Lichtschakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yboumsy
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-04-2024
Beste leden,

Ik heb de volgende vraag. Ik wil een lichtschakelaar installeren. Op foto 1 is dat linksonder. Op foto 2 zie je dat er een blauwe draad, groen/geel, bruin en nogmaals bruin en blauw is. De stroom komt van de rechter stopcontact (foto 1). Bovenin is een lichtpunt. De schakelaar moet de lichtpunt bedienen. Wat voor schakelaar heb ik nodig en hoe sluit ik die aan volgens dit schema? De schakelaar moet ook stroom zenden naar het lichtpunt.Graag advies. Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3UwEDMjkw6Z2TzgREj-v4a4K6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h16gdjeCCkqOvNfqEQ5WmTAf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2COrqp_H2DBxiPQDaZklV97wzw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlTx3LwLGg9uPZQWGeIjvcHm.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04
Gewone schakelaar. Blauwe draad aan blauwe kabel maken (met wago lasklem, want flex draad). De schakelaar tussen bruin en bruin zetten. Weet je zeker dat dat label links onder bij degene van het lichtpunt hoort? Daar lijken 2 van die uit te komen. Of is er nog ergens een tweede lichtpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yboumsy
@Rowwan Ja er zijn nog meer lichtpunten. Zie foto hieronder. Wat bedoel je met schakelaar tussen bruin en bruin zetten? Excuses ik ben een leek :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eV5pSb8ff76FgBsDbA5zV_kH2cA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuSWwdBd1dJbfaRYiZdV9Kwh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

yboumsy schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:14:
@Rowwan Ja er zijn nog meer lichtpunten. Zie foto hieronder. Wat bedoel je met schakelaar tussen bruin en bruin zetten? Excuses ik ben een leek :)

[Afbeelding]
Als je die siliconen kabel stript, zie je dat daar 2 draden in zitten, bruin en blauw.

Blauw is neutraal en die kan je je met een wago klem doorverbinden met de blauwe draad die uit de muur komt. De bruine draad is de fase, waar de stroom op staat. Deze wil je geschakeld hebben.

Elke standaard schakelaar (of dimmer of whatever) heeft een ingang en een uitgang. Vaak nog meer voor complexe schakelingen maar dat is hier niet nodig.

Op de verpakking van de schakelaar staat het schema. Verbind de bruine draad uit de muur met de ingang en de bruine draad uit de siliconen kabel met de uitgang. Voila.

Edit: overigens is het belangrijk dat je de lampen niet doorlust maar aftakt, anders gaat het grandioos mis. Koop een doosje met 3weg wagos en begin met het doorverbinden van de siliconen kabels, blauw aan blauw en bruin aan bruin (2 wagos per lamp dus).

Nadat je dit hebt gedaan, kan je de lamp verbinden met de wago (blauw bij blauw, bruin bij bruin).

[ Voor 13% gewijzigd door JackBol op 27-04-2023 15:23 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yboumsy
@JackBol Top! Ik ga morgen aan de slag hiermee. Zal wel laten weten of het is gelukt. Nog 1 andere vraag. De fase draad en de blauwe draad die uit de muur komen moet ik ook aansluiten aan een bestaande stopcontact voor stroom. Zie fotos hieronder. Kan ik dan de drie draden van foto 1 gewoon aansluiten op de stopcontact door de draden in hetzelfde gaatje te stoppen van blauw, groen/geel, en bruin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Siskrz4ZmX3S4K5O5iGpuBR8sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5SgPDOTLD635WhmID36N5rz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaCc01hJwBlOTkpFFNMz7dLQ3jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0S6RG9P8l8Rtm5PsJGhr3hP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:49
Zo te zien ben je daar ook lasdoppen voor nodig, want op het linker stopcontact zitten al 2 draden per aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

S-te-fan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:41:
Zo te zien ben je daar ook lasdoppen voor nodig, want op het linker stopcontact zitten al 2 draden per aansluiting.
Ik zou anno 2023 gewoon WAGO's 221 serie pakken en niet met lasdoppen gaan klooien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yboumsy
@True Hoe sluit ik die wago`s aan dan? Welke kleuren moet ik erin stoppen en welke moet nog in verbinding staan met de stopcontact zelf? Sorry, leek hier :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Misschien is het verstandig om een expert in te schakelen. Zelf met elektriciteit gaan sleutelen als deze basis instructies onduidelijk zijn lijkt me onverstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 15:00
Ik ben het wel eens met @happysan. Hoewel een schakelaartje plaatsen goed uit te voeren is door een doe-het-zelver, zie ik hier wel een paar instinkers. Die zal ik uitleggen, maar het gevaar zit hem in de instinkers die we over het hoofd zien.

