Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 21:16
Hallo

Ik heb zelf een e-commerce platform geprogrammeerd maar heb moeite met het berekenen van de correcte prijs/BTW wanneer er kortingen in het spel komen. Het kan snel een hele warboel worden namelijk.

Daarom zou ik hier graag even navragen of mijn formule klopt en of de test-cases die ik hier opstel ook kloppen.

Formule met procentuele korting:
code:
1
2
3
korting_op_product = prijs_excl_btw * (korting / 100)
btw_op_product = (prijs_excl_btw - korting_op_product) * (btw_perc / 100)
totale_prijs_van_product = prijs_excl_btw - korting_op_product +btw_op_product

Formule met absolute korting:
code:
1
2
3
korting_op_product = korting / totale_prijs_van_winkelmandje_excl_btw * prijs_excl_btw
btw_op_product = (prijs_excl_btw - korting_op_product) * (btw_perc / 100)
totale_prijs_van_product = prijs_excl_btw - korting_op_product + btw_op_product

Deze formules worden per product berekend. Ik kan niet enkel van het subtotaal de korting aftrekken en dan de BTW berekenen omdat in één winkelmandje producten met verschillende BTW-tarieven kunnen zitten.

Ik heb ook enkele test-cases gemaakt. Graag zou ik weten of deze uitkomst (het subtotaal + gegeven korting) juist is, en indien niet, wat dan wel de juiste uitkomst zou moeten zijn. Dan kan ik mijn formules aanpassen tot het wel juist uitkomt.

Test 1 (procentuele korting).
Winkelmandje:
  • 1x Appel van €10 ( excl. 6% BTW)
Korting: 10%

Subtotaal incl. BTW: €10,60
Korting: €1,06
Totaal: € 9,54

Test 2 (absolute korting).
Winkelmandje:
  • 1x Appel van €10 ( excl. 6% BTW)
  • 1x Kaviaar van €15 (excl. 21% BTW)
Korting: €10

Subtotaal incl. BTW: €28,75
Korting: €10,00
Totaal: €18,75

Als deze twee testen in orde zijn kan ik wel verder. Indien niet, wat zou dan de juiste uitkomst moeten zijn voor subtotaal, korting en totaal?
Op 1e zicht lijkt alles wel in orde. Maar ik vraag me af of het boekhoudkundig ook wel klopt dit.

Alvast hartelijk bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zoek even en je zult zien dat deze vraag vaker gesteld is.

Ik zou je test-cases uitbreiden met meerdere aantallen producten. Dat is vaak waar de problemen beginnen.

Daarna komen de retouren.

[ Voor 10% gewijzigd door eLScha op 26-04-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-M
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 14:03
In test 1 zou de korting op 1 euro uit moeten komen, met 6 cent minder af te dragen btw.

Dus verkoopprijs excl btw is 10
Korting is 10% * 10 = 1
Verkoopprijs excl btw met korting is 9
Btw is 6% * 9 = 0,54

Totaal 9,54

In test 2 zou je voor de (niet zakelijke) klant het overzicht zoals je het hebt kunnen presenteren.
Boekhoudkundig zal je een keus moeten maken voor de verdeling van de korting over de verschillende producten met verschillende btw tarieven. En dan krijg je dus een korting op het product excl btw van minder dan 10 euro, aangevuld met de lagere af te dragen btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:44
Absolute korting met meerdere producten verschillend btw %

2 weken geleden stelde je vergelijkbare vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:40

EvH

Gewoon geen korting geven. Opgelost :+

Maar het is voornamelijk een keuze die je moet maken of je moet meerdere use-cases gaan gebruiken.

Denk aan korting in absolute bedragen of denk aan korting in percentages. Wat dacht je van stapelkortingen of combinatie kortingen.
Is het doel b2b of b2c? Allemaal factoren die mee kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:32
Zit je in België? Want als het een Nederlandse opzet is en rekent met 6% btw dan heb ik wel mijn twijfels bij de juistheid van de rest ja ;)

[ Voor 23% gewijzigd door marcelcee op 27-04-2023 06:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 21:06
Er is in dit geval geen "absolute" correctheid. Voor een deel is het een keuze, die een beetje afhangt van je use-case:

Je wilt 10 euro korting inclusief BTW geven op een rekening met een aantal producten met BTW "laag" en een aantal producten met BTW "hoog".

Je kunt de korting zoveel mogelijk verrekenen met de producten met BTW "hoog". Dat is voor jou als leverancier het voordeligst (want: de korting exclusief BTW is dan zo laag mogelijk).

Voor een consument maakt dat niet uit: die kan de BTW toch niet terugvorderen en is alleen geïnteresseerd in het eindresultaat: 10 euro korting op het bedrag inclusief BTW

Voor een zakelijke klant maakt het wel uit. Die is geinteresseerd in de uiteindelijke korting op het bedrag ex BTW. Voor hem is het juist het voordeligst (en voor jou als leverancier juist het minst voordelig) om zoveel mogelijk korting te krijgen op de producten in de lage BTW-groep om een korting van 10 euro INCLUSIEF BTW krijgen. Je zou er in deze use-case voor kunnen kiezen om de korting naar rato te verdelen over de hoge en de lage BTW-producten.

