Geen bootable device gevonden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 23:18
Mijn vraag
Mijn PC start niet meer op en geeft de volgende melding:
Reboot and select proper boot device
or Insert Boot media in selected Boot device and press a key_
Wat kan ik doen om dit te fixen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is een p9X79 pro moederbord met RAID 10.
De OS staat dus op RAID 10.
Tijdens de boot geeft hij de schijven in groen aan (dus het lijkt of die in orde zijn).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in de bios gekeken en SATA stond op ACHI, deze heb ik terug naar RAID gezet.
Nadat ik dat gedaan had zag ik weer de raid controller info tijdens boot (dat deed hij altijd).
In het raid setup van Intel staat de raid groep netjes vermeld als RAID10.
Bij de boot devices staat de raid als eerste.

Ik ben nu bezig om een bootable USB met Hiren's BootCD te maken om de hd's te kunnen checken.

Graag jullie advies, wat kan ik doen om weer in windows te komen?
Ik begrijp dat RAID redelijk outdated is voor veel mensen, maar deze pc had deze config nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Sadhu op 28-04-2023 14:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:02
Is je voeding (nog) wel sterk genoeg om je hele pc (met alles erop en eraan) op te starten?
Je systeem is meer dan 10 jaar oud...

Verder:
- Je wilt vast bij je bestanden komen. Ik zou er een SSD in zetten, daar windows op zetten en de juiste drivers installeren en op die manier kijken of je nog bij je bestanden kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sadhu
zetje01 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:09:
Is je voeding (nog) wel sterk genoeg om je hele pc (met alles erop en eraan) op te starten?
Je systeem is meer dan 10 jaar oud...

Verder:
- Je wilt vast bij je bestanden komen. Ik zou er een SSD in zetten, daar windows op zetten en de juiste drivers installeren en op die manier kijken of je nog bij je bestanden kan komen.
Voeding is (denk ik) niet echt het probleem, ik kan hem met Hiren's boot wel starten en heb de folders die belangrijk zijn overgezet naar een portable disk.

PSU is een Seasonic platinum SS-1200XP, dat is gewoon een stofzuiger aan wattage (vroeger maakte dat niet veel uit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Darn, kom er net achter dat ik blijkbaar een ssd erbij gehangen had met windows installatie.
Deze SSD heeft dus de geest gegeven. Omdat ik dat niet meer wist dacht ik dat er iets met de RAID was of dat er een MBR missende was.

Langleven het netjes wegwerken van kabels en ssd's.

Maar goed, deze dooie SSD wordt dus niet meer herkend in de bios.
Heeft iemand een idee om nog toegang te kunnen krijgen tot overleden SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 18:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

booten met je zelfgemaakte Hiren's en kijken of de SSD wordt gemount.
Wellicht even een anders sata slotje op het moederbord proberen zodat je BIOS geforceerd moet discoveren, mocht je nog een slotje over hebben.