Intro
Ik heb een inductie kookplaat die ik wil aansluiten. Meterkast, Perilex WCD is allemaal door een electricien gedaan (Als deel van oplevering nieuwbouw).
Ik weet dat er al honderd topics zijn over dit onderwerp maar ondanks dat ik ze allemaal doorgelezen heb kom ik er nog altijd niet uit. Ik zou mijzelf een zesje geven in huis-tuin en keuken electra en zit niet gauw vast.
...
Harde waren & al geprobeerd
Siemens Inductie kookplaat:
https://www.siemens-home....reerde-dampkap/ED777FQ25E
Meterkast: 3-fasen meterkast / ABB uitgevoerd.
Fornuisgroep:
- 2 aparte 230V/16A groepen via ABB Automaat gekoppeld.
-- Groep 1 is bruin/blauw L/N
-- Groep 2 is zwart/grijs L/N
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ry8m6cn6c2qTsMXS9Zk3zCBJ.png?f=user_large)
Alhoewel ik eerst dacht dat ze gewoon de verkeerde kleuren hadden gebruikt op groep 2 en 2x dezelfde fase hebben gebruikt, heb ik later bevestigd dat groep 1 en 2 inderdaad verschillende fasen zijn want ik meet 400V als ik op beide inprik met de multimeter. Fase 3 is dus geheel niet van de partij en 2 nuldraden is misschien ook vreemd hier?
Perilex WCD:
N: Blauw
L1: Grijs
L2: Bruin:
L3: Zwart
PE: Groen/Geel
:strip_exif()/f/image/sNg2bJSB74fyNKsPpQejNE6V.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik meet in ieder geval 240V op Zwart/Bruin en 0 op de andere 2. Zwart/Bruin samen 400V. 3 Fasen dus.
Volgens mij is dit schema sowieso niet correct. Kijkend naar de groepen zou ik L1+L2 samen verwachten en dus Blauw op L1. Zelfde met N+L3. In dit geval zou ik dus dit verwachten?
Perilex WCD aangepast.
N: Grijs
L1: Blauw
Op de kookplaat:
De kookplaat kent vier aansluitschemas. Ondanks 2 verschillende fasen lijkt mij, gezien de meterkast, een 2L+2N aansluting het meest logische.
/f/image/uUni4SHLXUxcbJkY50v3HvGX.png?f=fotoalbum_large)
L1: Bruin
N1: Blauw
L2: Zwart:
N2: Grijs
L3: Brug van L3 naar L2.
:strip_exif()/f/image/bXHdpeQIy70IHxuJ6HWF9UUL.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij bovenstaande krijg ik op de plaat u400 - verkeerd aangesloten. Ik heb dit met zowel normale WCD setup als aangepast (nuldraden omgewisselt) gekregen.
Vragen
Ik heb een inductie kookplaat die ik wil aansluiten. Meterkast, Perilex WCD is allemaal door een electricien gedaan (Als deel van oplevering nieuwbouw).
Ik weet dat er al honderd topics zijn over dit onderwerp maar ondanks dat ik ze allemaal doorgelezen heb kom ik er nog altijd niet uit. Ik zou mijzelf een zesje geven in huis-tuin en keuken electra en zit niet gauw vast.
...
Harde waren & al geprobeerd
Siemens Inductie kookplaat:
https://www.siemens-home....reerde-dampkap/ED777FQ25E
Meterkast: 3-fasen meterkast / ABB uitgevoerd.
Fornuisgroep:
- 2 aparte 230V/16A groepen via ABB Automaat gekoppeld.
-- Groep 1 is bruin/blauw L/N
-- Groep 2 is zwart/grijs L/N
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ry8m6cn6c2qTsMXS9Zk3zCBJ.png?f=user_large)
Alhoewel ik eerst dacht dat ze gewoon de verkeerde kleuren hadden gebruikt op groep 2 en 2x dezelfde fase hebben gebruikt, heb ik later bevestigd dat groep 1 en 2 inderdaad verschillende fasen zijn want ik meet 400V als ik op beide inprik met de multimeter. Fase 3 is dus geheel niet van de partij en 2 nuldraden is misschien ook vreemd hier?
Perilex WCD:
N: Blauw
L1: Grijs
:strip_exif()/f/image/sNg2bJSB74fyNKsPpQejNE6V.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik meet in ieder geval 240V op Zwart/Bruin en 0 op de andere 2. Zwart/Bruin samen 400V. 3 Fasen dus.
Volgens mij is dit schema sowieso niet correct. Kijkend naar de groepen zou ik L1+L2 samen verwachten en dus Blauw op L1. Zelfde met N+L3. In dit geval zou ik dus dit verwachten?
Perilex WCD aangepast.
N: Grijs
L1: Blauw
Op de kookplaat:
De kookplaat kent vier aansluitschemas. Ondanks 2 verschillende fasen lijkt mij, gezien de meterkast, een 2L+2N aansluting het meest logische.
/f/image/uUni4SHLXUxcbJkY50v3HvGX.png?f=fotoalbum_large)
L1: Bruin
N1: Blauw
L2: Zwart:
N2: Grijs
L3: Brug van L3 naar L2.
:strip_exif()/f/image/bXHdpeQIy70IHxuJ6HWF9UUL.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij bovenstaande krijg ik op de plaat u400 - verkeerd aangesloten. Ik heb dit met zowel normale WCD setup als aangepast (nuldraden omgewisselt) gekregen.
Vragen
- Wat kan ik nu nog doen? Wat zie ik over het hoofd?
- Wanneer blaas ik de boel op? Ik zie bijvoorbeeld in schema N2 de nul en fase samen geklemt (als ik mijn WCD vertaal naar de plaat) ..lijkt mij niet gewenst..
- Is de setup van Meterkast/Fornuisgroep+WCD uberhaupt logisch ? 2 nuldraden met een 3 fasen aansluiting? alles valt nu nog onder garantie dus als ik beter een statement naar de aannemer kan maken laat het me weten !