Meerdere beveiligingscamera's (buiten) op 1 simkaart, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-11-2023
Beste mensen,

Omdat ik hier de vorige keer onwijs goed geholpen ben, heb ik nogmaals een vraag (of meerdere eigenlijk) die voor mij iets te technisch is😬

Om meerdere redenen wil ik graag camera's op het weiland van mijn paarden waarmee ik vanuit huis (15 autominuten afstand) af en toe zou kunnen kijken. Een aantal verkopers hebben mij 4g camera's aangeraden, maar daarbij moet in iedere camera een simkaart. Aangezien de camera's in het donker niet heel ver kunnen kijken, wil ik uiteindelijk toch minstens zo'n 4 camera's ophangen en 4 abonnementen in de maand extra vind ik wel een duur grapje.

Nu heb ik wel iets gelezen over een bepaalde provider waarbij je 1 bundel kan delen over meerdere simkaarten. Maar volgensmij zijn de kosten per maand dan alsnog vrij hoog en de 4g camera's zijn ook schreeuwend duur.

Ik heb ook iets gevonden over een 4g router/mifi router. Daar gaat dan 1 simkaart in en dan zou ik gewone wifi camera's daarop moeten kunnen verbinden. Maar de bedrijven die ik gevraagd heb zeggen dat dit geen optie is voor buiten. Zijn er misschien toch manieren dat dit wel een optie wordt? Aangezien er geen stroom aanwezig is op het weiland zou de 4g router dan toch ook op zonnepaneel moeten, of op een accu die ik eens in de zoveel tijd bijvoorbeeld vervang. De mifi routers die ik gevonden heb gaan steeds maar 8 uur mee, dat is niet te doen natuurlijk of moet ik er dan iets van een powerbank aanhangen? En hoeveel meter bereik zou ik daarmee dan hebben voor de camera's?

Mocht het verhaal met de 4g router lukken, kan ik dan gewone wifi camera's zelf op een zonnepaneeltje aansluiten om zo voordelig mogelijk uit te zijn of kan ik dan beter wel wifi camera's inclusief zonnepaneeltje kopen?

Op zo'n 80 meter afstand van het midden van het weiland is wel een schuur waar ik stroom mag gebruiken, maar ik denk dat dit te ver is voor het bereik van een 4g router. Er is vrij veel ijzer/staal in de schuur. Op het weiland zelf heb ik een schuiltent staan, wel met ijzeren hekken, maar aan het dak zou ik misschien de 4g router kunnen hangen/maken zodat hij droog blijft mochten er geen opties speciaal voor buiten zijn (of als die opties qua kosten te extreem zijn). Een kabel graven etc is geen optie, dit weiland is maar een tijdelijke plek namelijk.

Ik ben opzich redelijk handig, maar dit is mij toch te technisch allemaal😬 Hopelijk kunnen jullie mij helpen naar een goede oplossing! En excuses voor het lange verhaal🤭

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Waarom is destijds met PoE camera's niets geworden?
Wifi camera's op het weiland, wat is de beste optie?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus-nl
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 23:23
Of een NVR waar een simkaart in kan? Hilvision heeft dit sws.

http://www.designyourgoogle.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pricilla
Halverwege de installatie moesten we ineens per direct met alle 12 paarden binnen een maand vertrekken. Vandaar nu een andere locatie als noodoplossing. Aangezien het dan een nóg langer verhaal zou worden leek het mij irrelevant voor de openingspost😬 De PoE camera's zijn nog aanwezig in de hoop dat ik daar in de toekomst weer wat mee kan, maar dat vraag ik me af aangezien het waarschijnlijk weer een locatie zonder stroom gaat worden. Vandaar dat ik voor nu gewoon een oplossing zoek voor hier omdat het snachts heen en weer rijden scheelt als ik hier camera's heb.
Bertus-nl schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:45:
Of een NVR waar een simkaart in kan? Hilvision heeft dit sws.
En die nvr kan dan dus buiten gebruikt worden en draadloos bepaalde camera's van signaal voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
Zou ik bijvoorbeeld deze: https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl
droog op kunnen bergen in de schuiltent en er een los zonnepaneeltje op aan kunnen sluiten? Of heeft zoiets als dat te weinig meters bereik? En kan de accu het aan om dan altijd aan de stroom van het zonnepaneeltje te zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Als je geen stroom hebt op dat weiland voor een 4g router hoe gaan die camera’s dan werken? Hebben die dan wel stroom??

