Netwerkkabel trekken naar de schuur ivm camera carpoort

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 10:22
Tweakers,

Ik twijfel een beetje of ik de juiste subfora heb gekozen. Dit omdat hier ook een vraag inzit mbt netwerk.

Ik heb thuis een compleet unifi netwerk met ook unific AC's. Nu wil ik een camera hebben van unifi in mn carpoort. Dit omdat de laatste maanden in de wijk diefstallen plaats vindt bij geparkeerde auto's. Nu kan ik dat op twee manieren doen, een makkelijke en een moeilijke manier. Bij deze keuze heb ik dus advies nodig

Makkelijke manier:
Powerline adapter bij mijn dreammachine pro en 1 in de schuur en daar weer een unifi SW aankoppelen en de camera (met mogelijk een AC omdat in de achtertuin alleen de eerste 3 meter wifi is)

Moeilijke manier:
Kabel trekken via de kruipruimte door de fundering (houtskelet uitbouw)

De twee vragen die ik heb:
- Wat is aan te raden, kabel of Powerline adapter
- Als er alsnog een kabel getrokken moet worden, is mijn vraag hoe.

Uitgebreide vraag mbt kabeltrekken:
We hebben best wel een hoge kruipruimte (genoeg ruimte om te kruipen zonder je hoofd te stoten). Aan het plafond van de kruipruimte zitten dikke piepschuimplaten (ik gok 25 cm) voor isolatie.

Ik heb gelezen op internet dat je schuin van binnenuit naar buiten moet boren. Dit om te voorkomen dat er (grond)water van buiten je kruipruimte binnen komt. Echter heb ik van binnenuit door die plafondplaten niet genoeg ruimte om schuin naar buiten te kunnen boren. Ik moet dus van buiten naar binnen boren.

Als de netwerkkabel er eenmaal door is moet hij boven de grond weer uitkomen. Dit omdat ik niet de hele tuin wil verbouwen, ik wil enkel een kabelbuis aanleggen en hierin de netwerkkabel plaatsen. De achtertuin willen wij over twee jaar aanpakken en dan gaat de kabel ook de grond in. Hoe kan ik het beste de kabel die dus onder de grond begint weer netjes boven de grond krijgen.

Heeft hier iemand advies/tips of raden jullie aan om dit uit te besteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Powerline adapters is voor nu waarschijnlijk het makkelijkste. Btw. Denk je met een camera diefstal te voorkomen? Of is het voor een beter gevoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
Powerline gaat niet werken. Zul je zien dat net op het moment dat je opnames nodig hebt dat de verbinding te slecht is en er niks op beeld staat.

Mbt het boren. Je moet het binnen hoger hebben dan buiten. Dus schuin boren. Of je dat van binnenuit doet of van buiten maakt niet zoveel uit als het onder de grond is. De kant waar je start ziet er het netste uit. De kan waar je eindigt moet je mogelijk wat aan repareren als het in het zicht is.

Meestal wordt juist aangeraden om van buiten naar binnen te boren zodat de bakstenen niet beschadigen. Aan de binnenkant smeer je erna de muur weer netjes dicht als de leidingen erin zitten.

[ Voor 63% gewijzigd door DutchKel op 27-04-2023 13:51 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Bolderkar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:42:
Powerline adapters is voor nu waarschijnlijk het makkelijkste. Btw. Denk je met een camera diefstal te voorkomen? Of is het voor een beter gevoel
Oei goeie, wij hebben nu totaal geen zicht op onze carpoort. Ik denk voornamelijk dus een veilig gevoel.
DutchKel schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:45:
Powerline gaat niet werken. Zul je zien dat net op het moment dat je opnames nodig hebt dat de verbinding te slecht is en er niks op beeld staat.
Hier ben ik dus ook bang voor. Maar met een kabeltrekken ben ik bang dat ik zelf de kennis niet heb. Een gat boren kan iedereen maar zomaar een gat boren in de fundering... Iets in mij zegt "als het mis gaat heb je betonrot of je uitbouw zakt in".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53
Heb jaren met powerline gewerkt en dat kan prima werken. Maar het verschilt wel per huis (welke groepen, staat van bekabeling etc).

Een beveiligingscamera heeft vaak geen hoge datasnelheden nodig. En powerline kan best stabiel zijn.

Het is de makkelijkste manier. Maar niet de beste :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Meeste cameras hebben ook wel een geheugenkaartje erin voor x uur/dagen opslag. Realtime kijken gaat met powerline meestal wel redelijk goed.

