Vraag

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 21:16

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Intro
Ik heb een inductie kookplaat die ik wil aansluiten. Meterkast, Perilex WCD is allemaal door een electricien gedaan (Als deel van oplevering nieuwbouw).

Ik weet dat er al honderd topics zijn over dit onderwerp maar ondanks dat ik ze allemaal doorgelezen heb kom ik er nog altijd niet uit. Ik zou mijzelf een zesje geven in huis-tuin en keuken electra en zit niet gauw vast.

...
Harde waren & al geprobeerd
Siemens Inductie kookplaat:
https://www.siemens-home....reerde-dampkap/ED777FQ25E

Meterkast: 3-fasen meterkast / ABB uitgevoerd.

Fornuisgroep:
- 2 aparte 230V/16A groepen via ABB Automaat gekoppeld.
-- Groep 1 is bruin/blauw L/N
-- Groep 2 is zwart/grijs L/N

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odDab-9_iHWqAP615BRXc75y9bI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ry8m6cn6c2qTsMXS9Zk3zCBJ.png?f=user_large

Alhoewel ik eerst dacht dat ze gewoon de verkeerde kleuren hadden gebruikt op groep 2 en 2x dezelfde fase hebben gebruikt, heb ik later bevestigd dat groep 1 en 2 inderdaad verschillende fasen zijn want ik meet 400V als ik op beide inprik met de multimeter. Fase 3 is dus geheel niet van de partij en 2 nuldraden is misschien ook vreemd hier?

Perilex WCD:
N: Blauw
L1: Grijs
L2: Bruin:
L3: Zwart
PE: Groen/Geel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p7Fc2WSjE1NNo2yVDV-8YmdbO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNg2bJSB74fyNKsPpQejNE6V.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meet in ieder geval 240V op Zwart/Bruin en 0 op de andere 2. Zwart/Bruin samen 400V. 3 Fasen dus.

Volgens mij is dit schema sowieso niet correct. Kijkend naar de groepen zou ik L1+L2 samen verwachten en dus Blauw op L1. Zelfde met N+L3. In dit geval zou ik dus dit verwachten?

Perilex WCD aangepast.
N: Grijs
L1: Blauw
L2: Bruin:
L3: Zwart

Op de kookplaat:
De kookplaat kent vier aansluitschemas. Ondanks 2 verschillende fasen lijkt mij, gezien de meterkast, een 2L+2N aansluting het meest logische.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdEdpHqa1mWQOGWWJ3RCu04_Rw8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uUni4SHLXUxcbJkY50v3HvGX.png?f=fotoalbum_large

L1: Bruin
N1: Blauw
L2: Zwart:
N2: Grijs
L3: Brug van L3 naar L2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvJkS3SVVDA1Nk8njapY1LkPwMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXHdpeQIy70IHxuJ6HWF9UUL.jpg?f=fotoalbum_large

Bij bovenstaande krijg ik op de plaat u400 - verkeerd aangesloten. Ik heb dit met zowel normale WCD setup als aangepast (nuldraden omgewisselt) gekregen.

Vragen
  • Wat kan ik nu nog doen? Wat zie ik over het hoofd?
  • Wanneer blaas ik de boel op? Ik zie bijvoorbeeld in schema N2 de nul en fase samen geklemt (als ik mijn WCD vertaal naar de plaat) ..lijkt mij niet gewenst..
  • Is de setup van Meterkast/Fornuisgroep+WCD uberhaupt logisch ? 2 nuldraden met een 3 fasen aansluiting? alles valt nu nog onder garantie dus als ik beter een statement naar de aannemer kan maken laat het me weten !

ma ma ma ma ma macron one

Beste antwoord (via Max|Burn op 28-04-2023 10:45)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
Wat je denk ik over het hoofd ziet is dat de kleuren van de kabel in je Perilex-stekker niet hetzelfde hoeven te zijn als is gemarkeerd op het stopcontact. Dus dat je misschien een heel rijtje aan het doorwisselen bent. 2P+2N zou het juiste schema moeten zijn.

En misschien zelfs even controleren of onder de aansluitingen van het stopcontact wel is gemonteerd zoals beschreven?

Daarnaast is men hier niet zo'n fan van een kookgroep (2P+2N) als een krachtgroep (3P+N) mogelijk is. Maar het lijkt erop dat je te weinig ruimte in je meterkast had?

