Werkschakelaar zonnepanelen automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-04 21:27

Locke_

Iron within, Iron Without!

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wil de werkschakelaar van mijn zonnepanelen “automatiseren”. Het idee is, nu het mooier weer wordt en de stroom prijzen in mijn dynamische contract vaker negatief (dus stroom verbruiken = geld krijgen) dat ik home assistant zelf de panelen uit laat schakelen en later weer in laat schakelen als de prijzen weer omslaan.

Ik had dit eerst bedacht door slimme zekeringen te gebruiken in de meterkast, maar dat werkt niet omdat de solaredge box in storing blijft staan als ik de zekering weer aan zet. De werkschakelaar uit en weer aan zetten werkt wel.

Nu ben ik dus op zoek naar een slimme werkschakelaar die zowel via home assistant als handmatig te bedienen is.

Ik heb wel al een aeotec heavy duty schakelaar (Zigbee) gevonden maar deze heeft geen handmatige functie en dat wil ik voor de veiligheid er wel bij hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- home assistant
- Google home
- Somfy Tahomabox

Bovenstaande heb ik al in huis (veel laat zich via cloud bedienen en laat ik van het lijstje af) als ik echter andere aanvullende hardware nodig heb is dat geen probleem.

Heeft iemand een tip?

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55

Reptile209

- gers -

@Locke_ als het enige minpunt van de schakelaar die je al hebt gevonden is dat hij geen handmatige functie heeft: zet hem dan gewoon tussen de omvormer en de huidige werkschakelaar in. Kan je hem veilig inbouwen en altijd een 'manual override' beschikbaar.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maand/jaar-contract nemen en lekker salderen?

Secundair allocatie punt met hoge TLV puur voor zonnepanelen?

Boilervat van 200L even lekker opstoken bij overproductie?

Heeft de leverancier van het variabele contract een API of webpagina waarvan je de data kunt halen en dan via een ESP32 een relais schakelen?

Of iets zoiets als een Shelly relais aansturen vanuit een 'home automation' server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:48
Iets andere oplossingsrichting. Je werkschakelaar laten zitten en voor het geautomatiseerd schakelen een relais toepassen. Wel goed kijken dat je een relais zoekt welke geschikt is voor DC en de geleverde stroom.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In eerste plaats eens met @Accretion, nu salderen er nog is zal dat altijd goedkoper zijn.

Maar praktisch, welke omvormer? Er zijn namelijk ook aardig wat omvormers die je aan kunt sturen. Sommige via software en andere hebben er zelfs een input voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Locke_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:23:
Ik had dit eerst bedacht door slimme zekeringen te gebruiken in de meterkast, maar dat werkt niet omdat de solaredge box in storing blijft staan als ik de zekering weer aan zet. De werkschakelaar uit en weer aan zetten werkt wel.
Wat is alleen het verschil hier precies tussen?

Een zekering schakelt de fase en nul, net zoals een werkschakelaar. Wat is echt het verschil hier tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55

Reptile209

- gers -

Rolfie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:43:
[...]

Wat is alleen het verschil hier precies tussen?

Een zekering schakelt de fase en nul, net zoals een werkschakelaar. Wat is echt het verschil hier tussen.
Zekering schakelt de AC kant af, waardoor de omvormer stopt. Wat TS zoekt is iets om de (DC) kant van de panelen af te schakelen, zodat de omvormer gewoon op de 230 blijft aangesloten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
Reptile209 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:36:
@Locke_ als het enige minpunt van de schakelaar die je al hebt gevonden is dat hij geen handmatige functie heeft: zet hem dan gewoon tussen de omvormer en de huidige werkschakelaar in. Kan je hem veilig inbouwen en altijd een 'manual override' beschikbaar.
Goed idee, helemaal niet aan gedacht 8)7
Accretion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:36:
[...]

Maand/jaar-contract nemen en lekker salderen?

Secundair allocatie punt met hoge TLV puur voor zonnepanelen?

Boilervat van 200L even lekker opstoken bij overproductie?

Heeft de leverancier van het variabele contract een API of webpagina waarvan je de data kunt halen en dan via een ESP32 een relais schakelen?

Of iets zoiets als een Shelly relais aansturen vanuit een 'home automation' server.
Eens, eens en eens, maar salderen gaat vanzelf ophouden en de stroom kosten bij een vast contract zijn nog steeds flink hoger dan bij een dynamisch contract. Nu kan ik ook overstappen en later weer terug gaan, maar ik heb ook nog gas (helaas) en wil niet ‘steeds’ hiermee bezig zijn.

