7 jaar oude laptop upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 21:14
Ik zoek een?
SSD denk ik.
Ik heb een 7 jaar oude Lenovo Thinkpad e540. Deze laptop is onder de kap nog prima voor een aantal spelletjes die hier door de kinderen gespeeld worden maar hij is zo traag. Vooral het opstarten gaat tergend langzaam. Ik heb zeer weinig verstand van componenten en heb me deze laptop destijds via Tweakers laten adviseren (waarvoor nogmaals dank, hij heeft het altijd top gedaan!). Maar ik wil deze dus reanimeren.

Wat is je budget?
zoals ik al aangaf heb ik weinig verstand van componenten dus wat het gaat kosten weet ik niet goed. De laptop is 7 jaar oud dus enkele tientjes is wel de max denk ik

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
een gb of 500 zou fijn zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken
Lenovo Thinkpad E540
Nvidia GT740
i5 4200m
FHD scherm
1tb hdd
8gb ram
Windows 10 (Windows 11 is niet supported)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Zit volgens mij een mSATA in dus even zoeken op de goedkoopste mSATA 500GB in de Pricewatch, want volgens mij is die laptop wel iets ouder dan 7 jaar. Daar hoef je geen raket in te knallen.

Denk trouwens SATA, maar of even opzoek in je documentatie of even laptop openschroeven.

500 GB SSD is ~25 euro tegenwoordig.

[ Voor 25% gewijzigd door Barrycade op 26-04-2023 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JKa schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:08:
Ik zoek een?
SSD denk ik.
Ik heb een 7 jaar oude Lenovo Thinkpad e540. Deze laptop is onder de kap nog prima voor een aantal spelletjes die hier door de kinderen gespeeld worden maar hij is zo traag. Vooral het opstarten gaat tergend langzaam. Ik heb zeer weinig verstand van componenten en heb me deze laptop destijds via Tweakers laten adviseren (waarvoor nogmaals dank, hij heeft het altijd top gedaan!). Maar ik wil deze dus reanimeren.

Wat is je budget?
zoals ik al aangaf heb ik weinig verstand van componenten dus wat het gaat kosten weet ik niet goed. De laptop is 7 jaar oud dus enkele tientjes is wel de max denk ik

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
een gb of 500 zou fijn zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken
Lenovo Thinkpad E540
Nvidia GT740
i5 4200m
FHD scherm
1tb hdd
8gb ram
Windows 10 (Windows 11 is niet supported)
HDD vervangen voor SSD
https://nl.ifixit.com/Gui...+Drive+Replacement/104113

uitvoering: PNY CS900 2,5" 1TB

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 26-04-2023 21:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Barrycade schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:15:
Zit volgens mij een mSATA in dus even zoeken op de goedkoopste mSATA 500GB in de Pricewatch, want volgens mij is die laptop wel iets ouder dan 7 jaar. Daar hoef je geen raket in te knallen.

Denk trouwens SATA, maar of even opzoek in je documentatie of even laptop openschroeven.

500 GB SSD is ~25 euro tegenwoordig.
10 jaar inderdaad, verkeerd gekeken.
Er kan een 2.5" in maar ook een m.2. maar ik las dat het niet fijn werkt om Windows vanaf m.2 te laten werken icm een normale hdd. Hdd voor ssd 1 op 1 vervangen lijkt me het makkelijkste en meest praktische. Zoals @Hackus al aangaf. Thanks voor de how to trouwens. Zag al op youtube dat het erg eenvoudig is.

Maakt het verder uit welk merk ik kies? En moet ik op andere dingen letten?

[ Voor 6% gewijzigd door JKa op 26-04-2023 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:30

Thomg

Aww yiss

Met de hardware van de laptop maakt het niet zoveel uit. Aanrader van hackus is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:25

franssie

Save the albatross

met een i5 (ook al is ie van een van de eerste generaties) ga je met een SSD en een verse installatie nog wel even plezier hebben van dat HD scherm.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Bedankt allemaal. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen/kopen om de boel goedkoop te verbeteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
JKa schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:40:
Bedankt allemaal. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen/kopen om de boel goedkoop te verbeteren?
Denk niet dat je er nog meer aan uit moet geven. Die SSD zal flink verschil maken. En als je denkt met een 500GB uit te komen dan kun je daar nog een beetje sparen.

Ik zou eerst deze upgrade doen en dan kijken hoe dat voor je werkt.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-10 10:22
Je hebt al 8gb, 16 gaat daar niet echt een verschil maken. SSD er in en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Die had ik vergeten erbij te zetten. Dat is dezelfde als eerder aangeraden maar dan 500GB:
uitvoering: PNY CS900 2,5" 500GB

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
En hier nog een lijst met al die PNY drives van dat type:
product: PNY CS900 2,5"

Die 500 is ca. 15 euro goedkoper tov. die 1TB.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 09:25
De CPU van dit type laptop zit nog in een socket en is niet vast gesoldeerd, dus je zou die kunnen vervangen door een quadcore van dezelfde generatie, bv een Core i7 4702MQ (die is ook 37W, de koeling van je laptop zou dat nog aan moeten kunnen). De E540 was te krijgen met die CPU dus zou geen problemen mogen geven met BIOS.