[ Voor 12% gewijzigd door OnTracK op 28-04-2023 08:38 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:35
Voor 3 fase wil je plaatje 3 en dient er een andere automaat in je meterkast geplaatst te worden.
Alternatief is plaatje 4 en dan kan het met je huidige automaat

Acties:
  • Beste antwoord

• OnTracK
Wat je denk ik over het hoofd ziet is dat de kleuren van de kabel in je Perilex-stekker niet hetzelfde hoeven te zijn als is gemarkeerd op het stopcontact. Dus dat je misschien een heel rijtje aan het doorwisselen bent. 2P+2N zou het juiste schema moeten zijn.

En misschien zelfs even controleren of onder de aansluitingen van het stopcontact wel is gemonteerd zoals beschreven?

Daarnaast is men hier niet zo'n fan van een kookgroep (2P+2N) als een krachtgroep (3P+N) mogelijk is. Maar het lijkt erop dat je te weinig ruimte in je meterkast had?

[ Voor 12% gewijzigd door OnTracK op 28-04-2023 08:38 ]

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
@Dapdodo Ja die conclusie had ik ook al (plaatje 3) maar dat is dus niet wat de aannemer gedaan heeft. Plaatje 4 aangesloten en werkt dus niet. Ben dan benieuwd wat er verkeerd is.

@OnTracK helemaal eens maar de meterkast is niet door mij voorbereid. Dit is ook zonde. Laadpaal is 3 fasig maar op zich apart ernaast gezet maar ruimte is inderdaad beperkt. Ik zal de kabel nog eens nakijken..aannemende dat die wel standaard perilex is aangesloten moet ik inderdaad gaan wisselen.. wat is dan handig? perilex wcd en perilex kabel op het standaard schema houden en dan oplossen richting apparaat of maakt niks uit want de standaarden mbt perilex zijn toch al naadje ? 🤣

[ Voor 65% gewijzigd door Max|Burn op 28-04-2023 08:40 ]

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 08:31
Blauw en grijs is nul. Bruin en zwart is fase. Beide andere fase, want je meet 400 V
Bruin en blauw is paar en zwart en grijs is paar.
Lees het kookgroepforum nog eens door.
Kom dan tot conclusie en laat deze kookgroep vervangen door een driefase-automaat.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

• OnTracK
Max|Burn schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:37:
perilex wcd en perilex kabel op het standaard schema houden en dan oplossen richting apparaat of maakt niks uit want de standaarden mbt perilex zijn toch al naadje ? 🤣
Overwegen of je naar 3-fasen kan. Maar anders zou ik zou het inderdaad fixen op het apparaat. (zolang de kleuren op het stopcontact gemonteerd zijn wat er op geschreven staat)

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Ik zal het nog even bij de aannemer neerleggen maar dan map ik even voorzichtig de wcd kleuren naar stekker (gegoten/vaste stekker dus moet dan aannemen dat die het standaard schema volgt) en probeer ik het weer - denk dat daar dan nog een foutje zit.

• OnTracK
Je kunt de groep uitschakelen als je de perilex wil bekijken ;)

Heb je een multimeter om de stekker door te meten? Of heb je de handleiding?

[ Voor 10% gewijzigd door OnTracK op 28-04-2023 08:50 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je ook een duidelijk foto van de meterkast? Ik vraag me af hoe ze de aardlek geregeld hebben.

Verder geldt hier ook gewoon dat een fornuisgroep een onding is en er gewoon een krachtgroep in moet.

[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 28-04-2023 08:55 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Ik heb de wcd dus open gehad dus hoe het daar in zit weet ik. Vandaar ook nul draden gewisselt want dat vond ik sws vies. Zal de stekker anders ook gaan meten nu. Ga zo aan de slag en kom er zo op terug ! Dank alvast allemaal !

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Hij werkt ! Allemaal bedankt ! Zat in de stekker. Zelf een stekker gehaald en bedraad en nu zit het goed.

Toch even een vraag over de perilex wcd zoals de monteur hem aangesloten had. Die bedrading was toch niet “netjes”? De nul draden waren gekruist t.o.v de groepen.

• OnTracK
Ja bruin en blauw over een diagonaal aangesloten hebben is idd "vreemd". Het is zowat het verst weg van wat je "normaal gesproken" kan verwachten. En daarom klopte je snoer niet. Maar ja, je kan er niemand echt op aanspreken helaas.

Pagina: 1