Uiteindelijk wil ik accu’s zodat ik die overdag oplaad en daardoor ‘s avonds geen/weinig stroom verbruik. Die investeringen is voor nu echter nog even te hoog.
ydderf schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:37:
Iets andere oplossingsrichting. Je werkschakelaar laten zitten en voor het geautomatiseerd schakelen een relais toepassen. Wel goed kijken dat je een relais zoekt welke geschikt is voor DC en de geleverde stroom.
Check, daar had ik dus helemaal nog niet aan gedacht |:(

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
Septillion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:38:
In eerste plaats eens met @Accretion, nu salderen er nog is zal dat altijd goedkoper zijn.

Maar praktisch, welke omvormer? Er zijn namelijk ook aardig wat omvormers die je aan kunt sturen. Sommige via software en andere hebben er zelfs een input voor.
Solaredge SE5000H. Ik heb de app al doorgespit maar geen optie gevonden waar ik iets mee kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Even voor de veiligheid: een werkschakelaar vervangen door een variant die extern geschakeld kan worden is niet veilig als werkschakelaar. Daarom dus sowieso een extra schakelaar plaatsen als je iets op deze (ietwat ‘lompe’) wijze wilt schakelen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Werkschakelaar /= DC-switch, die al geintegreerd is in omvormer.

>360VDC schakelen waar 14A loopt lijkt me nog best een uitdaging vlamboogwise.
Bestaat natuurlijk wel, maar t zal geen relaisje van €15 zijn iig.

Daarnaast, de energie weggooien is ook een beetje raar.
En daarnaast2: hoevaak is het echt negatief na belastingen? Meestal ook maar voor korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Loopt solaredge nu al zo ver achter?
valt mee

Een SMA kan je via modbus tcp/ip dynamisch begrenzen.

Eventueel in combinatie met een TA aton+ om eerst de overtollige stroom op te maken naar warm water.

YouTube: TAPPS2 Programmierbeispiel "Wechselrichter Wirkleistung begrenzen"

Heb ooit in node-red wel eens getest met een SMA te begrenzen via modbus, maar zag het nut er verder (nog) niet van in.
Netspanning is hier ook in orde. Dus daar is het ook niet voor nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2023 07:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Mijn omvormer heeft contacten waarmee dit kan regelen, en dat heb ik ook bij andere merken wel gezien. Meestal onder de naam DRM. Je zou kunnen kijken of jou omvormer dat ook heeft.
https://knowledge-center....tion-application-note.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door ErnstvV op 27-04-2023 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
ErnstvV schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:20:
Mijn omvormer heeft contacten waarmee dit kan regelen, en dat heb ik ook bij andere merken wel gezien. Meestal onder de naam DRM. Je zou kunnen kijken of jou omvormer dat ook heeft.
https://knowledge-center....tion-application-note.pdf
Dat is misschien wel de mooiste oplossing, ff induiken vanmiddag. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Uiteindelijk is het voor de Duitse markt verplicht (geweest) omvormers op afstand terug te kunnen regelen, en omvormers worden vast niet speciaal voor de Nederlandse markt gemaakt waar deze optie uit gehaald wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
Locke_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:40:
[...]Dat is misschien wel de mooiste oplossing, ff induiken vanmiddag. Thanks!
Ga hiervoor! Een simpel contactje of wat communicatie op lage spanning en stroom is toch altijd veiliger, goedkoper en robuuster dan DC relais op relatief hoge spanning.
Bedenk je bijvoorbeeld als je aansturing even gaat flippen en elke seconde aan en uit gaat voor een uurtje; dan wil je liever een simpel stuurcontactje hebben waarbij de omvormer dit uitfiltert; dan de contacten van je duur zwaar relais aan elkaar te puntlassen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:08:
[...]
Ga hiervoor! Een simpel contactje of wat communicatie op lage spanning en stroom is toch altijd veiliger, goedkoper en robuuster dan DC relais op relatief hoge spanning.
Bedenk je bijvoorbeeld als je aansturing even gaat flippen en elke seconde aan en uit gaat voor een uurtje; dan wil je liever een simpel stuurcontactje hebben waarbij de omvormer dit uitfiltert; dan de contacten van je duur zwaar relais aan elkaar te puntlassen.
Dat is zeker waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:53
Normaal gesproken duurt het even voordat de omvormer start met terugleveren. Je schakelt dus eerst de spanning. Later lopen daar pas de hoge stroomsterktes overheen.
naftebakje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:08:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Houd wel in je achterhoofd dat je hij een negatieve prijs nog wel de belastingen betaald. Dus om echt geld toe te krijgen moet het wel flink onder 0 zitten. En je wekt niks meer op dus ook niks om zelf te verbruiken.

