Grote usb hub met maar 1 actief apparaat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28
Mijn vraag
Ik ben een project aan het uitdenken en mis wat kennis op het gebied van usb en usb hubs.
Als je een apparaten hebt die alleen werken als ze een stroom bron hebben naast de usb kabel.
Stel je koppelt 8 apparaten aan de hub maar je regelt via een relay welk apparaat stroom krijgt en kan werken. Kun je dan wisselen welk apparaat zich koppelt? Zou dat kunnen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Klem in het uitdenk stadium.

Beste antwoord (via spawn666 op 27-04-2023 19:06)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
spawn666 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:19:
Het schakelen van de stroom gaat wel lukken. Wat ik niet weet is of de microcomputer, (arduino of pi of iets anders er mee om kan gaan als, waar hij mee verbind steeds wisselt.
Waarschijnlijk werkt dit inderdaad zoals je zou verwachten, als de usb chip intern spanning verliest zit de pc/rpi dat alsof hij dus niet maar aangesloten is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:05

chromeeh

the Gnome

Als ik het goed lees en begrijp wil je eigenlijk zoiets als dit, maar dan wil je zelf de poortjes aan of uit zetten?

(Je zou zo'n hub kunnen ombouwen hiervoor :) )

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Nee, zo een hubje heb ik. maar is niet wat ik zoek. Alle usb apparaten zijn aangesloten tegelijkertijd op een usb hub. De stroom naar die apparaten wil ik gaan schakelen met een relay board. De de selectie welk apparaat connectie maakt is afhankelijk welke stroom krijgt.

Ik wil hoofdzakelijk weten of het geen problemen gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom denk je dat het schakelen met een relais anders is dan met een schakelaar? Overigens vraag ik mij af waarom je usb apparaten zou willen schakelen, niet dat apparaten elkaar zwars gaan zitten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
1. Omdat deze schakelaars met de hand gedaan moeten worden, een relay kun je scripten.
2. Als alle apparaten continue aan staan kost het onnodig stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 23:22
Je kan een arduino relay shield gebruiken voor dit, meeste hebben wel maar 4 relays, maar je kan redelijk eenvoudig meerdere arduino's met elkaar laten praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Het schakelen van de stroom gaat wel lukken. Wat ik niet weet is of de microcomputer, (arduino of pi of iets anders er mee om kan gaan als, waar hij mee verbind steeds wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:29

Kheos

FP ProMod
Over welke apparaten hebben we het hier?
Wat ledlampjes die stroom over USB krijgen? Of harde schijven, rpi's,... die stroom over USB krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 21:38
Wat ik zelf gedaan heb is een combinatie van een usb hub met schakelaars, en een usb relay board van Ali (
https://a.aliexpress.com/_Ezi3YCT). Hiermee kan ik 8 USB poorten schakelen. De relay wordt dus eigenlijk de vervanging van de schakelaar op de USB hub - dat soldeert makkelijk :)

Ik gebruik het voor thuiswerken, en mijn USB devices bevinden zich op kantoor. Ik kan dus niet fysiek bij de opstelling.

[ Voor 38% gewijzigd door Rowwan op 27-04-2023 17:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Nu online
spawn666 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:19:
Waarschijnlijk werkt dit inderdaad zoals je zou verwachten, als de usb chip intern spanning verliest zit de pc/rpi dat alsof hij dus niet maar aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Kheos schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:27:
Over welke apparaten hebben we het hier?
Wat ledlampjes die stroom over USB krijgen? Of harde schijven, rpi's,... die stroom over USB krijgen?
3.5 harde schijven. keuze daarvoor is omdat een 2.5 wel stroom via usb kan krijgen en dat wil ik nou net niet.
Het idee is om pcb's van een hdd case te gebruiken om van sata data naar usb te gaan. Usb allemaal aansluiten op een usb hub. Usb hub aansluiten op een low power micro computertje te zetten zoals een raspberry pi. Dan het relay board laten besturen door dezelfde Micro computer. Zo wil ik graag een cold storage oplossing maken. Een zo laag mogelijke energy oplossing met een hoge opslag mogelijkheid, maar, on demand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Lijkt me prima kunnen. Pak een ESP32 met een 8-Kanaals relaisbordje. Sluit daar 8 WCD’s op aan met de adapters al aangesloten. Aan de andere kant kun je de schijven netjes met USB verbonden laten. Zo kun je prima de boel on-demand schakelen. Je kunt er zelfs een webinterface voor maken die op de ESP32 draait. Kosten vallen ook mee: ongeveer €15 voor de ESP32 en het relaisbordje, 8 opbouw WCD’s, wat buis en draad en een plaat hout om de boel veilig op te monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Nu online
spawn666 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:05:
[...]

