Wtw en Ubbink Air Excellent

Pagina: 1
Acties:

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 14:35
Ik ben bezig met het installeren van een wtw. Omdat het er naar uitziet dat ik het geheel zelf moet installeren, was ik opzoek naar luchtkanalen die makkelijk in een renovatieproject zijn in te zetten. In mijn zoektocht kwam ik uit bij de Ubbink Air Excellent.

Nu zijn van het systeem een aantal zaken mij niet duidelijk (ook niet als ik zoek op google, de configuratie app van Ubbink gebruik, of kijk op het forum). Even voor het gemak ga ik uit van de volgende situatie (3x toevoer, 20/10/10, en 3x afvoer 20/10/10):

- moet ik echt 3x een toevoer lijn aanleggen vanuit een verdeeldoos? Kan ik niet simpelweg de ventielen doorlussen en de verdeling per ventiel instellen? Dat scheelt mij in het wegwerken van verdeeldozen en meters aan leidingen.
- gebruik ik voor het doorlossen dan de 2de aansluiting op een ventielovergang? Ik zie ze in de montagefilmpjes deze telkens afdichten.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Alles draait om luchtsnelheid in de kanalen en ventielen. Die buizen zijn best klein, dus waarschijnlijk zit je aan 1 buis per ventiel om geen te hoge luchtsnelheid te krijgen.
Bijvoorbeeld:
De Air Excellent Semi-Circular AE55SC heeft een afmeting van 60 x 130 milimeter en een capaciteit van 58m3 per uur bij een luchtsnelheid van 3m/s.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:27
Hoofdbuis mag max 5m/s en je aftakkingen 3, bij het ventiel (hangt van merk en type af) kan je boven de 1m/s al gefluit horen. Dat is denk ik de reden. Als het kan: zet het even in elkaar en luister hoe of wat. Dan weer je of je paralelle kanalen moet gebruiken of niet.

58m3/h zoals hierboven is voor 2 pax het minimum volgens bouwbesluit.

https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen

[ Voor 19% gewijzigd door FitTiv op 30-04-2023 22:22 ]