Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-06 00:05
Ik heb 5kW hybride omvormer van Huawei met thuisbatterij in België. Voor de aansturing van deze batterij is ook een energiemeter geplaatst van Huawei. Er is in mijn regio enkel 3x220V (drie fasen zonder neutraal) beschikbaar. :)B

Ik heb twee vragen:
De installatie draait al een tijd maar ik merkte de laatste tijd dat de omvormer regelmatig kort stopt wanneer er 5000 Wat op hett nett wordt gezet omdat het voltage boven de 253 Volt komt, i.e. wanneer ik zelf nauwelijks stroom verbruik en de thuisbattterij al is volgeladen. Dit had ik niet verwacht omdat er in de straat niemand anders zonnepanelen heeft en het toch een bescheiden installatie is. De aansluiting is overigens 3x40A. Ik heb een aantal verbruikers op dezelfde fase als de omvormer aangesloten (warmtepomp en elektrisch element SWW) en zolang één van die verbruiken gaat het nog net goed. Zonder opwek van zonnepanelen is het voltage ook al rond 244 Volt. Zou ik hiervan wat kunnen zeggen tegen de netbeheerder (Fluvius)?

Toen ik het voltage begon op te volgen merkte ik ook op dat volgens de Huawei-energiemeter 450 Volt wordt gemeten tussen fase A en C. Ter informatie, fase 1 is aangesloten op fase A op de energiemeter, fasse B op de energiemeter is leeg, fase 3 zit op fase C op de energiemeter en fase 2 op de neutraal van de energiemeter. De omvormer van de zonnepanelen is aangesloten op fase 1 en 2. Ik heb de bekabeling nagekeken en de installateur heeft dit aangesloten volgens het boekje specifiek voor de situatie "three phase three wire". Zou dat gewoon een fout zijn van de energiemeter of moet ik mij zorgen maken? Er is in ieder geval nog niks ontploft. }:O
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYjgLO5rg1IJIQ4a1MrZkmyms1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5lknYs0s8pdT3pLsqGTPRKH5.png?f=fotoalbum_large

Gezien de grootte van de vraag even afgesplitst

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 28-04-2023 11:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:14
@SchumiFAST Dus een 1fase omvormer op een 3fase netaansluiting?
Weet je of op de andere fases het voltage ook zo hoog is (in "rust")? anders wellicht de boel op een andere fase aansluiten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Waarom is fase 2 niet aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18

Ethirty

Who...me?

SchumiFAST schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:52:
Ik heb 5kW hybride omvormer van Huawei met thuisbatterij in België. Voor de aansturing van deze batterij is ook een energiemeter geplaatst van Huawei. Er is in mijn regio enkel 3x220V (drie fasen zonder neutraal) beschikbaar. :)B

Ik heb twee vragen:
De installatie draait al een tijd maar ik merkte de laatste tijd dat de omvormer regelmatig kort stopt wanneer er 5000 Wat op hett nett wordt gezet omdat het voltage boven de 253 Volt komt, i.e. wanneer ik zelf nauwelijks stroom verbruik en de thuisbattterij al is volgeladen. Dit had ik niet verwacht omdat er in de straat niemand anders zonnepanelen heeft en het toch een bescheiden installatie is. De aansluiting is overigens 3x40A. Ik heb een aantal verbruikers op dezelfde fase als de omvormer aangesloten (warmtepomp en elektrisch element SWW) en zolang één van die verbruiken gaat het nog net goed. Zonder opwek van zonnepanelen is het voltage ook al rond 244 Volt. Zou ik hiervan wat kunnen zeggen tegen de netbeheerder (Fluvius)?

Toen ik het voltage begon op te volgen merkte ik ook op dat volgens de Huawei-energiemeter 450 Volt wordt gemeten tussen fase A en C. Ter informatie, fase 1 is aangesloten op fase A op de energiemeter, fasse B op de energiemeter is leeg, fase 3 zit op fase C op de energiemeter en fase 2 op de neutraal van de energiemeter. De omvormer van de zonnepanelen is aangesloten op fase 1 en 2. Ik heb de bekabeling nagekeken en de installateur heeft dit aangesloten volgens het boekje specifiek voor de situatie "three phase three wire". Zou dat gewoon een fout zijn van de energiemeter of moet ik mij zorgen maken? Er is in ieder geval nog niks ontploft. }:O
[Afbeelding]
Vooropgesteld dat ik geen verstand heb van het Belgische systeem, lijkt me raar dat de fase verkeerd aangesloten is en dat er zoveel verschil tussen de verschillende fasen zit. Dat zou allemaal rond de 230V moeten zitten (los van verhoogde netspanning).

