Communicatiestoring slimme meter door andere apparaten MK?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
Hi allen,

In onze nieuwe nieuwbouwwoning hebben wij een slimme meter via Liander. Sinds een paar maanden geeft de slimme meter een communicatiestoring, ofwel, gegevens kunnen op afstand niet uitgelezen worden.

Liander heeft op afstand getest en bevestigd dat de meter regelmatig een comm. storing heeft, oplossing vervangen worden door Liander, maar slimme meters zijn pas laat in 2023 weer op voorraad (bijna overal zo).

Omdat ik bij Tibber zit (variabele uurtarieven), veel stroom produceer (8000kwh aan panelen), en bewust de EVs oplaad nav zon/tarief, strooit deze communicatiestoring behoorlijk roet in het eten. Tibber werkt nu met schattingen die compleet afwijken van gebruik en productie.
Hun Pulse meter aangeschaft, maar die mogen ze sinds kort niet meer gebruiken als alternatief voor uitlezen slimme meter, omdat de Pulse ook niet accuraat genoeg schijnt te zijn.

Ik wil daarom nu kijken of ik de tijdelijke storingen van de slimme meter (hij doet het de ene dag wel de andere niet) zelf op te lossen. Ik heb zelf een best drukke meterkast met veel smart home devices die potentieel de communicatie van de slimme meter verstoren zoals: AJAX security Hub, KPN router, HUE bridge, ICS-2000 station, Tado hub, DRU haard hub,..

Hebben anderen dit probleem ook gehad met de slimme meter door andere apparatuur?

Zijn er oplossingen zoals de meterkast op bepaalde manier inrichten? (Ik las iets over dat de router, niet hoger dan de slimme meter geplaatst moet worden)

Zijn er antennes om slimme meter signaal te versterken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tuurlijk kan andere communicatie storing geven. Maar hoeft gezien de afstand die het af moet leggen niet alleen dichtbij te zijn. Kunnen dus ook makkelijk je buren zijn.

Welke meter betreft het? Want er zijn wel wat verschillende communicatie standaarden in omloop.

Overigens heel raar dat ze die pulse niet willen gebruiken. Die kan niet onnauwkeurig zijn want hij meet niets. Dat ding stuurt puur de data van je meter door. En waarschijnlijk een stuk vaker dan je meter dat door de lucht doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Maar de slimme meter geeft volgens mij een keiharde meterstand door. Een pulse lezer kan wel pulses missen. Of denk ik dan verkeerd?

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Slinkos Als ik zoek is de Tibber Pulse ondanks zijn naam geen pulse-meter :+

https://tibber.com/nl/pulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Oh haha. Ik had hem niet opgezocht, maar op de oude digitale meters had je zo'n oogje die je voor het rode lampje kon ophangen. Ik dacht aan zoiets. xD in dat geval sluit ik me bij je aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De slimme meters van Liander (en Stedin + Westland) worden op afstand middels het CDMA protocol uitgelezen dus als er een verstorende factor aanwezig is zul je het het apparaat in het gebruikte CDMA spectrum moeten gaan zoeken. Voor de slimme meters wordt door hen CDMA450 gebruikt (410 - 470 MHz).

Enexis gebruikt daar in tegen GPRS

Hier op Tweakers is er overigens ook nog wel iets over te vinden. Een artikel uit 2010 (testfase) (y)

nieuws: 'KPN werkt in stilte aan uitrol landelijk cdma450-netwerk' - update

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 28-04-2023 12:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 16:33
Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij was het probleem een (TP-Link) router die in de meterkast stond... Nadat ik deze een meter of 2 van de slimme meter had verplaatst kreeg ik de dag erop ineens meterstanden door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:38:
Tuurlijk kan andere communicatie storing geven. Maar hoeft gezien de afstand die het af moet leggen niet alleen dichtbij te zijn. Kunnen dus ook makkelijk je buren zijn.

