipaal?

Welk netwerk frequency heb je aanstaan op je Apple paal?
Dat is een wit ding wat dient als wifi-dinges, versterker voor het wifisignaal. Router heet dat geloof ik. De modem staat achter 4 deuren en 5 muren in de meterkast, en levert een heel zwak signaal. Vandaar dat ik 10 meter kabel heb aangelegd om dat Appleding in de woonkamer neer te kunnen zetten. Op die wifi-paal zitten allemaal netwerkaansluitingen met van die klik-aansluitingen. Alles wat ik inprik werkt meteen. Behalve de Marantz NR 1509.

Ik snap niet wat u bedoelt met netwerk frequency. Waar kan ik dat zien?
Dat ding was plug en play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

En als je de kabel van je tv in de receiver stopt, werkt het dan wel? Kan ook aan je kabel liggen.

Ik dacht dat je je Marantz op de wifi wilde aansluiten, maar laten we het eerst eens via ethernet 'klikding' proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Barrycade schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:48:
En als je de kabel van je tv in de receiver stopt, werkt het dan wel? Kan ook aan je kabel liggen.

Ik dacht dat je je Marantz op de wifi wilde aansluiten, maar laten we het eerst eens via ethernet 'klikding' proberen.
Nee, werkt ook niet. De TV reageert meteen door te melden dat de netwerkverbinding is verbroken, dus die kabel doet het wel.

De kabel die ik gebruik voor de Marantz aan te sluiten komt nieuw uit de verpakking.

Indien U een manier weet om de Marantz via de wifi aan te sluiten, vind ik dat ook prima. Het probleem is dat het beeld zwart wordt zodra ik probeer om te connecten via wifi. Ik zie niet wat er gebeurt. Enkel op de display van de Marantz staat iets van 'connecting, please wait'.... maar dat word je na een kwartier ook zat....

Ben al lang blij dat er überhaupt iemand reageert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
En als je een netwerkkabel in de Marantz hebt zitten, zie je dan LEDs oplichten op die aansluiting? De standaard instellingen gebruiken Wifi, voor de bekabelde setup moet/moest je de instellingen aanpassen

[ Voor 34% gewijzigd door biomass op 28-04-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
biomass schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:19:
En als je een netwerkkabel in de Marantz hebt zitten, zie je dan LEDs oplichten op die aansluiting?
Aan de kant van de wifi-paal brandt een groen lichtje. Aan de kant van de Marantz zie ik niks branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Dan is adapter van de Marantz niet ingeschakeld, of doodleuk kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:03
Als ik naar foto's van zo'n nr1509 kijk zie ik daar geen ledjes op zitten.

Connection type staat wel op 'Wired'? Standaard is dat namelijk ingesteld op 'Wireless'.

https://manuals.marantz.com/NR1509/NA/EN/HJWMSYqasgsfip.php

Doe anders eens een foto van de melding, ben wel benieuwd wat de receiver nou exact aangeeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-04-2023 19:32 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Jaap-Jan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:30:
Als ik naar foto's van zo'n nr1509 kijk zie ik daar geen ledjes op zitten.

Connection type staat wel op 'Wired'? Standaard is dat namelijk ingesteld op 'Wireless'.

https://manuals.marantz.com/NR1509/NA/EN/HJWMSYqasgsfip.php

Doe anders eens een foto van de melding, ben wel benieuwd wat de receiver nou exact aangeeft.
Bij de set-up kies ik voor wired. Dan begint de marantz op het scherm te vragen om een aan Cable en try again. Hoe vaak ik de kabel ook aansluit, en welke kabel ik ook aansluit, en hoe vaak ik ook op enter (van de afstandsbediening ) druk.... geen enkele reactie.

Als ik wireless lan kies kan ik wel op enter drukken, maar dan krijg ik een zwart beeldscherm. Op de display van de Marantz staat dat hij probeert te connecten, maar dat duurt en duurt maar...

De tv is momenteel in gebruik door de vrouw....
Ik ga morgenochtend een poging wagen en zal foto's nemen van wat er gebeurt.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoyanov op 28-04-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
biomass schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:25:
Dan is adapter van de Marantz niet ingeschakeld, of doodleuk kapot.
Dat ding is praktisch nooit gebruikt !! Hoe kan dat nou kapot zijn?
Enne... waar zit die adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
en als je diezelfde kabel aan een PC/laptop doet (icm de Apple WiFi-Paal), doet ie t dan wel? (om de kabel uit te kunnen sluiten)

Krijgen andere apparaten wel verbinding via die AppleWiFiPaal?