Een uitschieter naar 450V lijkt me slecht voor je apparatuur.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Ik heb twee vragen:

[Afbeelding]
Bij een 3fase net zonder nul zorgt ieder 1 2fase verbruik voor verschuiving van het virtuele nulpunt. En daarmee ook van de fases tov nul. Een zwevende nul (bv door draadbreuk) bij een drie-fase net beschouwen we hier in Nederland als erg gevaarlijk door de snel oplopende spanning (tov die zwevende nul) bij ongelijke belasting. Ik mag hopen dat als het net zo is ontworpen dat die wisselingen tussen de fases een beetje beperkt blijven.

Meet de spanningen tussen de individuele fases, en tussen de fases en aarde eens met een multimeter. Krijg je dan ongeveer vergelijkbare waardes?

p.s. Als ze een nul zouden toevoegen en het zou een 3x 230/400V net worden, dan kan er met die ene draad extra, ook door die hogere spanning, veel meer vermogen worden getransporteerd. (3sqr(2)~2.1x)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:39

Ik heb twee vragen:

[Afbeelding]
Bij een 3 fase aansluiting heb je 400 V tussen elke combinatie van 2 fasen. Dat is dus normaal. Begrijp ik het goed dat de 3 fase omvormer is aangesloten op slechts 2 fasen? Om welk systeem gaat het eigenlijk?

Edit: het gaat blijkbaar om een oud 3 fase net met 230 V tussen de fasen en 133 V tussen elke fase en nul. Dan kun je dus een 1 fase 230 V omvormer tussen fase 1 en 2 aansluiten. Waar die 400 V vandaan komt, is me dan een raadsel :?

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 26-04-2023 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-06 00:05
BarryH schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:20:
@SchumiFAST Dus een 1fase omvormer op een 3fase netaansluiting?
Weet je of op de andere fases het voltage ook zo hoog is (in "rust")? anders wellicht de boel op een andere fase aansluiten
Inderdaad, een 1-fasige omvormer op een aansluiting drie fasen zonder neutraal. Er bestaan namelijk geen 3-fasige omvormers die werken op drie fasen zonder neutraal.
De andere fasen zitten tussen de 238 en 244V als ik geen zonnestroom opwek. Ik kan dit uitlezen op de energiemeter van Huawei (zie screenshot in orignele post) en op de digitale meter van de netbeheerder.
ErnstvV schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:05:
Waarom is fase 2 niet aangesloten?
De energiemeter heeft vier ingangen en ik heb maar drie kabels omdat er geen kabel voor neutraal is. De instructies van de energiemeter geven aan om in dit geval fase B op de energiemeter niet aan te sluiten en fase 2 van mijn zekeringskast aan te sluiten op de ingang voor de neutraal op de energiemeter.
onetime schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:13:
[...]

Bij een 3fase net zonder nul zorgt ieder 1 2fase verbruik voor verschuiving van het virtuele nulpunt. En daarmee ook van de fases tov nul. Een zwevende nul (bv door draadbreuk) bij een drie-fase net beschouwen we hier in Nederland als erg gevaarlijk door de snel oplopende spanning (tov die zwevende nul) bij ongelijke belasting. Ik mag hopen dat als het net zo is ontworpen dat die wisselingen tussen de fases een beetje beperkt blijven.

Meet de spanningen tussen de individuele fases, en tussen de fases en aarde eens met een multimeter. Krijg je dan ongeveer vergelijkbare waardes?

p.s. Als ze een nul zouden toevoegen en het zou een 3x 230/400V net worden, dan kan er met die ene draad extra, ook door die hogere spanning, veel meer vermogen worden getransporteerd. (3sqr(2)~2.1x)
Ik zal dat nameten. Bedankt.
Het net wijzigen van drie fasen zonder neutraal naar eentje met neutraal staat niet op de planning. De bekabeling is al voorzien, dus de nulgeleider is in elk huis reeds aanwezig. Ik heb echter begrepen dat eerste de hele straat (straten) wordt afgesloten, transformatoren moeten worden vervangen, alle zekeringskasten bij de mensen in huis moeten worden aangepast en dan pas kan de elektriciteit weer aan. Mijn elektriciteitskast aanpassen zou erg makkelijk zijn, gewoon de fasen opnieuw verdelen door de kammen te vervangen. Automaten en differentieel zijn bij mij al geschikt voor drie fasen met neutraal. Bij de meeste oude huizen is dat dan weer niet het geval. Om dat te doen binnen één dag heb je een legertje elektriciens nodig. De netbeheerder heeft er geen geld voor.
Martin7182 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:13:
[...]

