Warmtepomp die terugschakelt, wil van 3x35 naar 3x25

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-12-2024
Heb zelf sinds 3 jaar het eerste model Remeha Eria 11 Kwh, zat in nieuwbouw.

Daarom heb ik een 3x35 aansluiting gekregen.
Echter 3x35 is 100€ per maand duurder dan 3x25. Zelf en ook buren hebben dit na laten rekenen maar het kon niet anders.

De Remeha Eria uit de nieuwbouw is pure troep en ben sta bijna op het punt om hem te laten vervangen.
Dat is alleen rendabel als ik daarmee naar 3x25 aansluiting kan, middels een pomp die terugschakeld als er te veel stroom wordt getrokken door andere apparatuur (2xoven, kookplaat etc.).

Vraag: zijn er zulke warmtepompen ?

Ter info heb 8Kwh 3 fase Solaredge omvormen op zelfde groep als warmtepomp (middels zekerkering).
Geen electrische auto, maar die gaat wel komen.

Wat mankeert aan de Eria tower:
- Hoog verbruik, met thermosstaat op 20.5 verbruik huishouden 12.000 Kwh, waarvan denk ik 7000 Kwh voor de pomp schat ik. Zou rond 4500 moeten zitten……
- Ik zeg schat want de op de twist app werken de verbruikscijfers niet….
- Op het on screen menu (crap..) op de pomp zelf zijn de verbruiks counters uitgeschakeld….
- Bij verwarmen tapwater gaat hij altijd maximaal electrisch element gebruiken, trekt hij 11 Kwh…
-Dit is niet uit te schakelen, Tap water Eco mode werkt niet, de ECO temperatuur kun je wel instellen, maar hij blijft altijd op 10 graden effectief…
- moment van legionella cyclus is niet in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
Wat wil je precies? Een Minder vastrecht betalen, een nieuwe warmtepomp of je kijken of je huidige warmtepomp (beter) ingeregeld kan worden?

Aangaande het verbruik is lastig oordelen of het veel of weinig is als het verbruik geschat wordt en er geen info beschikbaar is over je huis (m2, m3, rij/hoek/vrijstaand). Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een goede P1 meter die je kan laten zien hoeveel je nu verbruikt en dat goed bijhoudt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:02
Heb je de MR-2 of de TR-2?

Voor de MR-2 heb je helaas een 32A C klasse automaat nodig, voor de TR-2 heb je 3x16A automaten nodig en heb je dus aan 25A 3 fasen voldoende.

Als ik je klachten zo lees dient de warmtepomp alleen nog correct ingesteld te worden.

Tapwater moet prima lukken via de warmtepomp maar mogelijk staat die ingesteld dat die op het elektrische element tapwater moet verwarmen.

[ Voor 40% gewijzigd door DutchKel op 27-04-2023 11:57 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom denk je dat je 3x35A nodig hebt eigenlijk? Dat is 24kW aan power. Die warmtepomp gebruikt geen 11kW aan elektrisch vermogen he? Zal eerder 2,5 - 3,5kW zijn. Een oven gebruikt ook iets van 2kW als hij opwarmt en het meest bizarre inductiefornuis zal niet veel verder dan 11kW gaan.

Zelfs als je alles maximaal hard samen aan zet (wat ik niet verwacht dat gebeurt) zou dit op 3x25A nog wel goed moeten gaan lijkt me.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Onze Valliant warmtepomp, ook vanuit nieuwbouw, kan volgens spec 10 kW trekken. Deze heeft ook een 3-fase aansluiting. Ik zie het apparaat eigenlijk nooit meer dan 4 kW trekken...

Het draaien van de pomp is overigens maar een paar honderd Watt, een WP trekt voornamelijk veel stroom als de compressor draait of als er een (doorstroom) verwarmingselement actief is.

Qua capaciteitstarief zitten wij gewoon op 3x25A. Dit gaat prima icm met kookplaat, oven, wasmachine, etc.

Toen we vorig jaar een autolader (11,6 kWh) bijgeplaatst hebben, hebben we gekozen voor een lader met load-balancer zodat de autolader gaat knijpen op het moment dat het huishouden meer stroom nodig heeft.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:14
MarcoMarco schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:36:
Heb zelf sinds 3 jaar het eerste model Remeha Eria 11 Kwh, zat in nieuwbouw.