Blijft dat camera vaak overschat instrument is.. en meer gevoel van dan werkelijk veiligheid brengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bolderkar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:52:
Meeste cameras hebben ook wel een geheugenkaartje erin voor x uur/dagen opslag. Realtime kijken gaat met powerline meestal wel redelijk goed.
maar niet van ubiquiti

ik zou de beste maar tevens ook lastige oplossing gebruiken.
Dus kruipen boren etc

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kabel trekken of een wifi camera gebruiken en buiten een AP erbij hangen. Voordeel meteen ook buiten wifi.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Frogmen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:59:
Kabel trekken of een wifi camera gebruiken en buiten een AP erbij hangen. Voordeel meteen ook buiten wifi.
om buiten wifi te hangen heb ik alsnog een netwerkkabel buiten nodig (ik heb een hekel aan repeaters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jboy1991 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:04:
[...]

om buiten wifi te hangen heb ik alsnog een netwerkkabel buiten nodig (ik heb een hekel aan repeaters)
Klopt maar die hoeft niet van onder de grond te komen en is dus wellicht veel simpeler aan te leggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Bolderkar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:42:
Het is wel een deel afschrikken.

Hier in de wijk zijn paar maanden geleden ook inbraken geweest voornamelijk VW en Audi.

In de hofjes zonder camera’s was het raak in de hofjes met camera’s werden de auto’s met rust gelaten. Kan toeval zijn. Maar ze zijn hier in het hofje ook geweest. Maar zijn snel terug gelopen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53
Toevallig in een ander topic net nog gezien hoe ze 2 fietsen uit de tuin stelen vol in het zicht van de camera... Het helpt iets, maar is zeker geen gegarandeerde oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik begrijp dat een kabeltrekken de beste optie is. Heeft iemans hier tips hoe dit gedaan kan worden? Heb hieronder even foto van waar ik de kabel omhoog wil hebben en dat dr kabel langs de schutting naar de schuur moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83k3_I0pAedTNffSEe4jzo5XGbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1UNxyy80EqTNlEkIEJl6DNd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIOksoE-Piow7gcRuL_O2ZZpH8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLDqBwD3ephdB8hPyhvWPKVP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 15:18
Mooie rol outdoor kabel halen, gaatjes boren kabel erdoor, stekkers erop en presto. Mooi afwerken met clipjes onder aan de schutting en het is een feestje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
tafkaw schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:46:
Mooie rol outdoor kabel halen, gaatjes boren kabel erdoor, stekkers erop en presto. Mooi afwerken met clipjes onder aan de schutting en het is een feestje
Je geeft aan gaatje boren, moet het dan niet een gat zijn waar een buis doorheen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
Een buitennetwerkkabel is niet zo dik. Dat kan je met een grotere boor goed doen. Je zal alleen moeten opletten dat je twee muren en een spouw door moet dus een lange boor gebruiken.

Je kan hem langs de schutting leggen. Maar ik zou hem gewoon onder de tegels naar achteren leggen. Wat meer werk maar dan ligt het ding wat meer beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:32
Je kan ook de kabel onder de fundering graven, zal ook niet heel diep zijn. Hoef je helemaal niet te boren.

Leg ook een lege buis van 40 oid kan je later er altijd nog iets meer doorheen gooien zoals, waterslang, extra elek etc..

Alles wat je door de tuin legt, doe het 60cm diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
amiaima schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:55:
Je kan ook de kabel onder de fundering graven, zal ook niet heel diep zijn. Hoef je helemaal niet te boren.
Dat is een optie. Kijk even in de kruipruimte hoe diep het allemaal is. Een bouwer hier die wilde onder de fundering door. Alleen het was wel erg diep (1,00m1 diepe kruipruimte en dan nog de funderingsbalk). Dus maar even paar gaten boren.
Leg ook een lege buis van 40 oid kan je later er altijd nog iets meer doorheen gooien zoals, waterslang, extra elek etc..
Dat is een goede optie. Als je dan toch bezig bent.
Alles wat je door de tuin legt, doe het 60cm diep.
Sommige zaken wel. Als je maar van sommige zaken weet waar ze liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 15:18
Jboy1991 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:03:
[...]

Je geeft aan gaatje boren, moet het dan niet een gat zijn waar een buis doorheen kan?
Outdoor kabel, de naam zegt het al een beetje is voor buitengebruik. Mag je dus zo door de muur heen prikken en presto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-09 08:38
Ik zou hem gewoon lekker onder je fundering door graven, graven moet je toch km de kabel naar je schuur te krijgen.

En ook, als je daar een gat ga boren, de waterleiding van je buiten kraan zit daar ook, heb je nog kans ook dan je die raak en dan ben je verder van huis.

En leg dan meteen een mantelbuis in die gleuf, van je kruipruimte naar je schuur, kan je er laten zo elektra kabels of een waterleiding in gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Bolderkar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:52:

Blijft dat camera vaak overschat instrument is.. en meer gevoel van dan werkelijk veiligheid brengt
Jat je de camera mee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
BBB-Nick schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:55:
Ik zou hem gewoon lekker onder je fundering door graven, graven moet je toch km de kabel naar je schuur te krijgen.