De term lasklem wordt in mijn omgeving ook gebruikt voor steekklemmen en lasdoppen, maar die mag je niet gebruiken met flexibel draad. Ik gebruik daarom de term hevelklem, om misvattingen te voorkomen. Een hevelklem heeft een hefboompje (hevel) per draad om deze los of vast te zetten. Het is het enige type waarin verschillende draden door elkaar gebruikt mogen worden en waar flexibel draad in mag.

Om een hevelklem veilig te gebruiken, moet de draad op de juiste lengte gestript worden (staat op de verpakking) en volledig in de klem geschoven worden. (De koperdraden moeten het einde van de klem raken.) In de praktijk lijken doe-het-zelvers dit vaker fout, dan goed te doen.

Afgaande op de derde foto denk ik dat er een rijtje lampjes voorbereid is waarbij de stroomdraden steeds in het lampje doorverbonden worden naar het volgende lampje. (2 draden uit de muur met dezelfde kleur in een hevelklem. Eén draad van de hevelklem het lampje in.) Als je dit niet meteen doet, zal je het achteraf moeten doen als je de rest van de lampjes plaatst. Als je het wel meteen doet, staat er spanning op het volgende punt. Je kan hier een hevelklem op zetten om het veilig te houden.

Ik verwacht dat het linker stopcontact nog wel ruimte heeft om draden bij te steken, maar zou toch hevelklem gebruiken zoals @S-te-fan en @True aanraden. In dat geval haal je de draden naar het stopcontact los. Die plaats je ieder in een hevelklem. Daar plaatsje de afgaande draden naar de schakelaar bij. Samen met een derde draad die weer naar het stopcontact gaat. (Bruin bij bruin enz.)

Maar nogmaals: Ik zou het niet zelf doen, totdat de basis me duidelijk was. Waarschijnlijk zijn er wel cursusjes te vinden voor een vergelijkbaar bedrag als je aan een elektricien kwijt zou zijn.

edit: Kleine disclaimer: Ik ben geen elektricien, die zou mogelijk nog de nodige bezwaren bij bovenstaande hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Tvern op 27-04-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Lange verhalen, maar in de basis komt het hierop neer: kleuren worden nooit gemengd. Blauw alleen bij Blauw. Bruin alleen bij bruin. Geel alleen bij geel. Een draad die geschakeld is (met een schakelaar), gaat meestal van bruin naar zwart. Jouw snoer heeft echter alleen bruin en blauw, dus komt er ook een bruine NA de schakelaar. Deze ook in een wago klem steken omdat je snoer niet in de schakelaar past/mag.

[ Voor 26% gewijzigd door Rowwan op 27-04-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:49
True schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:42:
[...]

Ik zou anno 2023 gewoon WAGO's 221 serie pakken en niet met lasdoppen gaan klooien.
Helemaal gelijk, in mijn assortiments zitten vrijwel alleen wago's 221 klemmen. Maar ik noem ze nog altijd lasdoppen al is dat inderdaad verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yboumsy
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het me duidelijk is. Ik ga morgen aan de slag. Als ik nog vragen heb laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yboumsy
Hoi Allemaal. Ben aan de slag geweest. Ik heb het zoals hieronder aangesloten:

Blauw van stopcontact met blauw van licht
Bruin van stopcontact (fase) in L van dimmer
zwart draadje met bruin van licht in de uitgang.

Ik krijg geen licht. Wat gaat hier fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a07zvjaANa2QxnqfmNV6Jmc7FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kc6yEbrOcWeH4ytH2wNTQmcf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Zo te zien zorgen de andere 3 licht punten voor een open circuit, die lijken dus eerst te moeten doorverbonden voordat het eerste lichtpunt stroom krijgt, pas op want hierdoor zou je een schok kunnen krijgen als de schakelaar aanstaat en je en van de 2 aderparen vastpakt bij het 2e lichtpunt!

Dus eerst zorgen dat de schakelaar uit staat (Of de draden loshalen) en daarna de andere 3 doorverbinden of lampen aansluiten, je wilt niet zelf het circuit sluiten want 230v op je vingers is geen pretje.

Ps. geen electricien maar ga op basis van wat ik zien

[ Voor 22% gewijzigd door revertive op 28-04-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06
yboumsy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:12:

Ik krijg geen licht. Wat gaat hier fout?
Dat kunnen we echt niet zien op basis van die ene foto.

- Staat er uberhaupt wel spanning op de draden die de dimmer in gaan? Hoe zijn die draden (bruin en blauw) aan het andere uiteinde aangesloten?