Welke meter betreft het? Want er zijn wel wat verschillende communicatie standaarden in omloop.

Overigens heel raar dat ze die pulse niet willen gebruiken. Die kan niet onnauwkeurig zijn want hij meet niets. Dat ding stuurt puur de data van je meter door. En waarschijnlijk een stuk vaker dan je meter dat door de lucht doet.
Zou je denken inderdaad, maar de Pulse van Tibber las in het begin toch andere waarden uit de P1 poort dan de slimme meter zelf, nadat Tibber iets had aangepast werkte het prima, maar vd week contact met Tibber gehad en toen gaven ze aan dat ze er toch mee gingen stoppen en alleen uitlezingen direct vanuit Liander gebruiken of een schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
KeesPimelmees schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:44:
Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij was het probleem een (TP-Link) router die in de meterkast stond... Nadat ik deze een meter of 2 van de slimme meter had verplaatst kreeg ik de dag erop ineens meterstanden door.
Interessant, ik ga dan toch eens proberen mn KPN router te verplaatsen, kijken of het iets helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
Will_M schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:43:
De slimme meters van Liander (en Stedin + Westland) worden op afstand middels het CDMA protocol uitgelezen dus als er een verstorende factor aanwezig is zul je het het apparaat in het gebruikte CDMA spectrum moeten gaan zoeken. Voor de slimme meters wordt door hen CDMA450 gebruikt (410 - 470 MHz).

Enexis gebruikt daar in tegen GPRS

Hier op Tweakers is er overigens ook nog wel iets over te vinden. Een artikel uit 2010 (testfase) (y)

nieuws: 'KPN werkt in stilte aan uitrol landelijk cdma450-netwerk' - update
Thanks ik zal eens uitzoeken of er devices zitten die op dezelfde mhz band zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jasperm2 Dan hebben ze gewoon een waardeloze software engineer in dienst :+ De P1 data bevat puur wat de meter ziet, zelfs te zien in plain text als je hem aan een terminal hangt. Ik weet even het interval niet wat die meter over the air doen maar lijkt me niet de 1 sec van de P1 op DSMR5. Lijkt me zelfs niet de 10 sec van DSMR4 eigenlijk.

Ofwel, jij schiet er niets mee op maar is dus echt gewoon BS van Tibber...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:14:
@jasperm2 Dan hebben ze gewoon een waardeloze software engineer in dienst :+ De P1 data bevat puur wat de meter ziet, zelfs te zien in plain text als je hem aan een terminal hangt. Ik weet even het interval niet wat die meter over the air doen maar lijkt me niet de 1 sec van de P1 op DSMR5. Lijkt me zelfs niet de 10 sec van DSMR4 eigenlijk.

Ofwel, jij schiet er niets mee op maar is dus echt gewoon BS van Tibber...
Hmm, begint idd een luchtje te krijgen dit.

Wat ook weer apart is, is dat de meter aangeeft dat 26 april de laatste uitlezing was en dat Tibber mijn verbruik van 27 april 100% correct heeft, ofwel ze gebruiken de Pulse nog wel om verbruik te lezen, maar mijn productie op 27 april klopt weer niet…

[ Voor 5% gewijzigd door jasperm2 op 28-04-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je hebt een ics-2000? Waarom daar geen p1 kabeltje naar je slimme meter inprikken? Dan heb je altijd lokaal real-time je verbruik? Of elke andere domotica oplossing om lokaal je meter uit te lezen....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
u_nix_we_all schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:37:
Je hebt een ics-2000? Waarom daar geen p1 kabeltje naar je slimme meter inprikken? Dan heb je altijd lokaal real-time je verbruik? Of elke andere domotica oplossing om lokaal je meter uit te lezen....
Het probleem is niet dat hij zelf zijn verbruik wilt inzien, maar zijn energieleverancier. Anders kunnen ze je niet op het juiste uurtarief factureren.

Pagina: 1