En ook, als je daar een gat ga boren, de waterleiding van je buiten kraan zit daar ook, heb je nog kans ook dan je die raak en dan ben je verder van huis.

En leg dan meteen een mantelbuis in die gleuf, van je kruipruimte naar je schuur, kan je er laten zo elektra kabels of een waterleiding in gooien
Helaas loopt de waterleiding door de vloer en niet via de kruipruimte. Deze leiding is al kapot door het infrezen van vloerverwarming.

Maar ik ga proberen om onder de fundering te komen. Ben benieuwd hoe diep het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:40

Mbt het boren. Je moet het binnen hoger hebben dan buiten. Dus schuin boren. Of je dat van binnenuit doet of van buiten maakt niet zoveel uit als het onder de grond is. De kant waar je start ziet er het netste uit. De kan waar je eindigt moet je mogelijk wat aan repareren als het in het zicht is.

Meestal wordt juist aangeraden om van buiten naar binnen te boren zodat de bakstenen niet beschadigen. Aan de binnenkant smeer je erna de muur weer netjes dicht als de leidingen erin zitten.
Waarom niet eerst proberen voordat je het afschiet? Ik had in mijn vorige tuinhuis altijd in de zomer een powerline adapter en haalde ook een prima snelheid van 150Mbps stabiel. Tijdens het gebruik geen onderbreking bemerkt, maar plaats er eens 1 en zet er een laptop hele dag een pingtest te draaien en kijk of je veel verlies hebt.

Wat je kan zou kunnen doen is de kabel die naar het hok gaat - om daar in de meterkast een stopcontact op te zetten. Vaak is dit een losse buitenkabel (Althans bij mij) die van het hok rechtstreeks naar de meterkast gaat - lasdoos er tussen en stopcontact opzetten en dan de powerline daar op aansluiten. Scheelt een hoop gesodemieter en fratsen zoals tuin opgraven.

Uiteraard is een vaste kabel het beste, maar ook het meeste werk.

[ Voor 16% gewijzigd door SirMemeAlot op 28-04-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jboy1991 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:29:
Heeft hier iemand advies/tips of raden jullie aan om dit uit te besteden?
even outside the box.......wat wordt er gestolen uit de auto's?

als dathet stuur is met de airbag, dan kun je beter even kijken naar een groot stuurslot.

Zo'n ding heb ik ook op mijn camper-stuur zitten, kun je niet meer sturen.

Jatten ze de radio/navigatie dan wordt het lastiger,maar ik dacht ik gooi hem er even in :)

https://disklokshop.nl/product/disklok-stuurslot-tot-39-cm/

Afbeeldingslocatie: https://disklokshop.nl/wp-content/uploads/2016/09/Disklok-Disklokshop-1030x766.png

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:31
No offens maar dit is geen paleis Soestdijk. Gewoon een geul graven over deze afstand. Msntelbuis erin en meteen 2 kabels erin voor je camera en toekomstige ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat ik mis in het verhaal is of er wel elektriciteit in de schuur is. Als die er is, hoe loopt die kabel dan en is daar niet iets naast te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Len020 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:32:
No offens maar dit is geen paleis Soestdijk. Gewoon een geul graven over deze afstand. Msntelbuis erin en meteen 2 kabels erin voor je camera en toekomstige ap.
Helemaal met je eens. We hebben dit huis anderhalf jaar terug gekocht en de tuin voldoet niet aan onze eisen. Echter hebben we veel kosten gehad de afgelopen maanden en de tuin aanpak staat bij ons over 2 jaar in de planning.

Wij willen nu niet de complete tuin overhoop halen. Dus we vinden het acceptabel dat de kabel in een buis langs de schutting naar de schuur loopt. Ingraven van de kabel gaat over twee jaar dus gebeuren.
synoniem schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:34:
Wat ik mis in het verhaal is of er wel elektriciteit in de schuur is. Als die er is, hoe loopt die kabel dan en is daar niet iets naast te leggen?
Ja er is stroom aanwezig. Hoe die loopt durf ik niet te zeggen. Daarnaast is mij altijd geleerd om eeb stroomkabel en netwerkkabel nooit in 1 buis te stoppen.

[ Voor 22% gewijzigd door Jboy1991 op 28-04-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Jboy1991 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:38:
[...]

