Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Problemen met Sonoff Dual / Shelly 2.5 en wisselschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFYmbbVhUWaIkFTcoJyUwQVgrb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obIb9kWiCV7eUWBhMrdUWTnw.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dus een probleem met hotelschakelingen in mijn huis. Ze werken niet als behoren;

Alles is aangesloten zoals bovenste paint tekening.

Maar probleem is dat of het light blijft branden of het heel snel gaat knipperen.
Ik heb a zitten meten en zoeken en kan het niet vinden (He er shelly tussen gehangen en doet ongeveer hetzelfde)

Probleem is dat bij uitschakelen van de schakelaar, een zekere restspanning op de signaaldraad blijft zitten.
Waarschijnlijk omdat deze over lange afstand naast elkaar lopen.

Als de schakelaars aan staan, meet ik 230V over de Nuldraad de fase draad dus dat werk. Als ik 1 van beide schakelaars uitschakelen, an blijft het relay heel snel knipperen)

Als ik meet over de signaal draad waar momenteel geen spaaning op mogen zitten, dan meet ik echter 138V. Ik weet wel dat die met een gewone simpele digitale multimeter is. Maar in ieder geval zit er genoeg spanning op om het relay te schakelen.

Koppel ik de grijze signaaldraad af aan de kant van de A schakelaar, dan wordt die enkelpolig en werk alles als behoren.
Schakel ik A terug volledig aan en koppel af aan de B kant (toevoer) dan blijft de lamp branden 8)

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen . Zonder muren en vloeren op te breken? Ken wel beetje electriciteit maar dit gaat petje te boven

Volgens mij zit er klein beetje spanning op de signaaldraad wel genoeg is om de smart switch te triggeren :(

PS zonder Sonoff, shelly, rechstreeks op de lamp werkt die wel...
PPS heb ook al alle achterliggende stopcontacten en lichtpunten afgekopeld zodat dit de eerste schakling op de lijn is en help niet...

[ Voor 4% gewijzigd door SadisticPanda op 28-04-2023 10:17 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Beste antwoord (via SadisticPanda op 30-04-2023 12:36)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf ook wel eens spooksignalen gehad over wat afstand. Die 138V meet je terwijl hij wel is aangesloten aan de module? Wel raar dat maar één van de twee runners een probleem geeft.

En zonder schakelaar is het wel stabiel? En als je tijdelijk alleen lokaal een schakelaar bij de module plaatst?

Mogelijke oplossingen:
- Beide plaaten voorzien van Sonoff en smart koppelen
- Een condensator tussen de Sx en N plaatsen, denk dat iets van 100nF al veel zou doen. Moet wel een X2 type zijn en je moet het ook weer netjes afschermen natuurlijk. Dus wel meer DIY. Iets meer kant en klaar zou het dan iets zijn als dit bij Sander.

PS Neem aan dat je een Sonoff DualR3 bedoelt?
PPS Neem aan dat schakelaar B nog aan dezelfde fase hangt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Zelf ook wel eens spooksignalen gehad over wat afstand. Die 138V meet je terwijl hij wel is aangesloten aan de module? Wel raar dat maar één van de twee runners een probleem geeft.

En zonder schakelaar is het wel stabiel? En als je tijdelijk alleen lokaal een schakelaar bij de module plaatst?

Mogelijke oplossingen:
- Een condensator tussen de Sx en N plaatsen, denk dat iets van 100nF al veel zou doen. Moet wel een X2 type zijn en je moet het ook weer netjes afschermen natuurlijk. Dus wel meer DIY. Iets meer kant en klaar zou het dan iets zijn als dit bij Sander.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:32:

Mogelijke oplossingen:

Is op beide signaaldraden, grijs was maar voorbeeld :), zelfde gebeurd wanneer ik met zwarte doe :)

Is idd een sonoff DualR3 :)

Als de verlichting op die zekering zit op zelfde fase; is redelijk wat, daarmee dat ik alles achter de sonoff afgekoppeld hand en heb ik het nog zitten. Trouwens verder in het huis zit er nog een wisselschakeling met hetzelfde probleem.

Kompleet stabiel zonder schakeler of met enkelpolige schakelaar er op aangesloten, app werkt en die enkelpolige schakelaars ook. Zitten op zelfde fase, komt eigenlijk 1 draad binnen voor deze kring en deze word altijd gesplitst voor schakeleer terwijwfasedraad doorloopt naar de volgende punten.

Eigenlijk heb ik het problee door ganse huis maar met de mini'sR2 die gebruiken apart schakercirctui op 3.3v dus die hebben dat probleem niet.

een paar van die onstorings condensators bestellen dan, lijkt me simpelste oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door SadisticPanda op 28-04-2023 14:31 ]

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:32:

Mogelijke oplossingen:

Nope, als ik dat ertussen steek, dan blijft die schakelen, ongeacht de stand van de schakelaar.

De Shelly blijft gewoon branden dus er blijft stroom opzitten. De sonoff gaat knipperen. Guhhhhh vage shit :)

Iiemand nog een idee?

• Septillion

Septillion

Die had je tussen SW en N? Dan had ik wel verwacht dat het de lekstroom aardig af zou vangen. Dan moet het een fikse lekstroom zijn. Hoeveel Volt meet je nu met schakelaar aan/uit?

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Topicstarter
Yup over switch en N geplaatst.

89V meet ik ongeveer met schaklaar uit, 233 met schakelaar aan.

Beide combo's

Ja, en er zit wat op, ik heb ook al gevallen gehad met spookstroom, maar dat zijn maar enkele volten. Als je hier aan de signaal draad komt die onderbroken is, Voel je het toch wel serieus dat er redelijk wat op zit. Zelfs lamp over gekoppeld (ouderwetste gloeilamp en stroom valt niet naar nul)

Ik vermoed dat het trouwens om echte stroom gaat dus....geen inductie/spookstroom.

Mss kabelbreuk onder de grond. Heb 2 sonoff opstelling gebruikt en de signaaldraden afgekoppeld, en wonder boven wonder, alle wisselschaklaars in het huis werken nu gewoon. Ook op andere plekken(had ik problemen)

Had over alle signaal draden 70-90V, nu na afkoppelen die eerste 2. Met moeite 5V, en als ik ze belast, zakken ze in naar 0.

Dus vermoelijk kabelbruik ergens (bizar dat het op 2 signaaldraden was maar soit.) -> WORKAROUND :)

[ Voor 88% gewijzigd door SadisticPanda op 30-04-2023 12:36 ]

Pagina: 1