[ Voor 20% gewijzigd door The_BoKmeester op 28-04-2023 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoyanov
The_BoKmeester schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:43:
en als je diezelfde kabel aan een PC/laptop doet (icm de Apple WiFi-Paal), doet ie t dan wel? (om de kabel uit te kunnen sluiten)
Als ik hem in de tv prik doet alles het gewoon. Laptop of iets anders met zo'n aansluiting heb ik niet.

En ja... er staat bijvoorbeeld ook een ziggobox op aangesloten, en die werkt als het spoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoyanov op 28-04-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Als het goed is, is het ook niet kapot. Maar als je met een bekabelde aansluiting op je router niet kan zien welk IP de Marantz krijgt, dan is dat wel raar. Om een Dhcp request te forceren, kun je de Marantz uit en aan zetten; met de Dhcp aan zou dat moeten lukken. Dat kun je doen via je Apple repeater, of rechtstreeks aan je modem/router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoyanov
biomass schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:49:
Als het goed is, is het ook niet kapot. Maar als je met een bekabelde aansluiting op je router niet kan zien welk IP de Marantz krijgt, dan is dat wel raar. Om een Dhcp request te forceren, kun je de Marantz uit en aan zetten; met de Dhcp aan zou dat moeten lukken. Dat kun je doen via je Apple repeater, of rechtstreeks aan je modem/router
Dus kort gezegd: TV aanzetten op HDMI 1. Set up menu openen. DHCP op 'on'
Kiezen voor bekabelde connectie. Kabel inprikken in apple-repeater én Marantz.
De Marantz uitschakelen en weer inschakelen en kijken wat er gebeurt?

Waar zou ik zogezegd moeten kunnen zien wat voor IP adres er wordt toegewezen?

Enne... bedankt voor uw geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:03
Stoyanov schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:55:
[...]

Waar zou ik zogezegd moeten kunnen zien wat voor IP adres er wordt toegewezen?

Enne... bedankt voor uw geduld
Onder 'Network' en dan 'Information' (in het set-up menu dus).

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-04-2023 19:59 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Jaap-Jan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:58:
[...]

Onder 'Network' en dan 'Information' (in het set-up menu dus).
Ik ga er morgen naar kijken en foto van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 20:06

DarkSide

theres no place like ::1

Of anders even alles van de marantz resetten.
Dus een factory reset doen

Soms wil dat wel helpen met vage dingen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
DarkSide schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:01:
Of anders even alles van de marantz resetten.
Dus een factory reset doen

Soms wil dat wel helpen met vage dingen.
Ik neem aan dat dit ook kan in het set-upmenu?
Zal er morgen naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-04 21:24

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Dat Apple ding is een (oude?) Airport Extreme/Time Capsule? Werkt die wel lekker op (bekabeld) 100Mbps LAN snelheid? Kun je dat op dat ding visueel of in de interface zien?
Marantz Receivers hebben vrij oude LAN chip implementaties die ook niet sneller kunnen als dat (100 mbit). Ik heb zelf (onder andere) een NR1605 die is van zichzelf ook nogal kieskeurig en wisselt soms spontaan naar WiFi ondanks een werkende bekabelde link. Enige tijd de stroom (volledig, geen standby) eraf lost dat weer op voor een tijdje. Afhankelijk van het model gebruiken ze ook hetzelfde MAC (hardware netwerk) adres voor de Wifi adapter en bekabeld. Vandaar dat dan ook maar één van de interfaces tegelijk actief kan zijn.

