Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBeatsPvP
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-06 11:35
1. Wat is de situatie?
Ik ben bezig een upgrade te gaan doen van mijn PC. Ik ben van plan om de volgende ram en MOBO te gebruiken samen met een i5-13600k. Nu staat er bij de RAM dat er een OC profiel is van AMD EXPO. Zal hier ook XMP profielen voor bestaan via de BIOS van moederbord of moet ik zelf een OC gaan doen op de RAM

2. Extra vraag
Ik ben dus bezig met een upgrade en wil eigenlijk een dark rock pro 3 gebruiken op de LGA 1700 socket. Dit is inprincipe niet volgens de fabrikant mogelijk. Maar mijn vraag was of iemand hier al ervaring mee heeft gehad aangezien ik er weinig informatie op het internet kan vinden.

Enige informatie is welkom! :)

Beste antwoord (via MrBeatsPvP op 29-04-2023 18:40)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Neekee schreef op donderdag 27 april 2023 @ 00:56:
Ik denk dat expo wel zal werken, maar ik zou idd gewoon een setje met xmp kiezen...
Nee, EXPO alleen werkt niet zomaar. Een intel mobo kent geen EXPO en het is dus niet per def te selecteren. Je moet een kit hebben met XMP om het op een Intel mobo werkend te krijgen via een default biosoptie en dat was de vraag. De TS wil niet zelf dingen instellen.

In theorie kan een Intel mobo prima EXPO ondersteunen maar dit moet dan wel expliciet zijn ingebakken in het BIOS.

UNOX: The worst operating system

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
Dat moet je nakijken bij de fabrikant. Als er alleen EXPO is dan is er alleen EXPO en zal je settings handmatig moeten gaan invoeren. Als er ook een XMP-profiel is kan je dat gebruiken. XMP staat niet 'in het BIOS'. In het BIOS kan je een XMP-profiel kiezen dat op de module staat (als het er is).

Kijk vooral de QVL-list na. Met niet-QVL geheugen kan je sowieso in de problemen komen (hoeft niet).

[ Voor 37% gewijzigd door Korvaag op 26-04-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 21:04
Waarom ga je dan in vredesnaam precies geheugen nemen dat specifiek voor AMD bedoeld is?

Er staat niet voor niets op de website:
Trident Z5 Neo series DDR5 memory is designed for ultra-high overclocked performance on DDR5-enabled AMD platforms. Featuring AMD EXPO overclocking technology for easy memory overclocking on supported AMD platforms, the Trident Z5 Neo series is the ideal choice for building high-performance systems.
Er bestaan veel meer geheugen kits die voor Intel zijn dan voor AMD, dus waarom dan deze nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-01 17:20
Ik denk dat expo wel zal werken, maar ik zou idd gewoon een setje met xmp kiezen...

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Korvaag schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:28:
Kijk vooral de QVL-list na. Met niet-QVL geheugen kan je sowieso in de problemen komen (hoeft niet).
Met geheugen dat wel op de qvl lijst staat kan je net zo goed in de problemen komen. Als de IMC de snelheden of timings niet aan kan heb je evengoed problemen.

QVL lijsten zijn leuk, maar grotendeels nutteloos.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
Neekee schreef op donderdag 27 april 2023 @ 01:17:
[...]

Met geheugen dat wel op de qvl lijst staat kan je net zo goed in de problemen komen. Als de IMC de snelheden of timings niet aan kan heb je evengoed problemen.

QVL lijsten zijn leuk, maar grotendeels nutteloos.
Totaal niet mee eens. Wat op de QVL staat is getest met het moederbord en er zijn secundaire timings voor beschikbaar. Dat de IMC het niet aankan is echt een one in a million probleem omdat juist het bios dividers gaat toepassen waardoor het draait.

Als je (in het geval van AMD) 6400MT/s zonder gekke dividers wilt draaien moet je zelf aan de slag. QVL werkt en is getest. Alleen in zeer sporadische gevallen heb je een IMC die werkelijk zo brak is dat ie de in het BIOS afgestelde waardes niet trekt. Daar is het juist een QVL voor. Het is gevalideerd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
Neekee schreef op donderdag 27 april 2023 @ 00:56:
Nee, EXPO alleen werkt niet zomaar. Een intel mobo kent geen EXPO en het is dus niet per def te selecteren. Je moet een kit hebben met XMP om het op een Intel mobo werkend te krijgen via een default biosoptie en dat was de vraag. De TS wil niet zelf dingen instellen.

In theorie kan een Intel mobo prima EXPO ondersteunen maar dit moet dan wel expliciet zijn ingebakken in het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Korvaag schreef op donderdag 27 april 2023 @ 01:23:
[...]

Totaal niet mee eens. Wat op de QVL staat is getest met het moederbord en er zijn secundaire timings voor beschikbaar. Dat de IMC het niet aankan is echt een one in a million probleem omdat juist het bios dividers gaat toepassen waardoor het draait.

Als je (in het geval van AMD) 6400MT/s zonder gekke dividers wilt draaien moet je zelf aan de slag. QVL werkt en is getest. Alleen in zeer sporadische gevallen heb je een IMC die werkelijk zo brak is dat ie de in het BIOS afgestelde waardes niet trekt. Daar is het juist een QVL voor. Het is gevalideerd.
Er staan talloze 6400MHz kits op QVL lijsten van Ryzen 7000 CPU's en er zijn meer Ryzen 7000 CPU's die 6400MHz niet aan kunnen dan dat er zijn die dat wel kunnen.

Elke kit DDR5 werkt op de door AMD aangegeven maximaal ondersteunde snelheid en timings.

Dat maakt QVL lijsten dus vrij nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Korvaag schreef op donderdag 27 april 2023 @ 01:25:
[...]

