Ik ben het wel eens met @
happysan. Hoewel een schakelaartje plaatsen goed uit te voeren is door een doe-het-zelver, zie ik hier wel een paar instinkers. Die zal ik uitleggen, maar het gevaar zit hem in de instinkers die we over het hoofd zien.
De term lasklem wordt in mijn omgeving ook gebruikt voor steekklemmen en lasdoppen, maar die mag je niet gebruiken met flexibel draad. Ik gebruik daarom de term hevelklem, om misvattingen te voorkomen. Een hevelklem heeft een hefboompje (hevel) per draad om deze los of vast te zetten. Het is het enige type waarin verschillende draden door elkaar gebruikt mogen worden en waar flexibel draad in mag.
Om een hevelklem veilig te gebruiken, moet de draad op de juiste lengte gestript worden (staat op de verpakking) en volledig in de klem geschoven worden. (De koperdraden moeten het einde van de klem raken.) In de praktijk lijken doe-het-zelvers dit vaker fout, dan goed te doen.
Afgaande op de derde foto denk ik dat er een rijtje lampjes voorbereid is waarbij de stroomdraden steeds in het lampje doorverbonden worden naar het volgende lampje. (2 draden uit de muur met dezelfde kleur in een hevelklem. Eén draad van de hevelklem het lampje in.) Als je dit niet meteen doet, zal je het achteraf moeten doen als je de rest van de lampjes plaatst. Als je het wel meteen doet, staat er spanning op het volgende punt. Je kan hier een hevelklem op zetten om het veilig te houden.
Ik verwacht dat het linker stopcontact nog wel ruimte heeft om draden bij te steken, maar zou toch hevelklem gebruiken zoals @
S-te-fan en @
True aanraden. In dat geval haal je de draden naar het stopcontact los. Die plaats je ieder in een hevelklem. Daar plaatsje de afgaande draden naar de schakelaar bij. Samen met een derde draad die weer naar het stopcontact gaat. (Bruin bij bruin enz.)
Maar nogmaals: Ik zou het niet zelf doen, totdat de basis me duidelijk was. Waarschijnlijk zijn er wel cursusjes te vinden voor een vergelijkbaar bedrag als je aan een elektricien kwijt zou zijn.
edit: Kleine disclaimer: Ik ben geen elektricien, die zou mogelijk nog de nodige bezwaren bij bovenstaande hebben.
[
Voor 5% gewijzigd door
Tvern op 27-04-2023 16:28
]