Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Trek in woonkamer: Zit er in een pellet kachel ook een klep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of er ook een klep zit in de pellet kachel die het rookgaskanaal afsluit als je de kachel niet gebruikt? Ik ervaar namelijk nogal wat trek sinds de kachel er is, speciaal wanneer ik hem een avond niet gebruik en gewoon de cv aanheb.(kachel Edilkamin Slide7)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2023 21:33 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-04-2023 14:18)

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-11 19:07
Nee, een rookkanaal afsluiten is niet toegestaan. Overigens is er juist trek te verwachten als de kachel werkt, er wordt dan juist verbrandingslucht uit de kamer gezogen (tenzij er een externe aanvoer is maar daar lijkt het niet op afgaande op dit bericht)

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Verwijderd

Topicstarter
Jan Workum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:49:
Nee, een rookkanaal afsluiten is niet toegestaan. Overigens is er juist trek te verwachten als de kachel werkt , er wordt dan juist verbrandingslucht uit de kamer gezogen (tenzij er een externe aanvoer is maar daar lijkt het niet op afgaande op dit bericht)
Begrijpelijk als je pellet kachel aanstaat. Maar ik bedoel als ie niet aanstaat en ik de cv gewoon op heb staan. Ik gebruik die pellet kachel enkel bij vorst of ff 's morgens bij een koude dag of voor de gezelligheid.

Maar als die vanaf zeg volgende week voor een paar maanden uitstaat(stekker eruit), is er dan nog steeds trek door die kachel via de schoorsteen? Zelf heb ik hooikoorts en wil zoveel mogelijk of onder controle natuurlijke verluchting (vooral in de woonkamer) van buitenaf soms voorkomen.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-11 19:07
Daar lijkt het wel op, er is een open verbinding van binnen via de kachel naar buiten. Ik weet niet of de toevoer kan worden afgeknepen, wellicht staat er wat in de handleiding? Anders zou ik de kachelleverancier benaderen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Verwijderd

Topicstarter
Hey dank voor je berichtje, je hebt er meer verstand van dan ik!
Ben ff op onderzoek uitgeweest net:
Nou zie ik en voel dat de "inlaat" aan de achterkant gewoon aanzuigt, terwijl de kachel uitstaat..dat zou de trek wrch veroorzaken die ik gewaar wordt. De schoorsteen hier trekt als een gek, wat goed is ntrl als de kachel aanstaat. Ik weet dat er wel er op de 2de pijp die in de schouw zit hieronder ook een soort dekseltje zit, kan ik dan daar die "inlaat" vd kachel op aansluiten?

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:56
Wanneer is dit geinstalleerd?
Is dit door een professionele installateur geplaatst?

De inlaat moet door de muur achter de kachel naar buiten. Inzuigen van lucht in de woning mag niet. Bij problemen komt de woning direct vol rook te staan. Ik zou direct een klacht indienen bij de installateur.

Als dit zo geplaatst is zou ik onderstaand risico controleren:
Sommige cowboy bedrijven hebben pelletkachels geplaatst met een rookgas doorvoer door de muur ipv door het dak. Ze claimen dat dit mag omdat er een ventilator inzit. Rechters en een verduidelijking van het bouwbesluit hebben hier korte metten mee gemaakt.

Dit is brandgevaarlijk want zodra de stroom uitvalt is er geen trek meer. Daarnaast krijg je veel meer rook en fijnstof uitstoot doordat de ventilator hier niet op berekend is. Als de wind er verkeerd op staat kan er ook brand ontstaan. Muurdoorvoer mag alleen voor gas, nooit voor houtgestookt.

Acties:
  • Beste antwoord

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Verwijderd

Topicstarter
Ricko1 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:44:
Wanneer is dit geinstalleerd?
Is dit door een professionele installateur geplaatst?

De inlaat moet door de muur achter de kachel naar buiten. Inzuigen van lucht in de woning mag niet. Bij problemen komt de woning direct vol rook te staan. Ik zou direct een klacht indienen bij de installateur.

Als dit zo geplaatst is zou ik onderstaand risico controleren:
Sommige cowboy bedrijven hebben pelletkachels geplaatst met een rookgas doorvoer door de muur ipv door het dak. Ze claimen dat dit mag omdat er een ventilator inzit. Rechters en een verduidelijking van het bouwbesluit hebben hier korte metten mee gemaakt.

Dit is brandgevaarlijk want zodra de stroom uitvalt is er geen trek meer. Daarnaast krijg je veel meer rook en fijnstof uitstoot doordat de ventilator hier niet op berekend is. Als de wind er verkeerd op staat kan er ook brand ontstaan. Muurdoorvoer mag alleen voor gas, nooit voor houtgestookt.
Heb deze zelf geïnstalleerd en het advies was dat het kon met een externe zuurstofaanvoer, maar aangezien ik overal verluchtingsroosters boven de ramen heb niet echt nodig was. Zit ook een rooster naar buiten toe in de keuken, voor aanzuigen lucht tbv de dampkap. Is al een oud jaren 60 huis, dus trekt ook wel wat onder de deuren/kozijnen etc. Maar denk dat ik die externe slang tbv aanvoer zuurstof kachel wel ga aansluiten. Vind het er alleen niet zo mooi uitzien.

Verwijderd

Topicstarter
Dat istie, nou ik zal hem eens uitproberen

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ik heb deze kachel ook.

Aan de achterkant zie je een pijpje van zeg maar 5 cm doorsnede 2 cm uitsteken waar de zuurstof aangezogen word voor de verbranding.

Duw er een dopje op van een plastik fles oid?

Dan is de zuiging weg.

Bij kachel aandoen weer eraf halen.

Verwijderd

Topicstarter
Steenwijkerland schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:52:
Ik heb deze kachel ook.

Aan de achterkant zie je een pijpje van zeg maar 5 cm doorsnede 2 cm uitsteken waar de zuurstof aangezogen word voor de verbranding.

Duw er een dopje op van een plastik fles oid?

Dan is de zuiging weg.

Bij kachel aandoen weer eraf halen.
Top, dank voor de tip!
Pagina: 1