Laat maar.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
LiGHtNiNG! schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:29:
Dat Apple ding is een (oude?) Airport Extreme/Time Capsule? Werkt die wel lekker op (bekabeld) 100Mbps LAN snelheid? Kun je dat op dat ding visueel of in de interface zien?
Marantz Receivers hebben vrij oude LAN chip implementaties die ook niet sneller kunnen als dat (100 mbit). Ik heb zelf (onder andere) een NR1605 die is van zichzelf ook nogal kieskeurig en wisselt soms spontaan naar WiFi ondanks een werkende bekabelde link. Enige tijd de stroom (volledig, geen standby) eraf lost dat weer op voor een tijdje. Afhankelijk van het model gebruiken ze ook hetzelfde MAC (hardware netwerk) adres voor de Wifi adapter en bekabeld. Vandaar dat dan ook maar één van de interfaces tegelijk actief kan zijn.
Dat apple ding is inderdaad niet nieuw.
Maar voor ons werkt hij prima. Mijn telefoon (Xiaomi Poco X3 pro) en die van mijn vrouw (iPhone Xr) vliegen, bij wijze van spreken. De iPad 3 is erg traag, maar die is ook uit het jaar kruik. De iPad 2021 van vrienden reageert ook erg snel. Ik denk dan ook dat het niet aan die Airport ligt. Het is overigens geen Time Capsule.
Ik zou niet weten hoe ik kan controleren hoe snel of hij eigenlijk is.
Het is niet voor niets dat wij Apple gebruiken. Normaliter is dat eigenlijk altijd probleemloos spul. Uitgevonden voor mensen zoals wij, die er geen kijk op hebben.
Maar langzaam of niet... ik weet 100% zeker dat ik via de Marantz app op de iPad al eerder muziek van Spotify heb geluisterd via de Marantz. Maar op 1 of andere manier gaat dat ineens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28
Stoyanov schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:13:
[...]
Ik neem aan dat dit ook kan in het set-upmenu?
Nee. Een Factory Reset is alleen met de combinatie van knoppen op de unit zelf uit te voeren. Let wel dat je dan alle instellingen kwijt bent. Audyssey, toegewezen ingangen, etc. Mocht netwerk na een Factory Reset niet werken dan is er een groter issue dan alleen software.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-04 21:24

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Ik val je Apple apparatuur niet aan, zelf genoeg ervan, en wel ITer. Neemt niet weg dat Apple weinig visuele makkelijk te controleren ledjes oid gebruikt, dat begrijpt ook iedereen. Maar je roept nu alleen zaken over draadloze apparatuur die werkt. Je Marantz kan ook prima draadloos functioneren normaliter, inclusief spotify. Waarom koppel je hem niet op die manier dan?
Als je zaken zelf wilt uitsluiten zal je toch iets moeten doen. Je kunt ook een goedkoop desktop switchje gebruiken/kopen om wel een visuele confirmatie te krijgen of er überhaupt een bekabelde link tot stand komt als dat niet op Marantz of AirPort kan.

Je zegt dat je een Ziggo box hebt, ik neem aan dat dat de router is, met actieve interne switch. Wat gebeurt er als je die Marantz daar rechtstreeks in prikt? Al dan niet de kabel van dat ding naar je AirPort even in die Marantz?

Laat maar.. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
Probeer eerst gewoon de stroom eraf voor 30 seconden, werkt dat niet een hard reset idd.

De keren dat de stroom van mn denon 3400x af moest omdat de heos app niet meer werkte zijn ontelbaar. :-(
Heb nog een Yamaha WXA-50 MusicCast die werkt al jaren probleemloos, ook bedraad aangesloten net als de denon.
Via wifi is bij beiden een ramp en heb best een goede router, een netgear rax80.

[ Voor 63% gewijzigd door Goofy1978 op 29-04-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Nou, moet je raaien wat er is.

Ten eerste heb ik het door omstandigheden ontzettend druk gehad. Te druk om mezelf er mee bezig te houden...
Ging net zitten. Trek de stroomkabel uit de Marantz. Wacht 1 minuut. Stop hem weer terug en hij begint meteen met zoeken en updaten. Ik hoefde zelf niet eens wat in te stellen via de monitor plus afstandsbediening.
Op de Heos-app van mijn mobiel was de voortgang te volgen.
Die app doet het dus ook meteen weer.
Na ongeveer 10 minuten updaten, uitschakelen en weer inschakelen deed alles het als voorheen.
En toen... trok ik de kabel van 6 meter, welke nieuw uit de verpakking kwam, los en verving die voor het exemplaar van 1 meter, die ik nog had liggen. En begon het hele circus weer opnieuw.
No Network Connection.
Kabeltje was dus naar Blanes en de Marantz had een harde reset nodig.
Kabel van 6 meter maar weer ingeklikt en het werkt meteen weer.
Spotify werkt ook meteen weer samen, zoals het hoort.

Ik wil iedereen die heeft bijgedragen aan de oplossing ontzettend bedanken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Nog wel 1 dingetje. Kleine verrassing.
Als ik momenteel met de afstandsbediening van de ziggo-box de tv inschakel, gaat de Marantz ook aan.
Ongewild.
De hdmi kabel naar de tv losgetrokken. Helpt niet.
Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Opgelost. Gekoppeld met media next box.
Pagina: 1