Een net (outdoor) WiFi AP doet het trouwens prima over 80 meter als er open zicht is en weinig andere spelers in het spectrum.

Ik zou:

Een paal aan de schuur (waar je stroom hebt) vastmaken en op 5 meter hoogte een AP hangen die je met een ethernet kabel verbind met een 4g router die binnen staat. Dus een 4g router met minimaal 1 LAN Port, bijvoorbeeld een RUT240. Icm met een Vodafone Red onbeperkt 4G abonnement.

Dan stap ik even over de stroomvoorziening van de camera’s heen btw..

Mifi vind ik trouwens een klote-term. Dat is gewoon een 4g router.

Outdoor AP
product: TP-Link EAP225-Outdoor

4G router
v&a aangeboden: Teltonika RUT240 (RUT24000E000)

De teltonika kan zelfs een externe outdoor 4g antenne aan maar dat is gezien het tijdelijke karakter waarschijnlijk overkill. Ding in raamkozijn is ook al voldoende.

Ik zou niet met accu’s in de weer.

Dat leveranciers zeggen dat het niet werkt klopt wel, die 4g router staat binnen en dat signaal gaat niet bij je camera’s komen. Maar sluit je er een outdoor AP op aan zoals ik hierboven schets zal het geen probleem is. Hangt nog wel af van de WiFi chip in je camera’s maar dat is een kwestie uitproberen …

Ik heb vaak zat op 80 meter nog gebruik kunnen maken van een outdoor AP op mijn iPhone-tje. (zakelijke situatie waarbij outdoor AP aan een 10 meter hoog gebouw hing.). Zolang je Line of Sight hebt werkt dat prima. Ding moet ook stroom hebben maar dat gaat via de ethernet kabel (bij het door mij gelinkte TP model wordt een POE adapter meegeleverd)

NVr ga ik niet op in, dat zat ook niet in je vraagstelling (beelden opnemen) en die NVR kan ook gewoon bij je thuis staan als je een VPN legt vanaf je RUT naar huis. Ik neem hier op mijn onprem NVR ook beelden op van de camera die bij mijn ouders staat. Wil daar best meer over vertellen als je die eis ook hebt maar in 1e instantie ging het alleen over live beelden, toch?

[ Voor 112% gewijzigd door FreakNL op 28-04-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik vraag me dus even direct af hoe die camera's nu van stroom voorzien gaan worden,

als je elke wifi cam een eigen accu moet gaan geven, dan moet garanderen dat het zonnepaneeltje ook op een regendag genoeg opwekt om 24u p.d te blijven werken wordt allles al snel heul lalstig. (en ontzettend duur)

dan kun je beter gewoon met je grond-eigenaar overleggen en met een spitschop een paar gewapende tuinslangen ongeveer een spade diep de grond in werken en lekker je al aangekochte PoE spul gebruiken, dan zit je uiteindelijk met maar 1 PoE switch al dan niet aangesloten via een UPS (als backup) en inderdaad dat 4g routertje,

of wellicht alleen dat 4g routertje met een paar poe-injectors

offtopic:
even ter verduidelijking nog:

een gewapende grondkabel (230v) in een gewapende tuinslang (want hoe meer dik hoe beter) kan natuurlijk ook, zal mogelijk zels makkelijker zijn om aan te leggen maar is een stuk minder veilig als het tóch fout gaat...

