Zelf aardedraad aarden verlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Milofow
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb gister een spiegel opgehangen in de badkamer die verlichting erin heeft er zit nu een snoer met een stekker eraan bevestigd d.m.v. een kroonsteentje. Ik ben van plan om aan het kroonsteentje een huishoudsnoer te bevestigen naar de wanddoos in de badkamer. De wanddoos in de badkamer heeft de volgende draden: schakeldraad, nuldraad en een aardedraad. De spiegel heeft alleen een schakeldraad en nuldraad.

Nu was mijn plan om alles zoals hoort aan te sluiten en de aardedraad te bevestigen aan het metalen profiel dat bevestigd zit aan de spiegel waarmee hij aan de muur hangt.

Mijn vraag is of dit kan en dit een geldige manier is om de aardedraad alsnog te aarden.

Alvast bedankt voor de reacties :)

Alle reacties

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:51
Is de behuizing van de lamp in de spiegel van metaal? Zo niet dan hoef je toch niets te aarden?
En zo wel dan verwacht ik dat er al een aardedraad aan zit.

Het lijkt me onzin om een aardedraad aan een metalen profiel van de spiegel te maken als dat niet aan de lamp vast zit oid.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Er zijn 2 types toestellen met snoer die mogen gebruikt worden: geaarde toestellen (moeten in een geaard stopcontact); en dubbel geïsoleerde toestellen die geen aarding hebben (mogen in alle stopcontacten).
De meeste lampen zijn dubbel geïsoleerd, denk maar aan de stoffen buisjes die meegeleverd worden om over de geïsoleerde aansluitdraden te schuiven. Je hoeft dus niets te doen qua aarding.

Een opmerking: je mag denken wat je wil over anders geaarde medemensen; maar stopcontacten mag je enkel correct aarden (pen in de grond of lus onder fundering), nooit aan waterleiding ofzo.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 12:13
Hangt er nu een kroonsteentje tussen spiegel en WCD? Deze zal ik wel vervangen voor lasklemmen.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:55
Lothlórien schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:28:
Hangt er nu een kroonsteentje tussen spiegel en WCD? Deze zal ik wel vervangen voor lasklemmen.
Onzin. Kroonsteentjes op verlichtingsnoer is prima. Beter een kroonsteen dan een verkeerde lasklem die niet geschikt is voor zachte kernen.

Joe

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:55
Oh ja, en het antwoord voor het topic: Als de spiegellamp geen aardedraad heeft, is er ook geen aarde nodig.

Joe

Pagina: 1