En ja, salderen verdwijnt. Maar nu is het er nog. :)

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Een contactor voor DC is moeilijk. Het openen onder load is namelijk het moeilijk vanwege vlambogen. Nu zouden de meeste omvormers wel stoppen als ze een vlamboog detecteren, dus je krijgt waarschijnlijk geen brand. Maar ik denk dat ze niet weer starten na deze fout.

Mocht je dat toch willen, een contactors zoals Schneider LC1DT20BD (€65) kunnen voor dc worden gebruikt, tot 300V ongeveer, als alle 4 de contacten in serie worden gezet. Dat is goed voor ~7 panelen tegenwoordig? Maar hier zijn ze niet voor geclassificeerd. Voorbeeld

Omdat het verplicht is dat alle omvormers op de markt op zijn minst een remote instelbare power factor moeten ondersteunen, is er hardware voor een extern signaal. Veel omvormers hebben ook de optie voor zero export control want exporteren mag in sommige landen ook niet. Zoek op hoe je dit instelt.

Diezelfde contactor is natuurlijk probleemloos aan de AC kant bruikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 27-04-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Locke_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:40:
[...]

Dat is misschien wel de mooiste oplossing, ff induiken vanmiddag. Thanks!
@Locke_ Welke oplossing heb je gekozen? Zit nu ook met dit probleem. Vandaag 02-07-2023 zijn de prijzen bij Tibber 4 uur lang dik negatief. Op de piek zelfs -43 cent inclusief belasting. Heb mijn SE 4000H omvormer handmatig uitgezet.

Kijk nu naar oplossingen om dit automatisch te kunnen doen bijv. met home assistant. HA heeft integratie voor Tibber en SE maar hoe dit fysiek aan te sturen? In mijn zoektocht kwam ik bij dit topic en die Demand Response Mode klinkt ideaal hiervoor.

In de documentatie schrijft SE dat ze zelf geen DRM maken/leveren. Heb jij een goed DRM apparaat gevonden? Als ik zoek op demand response switch dan kom ik uit op dit soort pagina's: https://www.digi.com/products/browse/demand-response Lijkt een beetje op een Raspberry Pi.

Nog een apparaat erbij vind ik ergens een beetje onzinnig want mijn omvormer is al via een LAN kabel aangesloten op mijn netwerk. Op hetzelfde netwerk draait home assistant op een Synology NAS.

Of toch maar overstappen naar een vast/variabel contract? Is wel de meest eenvoudige oplossing......

[ Voor 10% gewijzigd door KaasOmelet op 02-07-2023 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
KaasOmelet schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:56:
[...]

@Locke_ Welke oplossing heb je gekozen? Zit nu ook met dit probleem. Vandaag 02-07-2023 zijn de prijzen bij Tibber 4 uur lang dik negatief. Op de piek zelfs -43 cent inclusief belasting. Heb mijn SE 4000H omvormer handmatig uitgezet.

Kijk nu naar oplossingen om dit automatisch te kunnen doen bijv. met home assistant. HA heeft integratie voor Tibber en SE maar hoe dit fysiek aan te sturen? In mijn zoektocht kwam ik bij dit topic en die Demand Response Mode klinkt ideaal hiervoor.
Ik heb DRM geprobeerd, maar daarvoor moest de landinstelling veranderd worden en dat geeft (aldus de installateur) weer problemen met de solaredge website.

Ik heb daarom deze zekering aangeschaft en die tussen de noodschakelaar en de hoofdzekering geplaatst.

Je kan deze zekering in home assistant laden en ik heb daar een automation in gemaakt die bij een negatieve stroomprijs de teruglevering automatisch uitschakelt (inclusief een melding naar m’n telefoon) en bij een positief stroomprijs de boel weer inschakelt (inclusief melding). Vandaag voor het eerst helemaal getest en werkt als een zonnetje.

Leuk bijkomend voordeel is dat je met deze zekering ook het werkelijk gebruikt/geleverd vermogen van de panelen “live” kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het kan ook softwarematig via modbus bij Solaredge, zie deze video:

YouTube: Regelen van PV Omvormers

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Locke_ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:31:
[...]
Ik heb daarom deze zekering aangeschaft en die tussen de noodschakelaar en de hoofdzekering geplaatst.

