kortsluiting pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 21:59
Hi all,

TLDR; regelmatig vliegt stop eruit als ik mijn PC aansluit. Komt dit door de voeding? Alles werkte hiervoor maandenlang prima, ook geen componenten vervangen ofzo. Als ik het een paar keer achter elkaar probeer (stop (automaat) weer omhoog, pc kabel er weer in, totdat 'ie er niet meer uit klapt) werkt de PC de hele dag weer prima. Maar veilig is anders I guess.

Vollediger verhaal;
- Merkte week of 2 geleden 's ochtends dat koelkast geen stroom had; hele groep lag er blijkbaar uit. Schakelaar weer omhoog en alles OK.
- Paar dagen later weer raak. PC stond in beide gevallen uit, maar stekker zat er wel in. Heb PC + monitors etc. allemaal op andere groep gezet toen, en toen klapte die groep er dus uit. Toen alléén de PC kabel terug naar de groep van de keuken gezet, en zo dus de boosdoener gevonden.
- Kabel vervangen, maar helpt niet; stop blijft er sporadisch uitklappen zodra ik de PC in de muur prik.

Gisteren crashte de PC ook een keer. Misschien unrelated maar was erg vreemd; alles hing vast, incl. geluid (heerlijk klinkt dat) en op mijn beeldscherm werd alles zwart, op wat paarse outlines van het laaste frame na.

Paar maanden geleden ook defect gehad aan deze PC; dacht toen dat het het moederbord was, maar bleek defecte RAM. Toen deze vervangen was heeft alles het dus maandenlang prima gedaan.

Misschien aardig wat nutteloze info in dit topic, ik weet het niet... niet echt verstand van electriciteit maar het kost me inmiddels al wel honderden euros (onnodig mobo vervangen toen ik nog niet wist dat het RAM issue was bvb.) dus wordt er een beetje moedeloos van.

Enfin, wat moet/kan ik doen? PSU is een Corsair RM1000x uit 2017, deze zou nog garantie moeten hebben bij Corsair zelf (10 jaar), bij Amazon zelf iig niet (ondersteuning 2019 verlopen zegt 'ie) maar een RMA zal wel een tijdje duren lijkt me. Is het wel gegarandeerd de PSU? Of zou het ook iets anders kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Specs van het systeem?

Stopcontact is geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Stop of aardlekschakelaar?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Het is de stop (zwarte schakelaar) - de aardeschakelaar (groen) blijft gewoon up

PSU: Corsair RM1000x
GPU: RTX3070
CPU: i5 11600K
MOBO: Asus TUF GAMING B560M-PLUS WIFI
MEM: D432GB 3200-16 Ripjaws

stopcontact volgens mij niet geaard nee, maar 100% zeker weet ik het niet

[ Voor 16% gewijzigd door Crankyslap op 28-04-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Crankyslap schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:46:
[...]

stopcontact volgens mij niet geaard nee, maar 100% zeker weet ik het niet
Dat lijkt me vrij crucuaal om uit te zoeken. Als je apparaat niet dubbelgeisoleerd is (en dat zijn desktop PCs in beginsel nooit), hoort het in een geaard stopcontact. Doe je dat niet, dan blijft er op behuzing van het apparaat een lekspanning van 1/2 netspanning staan, dus 115V. Als je dat apparaat vervolgens aansluit op iets wat wel geaard is, gaat het apparaat zichzelf aarden via die aansluiting.

Of dat hier het probleem is, is een tweede, maar dit is iets dat je zeker als eerste wilt uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Goeie om dat eerst ff te checken dan ja. Heb ik hier een metertje voor nodig? Zo ja, welke precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:28
Crankyslap schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:11:
Goeie om dat eerst ff te checken dan ja. Heb ik hier een metertje voor nodig? Zo ja, welke precies?
Je kunt gewoon de stopcontact te in de muur onderzoeken. Die heeft randaarde nodig. Ook de stekkerdoos als die er tussen zit.

Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/elektrobode/uploads/site/214/Geen-randaarde-in-wandcontactdoos.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 28-04-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 16:32

DataGhost

iPL dev

Als ik het goed begrijp vliegt de stop eruit op het moment dat je de computer aansluit, dus de stekker in het stopcontact doet (of de schakelaar omzet op je stekkerdoos of whatever), toch? Het is een 1000 watt voeding. Daar zitten wat flinke condensatoren in die opgeladen worden als je de computer aansluit en dat kan een flinke piekstroom veroorzaken die misschien je automaat triggert. Simpelste oplossing is de stekker gewoon in het stopcontact laten zitten zodat de condensatoren niet leeglopen (en opgeladen hoeven worden). Die honderden euro's aan troubleshooting had je je misschien kunnen besparen door dit sowieso te doen, het stroomverbruik van een ingeplugde computer die uit staat is echt nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat @DataGhost zegt is ook het enige wat ik kan bedenken maar dan heb je wel een gevoelige automaat te pakken zeg!

Geard stopcontact of niet als er een probleem met de aarding is hoort je automaat er niet uit te klappen maar de aardlek. De automaat/stop klapt er uit bij overbelasting maar de gemiddelde automaat is 16A ofwel 3650watt en daar moet je best aardig je best voor doen met een PC en zelfs wat keuken apparatuur.

Tenzij het dus die condensator is maar dat vind ik nog wat vreemd aangezien dat ding echt niet binnen 3 tellen leegloopt. Hier gehad dat dagen alter er nog een flinke restspanning in de primaire cap zat :X
Dus is dat niet vreemd als die zo snel leegloopt :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 03:33
Ik had dit ook als je een NTC in serie aansluit kan je dit probleem voorkomen.
Het komt inderdaad door grote condensatoren die door inschakelen een piek stroom vragen die hoog is en dan de automaat af laat gaan. Een NTC zakt in weerstand als hij warm is
Zie bijv deze discussie https://www.klusidee.nl/F...-stoppen-door-slaan.6942/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Djarune schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:52:
[...]
Je kunt gewoon de stopcontact te in de muur onderzoeken. Die heeft randaarde nodig. Ook de stekkerdoos als die er tussen zit.
Stopcontact is dus niet geaard. Ong 5 meter verder zit wel een geaard stopcontact... als ik hier een verlengsnoer (geaard) voor koop en daar een geaarde stekkerdoos in prik voor PC etc. is dat dan een OK oplossing? Dan heb ik voor een paar euri de PC weer beschermd en kan bij de volgende verbouwing hier in huis een elektricien aan de slag om overal aarding naartoe te trekken.
DataGhost schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:58:
Als ik het goed begrijp vliegt de stop eruit op het moment dat je de computer aansluit, dus de stekker in het stopcontact doet (of de schakelaar omzet op je stekkerdoos of whatever), toch? Het is een 1000 watt voeding. Daar zitten wat flinke condensatoren in die opgeladen worden als je de computer aansluit en dat kan een flinke piekstroom veroorzaken die misschien je automaat triggert. Simpelste oplossing is de stekker gewoon in het stopcontact laten zitten zodat de condensatoren niet leeglopen (en opgeladen hoeven worden). Die honderden euro's aan troubleshooting had je je misschien kunnen besparen door dit sowieso te doen, het stroomverbruik van een ingeplugde computer die uit staat is echt nihil.
Klopt inderdaad. De reden dat ik m'n PSU uitschakel is omdat de PC het grappig vind zichzelf random weer aan te zetten als ik hem Hibernate ipv Shutdown... maargoed, shutdown it is dan. Voor nu iig, en dan even aanzien of de stroom er toch nog een keer uitklapt.
sapphire schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:09:
Wat @DataGhost zegt is ook het enige wat ik kan bedenken maar dan heb je wel een gevoelige automaat te pakken zeg!

Geard stopcontact of niet als er een probleem met de aarding is hoort je automaat er niet uit te klappen maar de aardlek. De automaat/stop klapt er uit bij overbelasting maar de gemiddelde automaat is 16A ofwel 3650watt en daar moet je best aardig je best voor doen met een PC en zelfs wat keuken apparatuur.

Tenzij het dus die condensator is maar dat vind ik nog wat vreemd aangezien dat ding echt niet binnen 3 tellen leegloopt. Hier gehad dat dagen alter er nog een flinke restspanning in de primaire cap zat :X
Dus is dat niet vreemd als die zo snel leegloopt :?
Ik ben er ook niet zo zeker van, maar het is het proberen waard natuurlijk om het gewoon aangesloten te laten en kijken of het dan alsnog voorkomt. Maar ik kan dus in de keukengroep de electrische oven + elec. fornhuis + magnetron allemaal tegelijk aanzetten, met de PC dus ook aan en op diezelfde groep, en dan blijft alles alsnog gewoon werken. Dusja, klinkt niet heel aannemelijk, maar we gaan 't zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:28
Crankyslap schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:39:
[...]

Stopcontact is dus niet geaard. Ong 5 meter verder zit wel een geaard stopcontact... als ik hier een verlengsnoer (geaard) voor koop en daar een geaarde stekkerdoos in prik voor PC etc. is dat dan een OK oplossing? Dan heb ik voor een paar euri de PC weer beschermd en kan bij de volgende verbouwing hier in huis een elektricien aan de slag om overal aarding naartoe te trekken.
Doen. PC hoort geaard aangesloten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Crankyslap Dan heb je of bijzondere apparaten of je elektra in huis is een zooitje.

Elektrische kookplaat hoort op een aparte groep(en) en de oven ook op een aparte groep. Beide met reden want een voorverwarmende oven gebruikt flink wat en een kookplaat ook.
Alles tegelijkertijd volle bak aan kan nooit of ik moet iets missen :?

Als alles op temperatuur is en de PC idle zou kunnen natuurlijk want een idle PC verbruikt niet zoveel, 50~60watt schat ik zo.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
sapphire schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:46:
@Crankyslap Dan heb je of bijzondere apparaten of je elektra in huis is een zooitje.

Elektrische kookplaat hoort op een aparte groep(en) en de oven ook op een aparte groep. Beide met reden want een voorverwarmende oven gebruikt flink wat en een kookplaat ook.
Alles tegelijkertijd volle bak aan kan nooit of ik moet iets missen :?

Als alles op temperatuur is en de PC idle zou kunnen natuurlijk want een idle PC verbruikt niet zoveel, 50~60watt schat ik zo.
Heb het ff gechecked en je hebt gelijk, dit was een aanname van mijn kant. De kookplaat/oven zit op een aparte groep, de rest op de 'keuken' groep. Weer wat geleerd ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Crankyslap Ik lees nu je hibernate stukje. Bij mij was/is het de muis. Zet ik die uit niets aan de hand, laat ik die aan ontwaakt de PC bij het kleinste tikje tegen het bureau.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
sapphire schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:08:
@Crankyslap Ik lees nu je hibernate stukje. Bij mij was/is het de muis. Zet ik die uit niets aan de hand, laat ik die aan ontwaakt de PC bij het kleinste tikje tegen het bureau.
Thanks voor de tip, helaas al geprobeerd. Windows is gewoon koppig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 16:32

DataGhost

iPL dev

Dat waken gebeurt waarschijnlijk alleen maar 's nachts als er windows updates klaarstaan. In principe hoort de machine daarna weer uit te schakelen maar als je die powersaving-dingen hebt uitgezet blijft die aan.
Pagina: 1