Probleem oude versterker icm nieuwe tv, tijd voor nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroxxy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 13:34
Ik zoek een?
Versterker/receiver

Wat is je budget?
500,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
het geluid van onze nieuwe Sony Bravia XR 55A80K af te kunnen spelen op speakers

Wat heb je zelf al gevonden?
Audio is helaas een topic waar ik weinig van afweet.

Welke vragen heb je hier nog over?
Nu we eindelijk een degelijke smart TV hebben kijken we alles via apps op de TV. Vroeger hadden we alle apparaten via HDMI aan onze Denon AVR-X500 hangen, waardoor het geluid mooi uit twee Wharfedale Crystal CR-30.4 speakers kwam. Maar nu moet het signaal dus andersom, van de TV naar de versterker toe nu alles rechtstreeks aan en uit de TV komt.

In eerste instantie dacht ik "OK, gewoon HDMI kabel er tussen hangen en in de ARC poort op de TV doen", en heel veel settings doorlopen later had ik nog niks. Toen een optische kabel besteld, aangesloten en ook daarmee kon ik settings blijven proberen tot ik een ons weeg. De settings en uitleg van de TV is opzich te volgen, maar de versterker is erg onduidelijk, 10 jaar oud en loopt soms vast (misschien iets mis gegaan tijdens verhuizing). De menu UI ziet er ook veel ouder uit dan de youtube video's die er voor online staan, dus vandaar dat ik overwoog gewoon iets nieuws en moderns aan te schaffen.

Er is dus een hele grote kans dat ik gewoon nog iets fout doe, maar het ding heeft duidelijk ook een steekje los 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfighter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 15:16

Bitfighter

To Switch Or Not To Switch

Het lijkt erop dat er geen ARC is op deze reciever en dan houd het verhaal op helaas

PSN ID: Bitplanet Wii Code:1486-5351-7096-1324 Mijn Spellijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
Receiver heeft geen hdmi met arc en de tv geen hdmi out, zonder een van die opties kan er over hdmi geen geluid van de tv naar de receiver.

Optisch zou wel gewoon moeten werken, echter moet je volgens mij in het menu van de receiver de optische ingang koppelen aan een van de "virtuele devices" (eigen benaming; ik bedoel de cbl/sat, dvd, aux, etc via de afstandsbediening).

Wanneer je alleen stereo speakers hebt, kun je ook nog verbinden met rood/witte tulp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

je kunt een adapter ertussen hangen, die veranderd de eARC of ARC naar een normale hdmi output, dus de versterker hoeft geen ARC te hebben.

https://feintech.eu/colle...-audio-extractor-splitter

Ik gebruik hem zelf met een nieuwere tv en oudere denon X2300. De tv wilt alleen surround over eARC doen, maar mijn receiver kon alleen ARC. bepaalde codecs gaan ook niet over optisch. (al maakt dat niet echt uit voor stereo)

[ Voor 12% gewijzigd door Nutral op 28-04-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 13:19
Als je wat nieuws wilt en alleen gebruik maakt van stereo kan je de Denon overwegen DRA-800H. En anders zou ik (tweedehands) een Denon AVR-1x00h of 2x00h op de kop tikken.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroxxy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 13:34
LA-384 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:34:
Optisch zou wel gewoon moeten werken, echter moet je volgens mij in het menu van de receiver de optische ingang koppelen aan een van de "virtuele devices" (eigen benaming; ik bedoel de cbl/sat, dvd, aux, etc via de afstandsbediening).

Wanneer je alleen stereo speakers hebt, kun je ook nog verbinden met rood/witte tulp kabel.
Kan natuurlijk zijn dat ik die 1 in a million kans heb dat de optische kabel kaduuk geleverd is, maar t rode licht zie ik erdoor heen komen.. De ingang koppelen ook langsgelopen inderdaad.

TV heeft geen tulp ingang helaas.
Nutral schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:34:
je kunt een adapter ertussen hangen, die veranderd de eARC of ARC naar een normale hdmi output, dus de versterker hoeft geen ARC te hebben.
Interessant, ga ik naar kijken! Een verloop stekkertje is een stuk goedkoper als het lukt O-)
Hartox schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:44:
Als je wat nieuws wilt en alleen gebruik maakt van stereo kan je de Denon overwegen DRA-800H. En anders zou ik (tweedehands) een Denon AVR-1x00h of 2x00h op de kop tikken.
Bedankt voor de ideeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Feroxxy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:25:
[...]
Interessant, ga ik naar kijken! Een verloop stekkertje is een stuk goedkoper als het lukt O-)
Ik zou toch verder in de optische kabel duiken. Een HDMI (e)ARC adapter kan, maar lijkt me in deze overkill. Voordeel is bijvoorbeeld dat je surround uit kan voeren in hogere bandbreedte en/of met Atmos meta data. Met een stereo setup heb je daar echter niets aan. Stel de TV eens in op PCM, heb je over S/PDIF maximaal twee kanalen maar, wederom, je hebt zo te lezen maar een stereo setup.

Qua geen geluid, ingang (fysiek) wel goed gekoppeld aan de juiste naam? Anders mogelijk een reset doen van de receiver. Met een stereo setup, en alle bronnen naar de TV in plaats van receiver valt het opnieuw instellen sowieso wel mee.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1