Je kunt deze op eBay vinden voor tussen de €50-100. Dat is op zich best veel voor zo'n CPU vergeleken met een nieuwe, maar als je het maximum uit een oude laptop wilt halen is het bij deze nog een optie.

Indien je de CPU niet wisselt, kan de koelpasta vervangen ook wel de prestaties nog wat verbeteren.

Voor de opstarttijd zal de SSD veruit het grootste verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Thanks voor de tips.
Ik ga de ssd bestellen en erin zetten.

De batterij is ook aan vervanging toe. Ik vond deze https://www.123accu.nl/Le...accu-huismerk-i13892.html iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lijkt mij prima, ik gebruik ook wel eens hun huismerk accus, nog nooit problemen gehad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JKa schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:57:
Thanks voor de tips.

De batterij is ook aan vervanging toe. Ik vond deze https://www.123accu.nl/Le...accu-huismerk-i13892.html iemand hier ervaring mee?
Zelf goede ervaringen met Yanec accu van Replace direct. alleen in jouw geval wel duur nu met 59,-(5200mAh)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is meer dan twee maal zo duur voor wat meer capaciteit. Zou ik doen, goed merk, voor een veelgebruikte recentere laptop. Die van 123 is 33+ inclusief verzending, een zal zeker al een verbetering zijn. Accus van zeven jaar oud werken misschien nog op een derde van hun initiële capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Op zich goed dat je aan upcycling doet, maar zou echt de pennies tellen, anders is/wordt het pound foolish.

Ik heb ook een oud beestje een ssd gegeven al enige tijd terug, maar ik loop zeker af en toe tegen de sloomheid van de processor aan.

Huidige generatie cpu's lopen er rondjes om. Voor wat internetten geen probleem, maar merk dat het me gaat irriteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
Barrycade schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:39:
Op zich goed dat je aan upcycling doet, maar zou echt de pennies tellen, anders is/wordt het pound foolish.

Ik heb ook een oud beestje een ssd gegeven al enige tijd terug, maar ik loop zeker af en toe tegen de sloomheid van de processor aan.

Huidige generatie cpu's lopen er rondjes om. Voor wat internetten geen probleem, maar merk dat het me gaat irriteren.
Waarmee dan, hier werken er nog 2 met een 4e gen i5, nooit problemen met traagheid. Ook Sims werkt prima. Echt gamen wordt wel lastig natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 27-04-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
JKa schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:03:
[...]

Maakt het verder uit welk merk ik kies?
Gebruikte 850 Pro nemen:

https://ssd.userbenchmark...CS900-240GB/2385vsm180142

Ik koop alleen maar gebruikte SSD's uit de Samsung Pro MLC serie, omdat ze nog altijd sneller zijn dan nieuwere van veel andere merken. En langer meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor het opstarten: heb je ook de BIOS instellingen bekeken? Sommige machines willen graag van PXE booten terwijl dat helemaal niet het geval kan zijn. Dat kost al erg veel tijd terwijl er niks gebeurt. Zo zijn er vast nog wat dingen uit te sluiten bij het opstarten.

Ow, en maximaal aan ram er in doen wanneer dat nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
sypie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:27:
Voor het opstarten: heb je ook de BIOS instellingen bekeken? Sommige machines willen graag van PXE booten terwijl dat helemaal niet het geval kan zijn. Dat kost al erg veel tijd terwijl er niks gebeurt. Zo zijn er vast nog wat dingen uit te sluiten bij het opstarten.

Ow, en maximaal aan ram er in doen wanneer dat nog kan.
Heb je de ideale bios instellingen voor me? Ik heb hier namelijk geen verstand van. Ik weet wel hoe ik het aan moet passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKa
eheijnen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:51:
Die had ik vergeten erbij te zetten. Dat is dezelfde als eerder aangeraden maar dan 500GB:
uitvoering: PNY CS900 2,5" 500GB
Thx, voor 20 euro besteld op Amazon. Nieuw. Prima prijsje om te proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

Yucon

*broem*

JKa schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:57:
Thanks voor de tips.