Daarom heb ik een 3x35 aansluiting gekregen.
Echter 3x35 is 100€ per maand duurder dan 3x25. Zelf en ook buren hebben dit na laten rekenen maar het kon niet anders.

De Remeha Eria uit de nieuwbouw is pure troep en ben sta bijna op het punt om hem te laten vervangen.
Dat is alleen rendabel als ik daarmee naar 3x25 aansluiting kan, middels een pomp die terugschakeld als er te veel stroom wordt getrokken door andere apparatuur (2xoven, kookplaat etc.).

Vraag: zijn er zulke warmtepompen ?
Met de wp van Nibe kan dat, de w/w WP die wij vorig hebben aangesloten waren voorzien van 3 fase meet-spoelen die wij in de groepenkast hebben geplaatst, deze meten het algemene stroomverbruik als het mogelijk is het element in te kunnen schakelen.
Daarnaast extra mogelijkheden met Nibepi: Haal meer uit je NIBE warmtepomp met nibepi

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 06:57
Die warmtepomp is gewoon bagger ingesteld, hoe kan nou dagelijks dat 11kW element inschakelen voor warm tapwater, dat klopt natuurlijk voor geen kant. Als dit mijn installatie had geweest had ik al lang die 11kW heater software matig overbrugd of fysiek eruit gehaald.

Dan zijn eigenlijk al je problemen opgelost, scheelt je waarschijnlijk een paar duizend kWh per jaar en kan je direct naar 3x25A en bespaar je dik knaken. En hoeft je niks te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
Het is de TR-2. Zodra het tapwater wordt opgewarmd trekt hij altijd direct 11kw. Contact met Remeha via installateur gehad, Volgens hun werkt hij nu eenmaal zo, er is niks intstelbaar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
Electrisch element is noodzakelijk voor Legionella cyclus, die niet instelbaar is….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
MarcoMarco schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:07:
Electrisch element is noodzakelijk voor Legionella cyclus, die niet instelbaar is….
Maar die is toch niet dagelijks? Die is wekelijks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
MarcoMarco schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:57:
Het is de TR-2. Zodra het tapwater wordt opgewarmd trekt hij altijd direct 11kw. Contact met Remeha via installateur gehad, Volgens hun werkt hij nu eenmaal zo, er is niks intstelbaar….
Zonder grappen,die installateur moet wel echt een ongeloofelijke prutser zijn ... Dit kan niet kloppen, die Remeha kan je gewoon instellen dat hij niet elke dag vol 11 kW erin klapt voor warm water. Ik denk dat die installeur het niet snapt of niet wil snappen. Kan je niet direct met Remeha praten

Ik heb de handleiding gevonden en er is zeer veel instelbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KX3uDZLWj2xZ3JsXrjkl7Ww4VSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XA8KwIw0ou75nrGhnf4IhWv.jpg?f=fotoalbum_large

Parameter DP051 staat waarschijnlijk op 1, dan jankt hij continu de 11kW heater erin. Of de gevraagde tapwater temperatuur staat bijvoorbeeld veel te hoog ingesteld

Volgens mij moet het met een paar uur testen met de installatie handleiding in de hand moet het mogelijk zijn dit ding eigenlijk zonder kosten goed in te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
Bedankt, waar heb je die handleiding vandaan, ik heb hem bij de oplevering gekregen en die is hetzelfde als op de remeha site (https://tools.remeha.nl/w...andleiding-Eria-Tower.pdf), die op de site is van 2018 en daar staat jouw pagina niet in, die is van 2020.

De spaarstand werkt bij mij trouwens niet goed, je kunt wel een temp instellen, maar die blijft op 10 graden staan ongeacht wat je instelt….(uitlezen doel temp in menu…)

Ik vermoed dat ik wellicht ook een firmware update mis….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
DP051 heb ik niet, menu op pomp komt overeen met mijn handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWFClx6JBPE_BFa8VWM4eoI_soI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mqVdp8iAswlsUpMlzZtse4jF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
Als ik ECO programma kies, dan pakt hij DP337 ipv DP080…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MarcoMarco schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:14:
DP051 heb ik niet, menu op pomp komt overeen met mijn handleiding:

[Afbeelding]
Dat komt omdat je in de gebruikershandleiding kijkt. Niet in de installatiehandleiding

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoMarco
Bedankt, heb via installatie menu de DP051 op 0 gezet, stond op 1.
Water was nog 51 graden dus kan later pas testen.

