Toon posts:

Privé auto verkopen; beste manier?

Pagina: 1
Acties:

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-05 22:19
Vanwege de komst van een lease auto, gaan wij één van onze twee privé auto's verkopen. Deze auto hebben wij in november aangeschaft voor 22.000 euro. Als ik nu op gaspedaal, autowereld, marktplaats, etc. kijk is de goedkoopste vergelijkbare auto +- 21.000 euro.

Ik heb de auto vandaag grondig gewassen, gepoetst en foto's gemaakt. Maandag gaat ie naar de dealer voor nog een onderhoudsbeurt (nodig over uiterlijk 1400 km). De auto heeft ook nog fabrieksgarantie tot het einde van dit jaar.

Wat zal de beste manier zijn om deze auto te verkopen? Is het de moeite waard om de auto op marktplaats te verkopen of is er over het algemeen weinig interesse vanuit die hoek? Maandag zal ik ook de dealer vragen om een bod te doen. Partijen als 'ikwilvanmijnautoaf' sla ik bij voorbaat eigenlijk al over omdat ik verwacht dat zij eerder op 14.000 euro uit zullen komen dan 19.000 euro. Is dit een terechte aanname?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Particuliere verkoop levert je vaak meer op alleen je weet nooit wat je aan de deur krijgt.
Verkoop aan een garage levert minder op omdat zij er ook aan willen verdienen maar dan loop je minder kans op ellende aan de deur.

Mijn profiel op Discogs

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:51
Je kan hem er ook op zetten en kijken wat het oplevert. Als het teveel gedoe wordt kan je altijd nog naar de dealer gaan.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:01
Zaken als ikwilvanmijnautoaf kun je links laten liggen, die bieden altijd echt schaamteloos laag.

Ooit eens een bod opgevraagd daar voor mn auto, stond toen voor zo’n 20k op de auto sites, hun boden 14k! Week later had ik hem verkocht via de autosite voor 18500.

Ik zou overigens geen marktplaats pakken maar autoscout24 oid.

[Voor 11% gewijzigd door Navi op 26-04-2023 19:52]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

De autosites zoals anwb en ikwilvan gaan in eerste instantie uit van de koersprijs.

Veel handelaartjes zitten hier achter, beetje dumpplek voor auto's die de dealers niet willen.

Werkt voor de 3k auto's wel prima wij hebben m via Anwb op die manier verkocht. Auto viel in de prijsklasse waarbij ik veel reacties verwachtte van "laagste prijs?" Ik bied 800 euro, kom nu halen.

Via zo'n site krijg je gewoon een bod rondom de koersprijs, afspraak maken, brengen, check, handtekening en vrijwaringsbewijs en 2 dagen later geld op rekening.

Met zo'n prijsklasse auto zou ik de dealer waar je m in onderhoud hebt benaderen dan wel van je over te nemen of te verkopen in concessie.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Navi schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:52:
Zaken als ikwilvanmijnautoaf kun je links laten liggen, die bieden altijd echt schaamteloos laag.
Even lomp, maar wat verwacht je van zo'n naam?

ikwilmijnautoverkopentegeneenmarktconformeprijszonderrekeninghoudenmetinkoopprijsofmarges.nl?

TS wil zijn auto verkopen, TS wil niet 'van zijn auto af'.

De prijzen op marktplaats ed zijn verkoopprijzen, al die auto's zijn tegen een lagere prijs ingekocht, dus ga je de route bedrijven in, heb je te maken met marges. Ga je particulier kan je prima hoofdprijs vangen, of ongeluk en alleen maar gezeur :P

Voor auto's geld in de basis hetzelfde, het is wat een gek er voor geeft. paar dagen in de verkoop en 17k vangen of weken in de verkoop met tal van gesprekken/potentiele kopers en dan 19k krijgen, jouw keuze qua prijs vs effort.

Dealers staan niet te springen op 'enkel verkoop', daar draait 90% op marge van laag inkoop hoge verkoop, je speelt dan maar 1 kant van het spelletje en zal je ook geen hoofdprijs krijgen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat voor soort auto is het en KM-stand?

