Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:45

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Hallo, regelmatig kom ik bedrijven tegen die niet leveren aan particulieren.
Staalhandel of glashandel bijvoorbeeld.

Ik heb zelf geen eigen bedrijf, dus dat maakt het moeilijk om toch aan deze goederen te komen.

Gelukkig heeft mijn vader als zzp wel een bedrijf en heb ik in het verleden op die manier wel eens wat spullen besteld. En ook wel eens via mijn werkgever, maar dan ging het om spullen die zij standaard al inkochten.

Het gaat mij niet om de btw, die wil ik best betalen. (liever niet natuurlijk 🙃) Ik vroeg mij af of de belastingdienst moeilijk kan doen als mijn vader zakelijk 300kg staal besteld, terwijl zijn bedrijf niets met staal doet.

ora et labora

Beste antwoord (via mrc4nl op 27-04-2023 09:57)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De posters boven me hebben er geen kaas van gegeten.

Als je vader een eenmanszaak heeft dan is er wettelijk geen verschil tussen hem als privé persoon en de zaak. Hij kan dan ook gewoon bestellen wat hij wilt via de zaak en zolang hij dat aanmerkt als een privé bestelling is dat gewoon privé. Hij moet alleen zorgen dat de boekhouding klopt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:32
Ja en nee,
Je hebt 2 opties
1) hij vraagt een extra code aan dat met staal te maken heeft (gratis)
2) hij schrijft een factuur naar jou uit,waarin je de prijs + winstmarge (of uurmarge) betaald, en btw over gehele prijs. Let hierbij op dat de winstmarge reeel moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

99ruud99 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:58:
Ja en nee,
Je hebt 2 opties
1) hij vraagt een extra code aan dat met staal te maken heeft (gratis)
2) hij schrijft een factuur naar jou uit,waarin je de prijs + winstmarge (of uurmarge) betaald, en btw over gehele prijs. Let hierbij op dat de winstmarge reeel moet zijn.
Ergo: Je hebt 1 optie (en dat is optie 2). Die code aanvragen zonder dat het bedrijf er daadwerkelijk wat mee doet is geen goed idee (aangezien er dan nogsteeds illegaal dingen op het bedrijf gekocht worden die niets met het bedrijf te maken hebben; een inschrijving betekend niet dat het plots een zakelijk doel dient).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
mrc4nl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:54:
Het gaat mij niet om de btw, die wil ik best betalen. (liever niet natuurlijk 🙃) Ik vroeg mij af of de belastingdienst moeilijk kan doen als mijn vader zakelijk 300kg staal besteld, terwijl zijn bedrijf niets met staal doet.
Als je vader jou een factuur bezorgt voor dat staal (hij hoeft daar geen marge op te rekenen, hij mag gewoon niet met verlies verkopen) en de btw daar correct op rekent is er geen probleem. Die code's van je vader maken ook weinig uit als dat maar over paar 1000 euro per jaar gaat. Daar doen ze echt niet moeilijk over ;)

Belangrijk is ook dat je vader die facturen van je bestelling ook daadwerkelijk inbrengt, als je dat niet doet gaat de btw listing van de staalhandel en die van je vader niet kloppen en kan er wel eens belletje rinkelen bij belastingsdienst om dat te controleren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De posters boven me hebben er geen kaas van gegeten.

Als je vader een eenmanszaak heeft dan is er wettelijk geen verschil tussen hem als privé persoon en de zaak. Hij kan dan ook gewoon bestellen wat hij wilt via de zaak en zolang hij dat aanmerkt als een privé bestelling is dat gewoon privé. Hij moet alleen zorgen dat de boekhouding klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:14
Ik denk dat je veel te moeilijk denkt. Bestel met je vader zijn account en betaal zelf.
Het gaat enkel over het hebben van een zakelijk account, omdat ze niet aan particulieren willen verkopen.
Ik heb in het verleden een webshop gehad, met dit KVK nummer heb ik een zakelijk account aangevraagd bij oa de Bouwmaat en warmteservice. Is gewoon toegekend met aannemerskorting. Let op. Betaal dus wel direct en niet op rekening.

Oftewel als antwoord op jouw laatste vraag, zolang jij hebt betaald, nee dan hoor je de belastingdienst niet

[ Voor 11% gewijzigd door Onno_Devine op 27-04-2023 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:33
Gewoon bestellen op je vaders bedrijfsnaam, als jij betaald hoeft hij de factuur niet in te boeken. Als hij betaald vanuit zijn bedrijfsrekening, moet hij wel een factuur richting jouw aanmaken zodat alles klopt. Als dat sporadisch gebeurd is het geen probleem, als bedrijf mag je kopen en verkopen wat je wil. Je hoeft echt geen codes aan te passen ofzo, als je maar geen btw fraude gaat plegen (dwz de administratie klopt).

Waar je wel rekening mee moet houden: er is een reden dat het bedrijf niet aan particulieren wil leveren. Daar zijn ze niet op ingericht. Verwacht dus niet de consumentenbescherming die je als particulier wel hebt, zoals garantie, retour, ondersteuning e.d. Als er iets mis is, zal het bedrijf al snel kunnen zeggen dat het je eigen risico is om daar als onwetende particulier via een omweg wat te kopen.

Ik koop zelf (zzp'er) ook soms wel wat bij bedrijven die anders niet aan particulieren leveren. Gewoon betalen vanaf prive rekening, dan hoef je het verder ook niet in de boekhouding op te nemen.

Mocht je vanuit het buitenland bestellen en de BTW wordt verlegd of die staat op 0%, dan moet je vader die wel netjes afdragen hier in NL en goed aangeven bij de aangifte. Het is dus niet zo dat als btw niet wordt gerekend, dat je die niet hoeft te betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door barbarbar op 27-04-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:45

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
barbarbar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:22:

Waar je wel rekening mee moet houden: er is een reden dat het bedrijf niet aan particulieren wil leveren. Daar zijn ze niet op ingericht. Verwacht dus niet de consumentenbescherming die je als particulier wel hebt, zoals garantie, retour, ondersteuning e.d. Als er iets mis is, zal het bedrijf al snel kunnen zeggen dat het je eigen risico is om daar als onwetende particulier via een omweg wat te kopen
Snap ik, ik kom het zelf ook tegen op m'n werk een bedrijf dat maatwerk levert. Als particulieren vragen of wij wat kunnen maken is het antwoord meestal nee. Niet omdat we het niet kunnen. Maar omdat het vaak om kleine orders gaat(weinig omzet) , de klant geen idee heeft van wat iets kost, en vaak te hoge verwachtingen heeft, wij leveren af fabriek namelijk met hier en daar een krasje.

ALs een zakelijke klant met dezelfde vraag komt nemen wij die gewoon IN behandeling. Om die reden heb ik geleerd dat je als consument ook niet zomaar moet laten afwimpelen met "we leveren niet aan particulieren"

Ik zit zelf de industrie en weet wat ik kan verwachten als ik staal koop.( Zelfs zoveel dat ik liever geen gewoon staal heb wat je bij sommige ijzerhandels als particulier ook nog wel kan krijgen, maar de speciale soorten als weervast staal of staal met hoge treksterkte.)En Ik snap dat als ie besteld is niet zomaar terug mag.

Kijk, een laptop ga ik niet zakelijk kopen, die koop gewoon bij een webshop waar ik vertrouwen in en en om aanspraak te kunnen maken op evt garantie.
.

Ik koop zelf (zzp'er) ook soms wel wat bij bedrijven die anders niet aan particulieren leveren. Gewoon betalen vanaf prive rekening, dan hoef je het verder ook niet in de boekhouding op te nemen.

Mocht je vanuit het buitenland bestellen en de BTW wordt verlegd of die staat op 0%, dan moet je vader die wel netjes afdragen hier in NL en goed aangeven bij de aangifte. Het is dus niet zo dat als btw niet wordt gerekend, dat je die niet hoeft te betalen.
Dankje voor de info, en de rest natuurlijk ook. Ik zal mijn vader vragen of op naam van m'n vaders bedrijf zelf het een en ander kan kopen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 27-04-2023 13:15 ]

ora et labora

Pagina: 1