3.5 harde schijven. keuze daarvoor is omdat een 2.5 wel stroom via usb kan krijgen en dat wil ik nou net niet.
Het idee is om pcb's van een hdd case te gebruiken om van sata data naar usb te gaan. Usb allemaal aansluiten op een usb hub. Usb hub aansluiten op een low power micro computertje te zetten zoals een raspberry pi. Dan het relay board laten besturen door dezelfde Micro computer. Zo wil ik graag een cold storage oplossing maken. Een zo laag mogelijke energy oplossing met een hoge opslag mogelijkheid, maar, on demand.
Ik zou voor belangrijke data wel echt weg blijven van dit soort hobby oplossingen, meeste HDD's hebben een sleep stand waarbij ze de platters stil zetten, wat er dan overblijft aan sluipverbruik is erg weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:17

dragonhaertt

@_'.'

Zelf harde schijven uitschakelen met behulp van de voeding is niet echt verstandig.
Tevens hoef je dat niet te doen via een externe voeding, het is prima mogelijk om de power-lijnen uit de USB verbinding te schakelen.

In ieder geval lijkt me dit niet echt een handige oplossing, daar bestaan vast betere (software-matige) systemen voor.

Het kan wel een leuk hobby projectje zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
sjaakwortel schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:37:
[...]

Ik zou voor belangrijke data wel echt weg blijven van dit soort hobby oplossingen, meeste HDD's hebben een sleep stand waarbij ze de platters stil zetten, wat er dan overblijft aan sluipverbruik is erg weinig.
Lastige is dat ik geen particulieren producten heb gevonden die dit kunnen. Hoe meer schijven ik hieraan kan hangen hoe beter. Dus enige wat over blijft is een hobby oplossing. Wil dit gebruiken voor oude data op te slaan maar wel middles wat index bestand doorzoekbaar zijn als ze uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
dragonhaertt schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:40:
Zelf harde schijven uitschakelen met behulp van de voeding is niet echt verstandig.
Tevens hoef je dat niet te doen via een externe voeding, het is prima mogelijk om de power-lijnen uit de USB verbinding te schakelen.

In ieder geval lijkt me dit niet echt een handige oplossing, daar bestaan vast betere (software-matige) systemen voor.

Het kan wel een leuk hobby projectje zijn.
Het ding is ook dat als maar 1 schijf tegelijk stroom krijgt ik maar 1 voeding nodig heb die niet heel sterk hoeft te zijn. Als ik alles kan schakelen met barrel connectors (convert naar sata power) denk ik wel dat het te doen is via een relay board. Uitdaging blijft over het mounten en dismounten van de schijven zodat ze veilig ontkoppeld kunnen worden. Power via usb is evengoed geen optie voor 3.5 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
hoe mooi zou het zijn als je oude schijven op deze manier een tweede kans kunt geven als cold storage oplossing. Voor de data hoarders onder ons is dit denk ik wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
spawn666 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:51:
[...]

Lastige is dat ik geen particulieren producten heb gevonden die dit kunnen. Hoe meer schijven ik hieraan kan hangen hoe beter. Dus enige wat over blijft is een hobby oplossing. Wil dit gebruiken voor oude data op te slaan maar wel middles wat index bestand doorzoekbaar zijn als ze uit staan.
Elke NAS heeft een programmeerbare spindown-functie? Open source oplossingen zoals TrueNAS kunnen dat ook.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Tom Paris schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:57:
[...]