Ook electrische bijverwarming ga ik uitzetten.
Alleen nog de dag en tijd van de legionella zo instellen dat het op een tijdstip is dat er niet gekookt wordt.

CP390 starttijd van legionello is tijdstempel CanOpen - Fabriek instelling CRICB == 18 (18:00 ??)
CP630 Startdag legionelle functie fabriek 6 (dag 6 van de week, wanneer begint telling bij Remeha…)

Iedere Vrijdag 12:00 , kan dat met deze parameters ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42

Tazzios

..

@MarcoMarco neem je de buren ook direct mee? (Tegen een vergoeding :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
MarcoMarco schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:02:

Alleen nog de dag en tijd van de legionella zo instellen dat het op een tijdstip is dat er niet gekookt wordt.

CP390 starttijd van legionello is tijdstempel CanOpen - Fabriek instelling CRICB == 18 (18:00 ??)
CP630 Startdag legionelle functie fabriek 6 (dag 6 van de week, wanneer begint telling bij Remeha…)

Mooi zo, ben benieuwd. 99% zeker dat dat het probleem was.

Zowieso bizar dat er een 11kW element in zit, ik heb een 3kW element en die heeft mijn water vat binnen 2 uur van 55 graden naar 65 graden.

Ik zag ergens bij het scrollen ook een instelling om het vermogen van dat element aan te passen, kan je hem daar niet op 3 kW zetten ? Dat is meer dan zat. Misschien dat het werkt.

Nu alles zo brak ingesteld is ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- normale sanitair warm water temperatuur (55 ? 60 ?)
- aanvoer temperatuur van verwarming water

Daar valt nog veel winst te behalen gok ik zo. En check ook dat hij bij normale verwarming bedrijf ook niet stiekem die 11kW erin beukt in sommige gevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lollercopter op 27-04-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
Temp had ik al op 50 gezet.

Als ik terug kijk in de eneco app zie een paar keer met nachtvorst 1 of 2 uur achter elkaar 11kW ‘s nachts.
Zag idd dat je electrische bijverwaming uit kunt zetten, maar met -4 is de COP zo laag dat het niet veel uitmaakt denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:12
Dat maakt heel veel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MarcoMarco schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:16:
Temp had ik al op 50 gezet.

Als ik terug kijk in de eneco app zie een paar keer met nachtvorst 1 of 2 uur achter elkaar 11kW ‘s nachts.
Zag idd dat je electrische bijverwaming uit kunt zetten, maar met -4 is de COP zo laag dat het niet veel uitmaakt denk ik?
Kun je niet ff een Shelly of een Homewizard meter tussen de WP hangen? Je gooit letterlijk duizenden euros over de balk, dat heb je zo terugverdient. Sowieso fijn om te weten hoe iets (niet) werkt.

Daarnaast is het sowieso handig om te kijken of je het verbruik van je WP zoveel mogelijk naar de warme uren van de dag kunt verplaatsen. Dit is niet altijd mogelijk, maar jij hebt zo'n kanon van een WP dat dat IMHO makkelijk zou moeten kunnen.

Voor de context: wat voor huis hebben we het over? Want het moet wel een aardig kasteel zijn om een 11kW WP te verantwoorden als het naar het recente bouwbesluit gebouwd is.
4500kWh, waar haal je dat vandaan? Dat vind ik nog steeds extreem veel. Als je in het grote LWWP topic hier kijkt zitten veel (nieuwere) huizen onder de 2000kWh voor WP verwarming en SWW.

Afspraak voor aansluiting omzetten naar 3x25A al aangvraagd op mijnaansluiting.nl?
Rekening voor deze onzin ook al klaarstaan voor bouwer/installateur? ;w

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-04-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
Vrijstaand huis 2019 opgeleverd. 900m3 incl. de verwarmde garage (de 2 garage groepen geknepen dat wel).

Als s winters de zon binnen schijnt slaat de pomp juist af, moet die s nachts extra hard weer werken. Heb altijd constante temp ingesteld.

Als t morgen blijkt te werken ga ik naar 3x25. Heb warmwater programma zo ingesteld dat tussen 12:00 en !4:00 op 50 graden staat en rest op 30. Dan gaat hij op warmste moment dag met maximale zonnepanelen opbrengst tapwater verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
En verbruik nu is tussen 10.000 en 12.000 gemiddeld totaal in de straat….

