Wel of geen 2.5GbE thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-05 19:55
Beste Tweakers,

Binnenkort krijgen we hier een 2Gig glasvezel verbinding.

Ik overweeg om mijn bekabelde thuisnetwerk te upgraden naar een 2.5GbE netwerk.

Ik vind alleen de prijzen van 2.5GbE hardware nog zo hoog in vergelijking met 1GbE hardware.

Een 1GbE switch heb je al voor € 20, een 2.5GbE switch begint (als je goed zoekt) rond de € 100.

Als je een router met 2.5GbE poorten zoek kom je al snel bij wifi 6e en zelfs al wifi 7 routers uit.

Die hoge wifi snelheden heb je in feite weinig aan, alleen je verbinding tussen je wifi device en de router is snel en vervolgens wordt deze snelheid beperkt tot in eerste instantie 1Gbps en daarna naar de snelheid van je abo bij je provider.

Wifi 7 begint nu langzaam op te komen, heel mooi, veel sneller door de verschillende frequenties te bundelen maar als je voor je router beperkt wordt door de snelheid van je provider heeft dat toch weinig zin?

Ik snap dat een sneller wifi geeft natuurlijk wel meer ruimte voor meerdere apparaten maar een goede dekking van je wifi is toch veel belangrijker dan de snelheid van je wifi? Of zie ik dat verkeerd?

Wanneer wordt 2.5GbE de nieuwe standaard en wordt 2.5GbE hardware betaalbaar voor particulieren die hun netwerk willen upgraden?

Graag hoor ik jullie mening over wat jullie ervan vinden. Heeft wifi 7 echt veel zin en is het al interessant om je bekabelde netwerk te upgraden?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat theoretisch je Wifi 7 router 20gbps haalt, betekend niet dat je in de praktijk in de buurt van die nummers komt. Je zal sneller zijn dat met Wifi 6 (ervan uitgaande dat je apparatuur ook Wifi 7 heeft natuurlijk), maar of de 1gbps ethernet de handel zou beperken ligt aan de situatie.

In de komende jaren zal de uitrol van 2.5GbE echt wel zorgen voor goedkopere apparatuur. En hoewel een €100 voor een simpele switch natuurlijk heel veel duurder is dan van een 1GbE switch, blijft het wel betaalbaar. De grotere vraag is denk ik voor heel veel mensen: Waarom? Wat schiet je ermee op? Ja je backup naar je NAS gaat sneller, maar veel meer dan dat kan ik ook niet bedenken.

Voor jou heeft het neem ik aan wel snel om je netwerk te upgraden. Immers je betaalt voor 2gbps glasvezel, ik neem aan dat je dat wil gaan gebruiken, anders was de 1gbps goedkoper geweest. Tenzij je meerdere devices tegelijk op 1gbps wil gebruiken, kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom denk je het eventueel nodig te hebben? Bedenk dat er hele kantoor panden op een 1Gb internet verbinding zitten. Hoeveel denk je te moeten gaan downloaden of is het echt belangrijk dat dat hele grote bestand sneller verzonden? Kan de andere kant ook die snelheid leveren?
Ga eerst voor jezelf die vragen na, vergelijk het met een upgrade voor je huidige auto blijft dezelfde auto alleen is hij twee keer zo snel. Ja als de snelweg leeg is kan hij twee keer zo snel maar verder in het dagelijks gebruik blijft al het overig verkeer je toch ophouden en als je bestemming op een dijkje ligt heb je er niets aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Eigenlijk heb je nu twee keuzes.

1Gbps switches nemen en dus ook je abonnement downgraden omdat je nooit 2Gbps gaat halen via een enkele 1Gbps poort op je router.

2.5G switches nemen zodat je wel wat aan je 2Gbps verbinding hebt.

Optie 1 is goedkoper initieel en goedkoper per maand.
Optie 2 is duur maar de snelste optie en toekomstvaster, al zullen veel mensn zeggen: leg dan meteen overal cat6a (geen cat7 rommel) en ga voor 10G apparatuur die ook multigig (2.5/5G) kan. Het prijsverschil tussen die optie en alles 2.5G maken is kleiner dan tussen 1G en 2.5G.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@nossie63
Heb je nagedacht op welk apparaat je vooral de snellere internetsnelheid wil hebben?

