Braakliggende stukje grond - Hoe onkruid voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-12 10:05
Hallo,

Ik wens graag advies in te winnen voor de volgende situatie.
Ik bezit grond die loopt tot de tuinmuur van mijn buur.
Er is een tuinafsluiting geplaatst tegen die tuinmuur van mijn buur, echter door overhangend afdakje van die tuinmuur kan die tuinafsluiting niet direct tegen de tuinmuur worden geplaatst.

Het volgende doet hem nu voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1NHwe4dMdncnXco5IXDuu_wBXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iincyTFGcVaRKo1TEMlfCXBE.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet dat er daar dus een stuk braakliggende grond/niemandsland is. Dat is daar een broeihaard voor onkruid.
Ik vraag mij af wat de beste manier is om daar onkruid te voorkomen.

Ik zie 2 opties:
- Geotextiel (steviger dan anti wortel doek) en betonpuin/steentjes

- de gleuf over de gehele lengte volgieten met beton (maar dan leg ik best ook eerst geotextiel onder die beton?)

Welke zou de meest geschikte oplossing zijn?
Geen idee in hoeverre het toegestaan is om daar beton te gieten :?
En zal ik dan problemen krijgen ivm water/uitzetten van beton bij warm weer?

Bedankt voor jullie advies

[ Voor 13% gewijzigd door Qinshi op 28-04-2023 10:42 ]

Alle reacties

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-12 09:32
Een laag grind van een cm of 20 ertussen.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:57
Ik zou niet weten waarom er beton in zou willen gieten. een geschikt cement mengsel lijkt me meer dan prima. Daar weer wat grind op gooien.

Worteldoek / grind erop zijn ook allemaal prima opties. Je moet er rekening mee houden dat je na verloop van tijd altijd wat groen zult krijgen. Maar op een grind bedje, trek je het er meestal in elk geval wel wat makkelijker uit.

Gwindorian's Diablo Profiel

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vijver van maken. :9
ik zou gewoon plantjes neerzeten die ik wel in de tuin wil hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door twain4me op 28-04-2023 10:53 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:16
Antiworteldoek erop leggen en vervolgens grind erover :).

My favorite programming language is solder.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-12 16:14

D4NG3R

kiwi

:)

Stuk doek en grind zoals hierboven al wordt aangehaald, minst permanente oplossing welke eventuele afwatering niet in de weg zit maar wel voorkomt dat het een groene jungle van onkruid wordt. :)

Edit:
twain4me schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:51:
ik zou gewoon plantjes neerzeten die ik wel in de tuin wil hebben.
Indien mogelijk zou ik ook hier voor gaan, prima strookje om wat kleur langs de muur te brengen.

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 28-04-2023 10:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Puch-Maxi schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:54:
na paar jaar staat daar gewoon het onkruid in, dat komt van boven ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pennywiser schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:43:
Een laag grind van een cm of 20 ertussen.
Daar komt zand in en gaat ook onkruid tussen groeien. Je trekt het er wel zo uit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je het al wilt afdichten moet je dat van bovenaf doen, bijvoorbeeld met een zinken rand.

Als je het gaat volgooien met beton krijg je vochtproblemen tegen je muur.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:58
Antiworteldoek gaat het onkruid ook in vastgroeien. Zwaar geotextiel/wegendoek doet het beter. Ik heb beiden liggen c.q. in de tuin en op de oprit met ca. 5 cm grind er op.
Bij het wegendoek is het makkelijker er uit te trekken, maar sommig onkruid met penwortel weet zich er toch doorheen te boren als je te lang wacht met weghalen.

Als het mogelijk is, dan volstorten met beton. En ook dan zal je regelmatig de kiertjes moeten schoonhouden, want zodra er wat grond verzamelt, dan zit daar ook binnen de kortste keren onkruid in en zet zich vast in de kieren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-12 10:05
JukeboxBill schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:00:
Antiworteldoek gaat het onkruid ook in vastgroeien. Zwaar geotextiel/wegendoek doet het beter. Ik heb beiden liggen c.q. in de tuin en op de oprit met ca. 5 cm grind er op.
Bij het wegendoek is het makkelijker er uit te trekken, maar sommig onkruid met penwortel weet zich er toch doorheen te boren als je te lang wacht met weghalen.

Als het mogelijk is, dan volstorten met beton. En ook dan zal je regelmatig de kiertjes moeten schoonhouden, want zodra er wat grond verzamelt, dan zit daar ook binnen de kortste keren onkruid in en zet zich vast in de kieren.
En wat als ik de antiworteldoek dubbel leg en daarop boven minstens 5cm (of meer) grind op leg?

Ik begrijp wel de opmerking dat er doorheen de jaren wat zand+zaadjes zal inwaaien op de grindbed en daar dan ook wat onkruid zal groeien.

In de plaatselijke doe-het-zelf zaak vertelden ze me dat geotextiel geen groen tegenhoud. Maar die man had blijkbaar een tuinaanleg verleden (zo vertelde die mij).