Elke NAS heeft een programmeerbare spindown-functie? Open source oplossingen zoals TrueNAS kunnen dat ook.
ik draai zelf truenas maar als je raid z hebt en een plex server die af en toe alles wil scannen zijn die schijven steeds bezig. Vandaar dat ik dit wil maken als een box in de kast die iets meer dan een raspberry pi vraagt in idle en alleen kort actief word voor wat kopieer opdrachten en daarna weer alles echt uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

spawn666 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:01:
1. Omdat deze schakelaars met de hand gedaan moeten worden, een relay kun je scripten.
2. Als alle apparaten continue aan staan kost het onnodig stroom.
Een gemiddelde USB2 poort is gespecificeerd op 500mA max, dan praat je over 2.5 watt, oh wow, wat een bezuiniging. En dat is dus wat een non powered USB2 device max mag trekken maar dat doen velen al niet en al die devices zullen ook nog eens veel minder verbruiken tot in slaap vallen als ze niet aangeroepen worden.
Haas_nl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:02:
Je kan een arduino relay shield gebruiken voor dit, meeste hebben wel maar 4 relays, maar je kan redelijk eenvoudig meerdere arduino's met elkaar laten praten.
Je kunt gewoon kant-en-klare ethernet en USB relaiskaarten tot 8 relais kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
hdd vraag actief 8.4W. Ik heb een 16 ports relay board. bij elkaar zou dat 134,4 watt zijn.
Als ik een voeding aanschaf die dat moet kunnen leveren, ongeacht of de schijven in slaap mode staan heb ik nog steeds een veel te zware voeding. Als ik het schakel via een relay heb ik maar de 8.4w nodig (+relay power en microcomputer). Denk ik.
Kleinere voeding neemt ook veel minder ruimte in beslag.

Ik hoop dat als ik een schijf software matig ontkoppel of een spin down commando geef ik daarna veilig de stroom eraf kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:47
@spawn666 Als je toch wilt bezuinigen zou ik ipv een standaard relayboard iets zoeken of zelf iets maken met bi-stabiele relais zoals (slechts een voorbeeld!) een HFD2 versie. Normale relais trekken altijd stroom bij aan of uit, een bi-stabiel relais verbruikt alleen tijdens schakelen (datasheet).

Omdat je het per aan/uit cyclus over milliseconden hebt pespaar je nog eens (relatief gezien) aanzienlijk - afhankelijk van het percentage aan/uit en aan welke kant van het relais je schijf hangt. Maar ja, ik heb nog geen kant-en klare bordjes gevonden die dit kunnen.... Is wel te maken met MQTT en een ESP8266. Ik heb zelf zoiets geflansd maar dat is bij veel (40) poorten nog niet 100% betrouwbaar, waarschijnlijk een timing issue waar ik nog eens in moet duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
O dat is ook nog een optie, ik ga er naar opzoek.
Ik was van plan de relayboard voeding te schakelen met aan 3.3v single relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:10
Ik heb een usb blok met knoppen per usb poort dus ik kan er eentje uit of aan zetten per poort.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Als je er een apparaat aan hangt die zelf stroom nodig heeft en onvoldoende via usb kan krijgen. Dan is het niet erg als het aangesloten is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als het apparaat iets van een drive is kan het zeker kwaad. Voor de data dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

spawn666 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:13:
hdd vraag actief 8.4W. Ik heb een 16 ports relay board. bij elkaar zou dat 134,4 watt zijn.
Als ik een voeding aanschaf die dat moet kunnen leveren, ongeacht of de schijven in slaap mode staan heb ik nog steeds een veel te zware voeding. Als ik het schakel via een relay heb ik maar de 8.4w nodig (+relay power en microcomputer). Denk ik.
Kleinere voeding neemt ook veel minder ruimte in beslag.

Ik hoop dat als ik een schijf software matig ontkoppel of een spin down commando geef ik daarna veilig de stroom eraf kan halen.
Harde schijven trekken makkelijk 20-30 wat in piekstand bij opstarten, dus daar zou ik ook rekening mee houden.

Daarnaast snap ik de vraag niet, maar een 3.5HD heeft practisch altijd een externe voeding. dus afhankelijk van het model gaat er amper tot geen stroom over de USB heen. En ik zou er niet van uit gaan dat een externe hd zichzelf correct uitzet als je alleen de usb power er uit trekt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:10
Mijn blok heeft een setje low power usb en een setje met meer power verbruik toegestaan en op de blok heb je een set met blauwe lichtjes en een set met rode lichtjes. degene met rood lampjes hebben meer power gebruik die voor quick charge enz.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1