Oh dan heb ik de vraag verkeerd begrepen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
Neekee schreef op donderdag 27 april 2023 @ 01:28:
[...]

Er staan talloze 6400MHz kits op QVL lijsten van Ryzen 7000 CPU's en er zijn meer Ryzen 7000 CPU's die 6400MHz niet aan kunnen dan dat er zijn die dat wel kunnen.

Elke kit DDR5 werkt op de door AMD aangegeven maximaal ondersteunde snelheid en timings.

Bij 6400 past het bios een divider toe. Default. Dat draait dus prima. Of het sneller is dan 6000 is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Neekee schreef op donderdag 27 april 2023 @ 01:28:
[...]

Wat een stomme conclusie.

“Omdat de cpu vaak beperkend is, zijn QVL-lijsten vrij nutteloos.”

Als je de QVL aanhoudt, dan is de enige beperkende factor nog de cpu, in plaats van zowel de cpu als de incompatibiliteit met de cpu.

En we weten allemaal dat AMD vaak een stuk gevoeliger is hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBeatsPvP
Korvaag schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:28:
Dat moet je nakijken bij de fabrikant. Als er alleen EXPO is dan is er alleen EXPO en zal je settings handmatig moeten gaan invoeren. Als er ook een XMP-profiel is kan je dat gebruiken. XMP staat niet 'in het BIOS'. In het BIOS kan je een XMP-profiel kiezen dat op de module staat (als het er is).

Oke dankjewel! Ik heb hierdoor heen gekeken maar helaas zijn de RAM sticks met lage CAS ddr5 2x 16gb met intel xmp vaak minder verkrijgbaar. Maar ik zal het gebruiken voor mijn RAM keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBeatsPvP
White Feather schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:41:
Waarom ga je dan in vredesnaam precies geheugen nemen dat specifiek voor AMD bedoeld is?

Er staat niet voor niets op de website:

[...]

Er bestaan veel meer geheugen kits die voor Intel zijn dan voor AMD, dus waarom dan deze nemen?
Ik had gezocht op ddr5 ram 2 x 16 gb met lage cas en non rgb. Kwam hierop uit. Hierna kwam ik erachter dat het AMD EXPO was, hierdoor mijn vraag hoe het precies zat.

Heb inmiddels met de QVL-lijst door tweakers gekeken, mij viel op dat er minder intel xmp ram is met de vereiste van lage CAS, DDR5, 2 x 16GB en liefst een hoge mhz. Kom op een aantal kitjes uit maar voor AMD lijkt het aanbod groter met de bovengenoemde criteria.

Alsnog bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBeatsPvP
Korvaag schreef op donderdag 27 april 2023 @ 01:25:
[...]

Dankjewel voor de conclusie. Ik was benieuwd of de AMD EXPO mogelijk was voor een intel bord. Antwoord: Nee. Maar de RAM is nog wel te gebruiken, nu heb ik zelf ook al wel eens overgeclockt maar heb liever de simpelheid van een standaard profiel zoals XMP en/ of AMD EXPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
MrBeatsPvP schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:43:
[...]

Dankjewel voor de conclusie. Ik was benieuwd of de AMD EXPO mogelijk was voor een intel bord. Antwoord: Nee. Maar de RAM is nog wel te gebruiken, nu heb ik zelf ook al wel eens overgeclockt maar heb liever de simpelheid van een standaard profiel zoals XMP en/ of AMD EXPO.
Volkomen begrijpelijk :) Ik wil ook liever een 'zet dit aan in het BIOS en klaar'-manier van werken. Het urenlang bezig zijn met subtimings is leuk maar daar heb ik momenteel geen tijd meer voor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
White Feather schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:34:
[...]

Wat een stomme conclusie.

“Omdat de cpu vaak beperkend is, zijn QVL-lijsten vrij nutteloos.”

Als je de QVL aanhoudt, dan is de enige beperkende factor nog de cpu, in plaats van zowel de cpu als de incompatibiliteit met de cpu.

En we weten allemaal dat AMD vaak een stuk gevoeliger is hiervoor.
QVL lijsten zijn vrij nutteloos omdat DDR5 geheugen, zonder ECC, gewoon DDR5 geheugen is. Elk setje DDR5 werkt met elke AMD en Intel CPU op de door AMD of Intel aangegeven maximaal ondersteunde snelheden.

Het enige waar QVL lijstjes goed voor zijn is om de maximaal ondersteunde snelheden voor het moederbord te zien. Maar dat word meestal ook weergeven in specificaties.

Het enige scenario waarbij een CPU niet de beperkende factor is, is bij Intel waarbij je een dusdanig snel setje kan kopen dat de moederbord het misschien niet aan kan. Maar dat is alleen in een zeer specifiek scenario waarbij je dus een peperduur setje ram met een goedkoop moederbord paart.

QVL lijsten zijn dus vrij nutteloos.

[ Voor 14% gewijzigd door Neekee op 27-04-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Neekee schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:12:
[...]

QVL lijsten zijn vrij nutteloos omdat DDR5 geheugen, zonder ECC, gewoon DDR5 geheugen is.
Oh ja, dat zou je ook zo over DDR4 kunnen zeggen en we weten allemaal dat daar geen bal van klopt.

Dat een qvl nuttig kan zijn, kun je al zien aan de 24 GB sticks die niet werk(t)en.

Maar ja, dat is ook gewoon DDR5 geheugen toch, dus werkt gewoon op AMD en Intel?!

Ik zeg niet dat een qvl zaligmakend is, in tegendeel zelfs, fabrikanten testen over het algemeen alleen net voor het bord geproduceerd is en daarna nauwelijks meer. Je kunt beter bij geheugenfabrikanten kijken, want die verdienen aan het verkopen van geheugen en doen dus moeite om te testen.
Pagina: 1