Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoooos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04-2023
Goedemorgen,
heb op dit moment een laadpaal (3-fase) van Newmotion.
Tevens heb ik nu 25 panelen en 10kw thuis accu (inclusief switch dat als grid down is ik gewoon stroom heb). Van het zomer van plan om nog 38 panelen extra te plaatsen. Dit omdat we 2 electrische auto's hebben, waarvan 1 een lease auto.
Die laatste moet eind van het jaar vervangen worden door een nieuwe. Nu zit ik te twijfelen tussen wat auto's en zie steeds vaker auto's zoals de KIA die V2G/H ondersteunen.
Aangezien ik verwacht dat op mooie dagen de panelen veel energie opwekken en ik er geen dubbeltje voor krijg van de energie bedrijven ben ik op zoek gegaan naar zo'n 3 fase V2G paal....en dat is niet gemakkelijk. lijkt erg in de kinderschoenen te staan.
Iemand advies wat een goede paal is en/of een goede installateur om aan te sluiten? De paal moet wel bijhouden wie er voor hoeveel laadt ivm doorbelasting naar de lease maatschappij.
groet, Nico

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:36
Ik moet je helaas teleurstellen. Dit bestaat nog niet. In Nederland zijn alleen proeven geweest met speciaal omgebouwde auto's.
https://www.laadpunt.nl/l...die-energie-terugleveren/
https://www.autoweek.nl/e...v2g-beperkt-in-nederland/

Die Kia's hebben een bijgeleverde V2H adapter (naar normaal 230V wcd) om de ingebouwde 3,6kW omvormer te gebruiken. Die werkt alleen in een off-grid modus. Bijvoorbeeld voor kamperen of gereedschap gebruiken waar geen stroom is. Je kan ook met een verlengsnoer de koelkast (en kleine verbruikers) van stroom voorzien bij stroomstoringen.
https://www.anwb.nl/exper...auto-is-geschikt-voor-v2g

Een 3 fasen omvormer van 11kW is behoorlijk lomp en zwaar (en meer dan 1000 euro). Ik zie zo die niet in een auto ingebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Iemand hier al verder mee? Ik ben naarstig op zoek naar een mooie oplossing. Met 21kWp aan panelen en 2 elektrische auto's (Kona & Enyaq) die veel thuis staan, zit ik niet te wachten op een forse thuisbatterij investering.

Ik heb Zaptec gevraagd, deze schijnen een oplossing qua hardware te hebben, alleen het softwarematig nog niet voor elkaar hebben. Die software maken we anders zelf wel.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:36
SunshineCompany schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:11:
Iemand hier al verder mee? Ik ben naarstig op zoek naar een mooie oplossing. Met 21kWp aan panelen en 2 elektrische auto's (Kona & Enyaq) die veel thuis staan, zit ik niet te wachten op een forse thuisbatterij investering.

Ik heb Zaptec gevraagd, deze schijnen een oplossing qua hardware te hebben, alleen het softwarematig nog niet voor elkaar hebben. Die software maken we anders zelf wel.
Het probleem is nog steeds hetzelfde. De auto moet het ondersteunen. AC Ingebouwd wordt het sowieso niet voor jouw auto's.
DC v2g is aangekondigd voor de enyaq.

Er is nu wel een dc bidirectionele lader voor thuis/zaak
https://www.venematech.sh...em-10kw.html?id=218961150
Kost maar €10530 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 12:43
Er is nog geen oplossing omdat het in Duitsland en NL nog niet toegestaan is, die dingen zijn levensgevaarlijk als de grid weg valt en jouw auto ze spanning op het net. Je zal fysiek van het net moeten ontkoppelen om een alternatieve stroombon te kunnen gebruiken zoals een islanding mode accu systeem of een EV met V2G/H.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:44

Illusion

(the art of)

Als ik erop zou moeten inzetten dan denk ik dat ambibox / ambicharge de gamechanger gaat worden.

Is in nov 2024 door tuv sud goedgekeurd voor UK en DE gridcode.
https://www.linkedin.com/...-7262875754370154497-jLyG

En ergens in 1 van zijn linkedin posts zag ik dat ze hem voor rond 1500€ op de markt wilden zetten. En dat is dan voor een 11kW DC bidi charger.
Manfred Przybilla
CEO Ambibox / DC Technolgy
10 mnd

It's DC and the cost is dropping down to 1.500 Euros until end of 2025.

[ Voor 18% gewijzigd door Illusion op 06-01-2025 21:16 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 09:53
*knip* werving

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
spam

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
Goedemorgen,
Zou V2H inu daadwerkelijk beschikbaar zijn voor onze wagens?
Beste groet,
Antoine
Pagina: 1