Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-05 14:45
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over de radiator ventilators.

Onze radiators zijn later geplaatst waardoor alle gordijnen er overheen hangen.

We hadden eerst luchtverwarming dmv roosters werd er warme lucht ingeblazen via roosters in de vloer.

Ik wil de ventilators aan de bovenkant plaatsen zodat de warme lucht langs de onderkant van de radiator de kamer in komt ipv achter de gordijnen.

Warme lucht stijgt al op natuurlijke wijze maar blazen de ventilators hard genoeg om de warmte er aan de onderkant uit te laten komen?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nee, werkt niet. daarmee maak je het probleem alleen maar groter.

dus gordijnen inkorten en/of de radiatoren voor de gordijnen verplaatsen.

gordijnen voor de radiatoren was leuk toen de CV nog op 80+ graden zat te branden en gas 15 cent de kuub was.

[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 15:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Oké, jammer....

Dacht 'het' gevonden te hebben.

Gordijnen in laten korten is best wel prijzig. Dat is waarom ik er over dacht om het met de ventilators te doen.

Had ook al aan een ombouw gedacht maar dan blijft het probleem met de gordijnen.

We hebben nu het geluk gehad dat we niet zo'n koude winter hebben gehad. Misschien van de zomer toch maar de gordijnen inkorten.

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nossie63 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:14:
Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.
vloerverwarming.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zou dan eerder de ventilatoren opzij laten blazen, om zo te proberen voorbij de gordijnen te komen.

maar t blijft niet ideaal. maar misschien zou je eens kunnen kijken om je gordijnen te vervangen voor iets van een rolgordijn bijv? die je tussen het kozijn plaatst?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
mrc4nl schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:20:
ik zou dan eerder de ventilatoren opzij laten blazen, om zo te proberen voorbij de gordijnen te komen.

maar t blijft niet ideaal. maar misschien zou je eens kunnen kijken om je gordijnen te vervangen voor iets van een rolgordijn bijv? die je tussen het kozijn plaatst?
Dan zou de bovenkant van de radiator dicht gemaakt moeten worden en dan aan één kant eruit blazen.

Maar de gordijnen vervangen maak ik m'n vrouw niet blij mee. Dan zet ze bij wijze van spreken liever nog zelf de schaar in de gordijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Had hier ook kamerhoog gordijnen, die konden gewoon niet dicht want zelfs met 75 graden kwam je daar niet doorheen.
Heb uiteindelijk nieuwe gekocht op juiste hoogte.
Mocht je vrouw recht kunnen knippen en een naaimachine kunnen bedienen kan je dat natuurlijk ook doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
Als het lukt, wat ik wel denk, als je maar hard genoeg blaast en zorgt dat de lucht niet om de ventilator heen weer naar boven kan, dan trek je dus wel de koude lucht achter de gordijnen vandaan. die lucht wordt aangevuld met warme lucht uit de kamer. De isolerende werking van de gordijnen is dan wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03

Cheezus

Luiaard

Ventilatoren blazen een stuk harder dan convectie, het kan dus wel werken. Je moet alleen wel zorgen dat alle lucht langs de radiator wordt geblazen/gezogen door een soort omkisting om de radiator te maken zodat er geen lucht naar de zijkanten wordt geblazen of daarvan wordt aangezogen. De fans zou ik aan de onderkant plaatsen zodat je de warme lucht gericht de kamer in kunt blazen.

En dan zo'n soort ventilator onderaan plaatsen: https://www.bol.com/nl/nl...KIyCpB-A0BWQaAuWXEALw_wcB

[ Voor 26% gewijzigd door Cheezus op 29-04-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebje1962
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-05-2024
Ik had!! ook een soortgelijk probleem. Las dat iemand dat op een andere manier had opgelost.

Het maakt weinig uit of je de ventilatoren aan de onderkant of bovenkant van de radiator plaatst. Zolang de lucht maar naar boven geblazen wordt.
Ik heb de ventilatoren dus aan de bovenkant van de radiator zitten en zo geplaatst dat deze iets schuin naar voren blazen. Hierdoor blaast het grootste deel van de lucht voor de gordijnen langs. Het kleine restje zorgt dan voor een soort natuurlijke koude/warmte buffer achter het gordijn waardoor het minder lijkt te tochten.

Daarnaast hebben mijn ventilatoren een temperatuursensor die regelt of ze harder of zachter blazen, al naar gelang de temperatuur van de radiator.

Ik gebruik deze in de woonkamer als een 3 x 3-ventilator set.
https://www.speedcomfort.nl/product/speedcomfort-trioset/

[ Voor 7% gewijzigd door wiebje1962 op 24-11-2023 16:38 ]

15x Sonnenstromfabrik Mono 320Wp Tripl Black GL/GL (9×ZZO 6xZOO 41°) || SolarEdge SE40000H || 4430Wp in Huizen (NH)

Pagina: 1