Samsung monitor flikkert via HMDI aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker1982
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-03 14:16
Mijn vraag is als volgt.

Sinds kort een nieuw pc aangeschaft en een 4K samsung monitor https://tweakers.net/pric...ls28bg700epxen-zwart.html

Via de displayport werkt de monitor prima, geen moeilijkheden Maar als ik monitor wil gebruiken om het scherm van mijn werklaptop uit te breiden via de HDMI kabel, dan begin het beeld na verloop van tijd te flikkeren. Dat kan na één uur, maar ook na langer. Vaak ook nadat de laptop en dus ook de monitor in sleepstand staan geschakeld, maar niet altijd. Als ie eenmaal flikkert, dan krijg ik het niet meer weg behalve als ik de hdmi kabel uit de monitor haal.

De laptop is een lenovo thinkpad van een paar jaar oud met een intel processor inclusief grafische processor. Met mijn oude scherm heb ik het probleem niet.

Eerst de samsung helpdesk gebeld, daar gaven ze aan om de monitor terug te sturen. Nieuwe monitor gekocht, precies hetzelfde probleem. Ook een nieuwe hdmi kabel geprobeerd, geen resultaat.

Stuurprpgramma's zijn allemaal up to date. Mijn partner precies hetzelfde met haar laptop, ook flikkeringen.

Iemand nog idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:25
En met andere pcs of laptops?
Of andere monitor met jouw laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Welke exact model laptop heb je? Ik weet vrijwel zeker dat deze geen HDMI 2.1 heeft, zelfs HDMI 2.0 is geen zekerheid op laptops. Waarschijnlijk probeer je 4K met 144 of 60hz werkend te krijgen en stribbelt je laptop tegen. Gebeurt het ook met een lagere resolutie?

Maar kan er weinig over zeggen zonder exact model laptop.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 26-04-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Laatst had ik ook een Samsung 4K 28 inch scherm en met mijn Mac Mini viel elke 2 seconden het scherm weg en ging daarna weer aan. Kabel vervangen, niets hielp behalve de HDMI standaard in de monitor van 2.0 naar 1.4 te zetten en dat loste voor mij het probleem op.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker1982
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-03 14:16
Dit is het type laptop: https://tweakers.net/pric...20rd004jmh/specificaties/

Deze heeft inderdaad HDMI 1.4. De resolutie van de laptop is 1920x1080, hoger kan niet. Met een andere computer had ik dezelfde klachten, vaak direct na aansluiten. Dit waren wel allemaal oudere computers.

Zou het uitmaken dat je een laptop met HDMI 1.4 aansluit op een HDMI 2.1 monitor als de resolutie op beide schermen hetzelfde is? De verversingssnelheid van het laptopscherm was 60Hz en die van de monitor 30Hz. Is dat misschien de boosdoener?

Ik kan nergens in het menu van de monitor de HDMI standaard aanpassen naar 1.4. Of is dat überhaupt niet mogelijk met een monitor?

[ Voor 6% gewijzigd door tweaker1982 op 27-04-2023 22:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Volgens mij heeft je laptop een USB-C 3.1 poort die ook DisplayPort Alt Mode ondersteund. Ik verwacht dat aansluiten met een USB-C naar DisplayPort kabel het beste resultaat geeft.

Maar ik kan niet echt verklaren waarom HDMI 1.4 niet lekker werkt.. het kan vrij weinig bandbreedte aan, maar zou wel binnen z'n beperkingen (lagere resolutie en/of refeshrate) moeten werken.
Pagina: 1