Dus, beste product owner, je zult je specificaties aan moeten scherpen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 09:36
Je kunt het maken zoals je zelf wilt... Ik voer meestal een korting door als extra post op een factuur. Dus over het totaalbedrag reken ik een korting uit, die zet ik op de factuur als negatief. Qua BTW kun je zelf beslissen waar die korting op geld, als alles hetzelfde tarief is maakt het niet uit. Anders begin je bij hoog tarief en ga je naar laag tarief. Maar bedenk dan goed hoe je retouren doet, want als een korting geeft en verrekend met één product dan moet je terugbetaling ook kloppen...

Volgens mij is in de retail gangbaar om te adverteren met korting over het bedrag inc BTW, en dan vervolgens die korting onder water terug te rekenen naar ex btw. Dus een kortingsactie als btw weg ermee!, is uiteindelijk een korting van 17,35% ipv 21%. Maar als je zegt: 21% korting, dan is het wel hetzelfde.

Wellicht eens met een accountant praten, die kan je alle randvoorwaarden veel beter uitleggen. Het wordt al snel ingewikkeld als je retouren gaat doen, of kortingbonnen, of naar het buitenland e.d. Het moet in de boekhouding uiteindelijk ook kloppen.

Andere optie zou misschien zijn om jouw pakket te laten aansluiten op een boekhoudpakket of inventarissysteem wat dit allemaal al heeft, dan hoef je het zelf niet uit te vogelen. Gezien je vragen, zou ik kiezen voor het laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Bij test 2 draag je teveel btw af. Namelijk over de 10 Euro omzet die je niet maakt.

Hoe het wel moet hangt af over hoe je die korting versleutelt over je producten. Je zal hoe dan ook in test 2 de verkoopprijs per product moeten berekenen.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:48
X% korting over het ex BTW bedrag en dan de BTW er bij is hetzelfde als X% korting op het inc BTW bedrag rekenen.

100 euro ex, 10% korting, is 90 euro ex BTW, met 21% BTW is 108,90 euro.
100 euro ex BTW met 21% BTW is 121 euro, daar 10% korting op is 108,90 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
MaltheseFalcon schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:23:
Bij test 2 draag je teveel btw af. Namelijk over de 10 Euro omzet die je niet maakt.

Hoe het wel moet hangt af over hoe je die korting versleutelt over je producten. Je zal hoe dan ook in test 2 de verkoopprijs per product moeten berekenen.
Dat was inderdaad ook een twijfel van mij. Bij een absolute korting kan het subtotaal incl. btw - totaal incl. btw nooit uitkomen op de absolute korting.

Is er een berekening om subtotaal incl. btw - totaal incl. btw wel te laten uitkomen op de absolute korting van bv. €10? Door een paar cent meer korting te geven. Want anders lijkt het raar voor de klant dat deze maar €9,5 korting heeft ipv 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
Een vergelijkbare maar ik heb de formule op basis v/d vorige vraag verder uitgewerkt en zoek nu of die uitwerking klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Niet online
ONiel schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:20:
[...]

Dat was inderdaad ook een twijfel van mij. Bij een absolute korting kan het subtotaal incl. btw - totaal incl. btw nooit uitkomen op de absolute korting.

Is er een berekening om subtotaal incl. btw - totaal incl. btw wel te laten uitkomen op de absolute korting van bv. €10? Door een paar cent meer korting te geven. Want anders lijkt het raar voor de klant dat deze maar €9,5 korting heeft ipv 10.
Als je 10 Euro korting geeft op de netto prijs dan geeft je 10 Euro - btw korting op de brutoprijs. Voorbeeld:
Wil je 10 Euro korting geven op een product met 21% btw, dan geef je een korting op de brutoprijs van (100/121)*10. Dit is ongeveer 8,264 Euro.

Wil je 10 Euro korting geven op een product van 6% dan is dit (100/106)*10.

In jouw testcase kan je op product 1 de korting geven , maar ook op product 2. Verdelen kan ook. Bijvoorbeeld 50/50. Dan is de berekening: (100/121 * 5) + 100/106 * 5).

Overigens kan je met deze manier van korting geven sturen aan de btw afdracht. Ik twijfel daarom of dit een legale manier is om korting te geven. Wellicht handig om uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
Ik heb eens gekeken hoe Deliveroo het doet met een absolute korting. En dat komt hetzelfde uit als bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fzUqjJ7.png

Dan heb ik een de site kortingderaf.nl gevonden en de procentuele prijs komt ook uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fvZJqpR.png

Zal ik het zo laten dan?

[ Voor 4% gewijzigd door ONiel op 06-05-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Niet online
ONiel schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:57:
Ik heb eens gekeken hoe Deliveroo het doet met een absolute korting. En dat komt hetzelfde uit als bij mij.

[Afbeelding]
Hier is geen sprake van korting, maar van verrekening. Hier zal dus btw afdracht plaatsvinden over het volledige bedrag.

Pagina: 1