Ik kan niet meer aan die gleuf, eenmaal de draad terug word aangespannen/geplaatst.
Enige wat ik dan kan doen is jaarlijks eens sproeien? 8)7

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 15:08
Uiteindelijk komt er toch groen in, dus dan kan je beter gewenste plantjes zetten.
Traaggroeiende zaken zoals sedums / vetplantjes bijvoorbeeld, vragen weinig onderhoud eenmaal ze alles netjes gevuld hebben.
Snelgroeiende planten vullen het veel sneller, maar gaan ook meer woekeren en vragen meer onderhoud; maar als je ergens wat vierkante meters te vullen hebt is facelia (gaat dood als het vriest, en schiet dan weer opnieuw in de lente) of geraniums (blijvend) een goeie optie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:54:
Onkruid komt niet alleen vanuit de grond maar ook van boven. 100% dat er in t grind vanzelf onkruid gaat groeien.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:58
Qinshi schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:22:
[...]

En wat als ik de antiworteldoek dubbel leg en daarop boven minstens 5cm (of meer) grind op leg?

Ik begrijp wel de opmerking dat er doorheen de jaren wat zand+zaadjes zal inwaaien op de grindbed en daar dan ook wat onkruid zal groeien.

In de plaatselijke doe-het-zelf zaak vertelden ze me dat geotextiel geen groen tegenhoud. Maar die man had blijkbaar een tuinaanleg verleden (zo vertelde die mij).

Ik kan niet meer aan die gleuf, eenmaal de draad terug word aangespannen/geplaatst.
Enige wat ik dan kan doen is jaarlijks eens sproeien? 8)7
Je houdt onkruid niet tegen met wat voor doek dan ook, omdat de zaadjes uit de lucht komen aanwaaien. Maar het doek zorgt er wel voor dat het meeste onkruid niet diep kan wortelen. Bij mij is het meeste graspollen, maar die haal je heel makkelijk weg. Paardebloemen en andere penwortel planten boren zich bij gewoon antiworteldoek erdoorheen. Bij wegendoek is dat een stuk minder.

Zo'n klein strookje, waar je moeilijk bijkomt, zou ik in jouw geval dan ook gaan spuiten. Ecover heeft "milieuvriendelijk" onkruidverdelger. Dat gebruik ik ook in noodgevallen. Mijn ervaring is dat het net zo goed werkt als voorheen round-up.
Nadeel is dat je nog lang met die bruine plekken zit.
Je moet het onkruid ook niet te lang laten groeien. 1 keer per jaar is niet genoeg. Vooral gras is met spuiten slecht te verdelgen. Moet vaak 2x achter elkaar worden gedaan en komt bijna het hele jaar door aanwaaien.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Volgooien met beton dat beetje vocht zal geen moer uitmaken het is immers een tuinmuur

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:24

Illusion

(the art of)

Ik zou er een groendak-mengsel in zaaien. Dat blijft laag en is onderhoudsarm.
Heb je gelijk wat Leuke vlinders in je tuin.

[ Voor 22% gewijzigd door Illusion op 28-04-2023 15:00 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• naftebakje
Bedenk me net wat anders: is jou afsluiting lichtdicht? Als er geen licht op die grond kan komen, kan er ook niets groeien. Je kan een clematis / wijnrank / klimop (als je dat onkruid in je tuin wil) op je netafsluiting (?) laten groeien?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik zou het vol betonnen.
Geen omkijken meer naar, niks dat kan groeien.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-12 15:03
twain4me schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:55:
[...]

na paar jaar staat daar gewoon het onkruid in, dat komt van boven ;)
precies dit dus

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:45

Rmg

Gewoon grind of basaltsplit er in en 1 keer per jaar even met de handhark er doorheen.

Cement/beton is ook meteen weer zo permanent...

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Inderdaad gewoon plantjes er in. Veel leuker om te zien dan een strip beton en er kunnen weer diertjes in terecht. :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Ik zou er een paar zakken grind ingooien (of zoals mijn oma het oplost 1x per jaar een litertje glorix :X )

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Veevoederzout erin gooien 1 x per jaar. Groeit er een periode niets meer

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12 09:14
naftebakje schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:06:
Bedenk me net wat anders: is jou afsluiting lichtdicht? Als er geen licht op die grond kan komen, kan er ook niets groeien.
Asperges… :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52
onkruid is een mindset.

geniet gewoon van wat de natuur je biedt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:48

Dennis1812

Amateur prutser

Phlox of sedum neerzetten

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat strooizout erin

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:51
Onkruid bestaat niet, hooguit kun je spreken over planten die ergens groeien waar je ze op dat moment niet wilt hebben. Maar aangezien je hoogstwaarschijnlijk geen groene vingers hebt zou je kunnen overwegen om de gleuf wat verder uit te graven en vervolgens vol te storten met schoon zand. Daar groeit de eerste paar jaar niet zoveel in en als er al iets opkomt is het vrij simpel te verwijderen. Zand is (in principe) in allerlei kleuren te verkrijgen, ook in de wat donkere tinten zoals dit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Welk probleem los je eigenlijk op? Zo hard groeit het daar niet en wat maakt het uit als er wat groeit?

• naftebakje
Net als witlof en gebleekte rabarber: de plant moet eerst voldoende licht hebben gehad, om energie in de wortelstok op te kunnen slaan.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-12 08:39
Muurpeper of een ander plantje dat zo goed groeit dat er nauwelijks andere zaken de kans krijgen.

• minibustraveler
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:32
Groen is de kleur die het minst energie kost om naar te kijken. Ook is groen de kleur van veilig.

Eigenlijks is groen dus een heel positieve kleur.

Offtopic:
Ik woon in het noorden van NL en deze situatie zou hier in het dorp ondenkbaar zijn; waarom zou je twee erfafscheidingen tegen elkaar aan zetten?
Pagina: 1