Enexis 1- naar 3-fase: rekening van 21% naar 0% BTW?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 23:42
Voor onze zonnepanelen moeten wij van 1-fase naar 3-fase gaan in de meterkast. Dit moet via Enexis en vantevoren moeten online deze kosten voldaan worden. Op de factuur staat 21% BTW.

Op Belastingdienst.nl staat:
Wat valt onder het 0%-tarief?
[...]En ook de aanpassing van de meterkast of het inslijpen van dakpannen voor de aanschaf van de zonnepanelen..
Heb dus Enexis gebeld om de onterecht betaalde BTW terug te vragen. Dit weigeren ze. Hun argumenten: wij kunnen geen onderscheid maken tussen mensen die de 3-faseaansluiting voor zonnepanelen of voor iets anders gebruiken en het verzwaren van de aansluiting is geen aanpassing van de meterkast (aldus Enexis).

Volgens mij heb ik recht om de door mij betaalde BTW terug te krijgen, inclusief wettelijke rente. Of zie ik iets over het hoofd? Wat raden jullie aan te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24
Je ziet iets over het hoofd.
De 0% gaat op vanaf de hoofdmeter van je netbeheerder. Je eigen electriciteitssysteem zogezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

nielsgeode schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:05:
Volgens mij heb ik recht om de door mij betaalde BTW terug te krijgen, inclusief wettelijke rente. Of zie ik iets over het hoofd? Wat raden jullie aan te doen?
Omzetten van 1 fase naar 3 fase is geen "aanpassing van de meterkast" zoals bedoeld in de wettekst. Ze hebben dus terecht BTW in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 23:42
Croga schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:32:
[...]

Omzetten van 1 fase naar 3 fase is geen "aanpassing van de meterkast" zoals bedoeld in de wettekst. Ze hebben dus terecht BTW in rekening gebracht.
Hoe zit het dan met de voorbereidende werkzaamheden die door een andere electriciën gedaan zijn vòòr Enexis de aanpassing kon doen?

Waaruit kan ik afleiden dat de wettekst zo bedoelt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

nielsgeode schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:35:
Waaruit kan ik afleiden dat de wettekst zo bedoelt is?
De aanpassing waar het hier over gaat gebeurt slechts gedeeltelijk binnenshuis.
Vervolgens is de vraag "Wat is een meterkast?"; over het algemeen wordt hier alles aan de gebruikerskant van de meter bedoelt; 1-fase naar 3-fase gebeurt volledig voor de meter.

Ik ben het wel met je eens dat dit een heel stuk duidelijker gespecificeerd had mogen worden. Ook op de website van de rijksoverheid is hier niets over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:14
Dat voorwerk is in je eigen meterkast en valt dus wel onder de 0%. Aanpassing van je netbeheerder inderdaad helaas niet.
Pagina: 1