Een 5 jaar oude Kia trekt nu eenmaal een heel ander publiek dan een 10 jaar oude GTI voor dezelfde prijs.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:45
Gewoon op Marktplaats verkopen. Heb daar hele goede ervaringen mee. Het is een wat duurdere auto, daar komt over het algemeen een ander publiek op af. Investeren in een advertentie met goede beschrijving en foto’s is een must. Gezien de garantie en onderhoud dat je al hebt laten uitvoeren denk ik dat er best wel animo is. Zelf heb ik meestal wel aan de hand van de reacties en biedingen wel door wat voor vlees ik in de kuip heb en daardoor nooit raar volk aan de deur gehad.

Aan een dealer of andere partij verkopen kan altijd nog maar levert je een stuk minder op.

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:39
Waarom nu al een beurt geven? Bespaar je die 500(+?) euro. Dat geeft eerder onderhandelingsruimte.

• BrightSun
bombadil schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:22:
Wat voor soort auto is het en KM-stand?

Een 5 jaar oude Kia trekt nu eenmaal een heel ander publiek dan een 10 jaar oude GTI voor dezelfde prijs.
Het gaat om een Kia met een kilometerstand van ~60.000 km

• BrightSun
Bolderkar schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:30:
Waarom nu al een beurt geven? Bespaar je die 500(+?) euro. Dat geeft eerder onderhandelingsruimte.
De beurt gaat ongeveer 220 euro kosten. Het leek ons de moeite waard omdat we de auto dan, als we hem particulier verkopen, kunnen aanbieden met fabrieksgarantie én met recente onderhoudsbeurt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:11
Ik zou hem even bij de ANWB invullen en kijken wat ze bieden. Meestal is dat de partij die het meeste geeft van de directe kopers. Ik verwacht echter dat zelf via een auto-site verkopen meer op gaat leveren, maar dat zal ook meer tijd kosten. Ik heb zelf beide opties al een paar keer gebruikt en het ligt vooral aan de tijd die je er aan wil besteden, en wat dat je mag kosten. ANWB is snel en makkelijk, maar zal wat minder bieden, partikulier verkopen zal wat meer moeite kosten, maar ook meer opleveren.

[removed]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Toen ik een jaar of 10 geleden een leaseauto kreeg had ik ook eerst bij de dealer van mijn nieuwe auto geïnformeerd of ze mijn oude auto ook willen kopen (makkelijkste optie natuurlijk), maar hij begon direct over inkoopprijs (en dat is uiteraard een stuk lager dan de verkoopprijs ;)). Marktplaats zag ik niet zitten vanwege het aantal obscure figuren dat je daar kunt treffen die dan een proefrit willen maken, onderhandelen etc. waar je veel werk van gaat hebben. Uiteindelijk heb ik mijn auto op autoscout24 gezet (geen idee of dat nog bestaat). Het betrof een auto in de categorie 'liefhebber' (alfa 147 met veel opties). Kreeg dus niet veel reacties, maar toch vrij snel iemand die serieus geïnteresseerd was en van de andere kant van het land kwam om hem te kopen. Ging vrij soepel. Hij wilde cash betalen, wat ik dan weer een beetje tricky vond, maar destijds waren er ook niet heel veel andere mogelijkheden met 'gelijk oversteken' (eigenlijk geen idee of dat er tegenwoordig wel is). Geld direct maar bij de bank in zo'n automaat gedaan die het op je rekening stort, zodat je ook zeker weet dat het geen vals geld is.

Ging overigens om een verkoopprijs van 5000 euro volgens mij, waarbij de dealer er slechts 2700 euro oid voor wilde geven. Nog wel een serieus verschil dus.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:08
Meer geld, meer moeite en risico --> aan particulier verkopen via een van de 100 websites.

Minder geld, minder moeite en geen risico -- aan de dealer verkopen.

• marowi
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:59:

Geld direct maar bij de bank in zo'n automaat gedaan die het op je rekening stort, zodat je ook zeker weet dat het geen vals geld is.

Dit is niet hoe dat werkt helaas. De automaten doen een zeer beperkte “vals geld” check. Alle biljetten worden op volgorde bewaard. Als achteraf blijkt dat er vals geld in de automaat zat word de transactie gewoon teruggedraaid en mag jij uitleggen waarom je vals geld gestort hebt.

Overboeking is de enige veilige manier.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Palomar
  • Niet online
SCIxX schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:07:
Meer geld, meer moeite en risico --> aan particulier verkopen via een van de 100 websites.

