Wifi router LAN vs wifi snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-05 12:41
Bij ons lijkt de oude Unifi AP-Pro het begeven te hebben (geen wifi meer), dus tijd voor een nieuwe en ik zit te denken aan de Ubiquiti UniFi 6 Pro. Als ik naar de specs kijk, dan zie ik het volgende:

- Doorvoersnelheid: 5300 Mbit/s
- Max. overdrachtssnelheid: 4800 Mbit/s
- Maximale Wi-Fi snelheid (2,4 GHz): 573,5 Mbit/s
- Maximale Wi-Fi snelheid (5 GHz): 4800 Mbit/s
- LAN-aansluiting: 1x Gigabit LAN

De verbinding met het modem gebeurt via LAN, 1 Gigabit

Wat heb ik nu aan die 4.8Gbps als de LAN snelheid beperkt is tot 1Gbps?

Beste antwoord (via sumac op 26-04-2023 20:13)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:32

lier

MikroTik nerd

Niet alle communicatie gaat (per definitie) over het LAN. Daarnaast, op een shared (niet duplex) medium is het wel fijn als de een met maximale snelheid kan downloaden terwijl de ander met maximale snelheid aan het uploaden is. Laat staan als er twee clients ook nog bestanden naar elkaar overzetten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 15:57
Dit komt omdat de maximale overdrachtssnelheid de totale capaciteit van het accesspoint aangeeft om data te verwerken en te distribueren tussen meerdere apparaten die met het draadloze netwerk zijn verbonden. Hoe hoger de maximale overdrachtssnelheid, hoe meer apparaten het draadloze netwerk tegelijkertijd kunnen gebruiken zonder verlies van snelheid.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:32

lier

MikroTik nerd

Niet alle communicatie gaat (per definitie) over het LAN. Daarnaast, op een shared (niet duplex) medium is het wel fijn als de een met maximale snelheid kan downloaden terwijl de ander met maximale snelheid aan het uploaden is. Laat staan als er twee clients ook nog bestanden naar elkaar overzetten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22
Met bovenstaande

Daarnaast zijn de geadverteerde wifi snelheden ook typische bruto snelheden.
Netto gezien ga je waarschijnlijk niet tegen de cap van 1gbit aanlopen (wel in de buurt)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
Bedankt voor de uitleg!

Ik vraag me alleen af waarom je er niet meteen een 10Gb netwerkkaart in zet, voor die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22
Omdat ze dan niet kunnen upsellen naar het volgende product ;)

https://eu.store.ui.com/products/u6-enterprise

Features:

WiFi 6 support (2.4/5/6 GHz bands)
10.2 Gbps aggregate throughput rate
(1) 2.5GbE RJ45 port (PoE In)
Powered with PoE+
Use with our USW Enterprise switches for maximum throughput

[ Voor 121% gewijzigd door laurens0619 op 26-04-2023 17:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sumac schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:35:
Bedankt voor de uitleg!

Ik vraag me alleen af waarom je er niet meteen een 10Gb netwerkkaart in zet, voor die prijs.
1) 10GbE hakt er qua prijs fors in.
2) 10GbE verbruikt een stuk meer, wat niet alleen meer kost maar ook zwaardere voeding e.d. vereist.
3) WiFi != Ethernet. Bij Ethernet kun je ~94% van je maximale theoretische bandbreedte in praktijk ook halen. Bij WiFi is 66% al veel, en dat is met een client met exact zelfde specs als AP. Gemiddelde client die hiermee verbindt komt niet verder dan 1200Mbps link rate. 2/3 daarvan is 800Mbps en in praktijk is dat gelijk ook max throughput die de AP in totaal gaat halen Dus 1GbE is al zat om dat te voeden.

Er bestaan - zeker in WiFi-6 - allerlei technieken zoals MU-MIMO, OFDMA en spatial reuse (BSS colouring) die in theorie hogere utilization zouden moeten opleveren. In specifieke situaties (met name drukke openbare gelegenheden) doen ze dat ook, maar erg kort door de bocht heb je er in een thuis- of thuiskantoorsituatie weinig tot niets aan. Dus max bandbreedte die een enkele client kan trekken is gelijk ook max realistische totale throughput over AP. Dus 1GbE is zat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-04 01:02
Ik zoek ook al geruime tijd een router dat uitgaande lan heeft hoger dan die 1gbps snelheid, inkomend kan tot 10 gaan maar uitgaand is altijd beperkt,
Heb fiber met aansluiting rechtstreeks op m’n router maar wil verhogen in snelheid maar de routers kunnen niet meer snelheid over lan aanbieden dat ik online vindt, inkomend is geen probleem maar uitgaande lan is meestal beperkt tot die 1gbps.
Zou graag een iets snellere vinden dat ook uitgaand iets hoger is dan wat ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumac
master-magic schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:37:
Ik zoek ook al geruime tijd een router dat uitgaande lan heeft hoger dan die 1gbps snelheid, inkomend kan tot 10 gaan maar uitgaand is altijd beperkt,
De titel van mijn vraag is misschien wat verwarrend, maar het ging om een AP, niet om een router. Ik denk dat jij je vraag beter in een nieuw topic kunt stellen.
Pagina: 1