Vervanging Samsung U28H750

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fwillems
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-04-2024
Hallo, ik ben op zoek naar een vervanger voor mij samsung U28H750
Specs:

4k TN paneel met 60Hz refreshrate.

Nu heb ik mijn PC geupgrade naar een 7800X3D in combo met een 7900 XTX, ik merk nu dat in de games die ik speel. Voornamelijk Tarkov ik op 4k makkelijk de 150-200 range aan FPS haal. Met FSR zelfs 260.

Sinds ik nog nooit de ervaring heb gehad om boven de 60FPS te spelen leek het me nu wel de moeite waard om te upgraden naar minimum een 144Hz 4k monitor.

Hier dus ook mij vraag of het nut heeft om NOG hoger te gaan naar de 160 - 244Hz monitoren. Of is 144Hz de spreekwoordelijke "sweetspot".

Ook bekeek ik even de oled systemen op 1440p maar ik vrees hier dat de pixeldensiteit te wensen gaat overlaten. ( en de pixel structuur voor desktop gebruik ) Buiten gamen gebruik ik ook veel andere programma's dus vanuit die optiek ga ik het bij 4k houden.

De andere twijfel is 27 of 32inch. Ik heb ruimte zat om een 32' paneel te plaatsen en kan makkelijk meer dan een meter van mij scherm afzitten.

Wat is je budget?

Range van het budget is max 1000, mag iets meer of iets minder zijn.

Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Ik was nu aan het kijken naar de gigabyte M28u en M32U en de samsung odysey neo G7 en G8. Het prijsverschil tussen deze monitoren is gigantisch groot. Ik kan ook echt niet inschatten wat voor een upgrade deze schermen zullen zijn tegenover mijn huidige monitor.
Andere suggesties zeker welkom!

Alvast bedankt om dit even te bekijken, er is zoveel supply en kleine verschillen in de monitoren dat ik hier even om suggesties en of ervaringen vraag!

Beste antwoord (via Fwillems op 28-04-2023 20:57)

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 17:13
De belangrijkste vraag is denk ik: waarom wil je hoger dan 60Hz? Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat het een van deze antwoorden zou kunnen zijn:
1. last van stotteringen en of tearing
2. Gewoon graag een soepele ervaring
3. Ik speel fps in competitie op hoog niveau

Voor zowel 1 als 2 denk ik dat de sweetspot inderdaad bij zo'n 100-120 Hz zal liggen, maar belangrijker is g-sync of freesync. Voor 3 zou ik inderdaad richtingen de 240Hz gaan kijken.

Maar er zijn wellicht anderen die een andere mening zijn gedaan.

Ik heb zelf de odessey g9 met 5120x1440 op 240Hz. Maar 120Hz zou voor mij ook voldoende zijn. Zoals gezegd merk ik het meeste verschil met freesync/gsync zodat die microstutters en tearing van het scherm zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 17:13
De belangrijkste vraag is denk ik: waarom wil je hoger dan 60Hz? Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat het een van deze antwoorden zou kunnen zijn:
1. last van stotteringen en of tearing
2. Gewoon graag een soepele ervaring
3. Ik speel fps in competitie op hoog niveau

Voor zowel 1 als 2 denk ik dat de sweetspot inderdaad bij zo'n 100-120 Hz zal liggen, maar belangrijker is g-sync of freesync. Voor 3 zou ik inderdaad richtingen de 240Hz gaan kijken.

Maar er zijn wellicht anderen die een andere mening zijn gedaan.

Ik heb zelf de odessey g9 met 5120x1440 op 240Hz. Maar 120Hz zou voor mij ook voldoende zijn. Zoals gezegd merk ik het meeste verschil met freesync/gsync zodat die microstutters en tearing van het scherm zijn.