Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Warmtepompboiler 200 liter en 125mm toe- en afvoer gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-11 20:11
Hallo iedereen,

Ik ben al een paar dagen intensief aan het lezen hier op het forum omtrent het installeren van een warmtepompboiler, maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden.

Op de plek van de CV-ketel willen we graag een warmtepompboiler neerzetten. Het is een inham van 90cm bij 90cm direct onder hoogste punt van het schuine dak (zolder). Het is een ruimte van 3m bij 2m en loop dus schuin af. Ik heb in mijn schoorsteen 2 doorvoeren van 125mm zitten, waarvan eentje wordt gebruikt voor de afzuigkap (zonder MV). De ander zou ik graag willen gebruiken voor het aanzuigen van de lucht van de wpb. Het uitblazen wil ik laten doen in de woning door in de muur een rooster te maken, zodat het lucht uitblaast op de overloop (naar de boven en beneden verdieping want dan meer dan 50m3 is).

Ga ik problemen met deze opstelling krijgen of leidt de COP hieronder?

Degene die het wil installeren doet normaal in zonnepanelen en zegt dat het geen probleem oplevert, maar ik twijfel. Bedankt alvast voor het meedenken.

Groetjes,
Petra

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-11 13:15
Blaas uit naar buiten? De lucht wordt afgekoeld door de wpb dus op koudere dagen blaas je honderden kuubs ijskoude lucht naar binnen, het is dus of binnen-binnen of buiten-buiten.

• PetraF
Wat als ik de aanzuiging doe met de 125mm doorvoor en de afzuiging door de andere 125mm buis? Geeft de doorsnede van de buis problemen?

Lengte vanaf de wpb zou max 1 meter zijn naar buiten toe.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-11 13:15
Ik denk het niet, maar wat zegt de handleiding? Waarschijnlijk moet hij dan op eco modus zodat de fan minder hard draait. Belangrijker, ik gok dat hij niet samen met de afzuigkap op hetzelfde kanaal kan. Is er geen mogelijkheid om nog een doorvoer te maken?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:11
Welke WPB heb je op het oog?
De vrij krachtige Atlantic V4 en Arostor hebben officieel 150mm nodig maar werkt ook op 125mm tegen iets minder rendement. Het is wel belangrijk dat de fan op de hoogste stand staat om te compenseren voor de dunne buisjes en de schoorsteenkap moet voldoende capaciteit hebben. De wasemkap mag niet op deze kanalen aangesloten worden! Ook mogen de uitblazen op het dak niet te dicht bij elkaar zitten (zeker 10cm of een schot ertussen).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• PetraF
Er is een mogelijkheid om een doorvoer te maken direct naar buiten. Echter zal de doorvoer lager komen te liggen dan de warmtepompboiler, omdat de warmtepompboiler direct onder de nok/schoorsteen komt te staan en ik vanwege de schoorsteen daar geen gaten durf te boren.

De doorvoeren zal dus vanwege ruimte gebrek waar de warmtepompboiler (in een inham) komt te staan meer links op 30cm boven de vloer komen. Kan dat of levert dat problemen op?

Ik heb de Aquapura 200i van Energie est (Giacomini) op het oog.

Het is de bedoeling dat de CV ketel eruit gaat. Mijn SolarEdge omvormer een stuk te verplaatsen naar links en dan komt naast de warmtepompboiler nog de Solax 3,7Kwh omvormer en een 5,8kwh thuisbatterij in de ruimte te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Riahz1KkGBnmMY5HXT1Rvf4bSao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7sPSXjzVI2qvd7BfCl7M1RN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDWXuciw6uYRik02W3PCXDIpLC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlOntuKjrsNpxRaYylpsrhel.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBy5jtLDA6Ks-JxZNPEQs6-O6Vo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSdawSUK7kODd0a2Gi0XBlVM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-WSqhDNMuQ3t-7yrcMaAqJqjxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BusJdCDpUwXw8QCGLmaR8PRS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 83% gewijzigd door PetraF op 29-04-2023 20:58 ]

• MarcianoH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-12-2024
Ben benieuwd hoe hij bevalt Petra!
Pagina: 1