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoMarco op 27-04-2023 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:12
@MarcoMarco Een moderne woning van na 2018 en gemiddelde inhoud moet een WP makkelijk warm kunnen houden met een relatief laag verbruik. Je installateur mist kennis op het juist afstellen van een WP. Daarom heb je een hoog verbruik. Maar in basis mist er meer kennis, want ik verwacht een 6 of 7kW WP in een dergelijke moderne woning..

Met een plug-in hybride auto (circa 1500kWh per jaar) lag ons verbruik rond de 8000kWh per jaar. Dus ongeveer 6500kWh voor de woning. En dan gaan we zeer regelmatig in een groot bad. Tel daarbij op dat de inhoud vergelijkbaar is, maar onze woning circa 20 jaar achterloopt op isolatie-waardes. Wat het verbruik flink verhoogt.

Wat je nu verbruikt, circa 7000kWh voor alleen de woning, zou ik eerder 3500 of 3000kWh verwachten. Als je minder regelmatig in bad gaat of lang onder de douche staat (of een wat kleiner gezin hebt). Dan kan het zelfs nog lager uitvallen.

Goed in (laten) stellen gaat je gigantisch veel stroomverbruik besparen.. ;)

3x25A is geen enkel probleem. Zorg er alleen voor dat je toekomstige E-auto geladen wordt met een load-balancing laadpaal. Die houd rekening met het overige verbruik in huis op de hoofdzekeringen en stemt daarop de laadsnelheid in van de auto.

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 27-04-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Als alles achter de rug is misschien ook bij alle buren even een kaartje in de bus doen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
MarcoMarco schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:02:

Legionella lekker op een middag ofzo ja. in de middag is er vaak zon, dan draait het op je zonnestroom. en als je in de avond nog wil douchen kan dat extra lang want je water is lekker heet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
MarcoMarco schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:59:
Vrijstaand huis 2019 opgeleverd. 900m3 incl. de verwarmde garage (de 2 garage groepen geknepen dat wel).

Als s winters de zon binnen schijnt slaat de pomp juist af, moet die s nachts extra hard weer werken. Heb altijd constante temp ingesteld.

Als t morgen blijkt te werken ga ik naar 3x25. Heb warmwater programma zo ingesteld dat tussen 12:00 en !4:00 op 50 graden staat en rest op 30. Dan gaat hij op warmste moment dag met maximale zonnepanelen opbrengst tapwater verwarmen.
Is 30 graden niet de ideale temperatuur voor legionella? Dan ben je de hele week aan het kweken, om ze maar één keer in de week dood te maken. Ik zou dat toch echt wat hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
Door iedere dag tussen 12:00 en 14:00 de temp op 50 graden te zetten verwamt hij primair zomers op de zonnepanelen. Als t tapwater 50 graden is kunnen we makkelijk 4x douchen s avonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
@MarcoMarco met smartdodos.nl of een p1meter van homewizard kan je goed je verbruikspieken monitoren . En dus zien of je met 3x25A uitkomt.
Lijkt me overigens wel. Ik kom nooit boven de 9kWen heb maar een hybride wp maar wel een EV

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
@MarcoMarco met smartdodos.nl of een p1meter van homewizard kan je goed je verbruikspieken monitoren . En dus zien of je met 3x25A uitkomt.
Wellicht ook een kWh meter van homewizard plaatsen op de wp groep, dan weet je dat verbruik
Lijkt me overigens wel. Ik kom nooit boven de 9kWen heb maar een hybride wp maar wel een EV
Bovendien heeft de Eria vast ook een contact om hem aan/uit te schakelen. Mijn ELGA uit 2014 heeft dat ook al (en is ook bij Techneco ontwikkeld).

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 28-04-2023 10:33 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
P1 meter van homewizard besteld, Warmtepomp schakelde electrisch element niet in zover ik gekeken heb maar hiermee is t goed te meten.

Ik denk dat ik ook 3x energy socket ga bestellen als dit goed werkt om dan de wasmachine, quooker en droger uit te schakelen als totale gebruik boven de 15 Kw uit komt als fail safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMarco
Homewizard geeft onderstaande grafiek voor vannacht met resolutievan 5 min. Als ik die pieken zie vraag ik me af of e.e.a. Wel optimaal is ingesteld….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr8mi6kBqA_j7IzhJ5cV5uPEjd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4bFhxGYLCJowU3ktzhveeCX.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1