Minder geld, minder moeite en geen risico -- aan de dealer verkopen.
Nou inderdaad, dat wilde ik nog als aanvulling op mijn voorgaande reactie erbij zetten. In mijn geval ging het om 5000 euro, waarbij ik het risico nog te overzien vindt. Bij de TS gaat het om rond de 20K. Bij zo'n bedrag zou ik er wel naar neigen om dat niet via een particuliere verkoop te doen. Enerzijds voor het risico dat je met vals geld of andere fraude te maken krijgt en helemaal niks hebt. Anderzijds dat zo'n bedrag voor een koper ook vaak een behoorlijk bedrag is en als er dan iets met de auto is kun je juridisch best wat gedoe krijgen. Los van het feit dat 'nette' particulieren bij zo'n bedrag wellicht ook geen risico willen lopen en liever bij een handelaar kopen (maw, je krijgt alleen de obscure kopers bij je aan de deur).

• Palomar
  • Niet online
marowi schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:08:
[...]

Dit is niet hoe dat werkt helaas. De automaten doen een zeer beperkte “vals geld” check. Alle biljetten worden op volgorde bewaard. Als achteraf blijkt dat er vals geld in de automaat zat word de transactie gewoon teruggedraaid en mag jij uitleggen waarom je vals geld gestort hebt.

Overboeking is de enige veilige manier.
Hehe ok.... Toen ik dat 10 jaar geleden deed kwam geld bij internetbankieren volgens mij pas de volgende dag op de rekening. Dus ook al zag ik hem het doen op zijn telefoon, dan was het maar afwachten... En toen had je volgens mij ook fake internetbankieren apps. Tegenwoordig met dat het rechtstreeks op je rekening staat is dan wel beter.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
Tip: die onderhoudsbeurt niet uitvoeren laten! Kost je onnodig geld en of je het nou uit hebt laten voeren of niet, dat zal zeer weinig met de waarde doen. Ik had 2 dagen voordat ik mijn huidige auto kocht, ook net voor € 400 onderhoud aan de vorige auto laten uitvoeren.

Dat wilde ik nog annuleren: had ik ook een email voor gestuurd, maar het was zo kort dag en de dag voor het onderhoud was ik in een andere auto proef rijden. Welke het niet geworden was, dus ik het onderhoud alsnog laten uitvoeren.

Twee dagen later heb ik mijn auto ingeruild: de dealer zei direct al, dat was niet heel slim van mij om het onderhoud nog uit te laten voeren. Uiteindelijk kreeg ik inderdaad ook hetzelfde geboden als toen ik nog niet het onderhoud had laten uitvoeren, al werd er daardoor wel niet zo kritisch naar mijn in te ruilen auto gekeken :)

Trouwens veel succes: een auto particulier verkopen? Bereid je maar voor op de vele onredelijke biedingen, of proefritjes en gezeur aan je deur. Mij lijkt particulier verkopen tegenwoordig echt lastig, vooral als je 20k wilt vangen. Denk dat je dus sowieso niet gratis moet gaan adverteren, dan bereik je te weinig potentiële kopers.

Bij verkoop aan een garage ( inruil ) heb je ook gezeur van de particuliere koper: want als er wat met de auto aan de hand is, komen ze toch wel verhaal halen. Ookal heb je geen garantie als een auto van een particulier koopt.

Mijn vorige auto staat nu al twee weken te koop: ik heb wel een vermoeden waarom, omdat de versnellingsstang draait. Potentiële kopers merken dat tijdens de proefrit, wat wellicht een afknapper kan zijn. De dealer heeft het geeneens opgemerkt, want die rijden niet proef in de autos die ingeruild worden _O-

[Voor 18% gewijzigd door Marco-Peters op 26-04-2023 21:37]

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:16
Civic09 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:27:
Gewoon op Marktplaats verkopen. Heb daar hele goede ervaringen mee. Het is een wat duurdere auto, daar komt over het algemeen een ander publiek op af. Investeren in een advertentie met goede beschrijving en foto’s is een must. Gezien de garantie en onderhoud dat je al hebt laten uitvoeren denk ik dat er best wel animo is. Zelf heb ik meestal wel aan de hand van de reacties en biedingen wel door wat voor vlees ik in de kuip heb en daardoor nooit raar volk aan de deur gehad.

Aan een dealer of andere partij verkopen kan altijd nog maar levert je een stuk minder op.
Sluit ik me bij aan. Ik kan wel redelijk peilen aan de manier van communiceren wat voor vlees ik in de kuip heb. Meerdere auto’s en motoren verkocht via mp zonder problemen. Wel altijd zeer nette exemplaren.