Bij een 3 fase aansluiting heb je 400 V tussen elke combinatie van 2 fasen. Dat is dus normaal. Begrijp ik het goed dat de 3 fase omvormer is aangesloten op slechts 2 fasen? Om welk systeem gaat het eigenlijk?
Ik heb begrepen dat 3 fasen zonder neutraal 240 Volt zou moeten opleveren tussen twee fasen.
Ik heb een 1-fasige omvormer op een aansluiting drie fasen zonder neutraal. Er bestaan namelijk geen 3-fasige omvormers die werken op drie fasen zonder neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:14
@SchumiFAST Wellicht in het grote elektra topic even navragen? ook of die 450volt tussen A en C wel kan kloppen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Bij een 3 fase aansluiting heb je 400 V tussen elke combinatie van 2 fasen. Dat is dus normaal.
In Nederland, tegenwoordig. Vroeger, op meerdere plaatsen, had je of zoals waar je op reageert, 3fase met tussen de fases 220V, of 2x 110V in tegen fase. Tussen de verschillende fase draden stond dus 220V.
Begrijp ik het goed dat de 3 fase omvormer is aangesloten op slechts 2 fasen? Om welk systeem gaat het eigenlijk?
Het gaat om een 1fase omvormer tussen 2 fases om 220-230V te krijgen.
Vergeet wat je over 3fase weet en begin opnieuw.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Edit: het gaat blijkbaar om een oud 3 fase net met 230 V tussen de fasen en 133 V tussen elke fase en nul. Dan kun je dus een 1 fase 230 V omvormer tussen fase 1 en 2 aansluiten. Waar die 400 V vandaan komt, is me dan een raadsel :?
Bijna, er is helemaal geen nul. Ja, een virtuele. Misschien kan je met aarde iets voor -nul-.

@SchumiFAST Nu heb je inductieve en capacitieve lekken die de meter misschien vreemd beïnvloeden. Verbind die open fase aansluiting op die meter eens met de nul. En kijk dan nog eens.

Als je de belasting en teruglevering beter zou kunnen verdelen of compenseren zou dat natuurlijk helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:45:
[...]

Bijna, er is helemaal geen nul. Ja, een virtuele. Misschien kan je met aarde iets voor -nul-.
Uiteraard de aarde als nul. Geen nuldraad betekent nog niet dat er geen nul is. In theorie kun je best een virtuele zwevende nul en fasen hebben, maar dan kun je geen randaarde en aardlekschakelaars gebruiken. Dan kan 1 huishouden ongestraft één v.d. fasen sluiten naar aarde, maar een volgend huishouden niet, tenzij het dezelfde fase is. Ik kan me niet voorstellen dat een energiecentrale zoiets ooit zou aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:32:
[...] Uiteraard de aarde als nul. Geen nuldraad betekent nog niet dat er geen nul is. In theorie kun je best een virtuele zwevende nul en fasen hebben, maar dan kun je geen randaarde en aardlekschakelaars gebruiken. Dan kan 1 huishouden ongestraft één v.d. fasen sluiten naar aarde, maar een volgend huishouden niet, tenzij het dezelfde fase is. Ik kan me niet voorstellen dat een energiecentrale zoiets ooit zou aanbieden.
Dat heeft totaal geen invloed op randaarde en aardlekschakelaars.
- Randaarde: standaard en ongevaarlijke manier om lekstroom af te voeren
- Aardlekschakelaar: detecteer verschil in stroom tussen 'aan' en 'afvoer' en schakel dan af

Het is de netbeheerder, Fluvius, die dit aanbied. Take it or leave it.
Vermoedelijk is bij het begin punt er wel een nul geaard, dus is het geen goed idee 1 van de fases sluiting te laten maken naar aarde.

Er is voor de gebruikers van dit net geen -nul-, er zijn drie fases, en tussen twee van die fases is er een bruikbare spanning van ~230V.
Je kunt uit de virtuele nulpunt verschuiving bepalen hoe scheef het net belast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:22:
[...]