[ Voor 17% gewijzigd door i-chat op 28-04-2023 23:04 . Reden: veiligheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met zo'n Teltonika kan je ook een outdoor antenne erop zetten, verder is het dan vooral zorgen voor genoeg zonnepanelen en accu's zodat je zelfs een donkere dag kan hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:57
Er even vanuitgaandr dat dr cameras op batterij/solar gaan;
Dan is stroomverbruik belangrijk. Als je een nvr in het huisje zet dan gaat dat veel stroom kosten per cameta omdat er een continu video stream naar dat kastje moet tenzij de cam motion detection doet. Als vandalisme een dingetje is dan zou ik het ook liever in de cloud hebben dan lokale nvr.
Wat ik zou doen;
- koop een aantal battery/solar cameras met lokaalt opslag. Laat dr cameras alles lokaal Opnemen
- zet een mifi in het huisje neer en laat die wifi aanbieden, open veld 80m gaat vast lukken
- koppel de cameras via mifi aan internet, dit gebruik je alleen voor remote toegang/live kijken.
- evt kun je ook motion recordings ontsluiten naar een externe cloud (betaalde subscriptie)

Nadeel is wel bij vandalisme dat je de camera beelden kwijt bent (die stonden op de sd). Voordeel is dat het best energiezuinig is en je beelden op sd staan mocht de mifi wegvalleb

Ik heb goede ervaring met ezviz cameras met lokaal beeld opslag. Je zou zoiets kunnen proberen
https://amzn.eu/d/5aOe7ef

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 29-04-2023 10:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Een mifi in een schuur gaat echt geen 80 meter doen. Beter zet je dan een outdoor AP erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Maar even serieus hoeveel geld gaat TS moeten steken in een setje van 4 zonnepanelen en vier accu’s (van het caliber continu gebruik) we hebben het dan immers ook niet meer over die campeersetjes die je maximaar 3weken per jaar mee op vakantie neemt

Misschien een iedee om daar wat linkjes van te posten

Holy fuc die zijn kant enklaar te koop kennelijk?

[ Voor 8% gewijzigd door i-chat op 29-04-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@FreakNL in het huisje bedoelde ik aan de gevel.

Een rut240 of rut950 gaaf denk ik vergelijkbaar functioneren als een outdoor ap, evt met goeie antenne.
Volgens teltonika zelf is 100m haalbaar. De vraag is ook of die camera een sterke wifi wrin heeft zitten

https://wiki.teltonika-networks.com/view/Maximum_WiFi_Range

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 29-04-2023 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Aan de gevel? Aan de binnenkant mag ik dan hopen?

Ik heb ervaring met die Teltonika’s. Prima apparaten maar in deze usecase zou ik er altijd een externe antenne bijnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Er zijn tegenwoordig een heleboel verschillende merken/soorten camera's te koop op zonnepaneeltje. Van dure merken maar zelfs van ali expres. Uit ervaringen van andere paardenhouders hoor ik dat zowel de dure als goedkope camera's prima werken en doen waar ze voor bedoeld zijn. Ik denk dat stroom voor de losse camera's dus mijn minste probleem is, hoop ik😬

Een hoge paal aan de schuur maken of kabels graven gaat hem gewoon echt niet worden, het kan zijn dat we hier nog maar voor 1 a 2 maand staan namelijk en ik wil zo min mogelijk vragen van de eigenaar aangezien deze plek echt alleen een noodoplossing is.

@FreakNL die outdoor ap en 4g router kunnen wel beide op dezelfde plek in de schuur liggen? Want ze moeten beide aan de stroom, daar is maar 1 plek voor. Het is helaas niet zo dat er een raamkozijn is, het is een oude schuur met veel stalen buizen als stallen. Gaat deze constructie het dan wel redden om het signaal tot op het weiland te krijgen? Ik zou misschien nog kunnen proberen de outdoor ap nog zo'n 2 a 3 m omhoog te bevestigen aan de (houten) spant in de schuur, dan zit hij ter hoogte van een rieten dak maar halverwege de afstand tot het weiland staat er nog wel 1 rij bomen tussen dus helemaal open/vrij zicht is het niet..

Het is inderdaad niet de bedoeling om er nu een nvr aan te koppelen, maar wel om beelden terug te kunnen kijken mocht er wat gebeurt zijn. Maar als het goed is bieden de camera's die optie zelf aan dmv een sd kaart en app daarvan op mijn telefoon. Iedereen die ik gesproken heb met een camera kan de beelden gewoon terug kijken, hoe het precies werkt weet ik niet maar het zou dus moeten kunnen.