Deze heb ik ook in ongeveer zo'n thinkpad. Werkt prima, en samen met die ssd voelt het echt alsof je ineens een nieuwe computer hebt. Nu klopt het idd dat die cpu relatief traag is. Maar voor veel dingen merk je dat ook gewoon niet. Ik werk nog regelmatig op m'n x220 en x230 en afwisselend met een zenbook van een jaar oud. Wat betreft huis-tuin-en-keuken performance merk je eigenlijk geen verschil mits er tenminste al 8gb in die thinkpad zit. Maar dat is bij jou ook al het geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 28-04-2023 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Je zou nog kunnen kijken naar AtlasOS. Dat is windows maar dan lichter gemaakt. Dat doen ze ook door een hoop security uit te zetten dus je moet misschien wat instellingen van AtlasOS terugdraaien na het installeren.

Je moet dus wel even goed Googlen wat je weer aan moet zetten. Ze zetten de run as admin uit en dat is een slecht idee. Volgens mij gaan ze dat ook in nieuwe versies niet meer doen.

Anders kan je altijd nog linux installeren maar dan kan het gamen weer lastiger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Guus... schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:49:
Je zou nog kunnen kijken naar AtlasOS. Dat is windows maar dan lichter gemaakt. Dat doen ze ook door een hoop security uit te zetten dus je moet misschien wat instellingen van AtlasOS terugdraaien na het installeren.

Je moet dus wel even goed Googlen wat je weer aan moet zetten. Ze zetten de run as admin uit en dat is een slecht idee. Volgens mij gaan ze dat ook in nieuwe versies niet meer doen.

Anders kan je altijd nog linux installeren maar dan kan het gamen weer lastiger worden.
Weer een extra tip! Bedankt!

Ik ga het eerst even met een schone Windows proberen, mocht dat niet naar tevredenheid zijn, probeer ik dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MacPoedel schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:17:
[...]

De CPU van dit type laptop zit nog in een socket en is niet vast gesoldeerd, dus je zou die kunnen vervangen door een quadcore van dezelfde generatie, bv een Core i7 4702MQ (die is ook 37W, de koeling van je laptop zou dat nog aan moeten kunnen). De E540 was te krijgen met die CPU dus zou geen problemen mogen geven met BIOS.

Je kunt deze op eBay vinden voor tussen de €50-100. Dat is op zich best veel voor zo'n CPU vergeleken met een nieuwe, maar als je het maximum uit een oude laptop wilt halen is het bij deze nog een optie.

Indien je de CPU niet wisselt, kan de koelpasta vervangen ook wel de prestaties nog wat verbeteren.

Voor de opstarttijd zal de SSD veruit het grootste verschil maken.
pennywiser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:46:
[...]

Gebruikte 850 Pro nemen:

https://ssd.userbenchmark...CS900-240GB/2385vsm180142

Ik koop alleen maar gebruikte SSD's uit de Samsung Pro MLC serie, omdat ze nog altijd sneller zijn dan nieuwere van veel andere merken. En langer meegaan.
Dit is de laptop niet meer waard. gebruikte cpu is te duur en de gebruikte 850pro van 30,- ook.
Voor dat geld heb je ook een MX500, die presteert ~gelijk. enige voordeel is dat de 850 pro lang mee gaat. Moet je er wel 1 hebben die nog niet veel GB heeft geschreven en draaiuren heeft gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hackus schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:20:
[...]

[...]

Dit is de laptop niet meer waard. gebruikte cpu is te duur en de gebruikte 850pro van 30,- ook.
Voor dat geld heb je ook een MX500, die presteert ~gelijk. enige voordeel is dat de 850 pro lang mee gaat. Moet je er wel 1 hebben die nog niet veel GB heeft geschreven en draaiuren heeft gemaakt
De meeste 850 pros die ik heb gezien hebben 8 jaar over 6% wear gedaan. Reken maar uit. Een MX500 is al wel beter dan PNY inderdaad, welke geen cache heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JKa
Mx500 en Evo zijn allebei +40 euro. Dat is meer dan het dubbele van wat ik nu heb betaald voor een ssd. Ik twijfel er niet aan dat de PNY die ik heb besteld kwalitatief minder is, maar de laptop is oud. 40 euro is teveel in dit geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@JKa precies, laat je niet gek maken, SSD en nieuwe accu is al een prima reanimatie. Reduce, Recycle, Reuse .

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
JKa schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:22:
Mx500 en Evo zijn allebei +40 euro. Dat is meer dan het dubbele van wat ik nu heb betaald voor een ssd. Ik twijfel er niet aan dat de PNY die ik heb besteld kwalitatief minder is, maar de laptop is oud. 40 euro is teveel in dit geval
Ik heb voordat ik je die link naar het overzicht gaf nog naar de reviews gekeken van die PNY serie (aangeraden door Hackus). En die zijn goed genoeg voor jouw gebruik en zeker voor die laptop. Als je achter een paar jaar voor een andere gaat kijken dan kun je altijd nog naar een wat duurzamer en performanter model kijken. Tegen die tijd zul je dan wel op een M2 uitkomen en die zijn nog veel sneller dan een 2.5" SATA600 SSD.

