Fundering houten berging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 13:00
Dag medetweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

We willen een houten berging realiseren in de tuin van 4*3m. Er ligt reeds aangetrild ophoogzand. Alleen twijfel ik over de te gebruiken fundering. Een betonplaat lijkt me a) niet nodig en b) te duur voor het doel.

Kan ik het beste voor opsluitbanden gaan (bijv. van 8*20*100), waarop ik behandelde balken plaats? Of juist betontegels van bijv. 50x50, waarop behandelde balken bevestig?

Of hebben jullie nog andere ideeën? Heb al diverse sites etc. afgestruind, maar zie overal verschillende meningen en tegenstrijdige info.

Mijn dank is groot!

[ Voor 25% gewijzigd door RV op 27-04-2023 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Het ligt een beetje aan je eigen voorkeur en hoe groot je de berging maakt lijkt me. Als je het eenvoudig houdt dan leg je tegels (zou geen opsluitbanden doen, dat geeft meer naden en dus meer interactie met de grond eronder) en is dat meteen de vloer van je beging. Groter kan je werken met houten vloerbalken over de tegels (leg die dan wel op anti slip matjes om optrekkend vocht te voorkomen). Nog groter zal je inderdaad een betonnen fundering storten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 20:53
Geef even inzicht in het idee ‘houten berging’ ik heb bijv een houten berging van 1x1,5m in de tuin staan. Mijn ouders hebben een houten berging van 5x10m. Je kunt je voorstellen dat mijn funderingsadvies dan compleet anders is.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:25
also: waar in NL is dit? veengrond is nogal anders dan klei zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Oeps, de maten vergeten erbij te zetten. Het wordt een berging van 4*3*3.3m (l*b*h).

Type grond:
Deklaag - ca. 0-35, bestaande uit geel zand. Onder de deklaag (ca. 35-55) ligt matig grof tot grof zand van de Formatie van Sterksel. Daaronder ligt een scheidende laag (55-125), bestaande uit leem en fijn zand (Formatie van Kedichem en Tegelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
breinonline schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:04:
Het ligt een beetje aan je eigen voorkeur en hoe groot je de berging maakt lijkt me. Als je het eenvoudig houdt dan leg je tegels (zou geen opsluitbanden doen, dat geeft meer naden en dus meer interactie met de grond eronder) en is dat meteen de vloer van je beging. Groter kan je werken met houten vloerbalken over de tegels (leg die dan wel op anti slip matjes om optrekkend vocht te voorkomen). Nog groter zal je inderdaad een betonnen fundering storten.
Misschien mis ik iets, maar een opslutband van 1m breed heeft toch minder naden dan 2 tegels van 0.5m breed of 3 van 0.3m breed? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

RV schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:48:
[...]

Misschien mis ik iets, maar een opslutband van 1m breed heeft toch minder naden dan 2 tegels van 0.5m breed of 3 van 0.3m breed? :)
Om een vierkante meter dicht te maken heb je met opsluitbanden van 100x20 cm er vijf nodig. Dat zijn dus 4 naden van 1m lang. Bij een tegel van 50x50 cm heb je vier naden van 50cm. Dat scheelt de helft. Maar ik ga uit van dicht leggen van de oppervlakte, ik twijfel of jij nu iets anders bedoeld?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Ah, denk dat je gelijk hebt. Bij het gebruik van opsluitbanden was het idee om de wanden daar op te zetten en tussen de opsluitbanden in betontegels te leggen als vloer. De opsluitbanden zouden dan alleen rondom de tegels komen, waarbij de opsluitbanden als de fundering dienen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Juist. Okee, dat moet ook prima kunnen. edit: Ik bedoel qua vloerconstructie.

[ Voor 32% gewijzigd door breinonline op 27-04-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Bedoel je dat het gebruiken van enkel opsluitbanden voldoende is voor fundering, ook icm met het grondtype? En poeren op de hoek dus niet nodig zijn. Of bedoel je qua vloer? Just to be sure!

[ Voor 28% gewijzigd door RV op 27-04-2023 08:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:52
4x3 is niet zo spannen, lekker dikke opsluitbanden als funderingsbalk en dan daarbinnen opvullen met 30x30 tegels die je gratis van MP gehaald hebt :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Oke. Ik was bang dat het misschien weg zou kunnen zakken gezien de grond die dieper uit o.a. leem bestaat. Onze woning staat ook op een strokenfundering die op palen staat.