@laurens0619 zo'n soort camera was wel het idee inderdaad, die op wifi zijn 3x zo goedkoop als op 4g en het idee was dan om maar 1 simkaart met abonnement te hoeven hebben. Die RUT240 die je benoemde, die gaat het wel halen om door de schuur heen signaal naar buiten en dan dus nog minstens 80m verder te krijgen? Of bedoelde je nog een ander apparaat met mifi?

Is er niet een manier om 1 van de 4g routers die jullie noemen op een accu, batterypack of klein zonnepaneeltje aan te sluiten en droog op te hangen aan de binnenkant van het dak van de schuiltent en zo signaal uit te zenden naar de camera's? Dat is qua meters veel dichterbij dan de schuur maar ik weet niet of dat haalbaar is

De zonnepaneeltjes van de camera's bijvoorbeeld zijn los te koop voor rond de 30,- en voorzien bij de meeste mensen de camera jaarrond van stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja je kan prima een losse powerbank met solar paneel kopen en daar je mifi router op aansluiten. Kwestie van even goed uitrekenen wat voor paneel/accu je nodig hebt.

Het is denk ik Wel goedkoper om het vanuit het schuurtje te proberen en minder gedoe met stroom. Moet mifi/antenne wel buiten hangen anders ga je het niet redden.
Je kan ook eerst mifi kopen op usb voeding en testen vanuit schuurtje, als t niet lukt kun je er altijd solar powerbank aan prikken en dichterbij zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 16:03

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Iedereen kan hier technisch waarschijnlijk prachtige oplossingen aanbieden, van de duurste camera's aangesloten op aggregaten met back-up UPS systemen. Mifi routers met (redundant) internet verbindingen en externe (buiten) antennes, dit zou ik ook kunnen. Maar ik kan mij toch niet beheersen om dit vanuit een ondernemers standpunt te bekijken, is hier wel een use case? Je geeft al aan dat het om een tijdelijke situatie gaat en dat kosten toch in ogenschouw genomen moeten worden (anders had je wel gewoon camera's met een simkaart gekocht).

Mijn advies, doe gewoon lekker niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17
Laat het gaan. Gaat teveel geld kosten voor de user case die je voor ogen hebt.

Of doe het goed en graaf kabels in zodat het stabiel werkt, of laat het los.

Oplossingen met accu camera's en weet ik veel wat is vragen om ergenis en hoge bloeddruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
zou er voor kiezen om aan de schuur de cameras te verbinden en dan vanuit daar met een wifi link de data naar je huis stralen met een dish to dish verbinding.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
het valt me op dat er zo makkelijk over dingen gepraat wordt in de zin van doe x a 1000 euro of doe niks

Ik wis bijvoorbeeld niet dat je tegenwoordig voor ongeveer 100 per stuk redelijke buiten camera’s kunt kopen met ingebouwde paneeltjes

In zo’n geval is het gewoon prima mogelijk om ergens een simkaart in te stoppen een een wifi netwerkje te draaien

Mijn advies zou dan dus zijn koop een wifi accespoin waarbij je een buiten antenkunt aansluiten hoeft alleen maar 2.4ghz wifi n te doen want meer h b je voor 4x 1080 niet nodig.

Dus boodschappen lijstje

4x een hoge paal om je camera op te monteren
Iig hoog genoeg voor een goede libe of sight

Een buiten antenne

En een apparaatje dat met 4 of 5g kan verbinding en als wifi routertje kan dienen dat zou zelfs een rasPi kunnen zijn maar dan moet je antenne een volwaardige buiten accespoint worden

Die 80mtr gaat zelfs bij mist niet al te veel problemen geven het is immers radio een geen straal verbinding x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
Voor de mensen die zeggen dat ik niks moet doen; als dat een optie was dan had ik dit topic niet gestart🙃 Er zijn genoeg mensen die een manier gevonden hebben om zoiets voor elkaar te krijgen, zónder 1000en euro's kwijt te zijn. Deze mensen hebben het vaak alleen ook weer via via en daarom kunnen ze mij niet uitleggen hoe/wat precies, vandaar dat ik het hier gevraagd heb.

