Fritz mesh routing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
We hebben hier in huis een Fritz!Box 5490 WiFi router aan de glasvezel verbinding. Verder hebben we drie Fritz!repeaters (2x 1200 en 1x 3000 model) om op verschillende plekken in huis een bekabelde ethernetverbinding te realiseren voor apparaten zonder WiFi.

* router: beneden voorzijde woning (waar glasvezel binnenkomt)
* repeater 1200: beneden in TV meubel (zichtlijn op de router en prima verbinding vua dualband 2.4 / 5 GHz connectie van +- 750 Mbps. TV kijken werkt dan ook prima zo)
* repeater 1200: in meterkast omdat de laadpaal een ethernet connectie nodig heeft; verbidning met router omstreeks 600 Mbps)
* repeater 3000: op tienerkamer op zolder, aansluiting voor de TV aldaar en verzorgt Wifi op zolder. Connectie is wat zwakker maar nog steeds ~250 Mbps)

Nou valt me in soms op dat internet van mijn laptop (werkkamer 1e verd) soms nogal brak is. Dan kijk in in de interface van de Fritz!box en zie ik vreemde mesh routing. Laatst zat ik via de zolder en de meterkast met de router verbonden :+

Ik waardeer het zelfconfigurerence karakter van mesh, maar hier zou een voorkeurs-routing op zijn plek zijn. Is er een manier om dat in te stellen in mijn laptop of in de AVM aparaten? De iets zwakker S/R ratio met de router beneden lijkt me toch een betere verbinding te geven dan de hop naar boven en dan 2 naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 10:26
Je laptop bepaald lekker zelf met welk access point wilt verbinden en dit geldt ook voor je repeater. Kan door overlappende signalen komen en waarbij die dus verbinding maakt met een repeater die voor jou onlogisch is.

Weet niet of je Fritz! repeaters de optie hebben om het signaal sterkte aan te passen of een minimale s/r ratio kan instellingen op devices eraf te gooien. Zo niet, kan je nog een beetje spelen met de plaatsing van je repeaters.

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 28-04-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:15

Illusion

(the art of)

heiyu schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:36:
Je laptop bepaald lekker zelf met welk access point wilt verbinden en dit geldt ook voor je repeater. Kan door overlappende signalen komen en waarbij die dus verbinding maakt met een repeater die voor jou onlogisch is.
….
Nee zo werkt het allang niet meer.

Fritz in “mesh-mode” doet aan band- en accespoint-steering via o.a. 802.11v en 802.11k.

Over het algemeen werkt dat in mijn ervaring prima bij avm, maar als het niet werkt, dan valt daar helaas bizar weinig aan in te stellen. Beste oplossing is toch om op 1 of meerdere plekken iets van een kabel zien te krijgen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Illusion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:43:
[...]

Nee zo werkt het allang niet meer.
Ja, zo werkt het voor de client wel.

Voor de mesh nodes niet.
Fritz in “mesh-mode” doet aan band- en accespoint-steering via o.a. 802.11v en 802.11k.
802.11k is een manier voor een client om informatie over de RF-omgeving te delen met AP, 802.11v is een manier voor de AP om informatie - en suggesties - te delen met de client. Maar de client blijft bepalen of en zo ja wat het met die suggesties doet.

Ook met k en v is een disassociate het enige wat het kan forceren, en vervolgens niet reageren op reassociation attempts vanaf nodes waar het niet wil dat het mee verbindt. Als de client ervoor kiest om bijvoorbeeld met een totaal andere SSID te associeren is er niets dat de controller daartegen kan doen.

Binnen de mesh beheert de mesh controller sowieso mesh node gedrag, dus dat is wel geheel beheerd.
Over het algemeen werkt dat in mijn ervaring prima bij avm, maar als het niet werkt, dan valt daar helaas bizar weinig aan in te stellen. Beste oplossing is toch om op 1 of meerdere plekken iets van een kabel zien te krijgen.
Dat sowieso.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Dus in instellingen kan ik niets afdwingen. Dan kan ik de vlucht woorwaarts maken en nog een repeater plaatsen. kabeltje naar mijn dockingstation. Dat ding zelf zal hopelijk een voorkeur hebben om zich logisch in te delen, dus router (BG) - 1e verd - zolder

En niet Router - zolder - 1e verd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

t_captain schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:20:
Dus in instellingen kan ik niets afdwingen. Dan kan ik de vlucht woorwaarts maken en nog een repeater plaatsen. kabeltje naar mijn dockingstation. Dat ding zelf zal hopelijk een voorkeur hebben om zich logisch in te delen, dus router (BG) - 1e verd - zolder

En niet Router - zolder - 1e verd.
Daar zou ik niet vanuit gaan. De kabel die je vooral wilt trekken is tussen router en de repeaters die je al hebt.

Je probleem is nu niet dekking, dus bijplaatsen van nog een repeater gaat niet helpen, sterker nog het gaat waarschijnlijk performance verlagen - en kansen op 'onlogische' topologie - alleen maar verhogen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1