In mijn geval heb ik maar 1 pc waarmee ik de maximale snelheid wil halen. Dan zou je simpelweg enkel die PC kunnen voorzien van een 2.5 Gbit aansluiting en die direct naar je modem/router laten lopen.
Meeste duurdere moederborden hebben al standaard 2.5 Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Je kan de providerrouter gebruiken en de pc die deze snelheid nodig heeft daarop aansluiten en de rest gigabit laten, de meeste diensten werken nog prima met 100mbit waaronder smart tv, streaming.

Je zal er schijnbaar wel een usecase voor hebben waaronder veel downloaden.
De rest zou ik nog mooi laten op de oude snelheid.

Als je pc geen 2.5gbit heeft kun je ook een pci-e netwerkkaart erin steken.
En Wifi haalt nog niet eens gigabit, alleen in de ideale wereld.

[ Voor 60% gewijzigd door mr_evil08 op 27-04-2023 12:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Bij ons zou het wel goedkomen met 2Gig.
We zijn met z'n vieren waarvan fanatieke 2 gamers, veel video streaming in 4K. We lopen nu nog weleens tegen buffering en lag aan als ze met z'n tweeën aan het gamen zijn en ik met m'n vrouw een film aan het kijken zijn. Ik heb nu net geen 1Gig, ik heb 800Mbps. Als ik over ga naar 2Gbps wordt het internet only en icm NLZIET.
Zo ben ik uiteindelijk goedkoper uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Die 2 Gbps verbinding is uiteraard volkomen overkill.
Wat jij daar opnoemt kan gezamenlijk nooit 2Gbps nodig hebben en ook die 800Mbps krijg je niet vol.

Als je aan het bufferen slaat moet je dat echt ergens anders zoeken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

nossie63 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:23:
Bij ons zou het wel goedkomen met 2Gig.
We zijn met z'n vieren waarvan fanatieke 2 gamers, veel video streaming in 4K. We lopen nu nog weleens tegen buffering en lag aan als ze met z'n tweeën aan het gamen zijn en ik met m'n vrouw een film aan het kijken zijn. Ik heb nu net geen 1Gig, ik heb 800Mbps. Als ik over ga naar 2Gbps wordt het internet only en icm NLZIET.
Zo ben ik uiteindelijk goedkoper uit.
NLZiet is 7,5 Mbps. Een 4K stream bij Netflix is 15 Mbps. Jullie zijn met zijn vieren maar zelfs met veertig kinderen is 800 Mbps snel genoeg om iedereen zijn eigen 4K stream te geven. Als je het goed instelt merk je tijdens het gamen niet dat iemand anders een stream kijkt.

Kun je deze test eens draaien en de resultaten daarvan delen?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan ook als goedkopere optie gaan teamen met je netwerkkaarten/-switch. Dat heb ik met mijn oude Unifi switchs gedaan waardoor 2 poorten LAN bijelkaar kwamen maar qua snelheid kwam dat wel ten goede.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nossie63 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:56:
Ik vind alleen de prijzen van 2.5GbE hardware nog zo hoog in vergelijking met 1GbE hardware.

Een 1GbE switch heb je al voor € 20, een 2.5GbE switch begint (als je goed zoekt) rond de € 100.
De prijzen van 1GbE zijn erg laag. Daar zit weinig marge meer op. 2.5GbE zit een beetje lastig. Je hebt concurrentie van 5 & 10GbE, volumes blijven dus wat lager en het meeste spul is draadloos, niet bedraad.

Ik zou gewoon 2.5GbE halen en niet teveel bij de prijs stil blijven staan. Maar dat ben ik. Uiteindelijk kom ik met 100Mbit ook nog aardig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je huidige netwerk nog redelijk werkt zou ik nog een jaartje wachten. Door de chiptekorten en corona zijn de ontwikkelingen wat trager gegaan. Over een jaar zal je denk ik meer keuze hebben.
Je ziet ook wifi 7 AP’s met 2.5 Gbit. Maar deze hebben dan weer vaak .bt PoE nodig, wat ook nog niet op veel switches zit. Ook .bt zal over een jaar denk ik meer gewoon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03
Persoonlijk vind ik 2.5GbE een halfbakken tussen alternatief.
Wil je sneller dan 1G? Neem dan 10G!
Korte afstanden op koper geen probleem.
10G apparatuur is nauwelijks duurder dan 2.5GbE apparatuur. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
GarBaGe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:31:
Dat klopt. Als je zoekt naar 2.5GbE routers of switch kom je vanzelf veel 2.5/5/10GbE apparatuur tegen.

@fopjurist Hierbij de link en van mijn test. https://www.waveform.com/...a1-4f41-a2a4-0eedb3341f0d

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N0e4WA7SAO5LdZMCBmWCbEksnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXrRo2IqJ3tnEZU1IODTV2Bo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:02
1. is de vraag of je een switch nodig hebt omdat je poorten te kort komt.

2. is de som van de gewenste (en mogelijke) bandbreedte van aan te sluiten apparaten meer dan 1Gig

Zo ja, dan zou ik adviseren om een switch met minimaal 1x 2.5G te kopen. Het heeft geen zin om achter een 2Gig verbinding een 1 Gig switch te hangen en daar al je apparatuur aan te koppelen. Dan is de uplink naar je switch de bottleneck.

Of je een switch met meerdere 2,5G poorten nodig hebt is dan weer de vraag. Leuk dat je kan flex-en met een speedtest van 2G maar hoe vaak ga je dit naar een enkele gebruiker zinnig gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

nossie63 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:46:
[...]

Dat klopt. Als je zoekt naar 2.5GbE routers of switch kom je vanzelf veel 2.5/5/10GbE apparatuur tegen.

@fopjurist Hierbij de link en van mijn test. https://www.waveform.com/...a1-4f41-a2a4-0eedb3341f0d

[Afbeelding]
Kun je de test eens bedraad uitvoeren? Je loopt nu tegen de beperkingen van wifi aan.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ik ga hem bedraad doen. Alleen komt dat later.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heb je een NAS en heb je Cat 6 of Cat 6A liggen? Als je een NAS en je Cat 6 of Cat 6A hebt zou ik overwegen om voor 10GbE te gaan, en dan ook een (2e hands?) 10GbE kaartje in je NAS prikken. Sowieso is 2.5 GbE meer een tussenstap dan een volwaardige upgrade en zal je dan relatief snel weer geld moeten steken in een sneller netwerk.
Maar als de prijs van 10gbE een dingetje is zou ik eerlijk gezegd een jaartje of twee wachten. Als WiFi 7 gemeengoed is zal ook 10 GbE snel daarna gemeengoed worden. Dat is denk ik het moment om toe te slaan.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 27-04-2023 18:28 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:50
Niemand vraagt het: maar waarom? Heb je dit nodig?

[ Voor 21% gewijzigd door sig69 op 27-04-2023 21:23 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 21:13
@nossie63
Ter referentie, dit zijn mijn resultaten op glas 100/100 via wifi

Ik heb hier ook ff ziggo gehad en toen had ik die bufferbloat problemen, ik merkte dat direct bij internet gebruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1Y2jFgnZRtDJ3aCABpXVfRHYV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fHJX457MkMb4wHWOEG3LR82M.png?f=fotoalbum_large

Enne met normaal internet ga je t verschil tussen 100,1000 of 2000 echt niet merken :)
Pas bij bv dikke downloads merk je het verschil

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 27-04-2023 21:33 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:57
Ik denk dat je eerder je interne netwerk op 1 Gb/s niveau onder de loep moet nemen. Dat is ruim voldoende voor 2 gamers en 2 4k streams. Ik heb bedrijven met 100 werknemers op een 200/200 lijn waar er altijd wel een tiental met Teamsvergaderingen bezig zijn, helft van de firma heeft een audiostream op staan en intussen stromen de mails binnen en wordt er op cloudapplicaties gewerkt. Als kers op de taart zit rr altijd een deel van thuis te werken op de vpn. Die snelheid geeft nooit problemen.

Heb je niet eerder problemen met bvb een ouder 802.11 ac of lager AP? Iedereen wireless? Upgraden naar 802.11ax heeft naast het feit dat je met een goeie cliënt je internetverbinding kan toetrekken, ook het voordeel dat de loadbalancing tussen cliënts heel veel beter is.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:25

Nox

Noxiuz

GarBaGe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:31:
Persoonlijk vind ik 2.5GbE een halfbakken tussen alternatief.
Wil je sneller dan 1G? Neem dan 10G!
Korte afstanden op koper geen probleem.
Ik vind het juist wel een mooi alternatief! Je haalt op je oude kabels tot 100 meter significant veel meer. Een 2,5gb usb dongle is ook nog te koop. 10gig nics zijn al vlot 100 euro, de PW werkt ff niet op m'n telefoon maar het scheelt vast behoorlijk. De apparatuur zakt ook wel denk ik, 10gig switches zijn bij ons ook warmteproblematiek. Vooral de sfp's worden warm als er koper in gaat.

Aan de TS: je probleem met bufferen ligt elders, er kan een paar honderd man internetten op die gigabit. Dan kan jij er met z'n 4en ook op netflixen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:25

Nox

Noxiuz

laurens0619 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:29:
@nossie63
Ter referentie, dit zijn mijn resultaten op glas 100/100 via wifi

Ik heb hier ook ff ziggo gehad en toen had ik die bufferbloat problemen, ik merkte dat direct bij internet gebruik

[Afbeelding]

Enne met normaal internet ga je t verschil tussen 100,1000 of 2000 echt niet merken :)
Pas bij bv dikke downloads merk je het verschil
Houd er rekening mee dat de hardwarebuffers van jouw apparatuur met 100/100 niet vol geduwd worden. Voor het mooie moet je hem op een gigabit testen.

[ Voor 18% gewijzigd door Nox op 27-04-2023 22:06 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bJdyDCpl5-haVQ2utBZ_azxPY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuIHK6uv8WI5wQd35G9Lagi9.png?f=fotoalbum_large

Leuke tool die kende ik nog niet! :D

Ik zit hier in de schuur via een wifi AP die met cat5e met 3 switches verbonden zit tot aan mijn router met een 400/400 verbinding met daarop DPI. In de schuur is mijn meest slechte verbinding die ik heb, in huis haal vergelijkbaar als laurens0619 met de verwachte download snelheid. Ik denk dat het toch in je hardware thuis zit, ik heb alleen maar Unifi spul dus dan mag je ook wel verwachten dat het een beetje presteert.

[ Voor 4% gewijzigd door RoyVi op 27-04-2023 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 20:50
RoyVi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:14:
[Afbeelding]

Leuke tool die kende ik nog niet! :D

Ik zit hier in de schuur via een wifi AP die met cat5e met 3 switches verbonden zit tot aan mijn router met een 400/400 verbinding met daarop DPI. In de schuur is mijn meest slechte verbinding die ik heb, in huis haal vergelijkbaar als laurens0619 met de verwachte download snelheid. Ik denk dat het toch in je hardware thuis zit, ik heb alleen maar Unifi spul dus dan mag je ook wel verwachten dat het een beetje presteert.
En hoe help je de TS hiermee? De vraag is of hij zijn netwerk moet upgraden naar 2,5Gb.
Mijn antwoord is nee, want ik lees nergens een usecase behalve "ik krijg 2Gb internet ". Leuk voor op een verjaardag maar voor consumenten over het algemeen nutteloos. Maar wel lekker extra betalen, providers worden er blij van d:)b

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 21:13
Daarbij kunnen linksoeeds van 2.5gbit wel problematisch worden met bv interne buffers

Lees bv dit topic maar eens…
2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1