Je kan deze zekering in home assistant laden en ik heb daar een automation in gemaakt die bij een negatieve stroomprijs de teruglevering automatisch uitschakelt (inclusief een melding naar m’n telefoon) en bij een positief stroomprijs de boel weer inschakelt (inclusief melding). Vandaag voor het eerst helemaal getest en werkt als een zonnetje.

Leuk bijkomend voordeel is dat je met deze zekering ook het werkelijk gebruikt/geleverd vermogen van de panelen “live” kan zien.
Goede tip! Wat bedoel je met noodschakelaar?
Bij mij thuis loopt de verbinding zo: hoofdzekering -> B20 alamat -> werkschakelaar -> SE omvormer.

Komt deze Ewelink energiemeter voor of na de alamat? Of maakt dat niet uit?

@Speedfight ook bedankt. In dat filmpje maakt Harold Halewijn ook gebruik van een Victron Cerbo GX. Die ik voor 330 euro te koop zie staan. Of zie ik nu iets over het hoofd? 330 euro dat is wel echt boven mijn budget. 56 euro voor een energiemeter is nog wel te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
KaasOmelet schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:00:
[...]

Bij mij thuis loopt de verbinding zo: hoofdzekering -> B20 alamat -> werkschakelaar -> SE omvormer.

@Speedfight ook bedankt. In dat filmpje maakt Harold Halewijn ook gebruik van een Victron Cerbo GX. Die ik voor 330 euro te koop zie staan. Of zie ik nu iets over het hoofd? 330 euro dat is wel echt boven mijn budget. 56 euro voor een energiemeter is nog wel te overzien.
Dat is niet nodig. Met de Solaredge modbus plug-in voor home assistent kan je direct de power output manipuleren:
https://github.com/binsen...-of-inverter-power-output

Precies wat je wilt volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfight op 02-07-2023 20:34 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
KaasOmelet schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:00:
[...]

sorry, de noodschakelaar moet de werkschakelaar zijn.

Dus in jouw geval zou het zijn "Hoofdzekering > B20 alamat > Ewelink APP > Werkschakelaar > SE omvormer
Speedfight schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Dat is niet nodig. Met de Solaredge modbus plug-in voor home assistent kan je direct de power output manipuleren:

Maakt de SE omvormer daarna nog wel verbinding met de solaredge website e.d.?
Die koppeling moet voor mijn installatie actief blijven voor de installateur (die bewaakt het spul via de SolarEdge portal/api). Mijn SEO is niet voorzien van LAN bekabeling, dus enkel WiFi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Locke_ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:32:
[...]

sorry, de noodschakelaar moet de werkschakelaar zijn.

Dus in jouw geval zou het zijn "Hoofdzekering > B20 alamat > Ewelink APP > Werkschakelaar > SE omvormer

[...]

Maakt de SE omvormer daarna nog wel verbinding met de solaredge website e.d.?
Die koppeling moet voor mijn installatie actief blijven voor de installateur (die bewaakt het spul via de SolarEdge portal/api). Mijn SEO is niet voorzien van LAN bekabeling, dus enkel WiFi.
Ja dat kan beide naast elkaar actief zijn. Heb mijn twee omvormers op deze manier aan home assistent hangen (al lees ik enkel uit) en daarnaast de reguliere monitoring via het portaal van Solaredge zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
Speedfight schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:36:
[...]

Ja dat kan beide naast elkaar actief zijn. Heb mijn twee omvormers op deze manier aan home assistent hangen (al lees ik enkel uit) en daarnaast de reguliere monitoring via het portaal van Solaredge zelf.
Interessant, ga ik komend weekend ook maar eens mee spelen dan (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
Speedfight schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Klopt helemaal! Ben daarom vandaag in Home Assistant gedoken en ben best een eind op weg.
HACS geïnstalleerd.
SolarEdge Modbus geïnstalleerd middels HACS.
De Tibber integratie haalt de prijs binnen in HA.

