Versterker slaat af - Marantz SR5015

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:25
Mijn versterker slaat uit het niets ineens af met een grote ontploffingsgeluid in de speakers (gelukkig niet een echte ontploffing)

Ik gok dat dit de beveiliging is die in schiet, gek genoeg gebeurd dit ook wanneer er uberhaupt geen geluid door de speakers wordt afgespeeld.

Hoe kan dat? Ik had het begrepen als het afsloeg wanneer de speakers de kracht niet meer aankunnen maar als er geen geluid wordt afgespeeld zou de versterker toch niet zomaar mogen uitvallen? Kan dit mogelijk te maken hebben met warmte?

Versterker: marantz sr5015
Speakerset: teufel ultima 40 (momenteel alleen front speaker L en R + center speaker aangesloten ivm verhuizing)

De versterker staat aan tussen de 45% en 55% en dit is een normaal geluidsniveau niet echt feestwaardig hard 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Aangezien ie al in de beveiliging schiet als er geen geluid afgespeeld word: Bedrading speakers 100% OK? (aansluiting + gehele lengte/geen beschadigingen).

Ik ben zo anjerdom geweest om de handleiding te tjekken:
Troubleshooting
If a problem should arise, first check the following:
1. Are the connections correct?
2. Is the set being operated as described in the owner's manual?
3. Are the other devices operating properly?
0 If steps 1 to 3 above do not improve the problem, restarting the device may improve the problem.
Continue pressing the X button on the unit until "Restart" appears in the display, or remove and re-insert the power cord of the unit.
If this unit does not operate properly, check the corresponding symptoms in this section.
If the symptoms do not match any of those described here, consult your dealer as it could be due to a fault in this unit. In this case, disconnect the power
immediately and contact the store where you purchased this unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:40

ByteDelight

Retro computing is alive!

Heb onlangs een hoge spanning condensator aan de stroom-ingang vervangen van mn Yamaha versterker, die steeds uit sloeg.
Google eens naar jouw merk en type, zou me niet verbazen als het iets soortgelijks is.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
The_BoKmeester schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:04:
Aangezien ie al in de beveiliging schiet als er geen geluid afgespeeld word: Bedrading speakers 100% OK? (aansluiting + gehele lengte/geen beschadigingen).

Ik ben zo anjerdom geweest om de handleiding te tjekken:

[...]
Bedrading moet goed zijn, gecheckt bij het opnieuw aansluiten. Kan ook bijna niet beschadigd zijn geraakt tijdens de verhuizing maar toch even nagelopen, maar zie niks geks.

Ik heb even een reset uitgevoerd van de versterker, hopelijk zal dat werken 😜 (helaas reset niet geholpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
ByteDelight schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:27:
Heb onlangs een hoge spanning condensator aan de stroom-ingang vervangen van mn Yamaha versterker, die steeds uit sloeg.
Google eens naar jouw merk en type, zou me niet verbazen als het iets soortgelijks is.
Mag hopen van niet versterker is nog geen jaar oud, als het de versterker is dan breng ik een bezoekje aan de winkel. Maar dan moet ik het wel zeker weten 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

erwinwernars schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:43:
[...]
Mag hopen van niet versterker is nog geen jaar oud, als het de versterker is dan breng ik een bezoekje aan de winkel.
Dan sowieso niet extreem veel hobbien en naar de winkel bij, herhalend, onverklaarbaar gedrag. Wel wat initiaitef om dat gedrag mogelijk te verklaren en een gebruikersfout uit te sluiten Je doet een aanname (te zwaar belast) en opent direct een topic. Dat is niet hoe Tweakers werkt.

Schiet de receiver direct uit bij aanzetten of moet deze eerst warm worden? Indien direct, alle kabels al eens losgekoppeld en de receiver kaal getest? Dat is de betere methode dan visueel checken.

Schiet de receiver uit en heb je helemaal geen display of lampjes meer of knippert bijvoorbeeld de voedingsindicator of zelfs mogelijk een melding op de display?

Check de handleiding onder het kopje "Probleemoplossing" op mogelijk meer tips. Allen gedaan en geen verbetering? Winkel voor garantie.
Bedrading moet goed zijn, gecheckt bij het opnieuw aansluiten. Kan ook bijna niet beschadigd zijn geraakt tijdens de verhuizing maar toch even nagelopen, maar zie niks geks.
Verhuizing? Vertoont de receiver sindsdien dit gedrag of heeft de receiver in de nieuwe woning eerst naar behoren gewerkt?