Ja er is stroom aanwezig. Hoe die loopt durf ik niet te zeggen. Daarnaast is mij altijd geleerd om eeb stroomkabel en netwerkkabel nooit in 1 buis te stoppen.
Een stroom buitenkabel en een (shielded) netwerk buitenkabel kunnen prima dat stukje gezamenlijk door de tuin hoor.
Als je weet waar die stroomkabel loopt kan je in ieder geval kijken hoe dat in de bouw opgelost is en of je desnoods op een halve meter afstand er naast kan boren of graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:31
Jboy1991 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:38:
[...]

Helemaal met je eens. We hebben dit huis anderhalf jaar terug gekocht en de tuin voldoet niet aan onze eisen. Echter hebben we veel kosten gehad de afgelopen maanden en de tuin aanpak staat bij ons over 2 jaar in de planning.

Wij willen nu niet de complete tuin overhoop halen. Dus we vinden het acceptabel dat de kabel in een buis langs de schutting naar de schuur loopt. Ingraven van de kabel gaat over twee jaar dus gebeuren.
[...]

Je zou die laatste rij klinkers eruit kunnen halen en het daaronder leggen. Kan de kabel niet doorgeknipt worden

Voor wat betreft stroom en utp. Dat geld met name voor losse installatiedraad zoals binnen naar een stopcontact gaat. Buiten zal vermoedelijk een ymvk kabel liggen waar het prima bij mag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 10:30
Lekker powerline doen. Zorg wel dat beide adapters op dezelfde groep zitten, dat schijnt de stabiliteit ten goede te komen.

Als je over 2 jaar je tuin opknapt kun je rustig een deftige kabel of 2 trekken zonder nu in de troep te zitten.

Bedenk dat camera's alleen een afschrikking zijn, je hebt niet veel aan de beelden als je auto leeg/weg is. Je kan dus net zo goed de camera tegen de schuur schroeven en niet aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jboy1991
Goednieuws voor mij. Ik ben de kruipruimte weer in gegaan en door gekropen naar de uitbouw en zag toen 3 loze leidingen in de fundering. Deze leidingen aan de buitenzijde opgegraven en daar steken ze mooi door uit.

Ik ga deze buizen nu dus gebruiken om netwerk naar de schuur te krijgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tXVWEtlvvAjBrRCxZTjtEzmfbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gkitqW4Hj0hL0Cpjjqw8AqA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvVtIY5GtGjZ8ChVAJXSxKOJfVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dRtQTUzGxE5CwH4dyFzPiTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wsGrOePnYKjNJ1cji44hg90fmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxALdU90GJnIbSdAOGlhB3QT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07

Vliegvlug

Flight Simple

Dat is nog eens geluk hebben zeg! (y)
Zou zelf de twee ongebruikte buizen afdoppen en de buis die je gaat gebruiken naar boven de grond verlengen ook al is dat met gebruik van outdoor netwerkkabel niet nodig maar in pvcbuis aan de muur ziet er strakker uit en is gelijk beter beschermd.
Nog mooier is onder de tegels door naar de schutting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jboy1991
Het ziet er niet uit maar we accepteren het voor de komende twee jaar. Daarna heerlijk de grond in met die leidingen

Dank allen voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSD3tLkTAtZ4gXqx_KfNv-KXCgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnZiy8r8s23mJbPMoOn6gTff.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AaK2n-IB6ojxbo2XlW3wWZNW5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izzs4EWIHc5ni69aqNB0pWcE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PavGil9dfrLv9UBtAgIE8K3F9oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Xp4QF0Dj96jr9cP1UGFmq8U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37m19DK9uAdLYPsR9sUBHF4Ow0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02CVR1PQkkIXXj01Bz0FroGy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:26
Die grijze leidingen, ik heb die ook buiten gebruikt. Ze verkleuren heel snel en worden broos. Nu heb ik maar n stuk van 3 meter, maar dat is wellicht nog iets om over na te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:41
Ik wil je niet ontmoedigen maar wat denk je te gaan bereiken? Een camera maakt echt geen bal meer uit voor het gespuis dat jouw spullen wilt stelen hoor, die trekken zich daar niets van aan. Dat ze op beeld staan boeit ze vaak helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
ColeJ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:14:
Ik wil je niet ontmoedigen maar wat denk je te gaan bereiken? Een camera maakt echt geen bal meer uit voor het gespuis dat jouw spullen wilt stelen hoor, die trekken zich daar niets van aan. Dat ze op beeld staan boeit ze vaak helemaal niets.
Het is voor jou toch niet relevant wat wij hiermee willen bereiken?

Inmiddels werkt de kabel en de extra switch. Dus nu in de hele tuin wifi incl camera bij de carpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:41
Jboy1991 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:19:
[...]

Het is voor jou toch niet relevant wat wij hiermee willen bereiken?
Voordat ik ergens aan (mee)werk wil ik graag weten wat het doel is. Zo gek lijkt me dat niet. Mooi dat het werkt.
Pagina: 1