Dat heeft totaal geen invloed op randaarde en aardlekschakelaars.
- Randaarde: standaard en ongevaarlijke manier om lekstroom af te voeren
- Aardlekschakelaar: detecteer verschil in stroom tussen 'aan' en 'afvoer' en schakel dan af

Het is de netbeheerder, Fluvius, die dit aanbied. Take it or leave it.
Vermoedelijk is bij het begin punt er wel een nul geaard, dus is het geen goed idee 1 van de fases sluiting te laten maken naar aarde.

Er is voor de gebruikers van dit net geen -nul-, er zijn drie fases, en tussen twee van die fases is er een bruikbare spanning van ~230V.
Je kunt uit de virtuele nulpunt verschuiving bepalen hoe scheef het net belast is.
Je kunt alleen een lekstroom (naar aarde) hebben in een niet-zwevend systeem, dus als de centrale een aardverbinding heeft. Dat was mijn enige punt. Of de huishoudens vervolgens een nuldraad hebben of niet, doet er niet toe; de fases hebben een gedefinieerde potentiaal t.o.v. nul. In dit geval van het oude Belgische net: 133 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:35:
[...] Je kunt alleen een lekstroom (naar aarde) hebben in een niet-zwevend systeem
Dat is dus alleen zo voor een DC systeem. Bij AC heb je ook nog capacitieve koppeling.
, dus als de centrale een aardverbinding heeft. Dat was mijn enige punt. Of de huishoudens vervolgens een nuldraad hebben of niet, doet er niet toe; de fases hebben een gedefinieerde potentiaal t.o.v. nul. In dit geval van het oude Belgische net: 133 V.
Theoretisch / idealiter. In de praktijk niet:
Met die nulpunt verschuiving heb je, als je een ander referentie kader hanteert, een verschuiving van de fases tov nul. En dus andere spanningen op de verschillende fases.
Bij een onbelaste aardaansluiting, over de volledige afstand tussen "centrale" en meetpunt, kan je aarde als referentie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:54:
[...]

Dat is dus alleen zo voor een DC systeem. Bij AC heb je ook nog capacitieve koppeling.
En inductieve koppeling. Laten we stoppen elkaar vliegen af te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:13:
[...] En inductieve koppeling. Laten we stoppen elkaar vliegen af te vangen.
We zijn het toch samen steeds scherper aan het formuleren op het netvlies krijgen?

Nu heb ik ergens gelezen dat inschakelen van een net-deel zich capacitief gedraagt voor de netbeheerder.
En inductief is toch alleen als er -stroom- loopt? En dan lopen die draden dicht langs elkaar wat die inductie weer opheft. Blijft in mijn beleving capacitief over. Groot draad / kabel oppervlak tov aarde van fase draad.[/ot]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:26:
[...]

We zijn het toch samen steeds scherper aan het formuleren op het netvlies krijgen?

Nu heb ik ergens gelezen dat inschakelen van een net-deel zich capacitief gedraagt voor de netbeheerder.
En inductief is toch alleen als er -stroom- loopt? En dan lopen die draden dicht langs elkaar wat die inductie weer opheft. Blijft in mijn beleving capacitief over. Groot draad / kabel oppervlak tov aarde van fase draad.[/ot]?
Dat klopt inderdaad. Maar van capacitieve koppeling heb je meestal weinig last omdat de netfrequentie erg laag is en alle draden doorgaans aan tenminste 1 kant aangesloten zijn. Je ziet het soms wel bij ledverlichting die niet ingeschakeld is. Op "zwevende" draden kunnen vaak hoge voltages te meten zijn a.g.v. capacitieve koppeling. Maar ik weet niet of dat bij @SchumiFAST speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin.dm
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
[quote]SchumiFAST in "[PV] Omvormer schakelt uit (België 133/230V)"SchumiFAST schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:37[

Inderdaad, een 1-fasige omvormer op een aansluiting drie fasen zonder neutraal. Er bestaan namelijk geen 3-fasige omvormers die werken op drie fasen zonder neutraal.
De andere fasen zitten tussen de 238 en 244V als ik geen zonnestroom opwek. Ik kan dit uitlezen op de energiemeter van Huawei (zie screenshot in orignele post) en op de digitale meter van de netbeheerder./message]:

Huawei doet dit nochtans keurig..

[ Voor 10% gewijzigd door kevin.dm op 23-07-2024 08:18 ]

Pagina: 1