Alle camera's op een aparte simkaart wil ik sowieso niet, ookal zou ik die aanschafkosten wel maken. (De zonnepaneel 4g camera's zijn 3x zo duur als de zonnepaneel wifi camera's). Dit systeem gaat gewoon mee naar de volgende plek en stel dat ik daar uiteindelijk 12 camera's oid ophang, dan ga ik toch niet serieus 12 losse abonnementen afsluiten? :+

Ik ga eens kijken welke mifi/4g router geschikt lijkt en die uitproberen vanuit de schuur, mocht dat inderdaad te ver zijn dan probeer ik een powerbank met solar paneeltje er aan te koppelen voor dichterbij. Even uitzoeken nog hoe ik moet uitrekenen hoeveel stroom deze moet voorzien, iemand daar nog een richtlijn/tip voor?

De accu camera's werken in 99% van de gevallen gewoon perfect, daar verwacht ik dus echt geen problemen mee. Mensen hebben die al jaren hangen en jaarrond ook gewoon genoeg stroom er in van de zonnepaneeltjes.

Dish to dish is volgensmij niet haalbaar, dat zou dan vanaf weiland tot mijn huis 7,5 km hemelsbreed zijn namelijk😬

@i-chat een wifi accespoint bedoel je gewoon een 4g router mee toch? Zo ja dan is dat misschien nog wel het proberen waard met de antenne, die kan alleen buiten de schuur niet hoog vastgemaakt worden. In de schuur kan ik wel iets omhoog, maar dan moet hij door een rieten dak zenden. Zou dat een groot probleem zijn? Mocht dat niet werken met de antenne dan kan ik de powerbank optie nog aan de 4g router/mifi doen om hem dichterbij te hebben.

Een Raspi heb ik nog niet eerder van gehoord, ik zal kijken of ik daar wat over kan vinden! Dat is dan ipv de 4g router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
@Pricilla

euhm, laat ik het zo stellen,

in principe zit ik dit (voor het gemak van het uitleggen) altijd als losse dingen,

een accespoint is gewoon een centraal wifi toegangspunt (dat kan een losse zijn, of als onderdeel van een router).

wat betreft je antenne; je wilt liefst dat die zo hoog en vrij mogelijk hangt, want je wilt immers geen storing van in de weg staande bomen huizen, voorbijrijdende auto's etc.

dus een buitenantenne die zo hoog mogelijk hangt is een grote voorkeur.
als dat door een rieten dak moet zal dat weinig uitmaken ik denk niet dat riet ongelofelijk veel radiosignaal zal dempen.

vooral dus met zo'n buitenantenne die heb je niet alleen om dikke stralen naar je wifi cams te sturen, maar ook om de belachelijk lullige mini zendertjes van je wifi cams weer te ontvangen. juist hierom wil je dus zorgend dat er zo min mogelijk objecten tussen je antennes in komen te zitten (vandaar dat advies zet je antenne hoog).

hoe dit zich in de praktijk gaat uiten,

ik zou bijna willen aanbevelen test het eens uit, zet een oude wifi router eens in die schuur en meet met je telefoon hoeveel ontvangst je gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Pricilla schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:20:
[...]

Halverwege de installatie moesten we ineens per direct met alle 12 paarden binnen een maand vertrekken. Vandaar nu een andere locatie als noodoplossing. Aangezien het dan een nóg langer verhaal zou worden leek het mij irrelevant voor de openingspost😬 De PoE camera's zijn nog aanwezig in de hoop dat ik daar in de toekomst weer wat mee kan, maar dat vraag ik me af aangezien het waarschijnlijk weer een locatie zonder stroom gaat worden. Vandaar dat ik voor nu gewoon een oplossing zoek voor hier omdat het snachts heen en weer rijden scheelt als ik hier camera's heb.
Het hele mooie van PoE is juist dat je maar één stroompunt nodig hebt met een PoE-switch. Een paar kabels trekken is in een uurtje gebeurd, dus zelfs al is het tijdelijk dan lijkt me dat nog een interessantere oplossing.