Met CrystalDiskInfo kun je SMART waarden van de disk in de gaten houden. Als je dat een keer per week doet dan zit je wel goed, vaker mag ook natuurlijk. Veel schijf problemen kondigen zich vaak al aan voordat de schijf het echt gaat begeven. Dat geeft je tijd om tot vervanging over te gaan.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
eheijnen schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:44:
[...]

Ik heb voordat ik je die link naar het overzicht gaf nog naar de reviews gekeken van die PNY serie (aangeraden door Hackus). En die zijn goed genoeg voor jouw gebruik en zeker voor die laptop. Als je achter een paar jaar voor een andere gaat kijken dan kun je altijd nog naar een wat duurzamer en performanter model kijken. Tegen die tijd zul je dan wel op een M2 uitkomen en die zijn nog veel sneller dan een 2.5" SATA600 SSD.

Met CrystalDiskInfo kun je SMART waarden van de disk in de gaten houden. Als je dat een keer per week doet dan zit je wel goed, vaker mag ook natuurlijk. Veel schijf problemen kondigen zich vaak al aan voordat de schijf het echt gaat begeven. Dat geeft je tijd om tot vervanging over te gaan.
Thanks! Goed om te weten. Maar ik denk dat ik over een paar jaar de boel niet nog een keer ga 'upgraden'. Dan komt er gewoon een nieuwe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
JKa schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Thanks! Goed om te weten. Maar ik denk dat ik over een paar jaar de boel niet nog een keer ga 'upgraden'. Dan komt er gewoon een nieuwe ;)
Dat bedoelde ik ook... :)

[ Voor 31% gewijzigd door eheijnen op 01-05-2023 14:45 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JKa schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:22:
Volgens mij zei ik dat ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Niet goed gelezen of begrepen blijkbaar. Bedankt voor de opheldering.

Vandaag de nieuwe accu geprobeerd maar mijn laptop accepteert m niet. Ik las iets over instellingen in de BIOS. Dat fabrikanten die zo afstellen dat imitatie merken/namaak/huismerken niet werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6V6uPviPGxs0i31qUusiAgMaRxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sh6E857xmceJxR9KfKm8ysbB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

JKa schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:59:
Niet goed gelezen of begrepen blijkbaar. Bedankt voor de opheldering.

Vandaag de nieuwe accu geprobeerd maar mijn laptop accepteert m niet. Ik las iets over instellingen in de BIOS. Dat fabrikanten die zo afstellen dat imitatie merken/namaak/huismerken niet werken.

[Afbeelding]
ik zou dit ook aan de leverancier melden. Voor mij een nieuwe melding, twee weken geleden ook een lenovo voorzien van een nieuwe accu zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKa
franssie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:03:
[...]

ik zou dit ook aan de leverancier melden. Voor mij een nieuwe melding, twee weken geleden ook een lenovo voorzien van een nieuwe accu zonder problemen.
Zeker, gedaan. Ze sturen een nieuwe op maar ze gaven aan dat dit probleem zich soms voordoet bij sommige laptops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Rot kompjoeters niks anders als gezeik mee... ;)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:45
Mbv Rufus kan je ook W11 op oude HW draaien, mocht je dat willen. Dan is je systeem nog wat langer supported en kan hij nog langer meegaan.
YouTube: Installing Windows 11 on Unsupported Hardware

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:22
Oh dat gedoe met die Thinkpad batterijen herinner ik me nu ook weer ja. :(
Starting with the xx30 series of ThinkPads, Lenovo began blocking out third-party/aftermarket batteries from working properly in their laptops. This is a huge annoyance especially as the original batteries begin to wear out and lose their charging capacity.
YT: ThinkPad T430: Getting rid of Lenovo's Battery Whitelist

[ Voor 19% gewijzigd door The_Doman op 02-05-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wellicht relevant onder je video staat dit:
2019 EDIT: Starting with T430 BIOS version 2.82, EC version 1.14, Lenovo has started to include a digital signature that prevents this whitelist from being removed, the EC patch for T420 keyboards, and other aspects of this mod from working. DO NOT upgrade the BIOS to any version newer than 2.81.
eerst maar eens kijken waar 123accu mee terug komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
Eerst maar eens kijken waar 123accu mee terug komt?
Vervangende accu gekregen, zelfde verhaal helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Moet gewhitelist worden in het bios. Ik probeer even te zoeken hoe ook alweer.

Jammer jouw model staat hier niet bij. Mogelijk kan je 1 bios versie terug gaan om te kijken of die blacklist er dan uit is zoals hier staat: https://github.com/hamishcoleman/thinkpad-ec

[ Voor 71% gewijzigd door pennywiser op 03-05-2023 21:12 ]

Pagina: 1