Ik zat net nog aan een alternatief van onder elke opsluitband een poer te plaatsen te denken, maar als alleen opsluitbanden ook voor mijn situatie prima is dan bespaar ik mezelf graag de moeite natuurlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-05 15:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wel opsluitbanden gebruiken, niet enkel tegels.

Hoeken kan je dan betonpoer met tegel doen. Dan heb je gelijk ook dat je je houtenconstructie aan kan verankeren. Het spul leunt dan vnl op de hoeken.
Opsluitbanden zijn dan vooral dat het strak blijft liggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Bolletje op 27-04-2023 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou zeker met poeren gaan werken als ik jou was…

Dat heb ik hier ook gedaan met mijn houten overkapping.

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 27-04-2023 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
No Hands schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:04:
4x3 is niet zo spannen, lekker dikke opsluitbanden als funderingsbalk en dan daarbinnen opvullen met 30x30 tegels die je gratis van MP gehaald hebt :)
ik heb vorige zomer dit ook toepast voor de houten berging met dezelfde afmetingen. Dikke opsluitbanden (10cmx20cm) voor de fundering (en daarbovenop de kunststof funderingslatten). Binnenin getegeld met 30x30.De fundering onder de tegels en opsluitbanden bestaat uit een laagje kiezels (had ik nog liggen) en daar bovenop 30-40cm aan getrild straatzand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Ja dat klonk mij ook als een goed plan inderdaad, twijfelde vooral aan de combinatie met de samenstelling van de grond onder het bestratingszand dat er ligt.

Alleen wilde ik dan met 8x20 werken, omdat daar makkelijker aan te komen is en dat ook voldoende leek.

[ Voor 25% gewijzigd door RV op 27-04-2023 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 08:24
Ik heb als vakantiewerk houten tuinhuisjes gebouwd. Betonbanden kan inderdaad gewoon voor deze maat. Ik zou de onderste houten balk overigens wel hardhout en geen geïmpregneerd houten nemen. Het blijf vaak toch vochtig zo dicht bij de grond en dan houd het hardhout het gewoon langer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Nilvo schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:38:
Ik heb als vakantiewerk houten tuinhuisjes gebouwd. Betonbanden kan inderdaad gewoon voor deze maat. Ik zou de onderste houten balk overigens wel hardhout en geen geïmpregneerd houten nemen. Het blijf vaak toch vochtig zo dicht bij de grond en dan houd het hardhout het gewoon langer uit.
Dank voor de tip. Gebruikten jullie ook poeren voor de hoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 08:24
Dat lag een beetje aan de grootte van het tuinhuisje. Een 3x4 meestal niet, dat gewicht is nog zo gering dat het wel losloopt, mits de bodem stabiel is uiteraard. Op de grotere tuinhuisjes, lees volwaardige vakantiewoningen met balklaag fundering, vloerisolatie etc. uiteraard wel. Kleine huisjes die vlak bij plassen, sloten etc. stonden raadde we het vaak wel aan om ze op palen te zetten omdat de bodem veel beweegt/verzakt, maar door het lage gewicht waren de standaard 7x7 met tussenafstand een meter al afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Bedoel je poeren van 7x7 om de 1m, of palen van 7x7 om de 1m?

Ik neem aan dat je daarmee ook bedoeld dat ons grondtype met dieper o.a. leem ook als stabiel wordt beoordeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Dat zeker. Je hebt behoorlijk zandpakket zitten. Banden als fundering zijn goed zat in dit geval. Een huis funderen is geheel iets anders dan zo'n schuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Top. Heeft het nog meerwaarde om de opsluitbanden op tegels te zetten, om ze drukspreiding te geven? Als ik dat bij de hoeken doe kan ik de poeren wellicht weglaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Wat betreft de poeren. In een ander topic hier las ik dat de draagkracht van een poer op zand zo'n 500gr/cm2 is en voor kleine zo'n 300gr/cm2. Andere bronnen geven weer 1400gr/cm2 aan. Waar kan ik vanuit gaan? Ik wil poeren zetten van 60cm diep en plaats ze op een betontegel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hoeveel verdiepingen wordt je schuurtje? bij twijfel 17 meter heien. :P

Draagkracht wordt vooral bepaald door de opppervlakte van de poer en de draagkracht van de grond, dus als je er een tegel onder legt is die draagkracht nagenoeg gelijk bij verschillende formaten poeren.. dan hebben we het immers over de oppervlakte van de tegel en de draagkracht van de grond er onder. uiteraard gelimiteerd door de sterkte van de tegel. maar in de slechtere delen van nederland is de tegel al snel sterker dan de ondergrond.

je zit zo te lezen in een gunstig stukje nederland, maak je voor een schuurtje niet zo druk. persoonlijk zou ik voor de stroken (beton banden) gaan als je schuurtje meer is opgebouwd uit wanden + dak en voor poeren als het meer palen en balken worden, zoals bij een overkapping.