Ook zie ik in mijn HA overzicht dat ik de active power limit van de SE omvormer kan bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFLV6UlbJ-53gTa1WdnblyHhHQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq49Q5MvagTKHDRrzQubSsT5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het alleen een kweste van het koppelen van de huidige energie prijs aan de power limit en daar loop ik vast. Bij automatiseringen lukt het mij wel om een trigger toe te voegen met de energie prijs. Als ik vervolgens op actie klik zie ik wel SolarEdge staan maar geen optie voor Power Limit of iets wat daarop lijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHmB5jAFeCl0xw2x6KOlf-8NXxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8L6918TqiMFmP49WfLsEqmL.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zie ik bij actie een "als/dan" optie maar dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Wat is de juiste automatisering als je de omvormer op basis van een negatieve prijs wilt uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Gaaf dat je al zo ver gekomen bent! Heb helaas onvoldoende kennis van home assistent om je verder te helpen. Hopelijk iemand anders wel, en anders wellicht ook de vraag stellen in algemene solaredge of home assistant topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
KaasOmelet schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:17:
[...]
Ook zie ik bij actie een "als/dan" optie maar dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Wat is de juiste automatisering als je de omvormer op basis van een negatieve prijs wilt uitzetten?
Dit werkt vast anders bij de modbus, maar daar ga ik dit weekend met klooien. Dit is de mijn huidige automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
alias: Zonnepanelen schakelen
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    from: null
    to: null
condition: []
action:
  - if:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
        below: 0
    then:
      - if:
          - condition: device
            type: is_on
            device_id: 86afa294af21789ff619b6294a6e44a7
            entity_id: switch.sonoff_10016fd1ae
            domain: switch
        then:
          - type: turn_off
          - service: notify.mobile_app_miphone
            data:
        else:
    else:
      - if:
            type: is_off
        then:
          - type: turn_on
            data:
        else:
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-07-2023 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Locke_ Kleine versimpeling:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
trigger:
  - platform: numeric_state
    above: -0.01
    id: "on"
    id: "off"
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            data:

Vooral de choose ipv veel if'en. Maar nu ook niet nodig dat hij bij elke scheet triggert.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 04-07-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:51:
@Locke_ Kleine versimpeling:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
trigger:
    above: -0.01
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            data:

Vooral de choose ipv veel if'en. Maar nu ook niet nodig dat hij bij elke scheet triggert.
Gaaf dank, ik had nog niet met de choose optie gewerkt maar het aantal if-then-else leek mij al niet de “mooiste” werkwijze. Ik heb hem ingeladen (en de device acties toegevoegd).

Ben benieuwd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:00
Welke smart automaat had je?
Ik zoek ook nog zoeits maar ik vraag mij af ofd de 16A veilig zijn er voor.
Ik heb o.a. deze 2 op het ook, ik wil ze achter de normale B16 automaat zetten. Dus automaat achter automaat om het ook nog met de hand uit kunnen zetten.
16A Wifi Smart Stroomonderbreker 1 P Din Rail Thuis Afstandsbediening Schakelaar
en
Ewelink APP 2P 63A Rail Din WiFi intelligente energiemeter kWh stroomonderbreker

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
Daniel. schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:17:
Welke smart automaat had je?
Ik zoek ook nog zoeits maar ik vraag mij af ofd de 16A veilig zijn er voor.
Ik heb o.a. deze 2 op het ook, ik wil ze achter de normale B16 automaat zetten. Dus automaat achter automaat om het ook nog met de hand uit kunnen zetten.
16A Wifi Smart Stroomonderbreker 1 P Din Rail Thuis Afstandsbediening Schakelaar
en
Ewelink APP 2P 63A Rail Din WiFi intelligente energiemeter kWh stroomonderbreker
Ik heb alleen de EWeLink 63A en die zit tussen de werkschakelaar en de zekering in de meterkast.

Zo kan via de zekering in de meterkast echt alles nog uitgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Locke_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Ik heb alleen de EWeLink 63A en die zit tussen de werkschakelaar en de zekering in de meterkast.

Zo kan via de zekering in de meterkast echt alles nog uitgezet worden.
Toevallig precies degene die ik had gelinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Daniel. Smart-automaten bestaan zo ver ik weet nog niet, daar missen ze de keurmerken (en werking) voor. Alles wat gelinkt wordt zijn dus gewoon smart relais met power metering in een din-behuizing. Niets automaat achter automaat aan dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:44:
@Daniel. Smart-automaten bestaan zo ver ik weet nog niet, daar missen ze de keurmerken (en werking) voor. Alles wat gelinkt wordt zijn dus gewoon smart relais met power metering in een din-behuizing. Niets automaat achter automaat aan dus :)
Klopt, ik kan ook beter smart-switch op een DIN Rail gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Topicstarter
Daniel. schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:27:
[...]

Toevallig precies degene die ik had gelinkt?
Yep, dat is dezelfde. Die kan zowel als meter en als schakelaar dienen vanuit de app en home assistant

Pagina: 1