- Heb je de spanning op de dimmer ingang / op de draden al eens nagemeten met een multimeter (of voor een hele basale indicatie: een spanningzoeker) ?

- Heb je wel spanning op dat stopcontact waarvan de draden vandaan lijken te komen?

- Hoe heb je de lamp aan de andere kant van de bruine siliconenkabel aangesloten? Heb je er meerdere lampen op aangesloten, of maar eentje? En indien eentje: Op welk van de twee sets draden die uit dat punt uit de muur komen dan wel? En welke van de vier lichtpunten heb je dan gebruikt? (hint: met alléén de meest rechtse aansluiting, die met 1 kabel uit de muur, aansluiten gaat het niet werken)

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 28-04-2023 23:00 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yboumsy
Als ik het heb aangesloten zoals hieronder dan brand het lampje wel. Dus er is wel degelijk spanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sEgixN1m5B2PBTxGTngJS_vDQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8U0TMm4cRjPhZo0SlHcinuH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27
Dan sluit je de dimmer verkeerd aan, of de dimmer functioneert niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:33
Neem aan dat je led lampen heb geplaatst, dan vraag ik me af of het wel een geschikte dimmer is. Indien je led heb zorg dat je een dimmer heb met fase afsnijding hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06
Misschien een uber-domme vraag hè, maar ik stel em toch…

Dit is zo te zien een druk+draai dimmer?
Je hebt de dimmer wel ingeschakeld door deze een keer in te drukken?

Daarnaast nog wat andere ideeen:
Aangezien je een (nieuwe?) lamp opgehangen hebt, ga ik er even vanuit dat het een LED betreft…

- Is die dimmer wel geschikt om LEDs te dimmen?
- Heeft de dimmer een minimaal aansluitvermogen wat lager is dan wat je er nu aan belasting aan hebt hangen (dus het daadwerkelijke LED vermogen; niet hoeveel equivalente gloeilamp-Watts die zou vervangen)
- Is de LED zelf dimbaar?
- Is het dimmer-type compatible met het type dimmer wat de LED vereist. (fase-aansnijding / fase-afsnijding ?)

Oh, en nog iets:

Die bruine draad uit de muur is:
- Of veel te ver gestript,
- Of niet ver genoeg in de Wago lasklem gestoken!
(Of allebei)

(nevermind, dat is natuurlijk even tijdelijk zo aangesloten om te testen…
Maar dan nog lijkt het stuk bruine draad erg ver gestript te zijn, ook voor een dimmer..)

[ Voor 34% gewijzigd door BrainCrash op 29-04-2023 00:19 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Het ziet erg ingewikkeld uit.
Ik zou samen met iemand die wat meer kennis heeft er naar kijken.

En ik zou ook een volttester gaan gebruiken. Zo weet je of er stroom door die draden gaat.
https://www.gamma.nl/asso...ttester-2-polig/p/B106678

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
revertive schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:34:
Zo te zien zorgen de andere 3 licht punten voor een open circuit, die lijken dus eerst te moeten doorverbonden voordat het eerste lichtpunt stroom krijgt, pas op want hierdoor zou je een schok kunnen krijgen als de schakelaar aanstaat en je en van de 2 aderparen vastpakt bij het 2e lichtpunt!

Dus eerst zorgen dat de schakelaar uit staat (Of de draden loshalen) en daarna de andere 3 doorverbinden of lampen aansluiten, je wilt niet zelf het circuit sluiten want 230v op je vingers is geen pretje.

Ps. geen electricien maar ga op basis van wat ik zien
Dit klopt natuurlijk niet. En als het in zijn geval wel nodig is, is het verkeerd aangesloten. Je moet ze parallel aansluiten, niet in serie (is hierboven ook al vermeld).

Ik gok ook dat je de verkeerde dimmer hebt, voor led lampen is dit niet zo triviaal. - je had het in je OP ook over een schakelaar, niet over een dimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:38
Zo’n dimmer heeft doorgaans ook een glaszekering. Die zou kapot kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 15:00
De blauwe draad naar de lampjes zit ook niet ver genoeg in de hevelklem en is waarschijnlijk te kort gestript. Je kan zien dat hij niet tot achterin de klem zit. Het zal wel werken, maar kan na verloop van tijd voor slecht contact, vonken en brand zorgen.

Bij gebruik van een verkeerde dimmer gaan in mijn ervaring ledlampen wel branden, maar zijn ze niet goed te dimmen. Als je een gloei-, of halogeenlamp bij de hand hebt kun je dat uitsluiten.
Pagina: 1