Maak je gebruik van banaapluggen of spades? Zo niet, extreem goed controleren of alle adres van de luidsprekerkabel in de terminal zitten. Kabels die elkaar raken (dus ene terminal naar de andere) zorgt ook voor sluiting, hoe hard of zacht de receiver ook staat.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 28-04-2023 11:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

Jag

Als een versterker harde plof geluiden maakt zal meestal betekenen dat er een echt defect is. Dus ik zou hem aanbieden voor reparatie onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
FeaR schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:09:
[...]

Dan sowieso niet extreem veel hobbien en naar de winkel bij, herhalend, onverklaarbaar gedrag. Wel wat initiaitef om dat gedrag mogelijk te verklaren en een gebruikersfout uit te sluiten Je doet een aanname (te zwaar belast) en opent direct een topic. Dat is niet hoe Tweakers werkt.

Schiet de receiver direct uit bij aanzetten of moet deze eerst warm worden? Indien direct, alle kabels al eens losgekoppeld en de receiver kaal getest? Dat is de betere methode dan visueel checken.

Schiet de receiver uit en heb je helemaal geen display of lampjes meer of knippert bijvoorbeeld de voedingsindicator of zelfs mogelijk een melding op de display?

Check de handleiding onder het kopje "Probleemoplossing" op mogelijk meer tips. Allen gedaan en geen verbetering? Winkel voor garantie.

[...]

Verhuizing? Vertoont de receiver sindsdien dit gedrag of heeft de receiver in de nieuwe woning eerst naar behoren gewerkt?

Maak je gebruik van banaapluggen of spades? Zo niet, extreem goed controleren of alle adres van de luidsprekerkabel in de terminal zitten. Kabels die elkaar raken (dus ene terminal naar de andere) zorgt ook voor sluiting, hoe hard of zacht de receiver ook staat.
Was niet van plan om dat ding open te halen en te knutselen alleen wil juist uitsluiten dat het geen gebruikers fout betreft dat is de redem van het openen van de thread omdat ik er zelf nehiel verstand van heb.

Voor de verhuizing vertoonde de receiver ook al dezelfde problemen, maar na de verhuizing is het wel echt verergert.

Ik maak voor de speakers gebruik van bananenplugs en in de receiver klem ik ze tussen de draai dingen.

Ik heb een test zonder speakers gedaan, alleen de receiver gaat dan gwn uit, zonder aanwijzing dat die in een beveiliging schiet.

Ik ben nu een test aan het doen met 1 box, als die het veroorzaakt test ik de andere box en als die het ook veroorzaakt denk ik dat ik gebruikersfout kan uitsluiten heb de receiver nu ook helemaal vrij gezet.

Weet iemand wat de beste manier is om je kabel met de receiver te verbinden in de klemmen? Is dat vanaf boven of vanaf onder? Ik had beiden geprobeerd en gaf geen verschil maar ben wel benieuwd naar wat het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
Jag schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:48:
Als een versterker harde plof geluiden maakt zal meestal betekenen dat er een echt defect is. Dus ik zou hem aanbieden voor reparatie onder garantie.
Ja wil alleen gebruikersfout eerst even uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

erwinwernars schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:12:
[...]
Ik heb een test zonder speakers gedaan, alleen de receiver gaat dan gwn uit, zonder aanwijzing dat die in een beveiliging schiet.
Idee achter kaal testen is dat je zeker bent dat er geen kabels elkaar raken en sluiting maken. Al schiet de receiver dan veelal in protectie met een foutmelding. Als de receiver uitschakelt zonder enige apparatuur aangesloten en zonder melding in de display/lampje, retour winkel als deze nog geen jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
FeaR schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:04:
[...]

Idee achter kaal testen is dat je zeker bent dat er geen kabels elkaar raken en sluiting maken. Al schiet de receiver dan veelal in protectie met een foutmelding. Als de receiver uitschakelt zonder enige apparatuur aangesloten en zonder melding in de display/lampje, retour winkel als deze nog geen jaar oud is.
Maar gaat die niet uit omdat er niks is aangesloten en geen geluid door heen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

erwinwernars schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:06:
[...]Maar gaat die niet uit omdat er niks is aangesloten en geen geluid door heen gaat?
Dat hoort niet te gebeuren. Je kan een PC ook aanzetten zonder monitor aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
FeaR schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:08:
[...]

Dat hoort niet te gebeuren. Je kan een PC ook aanzetten zonder monitor aangesloten.
aah goed om te weten, ja ik dacht misschien is het een eco stand die is ingebakken. :X Dan moet ik er maar even mee terug naar de winkel.

Thanks voor de hulp 😀

[ Voor 11% gewijzigd door erwinwernars op 30-04-2023 17:48 ]

Pagina: 1