Ik zou voor die 220 euro ook zeker het onderhoud laten uitvoeren als je particulier wilt verkopen. Dat geeft gewoon aan dat je er goed mee omgaat.

Als je hem zou inruilen zou ik het achterwege laten.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbare service gebruikt en daar was ik erg tevreden over. Vergelijkbare auto’s voor vraagprijs bij garages rond de 23500, ik kreeg er 19500 voor de volgende dag. Dat vond ik heel acceptabel. Particulier lever je altijd wat in, en zonder geneuzel of raar volk aan de deur, heerlijk. Daar heb ik wel wat voor over.

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-05 16:02
Altijd via marktplaats verkocht aan particulieren, nooit problemen mee gehad. Mn laatste auto was een 320i uit 2021, koper was netjes en heeft hem bezichtigd en een paar dagen later betaald en opgehaald. Dus ook de ‘duurdere’ auto’s kun je prima verkopen aan particulieren via MP. Verkopen aan een biedingssite leverde 5-6k minder op

[Voor 8% gewijzigd door assassin85 op 28-04-2023 14:56]

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:09
Marktplaats

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:56
Hier goede ervaringen met ANWB. Ik had van mijn werk een Seat Leon uit 2015 overgenomen, een basismodel met affabriek aardgas installatie. Zelf voor inruilprijs van mijn werkgever overgenomen in september 2020: 8500 euro.

1.5 jaar later auto verkopen: handelaartjes en bandentrappers aan de deur geen zin in. Dus lokale garage, die gaf 4300, wijkopenautos kwam met een lokkertje van 7300, maar als je dan de opties invult die de auto heeft werd het ineens 6100. ANWB bood 7300.

Meteen gedaan, meerdere inleverpunten in Nederland. Ze lopen even om de auto heen, vullen wat gegevens in, maakt een proefritje en als er geen schrikbarende dingen zijn krijg je gewoon zonder gezeik het geboden bedrag een paar dagen later op je rekening. Ik had 2 piepkleine deukjes en 1 klein krasje over het hoofd gezien, geen probleem meneer, dat valt alles mee, nette auto.

Mits je alle papieren bij je hebt (ik moest bij RDW de overschrijfcode ofzo opnieuw aanvragen, die was ik vergeten) dan kun je met een kwartier weer weg zijn daar.

[Voor 5% gewijzigd door FastFred op 03-05-2023 15:35]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:49

Ooit eens een bod opgevraagd daar voor mn auto, stond toen voor zo’n 20k op de auto sites, hun boden 14k! Week later had ik hem verkocht via de autosite voor 18500.

Ik zou overigens geen marktplaats pakken maar autoscout24 oid.
Al die sites dumpen hem op dezelfde b2b site voor autohandelaren (Auto1). Daar kan elke handelaar zich op aanmelden en heeft een enorm bereik (heel europa, dus voor luxe merken vaak nog wel interessant).

Auto1 is ook 100% eigenaar van bijvoorbeeld "Wijkopenauto's".

Soms krijg je een pisbod, soms krijg je nog wel iets moois. Het nadeel is vaak dat zo'n handelaar naast de auto ook nog eens gaat pingelen, waar de site ook voor waarschuwt.

K to the KillaZ

• redwing
  • Laatst online: 17:11
KillaZ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Al die sites dumpen hem op dezelfde b2b site voor autohandelaren (Auto1). Daar kan elke handelaar zich op aanmelden en heeft een enorm bereik (heel europa, dus voor luxe merken vaak nog wel interessant).

Auto1 is ook 100% eigenaar van bijvoorbeeld "Wijkopenauto's".

Soms krijg je een pisbod, soms krijg je nog wel iets moois. Het nadeel is vaak dat zo'n handelaar naast de auto ook nog eens gaat pingelen, waar de site ook voor waarschuwt.
En dat laatste is precies waarom ik vooral bij de ANWB kijk. Het bod is zo goed als altijd de hoogste en het enige wat ze daar doen is controleren of wat je opgegeven hebt klopt en een rondje rijden. Zodra dat ok is krijg je de aangeboden prijs en wordt er niets meer gepingeld. Iets wat de andere sites inderdaad wel vaak doen.

[removed]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
Erg jonge auto, vermoedelijk ook courant. In consignatie geven bij de officieel dealer waar hij in onderhoud is?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee