raid question

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
mmz. ik heb gelezen dat je 2 dezelfde hd's moet hebben..
betekent dat zelfde merk ook?
want mijn hd nu (quantum fireball lm plus = 20,1 gig 7200rpm) is hiero niet erg veel emer te krijgen..zou ik ook bijvoorbeeld zo'n WD - of IBM disk kunen nemen van ook 20,1 gig met 7200rpm?

ps ik denk dat ik mode 1 gebruik..voor de snelheid..etc..
of raden jullie een andere aan? ik doe et niet om de grootte maar meer om de snelheid die ik ermee win...

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Ik zou ze zelfs tegelijkertijd kopen, ivm bad sectors en slijtage enzo. De last moet zo goed mogelijk worden verdeeld, ik zou er echt 2 nieuwe voor nemen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
jeps.ok...kost weer een paar centjes.. heb wel geld..maar eerst de kg7 en tb4 :D
(enneh ow jah.. geforce3 + 1 gig ram )

maar nog een bepaalde raid mode aan te raden? (voor snelheid?)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Raid mode?

Je hebt RAID0 (striping) en RAID1 (mirroring). RAID0 schrijft om en om data naar de verschillende schijven, waardoor je dus de grootte krijgt van de 2 schijven bij elkaar en vaak een aardige snelheidswinst tov een schijf. Bij RAID1 word er op de tweede schijf constant een kopie bijgehouden van de eerste, je hebt dan dus de grootte van een schijf tot je beschikking. Bij het lezen van een RAID1 array word overigens wel 'gestriped', dus daar heb je toch nog wel wat snelheidswinst t.o.v. een schijf.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ok..dat heb ik begrepen dat stuk...maar om het meeste snelheid te winnen.. (en stabiliteit..als dat deel er nog in zit )

welke mode is nu het beste? voor hierboven?

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 01:57 schreef Bigs het volgende:
Raid mode?

Je hebt RAID0 (striping) en RAID1 (mirroring). RAID0 schrijft om en om data naar de verschillende schijven, waardoor je dus de grootte krijgt van de 2 schijven bij elkaar en vaak een aardige snelheidswinst tov een schijf. Bij RAID1 word er op de tweede schijf constant een kopie bijgehouden van de eerste, je hebt dan dus de grootte van een schijf tot je beschikking. Bij het lezen van een RAID1 array word overigens wel 'gestriped', dus daar heb je toch nog wel wat snelheidswinst t.o.v. een schijf.
Ik denk dat de meeste tweakers een raid0 config hebben (meer GB's ;)) aangezien ze niet vaak de zekerheid nodig hebben dat ze vitale gegevens moeten opslaan. Misschien een mooie poll: raid0 of raid1 :)

Verwijderd

0+1 .. maar dat gaat je schijven kosten..

feit is .. als je bij 0 een schrijferror krijgt dat je dan je data kwijt bent (data kan immers niet van 1 schijf enkel gelezen worden omdat de helft van het bestand op andere schijf staat) bij 1 heb je geen grootwinst maar wel zekerheid van behoud van evt. belangerijke bestanden..

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 02 september 2001 02:00 schreef gitaarwerk het volgende:
ok..dat heb ik begrepen dat stuk...maar om het meeste snelheid te winnen.. (en stabiliteit..als dat deel er nog in zit )

welke mode is nu het beste? voor hierboven?
Dan wil je RAID0. Als een van de twee schijven crashed ben je wel alles kwijt, maarja dat ben je ook als je maar een schijf hebt en die crashed.
Wil je ook nog security dan is er ook nog RAID10, dus RAID0 en RAID1; een stripeset + een mirror daarvan, maar dan heb je wel 4 schijven nodig.

De meeste tweakers met een RAID array hebben idd RAID0 zoals hierboven al gezegd werd.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
keej..tnx..
kweet alleen neit wat iedereen bedoelt met crashed..
gewoon ERRORS ?? (>formatteren) of gewoon vastlopen???

denk 1e :D

nou ja..in ieder geval heb ik nog nooit een gecrashde hd gehad (zie nr1 :D)

Verwijderd

Nou ja de meeste GoTters hebben al eens een headcrash meegemaakt, namelijk die van een Seagate Cheetah die aan arshia hing (correct me if i'm wrong)

Dat was BC3 dus ;(

Thuis nog nooit een kapotte hdd gehad, ik heb nog een 20Meg Seagate in m'n ouwe XT liggen, die dus nog compleet werkt :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
hehe..ken et ergens begrijpen.. nou ja..seagate/quantum/ibm ruled

vind alleen die vage verhalen over quantum raar.. was et nu gefuseerd emt seagate of maxtor ofzo?
en quantum was een van de beste hds..(exept bigfoot d8 ik)
en nou hoor ik weer ergens anders van dat ze zuigen :? kweet et niet..ik vind dat et hier perfect loopt :)

Pagina: 1