Ik zou écht geen wifi, laat staan 4G, gaan gebruiken voor beveiligingscamera's. Dat is vragen om missende beelden als je ze ooit een keer nodig hebt tenzij ze allemaal lokaal een week of 2 kunnen opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 16:03

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Pricilla schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 02:59:
Voor de mensen die zeggen dat ik niks moet doen; als dat een optie was dan had ik dit topic niet gestart🙃 Er zijn genoeg mensen die een manier gevonden hebben om zoiets voor elkaar te krijgen, zónder 1000en euro's kwijt te zijn. Deze mensen hebben het vaak alleen ook weer via via en daarom kunnen ze mij niet uitleggen hoe/wat precies, vandaar dat ik het hier gevraagd heb.

Alle camera's op een aparte simkaart wil ik sowieso niet, ookal zou ik die aanschafkosten wel maken. (De zonnepaneel 4g camera's zijn 3x zo duur als de zonnepaneel wifi camera's). Dit systeem gaat gewoon mee naar de volgende plek en stel dat ik daar uiteindelijk 12 camera's oid ophang, dan ga ik toch niet serieus 12 losse abonnementen afsluiten? :+

Ik ga eens kijken welke mifi/4g router geschikt lijkt en die uitproberen vanuit de schuur, mocht dat inderdaad te ver zijn dan probeer ik een powerbank met solar paneeltje er aan te koppelen voor dichterbij. Even uitzoeken nog hoe ik moet uitrekenen hoeveel stroom deze moet voorzien, iemand daar nog een richtlijn/tip voor?

De accu camera's werken in 99% van de gevallen gewoon perfect, daar verwacht ik dus echt geen problemen mee. Mensen hebben die al jaren hangen en jaarrond ook gewoon genoeg stroom er in van de zonnepaneeltjes.

Dish to dish is volgensmij niet haalbaar, dat zou dan vanaf weiland tot mijn huis 7,5 km hemelsbreed zijn namelijk😬

@i-chat een wifi accespoint bedoel je gewoon een 4g router mee toch? Zo ja dan is dat misschien nog wel het proberen waard met de antenne, die kan alleen buiten de schuur niet hoog vastgemaakt worden. In de schuur kan ik wel iets omhoog, maar dan moet hij door een rieten dak zenden. Zou dat een groot probleem zijn? Mocht dat niet werken met de antenne dan kan ik de powerbank optie nog aan de 4g router/mifi doen om hem dichterbij te hebben.

Een Raspi heb ik nog niet eerder van gehoord, ik zal kijken of ik daar wat over kan vinden! Dat is dan ipv de 4g router?
Ik denk dat je o.a. Op mijn opmerking reageert, dat is prima maar mijn uitgangspunt (en ik denk ook die van andere) is dat dit een tijdeljke situatie is/was. In jouw laatste post moet het "opeens" verhuist worden, ja dit verandert de zaak. Niets houdt je tegen om het gewoon te proberen.. Koop een mifi router met een sim kaart erin, gooi hem ergens in een hoek (bij wijze van spreken) en kijk of het werkt.
Jouw opmerking van "Deze mensen hebben het vaak alleen ook weer via via en daarom kunnen ze mij niet uitleggen hoe/wat precies, vandaar dat ik het hier gevraagd heb." is natuurlijk echt onzin. Of ze kunnen jou precies uitleggen hoe en waarom of ze hebben gewoon dom geluk gehad dat het werkt.

Om toch nog iets nuttigs aan dit topic toe te voegen, je kunt opzoeken hoeveel een Mifi router gebruikt (Google). De capaciteit van een accu wordt aangeduid in AH (ampere uur), zonder te technisch te worden kun je dus uitrekenen hoelang je mifi router (of wat dan ook) het uit zal houden op een accu.
Als voorbeeld:
12VDC accu.
50Ah
vebruik router 10W (schatting/voorbeeld)

Bij een accu in mijn voorbeeld (12V x 50Ah = 600Wh).
600Wh/10W = 60 uur.

Een Mifi router die 10W gebruikt kan het dus bij benadering 60 uur volhouden op een (12V) 50Ah accu, vul de variabelen in zoals je wenst. Een zonnenpaneel kan de accu natuurlijk in theorie bijladen maar dit hangt af van heel veel factoren. Reken wel met een powerbank (30000mAh = 30Ah op 5V) zou deze leeg zijn in ongeveer 15 uur.
Pagina: 1