Hallo,
Omdat ik meer verstand heb van planten dan van routers ben ik erg benieuwd hoe experts onderstaande uitdaging zouden aanpakken.
- veiligheid (ik was bezig met poorten openen, maar dit bleek onverstandig te zijn door mijn gebrek aan kennis)
- gebruiksgemak (om tijd te minimaliseren; eventueel zelf wat in te stellen ipv een IT'er te moeten vragen)
- kosten optimaliseren op de langere termijn. Het mag nu dus best een paarhonderd euro meer kosten als dat de veiligheid en levensduur van de setup beter maakt.
- Houding: risicomijdend (edit:liever paar euro duurder en veilig dan goedkoper en minder veilig)
- Kosten IT: €75,- / uur
Huidige hardware
HUIS
- Glasvezel aansluiting (SC/APC stekker glassfiber 1310 nm)
- Fritzbox 9450 (ingang voor glasvezel en telefoon, via de Synology was dit niet mogelijk zonder extra hardware te kopen)
- Alarm (met telefoonaansluiting)
- Synology RT6600ax deze router is direct aangesloten op de Fritzbox en maakt nu 5 SSIDs (2.4, 5, en 5.9 gHz). Per netwerk kan de firewall worden ingesteld. Met een toggle kan ik instellen of de apparaten op het eenzelfde netwerk met elkaar kunnen 'praten' of niet.
KANTOOR
- Archer C2600
- Printer (ethernet verbinding)
- NAS (ethernet verbinding)
GASTVERBLIJF
- Archer VR400
Tekening netwerk mocht dit helpen:
/f/image/gKCktd0sPiBhTduSFe1v8IKM.png?f=fotoalbum_large)
Mogelijkheden zoals ik het nu zie:
- IT'er alles laten instellen ? x 75,- + hardware
- 2 Synology RT6600ax kopen 2 x 263,55
- 2 NETGEAR AX6000 (WAX630) kopen 2 x 240,55 (deze heeft maar 1 poort; kan in tegenstelling tot de huidige router op kantoor niet met de NAS en printer verbinden via ethernet)
Is dit voldoende informatie om een verstandige keuze te maken of mis ik belangrijke zaken?
Omdat ik meer verstand heb van planten dan van routers ben ik erg benieuwd hoe experts onderstaande uitdaging zouden aanpakken.
Doelen:
- 5 apparte netwerken (huis, kantoor, gast, IoT, beveiliging) opzetten die in op 3 losse gebouwen (huis, kantoor, gastverblijf) bereikbaar zijn.- veiligheid (ik was bezig met poorten openen, maar dit bleek onverstandig te zijn door mijn gebrek aan kennis)
- gebruiksgemak (om tijd te minimaliseren; eventueel zelf wat in te stellen ipv een IT'er te moeten vragen)
- kosten optimaliseren op de langere termijn. Het mag nu dus best een paarhonderd euro meer kosten als dat de veiligheid en levensduur van de setup beter maakt.
Context
- Kennis: minimaal (ik heb de afgelopen 3 weken geleerd over hoeveel ik niet weet; hoe riskant het is om bijv. poorten open te zetten) .- Houding: risicomijdend (edit:liever paar euro duurder en veilig dan goedkoper en minder veilig)
- Kosten IT: €75,- / uur
Huidige hardware
HUIS
- Glasvezel aansluiting (SC/APC stekker glassfiber 1310 nm)
- Fritzbox 9450 (ingang voor glasvezel en telefoon, via de Synology was dit niet mogelijk zonder extra hardware te kopen)
- Alarm (met telefoonaansluiting)
- Synology RT6600ax deze router is direct aangesloten op de Fritzbox en maakt nu 5 SSIDs (2.4, 5, en 5.9 gHz). Per netwerk kan de firewall worden ingesteld. Met een toggle kan ik instellen of de apparaten op het eenzelfde netwerk met elkaar kunnen 'praten' of niet.
KANTOOR
- Archer C2600
- Printer (ethernet verbinding)
- NAS (ethernet verbinding)
GASTVERBLIJF
- Archer VR400
Tekening netwerk mocht dit helpen:
/f/image/gKCktd0sPiBhTduSFe1v8IKM.png?f=fotoalbum_large)
Mogelijkheden zoals ik het nu zie:
- IT'er alles laten instellen ? x 75,- + hardware
- 2 Synology RT6600ax kopen 2 x 263,55
- 2 NETGEAR AX6000 (WAX630) kopen 2 x 240,55 (deze heeft maar 1 poort; kan in tegenstelling tot de huidige router op kantoor niet met de NAS en printer verbinden via ethernet)
Is dit voldoende informatie om een verstandige keuze te maken of mis ik belangrijke zaken?
[ Voor 6% gewijzigd door Hule op 27-04-2023 10:09 ]