Als je echt zekerheid wil (en er kennelijk niet voor wil betalen) zoek een soort gelijk vergunningsplichtig bouwwerk in het archief en maak de fundering na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Oke, goed om te weten. En bedankt voor de tip! Maar jij zegt zelfs geen poeren? Is dat niet steviger dan alleen opsluitbanden, die (dat is misschien een onderbuikgevoel) makkelijker kunnen bewegen en verzakken, vooral denkende aan de hoeken?

Het zal inderdaad voornamelijk een standaard houten frame, maar voor de hoeken had ik palen van 12x12 in gedachten (dit met het oog op het gebruik van poeten). En qua balken gaat het om gordingen t.b.v. het dak.

[ Voor 3% gewijzigd door RV op 03-05-2023 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RV schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:00:
Oke, goed om te weten. En bedankt voor de tip! Maar jij zegt zelfs geen poeren? Is dat niet steviger dan alleen opsluitbanden, die (dat is misschien een onderbuikgevoel) makkelijker kunnen bewegen en verzakken, vooral denkende aan de hoeken?

Het zal inderdaad voornamelijk een standaard houten frame, maar voor de hoeken had ik palen van 12x12 in gedachten (dit met het oog op het gebruik van poeten). En qua balken gaat het om gordingen t.b.v. het dak.
Het gaat er niet om wat steviger is het gaat erom wat sterk genoeg is, er is altijd een sterkere oplossing.

uiteindelijk is een last (belasting van bv het dak) verdelen over een lijn ( dus een dragende muur ipv kolommen) bijna altijd gunstiger voor de belasting van de ondergrond. je hebt dan gewoon meer ondersteunings oppervlak. of je moet een hele grote poer maken, maar die kant en klare dingen zijn nu eenmaal een vaste maat en een beton band is al snel meer oppervlak.

omdat je vloer niet van beton is, is een vorstrand ook niet echt iets waar je mee te maken hebt. maar bouw lekker iets na uit het gemeente archief, ik heb het gevoel dat niets anders (los van een constrcuteur) je twijfels weg gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Ik heb niet zozeer twijfels, maar probeer te achterhalen wat de beste optie is. Zeker gezien de woning op palen staat. Dat is waarschijnlijk meer wat ervoor zorgt waarom ik aan poeren denk, omdat deze dieper staan en meer oppervlak hebben dan een betonbandje. Ervan uitgaande dat de hoeken alle belasting dragen. Maar met je uitleg over de gewichtsverdeling over de gehele wand besef ik me dat het gewicht niet door alleen de poeren gedragen wordt. En als het gewicht van de berging zo marginaal is dat het niet uitmaakt voor de fundering kan ik ze net zo goed weglaten. Dan hoef ik ook geen dikkere palen op de hoeken te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RV schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:20:
Dag medetweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

We willen een houten berging realiseren in de tuin van 4*3m. Er ligt reeds aangetrild ophoogzand. Alleen twijfel ik over de te gebruiken fundering. Een betonplaat lijkt me a) niet nodig en b) te duur voor het doel.

Kan ik het beste voor opsluitbanden gaan (bijv. van 8*20*100), waarop ik behandelde balken plaats? Of juist betontegels van bijv. 50x50, waarop behandelde balken bevestig?

Of hebben jullie nog andere ideeën? Heb al diverse sites etc. afgestruind, maar zie overal verschillende meningen en tegenstrijdige info.
je hebt al een hele hoop tips gehad.

Ik zou zelf gaan voor een verhoogde rand met opsluitbanden en daarbovenop mijn frame/wanden bouwen.

Wat je in elk geval wel moet doen.....is als je hout direct op tegels of opsluitbanden zet, is een vochtbarriere er tussen doen. Vocht trekt anders via de opsluitband zo je hout in, gegarandeerd! Behandeld of niet, altijd even doen.

Gewoon repen EPDM of dikke vijverfolie eronder en klaar ben je.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Dank voor ook jouw tips. Ik was inderdaad van plan een vochtscherm aan te brengen. Zat zelf te denken aan een dpc folie en/of het insmeren van de vloerliggers met rubberseal oid.
Pagina: 1